Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun uni on huonolaatuista ja väsyttää ihan koko ajan?

Vierailija
30.10.2022 |

Nukun tosi katkonaisesti, yskin ja kuorsaan ja kääntelehdin. Jos olen 10 tuntia sängyssä, unta tulee älykellon mukaan noin 7,5 tuntia. Jos saan nukuttua 8 tuntia, olo on paljon parempi, mutta se tarkoittaisi, että olisin vuorokaudesta melkein puolet sängyssä. Ei ole käytännössä mahdollista.

Koska olen koko ajan väsynyt, pitää joka päivä tehdä valintoja, mitä jaksaa tehdä. Työt on pakko tehdä ja arkena en mitään muuta jaksakaan. Syön eineksiä ja illat venyn sohvalla. Koiran kävelyttäminen on ainoa liikunta. Viikonloppuna teen pakolliset kotityöt ja laitan itse kerran ruokaa, jota syön pari päivää.

Tiedän, että hyvä itse tehty ruoka ja liikunta auttaisi ehkä, mutta kun en yksinkertaisesti jaksa. Puolet päivästä menee ihan unipöhnässä, illalla olen vähän paremmalla mielellä. Mitään kuntokuuria en edes kuvittele aloittavani, mutta jotenkin pitäisi tätä arkea muuttaa.

Lääkäriin en pääse eikä ole yksityiseen varaa. Kävin terveyskeskuksessa hoitajan juttusilla ja neuvot oli luokkaa mene ajoissa sänkyyn äläkä sinnittele illalla valveilla. Tämä ei ole minun ongelmani eikä liity siihen mitenkään. Viettäisin mielelläni vaikka viikon sängyssä yhtä soittoa, jos se olisi mahdollista. Helsingin lääkäriajat on niin kortilla, että julkiselta on mahdotonta saada apua näin "vähäpätöiseen" vaivaan.

Onko jollain kokemusta vastaavasta ja miten saitte unen kohdilleen ja jaksamista lisättyä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen kevyt lenkki joka on tarpeeksi pitkä että vähän väsyy. Mikään ei lisää syvän unen laatua ja määrää paremmin kuin säännöllinen ja edes jollain tavalla rasittava liikunta.

Aloitin aikuisiällä säännöllisen urheiluharrastuksen. Unentarpeeni väheni 7 tuntiin 7,5-8 tunnista. Olen siis täysin virkeä 7 h unilla.

Vierailija
2/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapneaa tutkittu?

Entä onko sulla nenä tukossa öisin? Minulla on ilmankostutin pakollinen talviaikaan, huoneilma on muuten liian kuivaa. Kostuttimen kanssa nukun hyvin ja herään virkeänä, mutta ilman sitä uni on katkonaista nenän tukkoisuuden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vastaavaa. Otin itseäni niskasta kiinni ja lähdin lenkille ennen töihin menoa. Illalla alkoi nukuttaa paremmin ja vähitellen unen katkonaisuus loppui. 

Vierailija
4/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tulisi selvittää, onko uniapnea. Outoa, jos hoitaja ei tuota huomioinut.

Vierailija
5/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki sairaudet väsyttää.

Uniapnea, II-tyypin diabetes, sepelvaltimotauti, verenpainetauti jne...

Vierailija
6/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyden kautta uniapneatutkimuksiin. Ja tutkivat kyllä julkisellakin puolella, toki jonoa tällä hetkellä on.

Jos on varaa älykelloon, niin varmasti on varaa myös julkisen puolen lääkärikäyntiin, joten kannattaa kyllä käydä.

Vierailija
7/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamut on kauheita, niihin en varsinkaan pysty lisäämään mitään liikuntaa. Olen saanut itselleni muodostettua sellaisen aamurutiinin, josta selviydyn ja sitä en lähde muuttamaan. Koiran iltakävelyä voisin yrittää reipastaa ja pidentää, se olisi ehkä helpoin konsti lisätä liikuntaa. 

Nenän tukkoisuutta on ja kokeilin ilmankostuttajaa, mutten saanut siitä apua. Uniapnea voi hyvinkin olla, mutta hoitajan mukaan ei ole aihetta tutkia. 

ap

Vierailija
8/8 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyden kautta uniapneatutkimuksiin. Ja tutkivat kyllä julkisellakin puolella, toki jonoa tällä hetkellä on.

Jos on varaa älykelloon, niin varmasti on varaa myös julkisen puolen lääkärikäyntiin, joten kannattaa kyllä käydä.

Kaikilla ei ole työterveyttä, varsinkaan niin laajaa, josta tuollaista lähdettäisiin tutkimaan.

Älykelloja saa nykyään aika halvalla tai voi saada jopa lahjana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi