Minulla on kaikki aistit huonoja. Ei yhtään hyvää aistia. Muita?
Tänään harmittelin taas, kun näkö vain huononee ja kohta on aika hankkia silmälasit. Olen 34 v. Näköni ei koskaan ole ollut erityisen hyvä, pärjään kyllä arkielämässä ongelmitta, mutta esim. automatkoilla olen aina viimeinen, joka erottaa mitä jossain kyltissä lukee sitä lähestyttäessä.
Kuulonikin on aina ollut heikommasta päästä: jos kysyt, että hei kuulitko tuon äänen, niin aina vastaan en, ai minkä? Puhelinkeskusteluissakin saa aina pyydellä toistamaan. Lasten ollessa vauvoja mieheni kuuli aina ensin, milloin vauva toisessa huoneessa alkoi itkeä.
Haju- ja makuaisti heikkenivät parikymppisenä erään kovan flunssan yhteydessä (näin saattoi käydä ennen koronaakin!) eivätkä ole palautuneet ennalleen. Haistan ja maistan kyllä jotain, mutta aika huonosti. Ja hyvin usein flunssan tullen aistit katoavat taas lähes kokonaan viikoksi tai pariksi.
Tuntoaistia piti vähän miettiä, mutta huomasin, että en ole kyllä koskaan joutunut leikkaamaan vaatteesta lappua sen vuoksi, että se tuntuisi jotenkin huonolta. Eikä minulle ole mitään väliä, onko jalan alla pehmeä matto tai kova lattia.
Taitaa siis tuntokin olla heikko, tai en osaa kiinnittää siihen huomiota. Eikä minulle tule helposti kylmä eikä kuuma.
Lisäksi olen motorisesti kömpelö, aivan sävelkorvaton enkä ole ainakaan vielä löytänyt liikuntalajia, jossa olisin hyvä. Kehollisia vahvuuksia minulla ei siis oikein ole! Vahvuuteni löytyvät kaikki sanalliselta ja henkiseltä puolelta.
Onko muita, joilla ei ole yhtään hyvää aistia? Vai oletko supermaistaja, haukankatseinen yms. etkä voi käsittää, millaista elämä voi olla ilman hyviä aisteja? Onko kenties yleensä ihmisillä yksi tai kaksi vahvaa aistia? Vai kasautuvatko lahjakkuudet niin, että toisilla on kaikki aistit vahvat ja toisilla ei yhtään?
Kommentit (5)
Nyt kannattaa keskittyä johonkin muuhun kuin itsensä tarkkailuun. Kohta olet monisairas tuolla menolla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa keskittyä johonkin muuhun kuin itsensä tarkkailuun. Kohta olet monisairas tuolla menolla.
No enpä tiedä, kun olen tosiaan 34 ja nyt vasta ekaa kertaa ikinä tulin ajatelleeksi koko asiaa :D Vähän harmitti, että olenko vähän lahjaton yksilö, mutta toisaalta olen hyvin pärjännyt elämässä näinkin. - Ap
AP: Keskity vahvuuksiin, minulla taas sanallinen lahjakkuus on huono.
Äänille olen 'herkkäkorvainen', eli häiritsee todella paljon esimerkiksi autoliikenteen äänet. Vaikea löytää kaupungissa sellaista asuinpaikkaa, missä olisi vähemmän melua. Toisaalta kuulo ei ole aina hyvä. Joskus puhelimessa toisen puhujan ääni 'puuroutuu' eikä saa selvää sanoista. Ei kai nykyään enää yhteyksissä voi olla ongelma ?
Elin 20 vuotta ilman musiikkia, koska kaipasin hiljaisuutta. Nyt, kun ostin sen pakollisen matkaradion, ja kuuntelin hetken aikaa, niin musiikki tuntui pahalta melulta, sellainenkin, mistä nuorena pidin. Vain klassinen musiikki tuntui hyvältä korville.
Jos pitää kirjoittaa/lukea samalla kun on melua, siitä ei tahdo tulla mitään, koska en voi keskittyä. Toivottavasti tämä otetaan kouluissa huomioon, jos jollakin oppilaalla on sama vaiva.
Yleensä meluherkkiä ihmisiä pidetään nipottajina, koska ei ymmärretä, ettei ihminen itse sille voi mitään.
Meluherkkyys ei tarkoita sitä, että ihminen olisi kokonaan herkkä tai heikko, vaikka niinkin luullaan.
Vierailija kirjoitti:
AP: Keskity vahvuuksiin, minulla taas sanallinen lahjakkuus on huono.
Äänille olen 'herkkäkorvainen', eli häiritsee todella paljon esimerkiksi autoliikenteen äänet. Vaikea löytää kaupungissa sellaista asuinpaikkaa, missä olisi vähemmän melua. Toisaalta kuulo ei ole aina hyvä. Joskus puhelimessa toisen puhujan ääni 'puuroutuu' eikä saa selvää sanoista. Ei kai nykyään enää yhteyksissä voi olla ongelma ?
Elin 20 vuotta ilman musiikkia, koska kaipasin hiljaisuutta. Nyt, kun ostin sen pakollisen matkaradion, ja kuuntelin hetken aikaa, niin musiikki tuntui pahalta melulta, sellainenkin, mistä nuorena pidin. Vain klassinen musiikki tuntui hyvältä korville.
Jos pitää kirjoittaa/lukea samalla kun on melua, siitä ei tahdo tulla mitään, koska en voi keskittyä. Toivottavasti tämä otetaan kouluissa huomioon, jos jollakin oppilaalla on sama vaiva.
Yleensä meluherkkiä ihmisiä pidetään nipottajina, koska ei ymmärretä, ettei ihminen itse sille voi mitään.
Meluherkkyys ei tarkoita sitä, että ihminen olisi kokonaan herkkä tai heikko, vaikka niinkin luullaan.
Kiitos tästä näkökulmasta! Enpä tullut ajatelleeksi, että tarkat aistit voisivat myös haitata elämää. Ap
Up