Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

13 ja 14v 15€/kk, suurin osa rahasta menee herkutteluun

Vierailija
30.10.2022 |

Onko väärin?
Ajatus että ostavat omat karkkipäivän karkkinsa. Me ei enää lisäksi osteta kun joskus poikkeus tapauksissa.

Ex-mies sitä mieltä että tämä on väärin. Ja minä olen tämänkin asian pilannut. Vaikka joskus yhdessä asia sovittiin.

Toinen lapsista hassaa rahansa heti. Ja on sitten loppukuun ilman. Toinen käyttää VÄHÄN järkevämmin. Kummallakaan ei mitään jää säästöön.

Jos joku ylimääräinen meno mihin tarvitaan rahaa, joukkueruokailu, joku sisäänpääsymaksu tms. Ne maksan lisäksi, mutta perus karkkipäivän maksuihin en anna rahaa sen 15€/kk lisäksi.

Pitäisikö rahaa antaa enemmän, ja ostaisivat sillä sitten itse kaiken? Ja jos raha loppuu se siitä sitten.
Onko 15€/kk herkkuihin liikaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuon ikäisenä sievoisen summan viikkorahoja kesälomalla itse tienaamalla mansikanpoimijana.

Vierailija
22/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikoinani vanhemmiltani x euroa kuukaudessa, mutta sain summan tuplana jos lupasin, etten osta sillä herkkuja. Eli kannustettiin käyttämään rahat järkevämmin kuin hetken mielihyvään.

Miksi ette herkuttele välillä uhdessä perheen kanssa?

Ei ole minusta järkevää opettaa lapsia käyttämään rahaa vain herkkuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä 15€/kk teini-ikäiselle on tosi vähän.

Totta, ei sillä 15 e saa kovin montaa siideriä.

Vierailija
24/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä on tosi vähän. Eihän rahankäyttöä opi hallitsemaan, jos ei juuri ole mitä käyttää. Ainakin 50€/lapsi nostaisin rahan.

Vierailija
25/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, että itselläni oli jopa lastenkodissa paremmin ja kohtuullisemmin kuin omilla TEINI-ikäisilläsi lapsillasi.

Vuosina 2004-2006:

10€/vk, eli 40€/kk "käyttörahaa", eli viikorahaa jonka sai käyttää kuten halusi.

Sai myös päättää että annetaanko raha kerran viikossa PE iltapäivällä koulun jälkeen, vai kerran kuussa. Käyttörahaa ei päässyt käyttämään muulloin kuin PE iltapäivisin koulun jälkeen, kun lastenkodin porukalla 7 nuorta + 2 aikuista työntekijää lähdettiin "käyttiksille", eli kiertelemään pikkukylän keskustaa shoppailemaan ja yleensä myös vuokraamaan leffaa. Silloin oli vielä leffavuokraamoita ja viikonlopuksi valittiin aina 2 leffaa (nuoret valitsivat itse, aikuiset tsekkasivat että ikäraja on ok).

Leffat talo maksoi.

Vapautta ei omaan kulkemiseen toki ollut, se oli ainoa mikä oli väärin, mutta se oli turvallisuuteni hinta ja kun miettii että huonompiakin paikkoja Suomessakin on, olen ollut onnekas kun pääsin juuri kyseiseen paikkkaan. Lapsesi ovat toki onnekkaampia monella muulla saralla (toivoakseni), mutta ex-miehesi on täysin oikeassa tässä raha-asiassa.

Eikä ole yhtään validi sekään että yhdessä asiasta "aikanaan" päätitte, eli...kun lapsenne ovat olleet jotain 5-6 vuotiaita?

Siihen on tullut nyt sen 10 vuotta lisää ja kun paasaat säästäväisyyden puutteesta, eihän heillä ole mistä säästää. Ja ei teini-ikäisenä muutenkaan ajatella säästämistä. Ja suoraan sanottuna, vanhemman ei kuulu olla määräämässä ja valittamassa että mihin rahansa käyttävät tai saako sitä käyttää vai säästää. Aattele, jos pomosi tai muu aikuinen määräisi että saatko käyttää SINUN omaa rahaasi, alkaisi itselläsi nousta savu korvista.

Nuorelle/lapselle tilanne on täysin epäreilu, ensin annat sen rahan joka on hälyyttävän pieni ja sitten päälle kyttäät mihin käyttää ja saako käyttää ollenkaan.

Ja oletko sattunut katsomaan paljonko ne herkut nykyään maksavat..?

15€ on hyvin nopeasti tuhottu eikä sillä todellakaan saa mitään hirveää kasaa aikaiseksi.

Mikä olisi sallittu määrä? 2 hedelmäkarkkia ja 3 palaa suklaata kerran viikossa LA-iltana vanhempien valvovien silmien alla?

Jyrkistä käytänteistä seuraa pahoja obgelmia sitten kun sen nuoren vapauden portit aukeavat, sitten sitä rahaa vasta palaakin oli sitä käyttää tai ei. Sama pätee muuhun yli-rajoittamiseen. Huollettavanasi on muutaman vuoden päästä itsenäiseksi täysi-ikäiseksi kasvavia teinejä. Tehtäväsi EI ole kahlita heitä ketjuilla pattereihin, tehtäväsi on valmistella heitä pärjäämään aikuisten oikeassa maailmassa.

Miten itse sain omaa rahaa lastenkodissa:

50€/kk vaatehankintoihin jotka sai valita itse. Hankalin oli kun ei ollut nettikauppoja kunnolla mistä olisi voinut tilata, plus nettitilauksiin tarvitaan oma tili joka ei ollut omassa hallinnassa ollenkaan. Eli vaatehankinnat joutui kelpuuttamaan pikkukylän marketeista, itsellä hameita ja paitoja + alusvaatteet.

Hygieniatuotteet sekä muu ylläpito talon puolesta yleisesti ottaen kaiken kattavana noin muuten.

(Itse pyysin päästä lastenkotiin, väkivaltainen "huoltaja" nainen, joka on kirjaimellisesti sanojen todellisissa merkityksissään sekä narsisti, että myös psykopaatti. Itselläni ei koskaan intoa esim. päihteisiin, huoltaja ulos päin siisti työssäkäyvä mutta kotona kittasi 3litran viinilaatikon alle 2h, riehui hajoitten paikkoja ja oli äärimmäisen väkivaltainen. Lastenkodissa sain turvaa ja normaaliutta, pakko sanoa off topicina koska on ylrinen käsitys että nuoret itse on jotain narkkeja.)

Vierailija
26/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus aiempaan.

Kaikki toki pitää paikkansa muuten, mutta tekstiä muokatessa meni käyttöraha sekä vaateraha erilleen keskenään vaikka tarkoitus oli listata nämä yhdessä.

( Lisäksi pahoittelen typoja.)

Eli 50€/kk vaatteisiin ja 40€/kk käyttörahaa.

Tuo vaateraha oli liian pieni jo silloin, joten sitä en suosittele ollenkaan.

Itsellä meni jo alusvaatteisiin tuo summa ja oli vaikeaa keksiä miten saada rahat niihin päällysvaatteisiin saakka.

40€/kk oli sopiva silloin, lähinnä kun ei ollut mitään mitä ostaa pikkukylältä, eikä kavereita saati vapaata kulkua mihinkään.

Mutta silti vuosina 2004-2006 tuo on ollut rahan suhteen paremmin kuin ap:n teineillä vuonna 2022 kodissa jossa lapset asuvat vapaana (?) ja mahdollisesti on kavereita joiden kanssa haluaisi tehdäkin jotain.

Tiedän tapauksia joissa viikkorahattomuus tai yleisesti ottaen rahattomuus joko vanhempien jyrkkyydestä johtuen tai perheen yleisestä varattomuudesta johtuen, on ajanut nuoren näpistelemään kaupasta kun on alkanut tulla ryhmäpainetta siitä että kavereilla on ja itsellä ei. Tai on haluttu saada niitä kavereita.

Tietenkään ei nyt päde kaikkiin, mutta tuo nyt on yksi mitä siitä voi seurata.

Vierailija
27/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matula?

Vierailija
28/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shadowmist kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, että itselläni oli jopa lastenkodissa paremmin ja kohtuullisemmin kuin omilla TEINI-ikäisilläsi lapsillasi.

Vuosina 2004-2006:

10€/vk, eli 40€/kk "käyttörahaa", eli viikorahaa jonka sai käyttää kuten halusi.

