Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähäuninen lapsi ajaa minut hulluuden partaalle

Vierailija
30.10.2022 |

On ollut aina vähäuninen, mutta vuosi vuodelta nukkuu vain vähemmän. Ja koska on alle kouluikäinen, niin ei voi valvoa kotona yksin niin että itse olisin nukkumassa. Vaan lapsi valvoo, joten minäkin valvon, koska en voi silloin nukkua. Nukahtaa myöhään, valvoo keskellä yötäkin, herää aikaisin. Itse tarvisin unta. Paljon enemmän unta. Kukaan ei auta. Ja lääkärit vain sanoo, että sairautta ei ole lapsella, koita kestää.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutaman kuunauden rautakuuri paransi lapsen unta.

Vierailija
42/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lastenhoitaja, jonka tehtävä on lähinnä ulkoilla lapsen kanssa leikkipuistossa, kun sinä otat päiväunet. Tehtävä sopii teinillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ajastetut valot/lamput/yövalot?

Semmoinen herätyskellokin on, minkä valon väristä lapsi näkee yöllä että on edelleen yö/nukkumisaika, jos herää yöllä.

Aamulla kirkasvalolamppu (jos sitä saa käyttää lasten kanssa? Edes taustalle?)

Entä syökö lapsi mitään piristävää: sokeri, kakao tai suklaa, jne.?

Vierailija
44/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko hän ap nukkuu? Meillä oli lapsella tosi hankala uniongelma jo syntyjään. Nukkui paljon vähemmän kun ois tarvinnut unta. Kiukkuinen kokoajan ja selvästi väsy, mikään keino ei auttanut. Hoidossa myös näkyi,esim tippumisena telineestä iltapäivällä väsymyksen takia, ei se vaan nukkunut paljon yöllä eikä päivälläkään kun vähän jos nukahti. 5v neurologi tarttui asiaan ja saimme lapselle lisää unta joka näkyi myös hoidossa positiivisesti. On niitä luontaisesti vähäunisia ja on näitä joilla se on ongelma .

Mitä apua saitte neurologilta?

Melatoniini. Jäi pois itsestään jossain kohti kun saatiin korjaantumaan lapsen uni. Söi 1mg eli pieni annos.

Vierailija
45/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on kellari, niin sulkekaa se lapsi sinne?

Vierailija
46/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko hän ap nukkuu? Meillä oli lapsella tosi hankala uniongelma jo syntyjään. Nukkui paljon vähemmän kun ois tarvinnut unta. Kiukkuinen kokoajan ja selvästi väsy, mikään keino ei auttanut. Hoidossa myös näkyi,esim tippumisena telineestä iltapäivällä väsymyksen takia, ei se vaan nukkunut paljon yöllä eikä päivälläkään kun vähän jos nukahti. 5v neurologi tarttui asiaan ja saimme lapselle lisää unta joka näkyi myös hoidossa positiivisesti. On niitä luontaisesti vähäunisia ja on näitä joilla se on ongelma .

Mitä apua saitte neurologilta?

Vastaan omasta puolestani. Melatoniini, muu ei auta. Autismi-ADHD diagnoosit. Lapsi 6v.

Ei lapsille saa antaa melatoniinia.

Voi antaa lääkäriin ohjeesta. Uskon että lastenneurologi tietää paremmin.

Vierailija
47/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa ajastetut valot/lamput/yövalot?

Semmoinen herätyskellokin on, minkä valon väristä lapsi näkee yöllä että on edelleen yö/nukkumisaika, jos herää yöllä.

Aamulla kirkasvalolamppu (jos sitä saa käyttää lasten kanssa? Edes taustalle?)

Entä syökö lapsi mitään piristävää: sokeri, kakao tai suklaa, jne.?

Esim. tämmöinen unirytmikello:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/674032/Zazu-Sam-unirytmia-opett…

Oli ainakin joku laittanut arvostelun ettei enää herätä ennen klo 7.. :D

Fruugo-kaupassa oli myös yksi (nukkumisharjoittelukello taaperoille). En tunne kyseistä verkkokauppaa.

Vierailija
48/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aivan sama ongelma. Vuosia taistelin että ei ole normaalia, että lapsi nukkuu 4-6/h vrk. Minua syytettiin mielenterveysongelmaiseksi valehtelijaksi, kyllästyin ja raahasin lapsen perusteellisiin tutkimuksiin yksityiselle. Syyksi paljastui alhainen ferritiini.

Rautainfuusion jälkeen uni alkoi parantua, ja nykyään nukkuu 8-10h/vrk.

Kuinka pian lisäraudan aloittamisesta tilanne helpotti

Meillä aloitettiin kuuri syyskuussa kaksivuotiaalle eikä unet ole merkittävästi lisääntyneet....

Toki ollaan oltu kipeinä paljon ja rauta on jäänyt väliin joinain päivinä.

Vierailija
49/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Vie voimat ja stressaa.

Taitaa se lapsikin kärsiä, jos nukkuu noin vähän.

Vie lääkäriin.

Vierailija
50/51 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse vähäuninen lapsi, sitten minusta tuli vähäuninen nuori ja aikuisena vähäuninen aikuinen. Asialle ei voi tehdä mitään. Kotonani vanhempani nukkuivat ja hääräsin sitten omillani. 

Minun lapsi alkaa hääräämään sen verran vaarallisia asioita jos on pitkään ilman seuraa, että minun on pakko olla hereillä. Osaa avata meidän kolme ulko-ovea, noin esimerkiksi. Ap

Minkä ikäinen lapsi on? 5-6-vuotiaalta voi kyllä odottaa jonkinasteista vaarantajua. Toki yksin ei voi silti antaa olla.

Vierailija
51/51 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on normaalisti kehittynyt lapsi ja lapsi, jolla on diagnooseja. Normaalisti kehittynyt lapseni ei olisi eläessään tehnyt tuollaisia asioita yksin keskellä yötä edes 4-vuotiaana.

AP, normaalisti kehittynyt lapsi kyllä ymmärtää, että ulos lähteminen yksin on vaarallista ja ymmärtää, että pönttö menee rikki, jos siitä vetää jotain sinne sopimatonta. Ymmärtää myös, että kaapin päälle ei saa kiivetä yms.

On olemassa muitakin diagnooseja kuin kehitysvamma ja ne aiheuttavat juuri niitä mainitsemiasi ongelmia. Lapsi voi olla utelias ja älykäs ja silti neurologisesti poikkeava.