Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuori tarvitsee vanhempien luvan kirkosta eroamiseen?

Vierailija
30.10.2022 |

Suomessa on uskonnonvapaus, eli saa harjoittaa tai olla harjoittamatta vapaasti sitä mihin uskoo tai ei usko. Miksi tämä ei kuitenkaan koske alle 18 vuotiaita? Millä perusteella esim. 15 vuotias on tarpeeksi kypsä ajamaan mopoa, mutta ei tarpeeksi kypsä päättämään itse uskooko jumalaan?

Alle 18 vuotias tarvitsee molemmilta vanhemmilta kirjallisen luvan kirkosta eroamiseen. Jos kuuluu kirkkoon, on PAKKO käydä uskonnontunneilla. Jotkut nuoret (minut mukaan lukien) pakotetaan rippikouluun tunnustamaan oman vakaumuksen vastaista uskontoa, esimerkiksi uhkailemalla, jankkaamalla ja syyllistämällä. Tuntuu huijaamiselta ja tosi vastenmieliseltä sanoa usko vansa jumalaan vaikka ei oikeasti usko.

Tälläinen nuorten uskonvapauden mitätöinti ja uskonnon pakolla tuputtaminen aiheuttaa vain kirkkoon katkeroituneita ihmisiä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miksi sun vanhemmat ei anna sun erota kirkon jäsenyydestä? Ei vanhempien itsensä tarvitse erota. Oletko niin uskonnollisesta perheestä, ettei kerta kaikkiaan käy. Jos olet, niin sitten ei auta kuin kärsivällisesti odottaa se 18 vuoden ikä ja heti sitten eroamaan vaan.

Mun äidille ois ihan ok, jos mä eroisin kirkosta mutta mun isälle ei. Suora lainaus mun isältä: "sä oot vasta lapsi, eikä sulla oo mitään oikeutta päättää omista asioistas!'' Sitten se vetoaa siihen miten tärkeetä se on suvulle, etenkin mummalle.

Miten sinä perustelet kirkosta eroamisen välttämättömyyden isälle tai mummalle?

Ei usko satuihin enää.

Vierailija
22/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille ois ihan ok, jos mä eroisin kirkosta mutta mun isälle ei. Suora lainaus mun isältä: "sä oot vasta lapsi, eikä sulla oo mitään oikeutta päättää omista asioistas!'' Sitten se vetoaa siihen miten tärkeetä se on suvulle, etenkin mummalle.[/quote]

Miten sinä perustelet kirkosta eroamisen välttämättömyyden isälle tai mummalle?[/quote]

Eikö se riitä perusteluksi että se ei ole se mihin minä itse uskon, enkä halua kuulua sellaiseen kirkkoon (tai mihinkään muuhunkaan ryhmään) mikä kannattaa eri arvoja ja asioita mitä minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni ei halua rippileirille ja hän aikoo erota kirkosta heti 18 vuotta täytettyään. Minulle se on ihan on, en itsekään usko jumalaan vaikka kirkkoon tavan vuoksi kuulunkin.

Vierailija
24/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miksi sun vanhemmat ei anna sun erota kirkon jäsenyydestä? Ei vanhempien itsensä tarvitse erota. Oletko niin uskonnollisesta perheestä, ettei kerta kaikkiaan käy. Jos olet, niin sitten ei auta kuin kärsivällisesti odottaa se 18 vuoden ikä ja heti sitten eroamaan vaan.

Mun äidille ois ihan ok, jos mä eroisin kirkosta mutta mun isälle ei. Suora lainaus mun isältä: "sä oot vasta lapsi, eikä sulla oo mitään oikeutta päättää omista asioistas!'' Sitten se vetoaa siihen miten tärkeetä se on suvulle, etenkin mummalle.

Miten sinä perustelet kirkosta eroamisen välttämättömyyden isälle tai mummalle?

Ei hänen tarvitse perustella sitä kellekään mitenkään. Se riittää ettei halua. 

Vierailija
25/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttäreni ei halua rippileirille ja hän aikoo erota kirkosta heti 18 vuotta täytettyään. Minulle se on ihan on, en itsekään usko jumalaan vaikka kirkkoon tavan vuoksi kuulunkin.

Aika hintava tapa. Minä erosin heti kun ensimmäinen palkkani tuli. Suoritin oman veronkevennyseni sillä tavoin. 

Vierailija
26/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat isällesi että sinulle on tärkeää olla kuulumatta kirkkoon ja käydä ET-tunneilla. Jos isäsi ei tähän suostu, ilmoita että teet lasun itsestäsi, sillä koet kotona uskonnollista väkivaltaa. Voi myös olla, ettei mummolle ole oikeasti tärkeää riparin käymisesi, höpöttelee niitä vain koska "niin kuuluu tehdä", ilman että on ajatellut asiaa yhtään. Juttele siis suoraan mummasi kanssa, ilman isääsi, jotta saat tietää onko kiristyksessä (mummalle on tärkeää) mitään pohjaa.

Sinulla on täysi oikeus kokea joku asia ahdistavaksi, ja antaa sen vaikuttaa mitä haluat elämältäsi. Sinulla on myös täysi oikeus myöhemmin löytää paikkasi uskonnollisesta yhteisöstä, jos sen koet itsellesi sopivaksi. Tai uskoa ilman mitään yhteisöjä ja rituaaleja.

Vierailija
27/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin lukiossa ET-tunneilla vaikka kuuluin silloin vielä kirkkoon. Ei siellä kukaan tarkastanut kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei. 

Periaatteessa koulu syyllistyi tässä tapuksessa lain rikkomiseen. Käytännön tasolla voi toki ajatella, ettei ketään kiinnosta.

Vierailija
28/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat isällesi että sinulle on tärkeää olla kuulumatta kirkkoon ja käydä ET-tunneilla. Jos isäsi ei tähän suostu, ilmoita että teet lasun itsestäsi, sillä koet kotona uskonnollista väkivaltaa. Voi myös olla, ettei mummolle ole oikeasti tärkeää riparin käymisesi, höpöttelee niitä vain koska "niin kuuluu tehdä", ilman että on ajatellut asiaa yhtään. Juttele siis suoraan mummasi kanssa, ilman isääsi, jotta saat tietää onko kiristyksessä (mummalle on tärkeää) mitään pohjaa.

Sinulla on täysi oikeus kokea joku asia ahdistavaksi, ja antaa sen vaikuttaa mitä haluat elämältäsi. Sinulla on myös täysi oikeus myöhemmin löytää paikkasi uskonnollisesta yhteisöstä, jos sen koet itsellesi sopivaksi. Tai uskoa ilman mitään yhteisöjä ja rituaaleja.

Tiedän että mummalle se on tärkeää, koska hän on hyvin uskonnollinen ja on tehnyt koko elämänsä töitä kirkossa, mutta tiedän myös ettei sen pitäisi vaikuttaa minun elämääni, sillä se on hänen elämänsä, ja tämä on minun elämäni.

Vierailija
29/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää uskaltaa elää omaa elämäänsä. Se on ihan hyvä ohjenuora elämään yleisesti. Tee päätökset sen perustella mitä itse ajattelet ja mitä itse haluat. Elä itsellesi!

Vierailija
30/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippilahjojen vuoksi nuoret suostuu käymään ripillä, saa juhlat ja lahjoja.