14 vuotiaan teinitytön järjettömät pelkotilat/paniikkikohtaukset (?).
Esiintyvät etenkin iltaisin. Alkaa kirkumaan huoneessaan ja isänsä menee rauhoittelemaan. Nukahtaa n. 2min päästä. Välillä tulevat esiin jopa päivisin tietyistä aiheista puhuttaessa, kuten esim. Kuolema, sota, rikokset, huumeet tms. Alkaa huutamaan ja menee selvästi paniikkiin. Saattaa lukittautua huoneeseensa joskus jopa puoleksi päiväksi noiden pelkojen takia.
Miten voisin auttaa häntä? Huoli omasta tyttärestä on sydäntä raastava :(
Ps. Muuten perusterve murkkuikäinen, ei mielenterveys tai -nepsyogelmia.
Olen yrittänyt olla yhteydessä mm. perheneuvolaan, mutta ilmeisesti asia ei ole niin tärkeä/akuutti että pääsisimme EDES jonoon. :/
Ja siis kotona menee hyvin, kavereita on ja liikkuu ihan hyvässä porukassa jossa on mm. ns hikkejä :D olen onnellinen ettei esim päihdekokeiluja ole ainakaan vielä tullut. Siitä olen ylpeä.
Mihin mun pitäisi olla yhteydessä? Anteeksi jos sekavaa tekstiä mutta on vähän kiire, olen ruokatauolla ja töissä. Vastailen kysymyksiin jne parhaani mukaan.
Kommentit (36)
Päästät miehesi sen tytön huoneeseen ilman, että olet itse näkemässä, että mitä hän tekee tytölle???
Lopettakaa sota- ja muiden vastaavien uutisten lukeminen ja kuuntelu kotona.
Maanantaina otat yhteyttä lapsesi koulun terveydenhoitajaan. Siitä sitten eteenpäin ohjeiden mukaan. Paniikkihäiriöön on olemassa lääkkeitä vaikka kuinka paljon, joten, hanki apua lapselle.
Tai vaihtoehto numero 2 varaa aika suoraan terveyskeskuslääkärille.
Kaffebulla kirjoitti:
Lapsen perusturvallisuus ei ole rakentunut normaalilla tavalla, jos ahdistuu ihan itseään koskemattomista asioista. Rajat hämärtyneet, ei ymmärrä mikä kuuluu häneen ja mikä ei.
Onko tytön lapsuudessa tapahtunut jotain sellaista, mikä tuon turvattomuuden voisi selittää?
Yksi ikävämpi skenaario voi olla se, että tyttö on sairastumassa henkisesti ja nämä ovat esioireita siitä. Onko todellisuudentaju heikosti rakentunut hänellä?
Ihmeellinen viesti, koska vaikka olen itsekin aikuinen niin kyllä minua ahdistaa esim sota tai se kuinka hinnat ovat kohonneet tai muuten saatan surra esim jonkun julkkiksen kuolemaa. Näin minusta on ihan normaalia jos varsinkin herkempi ja miettii millaisia uutisia on ja mitä tapahtuu. Olin itse yksinäinen nuori jota kiusattiin. Silti vielä aikuisenakin saatan ahdistua välillä. Näin ymmärrän kyllä nuoria ja voi olla, ettei kyse ole mistään kovin vakavasta. Toisaalta olen itsekin sitä mieltä, että pitäisi keskustella hänen kanssaan ja yrittää selvittää mitä siellä taustalla on. Nuoruus on monesti vaikeaa aikaa. Tärkeintä on olla hänen tukenaan. Tämä sivusta.
Kuulostaa kyllä aika oudolta. Onko tätä jatkunut kauankin ja kuinka usein? Miten lapsi voi muuten, onko siis ennenkin lukittautunut huoneeseen tai kirkunut vai onko ihan uusi juttu? minkälainen on olemukseltaan näiden välillä? onko jotain tapahtunut?
Voiko olla jotain harhaluuloja tai todellisuudentajun hämärtymistä? Traumaoireita?
Yhteys kouluterveydenhuoltoon tai tk:seen tai mielenterveysasemalle riippuen mikä näistä vaihtoehdoista omassa kunnassasi on se oikea reitti hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin.
Veisin tytön yksityiselle psykiatrille. Eihän tuo normaalia ole. Ja toki kamalaa tytölle itselleenkin.
"Ei mielenterveys/ nepsyongelmia". Mikä sitten mielestäsi olisi mielenterveys- tai neuropsykologinen ongelma?
Paniikkihäiriö harvoin esiintyy tuommoisina kirkumisina. Mitä hän siis kirkuu? Voiko olla puhkeamassa skitsofrenia? Viekää nyt terveydenhoitajalle ainakin .
Nuoret oireilee niin paljon mikä on ymmärrettävää koska maailmanloppu on ovella,luultavasti me kaikki kuollaan kun Venäjä joskus hyökkää tänne ja uskovat temmataan voi meitä ei uskovia sen jälkeen enää turha rukoilla Jumalaa koska se ei meitä pelasta enää.
En yhtään ihmettele, että nykymaailmassa teini voi olla järkyttynyt! Mun nuoruudessa ei ollut kuin perusflunssat, irakin sota (jossain tosi kaukana) ja talousnäkymät ihan jees. Kun katsoo tätä nykyistä maailmaa, ahdistaa se aikuistakin! Rajoittakaa uutisten katsomista ja lukemista ja niistä puhumista, 14-v saa mun mielestä elää vielä omassa kuplassa jossa suurin murhe on poikakaverin löytäminen ja lempipaidan likaantuminen.
Kannattaa oikeasti miettiä minkälaisista asioista lastensa kuulen puhelee. Nykyään näillä kaverivanhemmilla tahtoo hämärtyä, että lapsi ei pysty käsittelemään asioita samalla tavalla kuin ne aikuiskaverit ja olisi hyvin suotavaa, että häntä myös suojeltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret oireilee niin paljon mikä on ymmärrettävää koska maailmanloppu on ovella,luultavasti me kaikki kuollaan kun Venäjä joskus hyökkää tänne ja uskovat temmataan voi meitä ei uskovia sen jälkeen enää turha rukoilla Jumalaa koska se ei meitä pelasta enää.
Siihen menee vuosikymmeniä ennen kuin Venäjää kykenee Ukrainan jälkeen hyökkäämään yhtään mihinkään. Kansalliskaartia ei voi käyttää, sillä se on varattu Venäjän sisäisiin likvidointeihin.
Ahdistuminen ja pelko tuollaisista asioista on ihan normaalia, mutta tuo kirkuminen yms ei todellakaan.
Sanot, ettei hänellä ole mt-ongelmia, mutta paniikkikohtaukset ja ahdistus ovat tismalleen just niitä. Hankkikaa lapsellenne apua.. käy mielessä että jokin traumaattinen kokemus saattaa olla, mistä ei teille puhu tai sitten harhoja, joita säkähtää.. Ehkä ei halua puhua teille, sitten ohjaatte jollekin ammattilaiselle, jolle puhuu mielummin.
On voinut tapahtua jotain, mistä ei pysty puhumaan. Hae hänelle apua mahdollisimman pian, tuon tasoinen juttu ei mene itsestään ohi.