Sai myös päättää että annetaanko raha kerran viikossa PE iltapäivällä koulun jälkeen, vai kerran kuussa. Käyttörahaa ei päässyt käyttämään muulloin kuin PE iltapäivisin koulun jälkeen, kun lastenkodin porukalla 7 nuorta + 2 aikuista työntekijää lähdettiin "käyttiksille", eli kiertelemään pikkukylän keskustaa shoppailemaan ja yleensä myös vuokraamaan leffaa. Silloin oli vielä leffavuokraamoita ja viikonlopuksi valittiin aina 2 leffaa (nuoret valitsivat itse, aikuiset tsekkasivat että ikäraja on ok).

Leffat talo maksoi.

Vapautta ei omaan kulkemiseen toki ollut, se oli ainoa mikä oli väärin, mutta se oli turvallisuuteni hinta ja kun miettii että huonompiakin paikkoja Suomessakin on, olen ollut onnekas kun pääsin juuri kyseiseen paikkkaan. Lapsesi ovat toki onnekkaampia monella muulla saralla (toivoakseni), mutta ex-miehesi on täysin oikeassa tässä raha-asiassa.

Eikä ole yhtään validi sekään että yhdessä asiasta "aikanaan" päätitte, eli...kun lapsenne ovat olleet jotain 5-6 vuotiaita?

Siihen on tullut nyt sen 10 vuotta lisää ja kun paasaat säästäväisyyden puutteesta, eihän heillä ole mistä säästää. Ja ei teini-ikäisenä muutenkaan ajatella säästämistä. Ja suoraan sanottuna, vanhemman ei kuulu olla määräämässä ja valittamassa että mihin rahansa käyttävät tai saako sitä käyttää vai säästää. Aattele, jos pomosi tai muu aikuinen määräisi että saatko käyttää SINUN omaa rahaasi, alkaisi itselläsi nousta savu korvista.

Nuorelle/lapselle tilanne on täysin epäreilu, ensin annat sen rahan joka on hälyyttävän pieni ja sitten päälle kyttäät mihin käyttää ja saako käyttää ollenkaan.

15€ on hyvin nopeasti tuhottu eikä sillä todellakaan saa mitään hirveää kasaa aikaiseksi.

Mikä olisi sallittu määrä? 2 hedelmäkarkkia ja 3 palaa suklaata kerran viikossa LA-iltana vanhempien valvovien silmien alla?

Jyrkistä käytänteistä seuraa pahoja obgelmia sitten kun sen nuoren vapauden portit aukeavat, sitten sitä rahaa vasta palaakin oli sitä käyttää tai ei. Sama pätee muuhun yli-rajoittamiseen. Huollettavanasi on muutaman vuoden päästä itsenäiseksi täysi-ikäiseksi kasvavia teinejä. Tehtäväsi EI ole kahlita heitä ketjuilla pattereihin, tehtäväsi on valmistella heitä pärjäämään aikuisten oikeassa maailmassa.

50€/kk vaatehankintoihin jotka sai valita itse. Hankalin oli kun ei ollut nettikauppoja kunnolla mistä olisi voinut tilata, plus nettitilauksiin tarvitaan oma tili joka ei ollut omassa hallinnassa ollenkaan. Eli vaatehankinnat joutui kelpuuttamaan pikkukylän marketeista, itsellä hameita ja paitoja + alusvaatteet.

Hygieniatuotteet sekä muu ylläpito talon puolesta yleisesti ottaen kaiken kattavana noin muuten.

(Itse pyysin päästä lastenkotiin, väkivaltainen "huoltaja" nainen, joka on kirjaimellisesti sanojen todellisissa merkityksissään sekä narsisti, että myös psykopaatti. Itselläni ei koskaan intoa esim. päihteisiin, huoltaja ulos päin siisti työssäkäyvä mutta kotona kittasi 3litran viinilaatikon alle 2h, riehui hajoitten paikkoja ja oli äärimmäisen väkivaltainen. Lastenkodissa sain turvaa ja normaaliutta, pakko sanoa off topicina koska on ylrinen käsitys että nuoret itse on jotain narkkeja.)

Tähän nyt heti semmoinen korjaus. Että ex-mieheni on se henkilö, jonka mielestä ko.raha on liikaa herkutteluun käytettynä. Ja tästä 15€/kk pitäisi hänen mielestään lasten itse kustantaa myös muita kun herkkumenoja.

Tämä on nimenomaan ns.karkkipäiväraha.

Jos haluaa syömään, leffaan, johonkin maksulliseen tapahtumaan, olen nämä erikseen kustantanut.

Vaateostoksia mietitään yhdessä, juuri käytiin ostoksilla niin että sanoin kaikille x rahasumman minkä saa käyttää haluamallaan tavalla, kuitenkin järkeviä, oikeasti tarvittavia ostoja.

Esim. Tytär halusi alkaa meikkaamaan, niin minä hänelle ostin ripsivärin ja meikinpoistoaineen.

Lasten isä on muutenkin monissa asioissa todella tiukka ja ehdoton. Asioiden pitäisi mennä juuri niin kun hän sanoo. Minä en tätä hyväksynyt. Vaikka tiukka vanhempi olen itsekkin. Sen vuoksi meille ero tulikin.

Harrastuskulut kustannan, harrastusmatkoilla tapahtuvat ruokailut kustannan, vaatteet, hygieniatuotteet yms. Toki saavat näihin itse vaikuttaa, kertoa mitä tarvitsevat/haluavat.

Vierailija
29/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15€ pelkkiin herkkuihin ok.

Vierailija
30/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini ei saa mitään viikko- tai kuukausirahaa, ei ole koskaan edes pyytänyt.

Harvoin tarvii mihinkään mutta jos haluaa mennä esim elokuviin niin maksan/annan rahaa. Herkut ostetaan yhdessä tai minä ostan. Kuntosalimaksut, harrastukset, vaatteet ja muut maksan aina kun haluaa tai tarvitsee.

Sama juttu, perheessä on kolme nuorta. Maksan bormaalit vaatemenot, mutta en mitään erikoisvaatteita, ne nuoret saavat ostaa omilla säästöillään, joita ovat saaneet esimerkiksi kesätöistä, iltatöistä, synttärirahoista, joita saavat isovanhemmiltaan jne. Maksan myös harrastukset, kulkemiset, kuntosalit, ruuat tietenkin ja tällaiset menot.

Meillä on ollut aina kotona herkkuja ja leipomalla saa vaikka mitä hyvää lisää, jos vain viitsii leipoa. Eilen 19 vuotias leipoi todella hyviä kuppikakkuja ja 16 vuotias taas teki pari päivää vanhasta maidosta viikolla pellillisen pannukakkua, josta riitti kaikille. Meillä on aina hyvää ruokaa ja tarpeeksi kaikille, joten nälässä ei tarvitse olla ja kun ei ole nälkä, niin herkkujakaan ei tee mieli.

Hyvin on mennyt ja kukaan ei valita yhtään mistään. Nuoret ovat tarkkoja rahojensa käyttäjiä ja fiksuja muutenkin.

Vierailija
31/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shadowmist kirjoitti:

Vuosina 2004-2006:

Leffat talo maksoi.

Tiivistä!!

Eihän tuota vuodatusta Erkkikään jaksa lukea.

Vierailija
32/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pakottamassa sinua, en Erkkiä, enkä muitakaan lukemaan tavuakaan.

Eikä ole mitään "vuodatusta", Seiskaako luet kun käytät normaslista tekstistä tuollaista sanaa?

Sen verran jyrkkiä ja uskomattoman ilkeitä kommentteja saanut elämänsä aikana kuulla lastenkoti-nuoriin liittyen, että (juurikin tiivistetysti) kerroin taustat.

Ja silti joku huuteli jo tuohon perään "Matula?".

Ei, ei ollut.

Umpisuomalainen olen, samoin lähtökohdat.

Tosin, inhottavaa että tuolla olisi kenellekään mitään väliä.

Olen täysi-ikäisenä elänyt normaalia elämää ihan onnellisena ja ei ole erityistä tarvetta "vuodatella". Tosin joku defenssi-reaktio oli sentään mainita edes jollain tasolla taustat.

Suurimman osan tekstistä kirjoitin kylläkin siitä mistä tässä nyt on puhe.

Ja siitä, mitkä käytännöt itselläni oli.

Se oli minun panokseni tähän keskusteluun ja valitettavan onneksi sinulla tai kellään muullakaan ei ole ihan kauheasti valtaa tulla käskemään minua osallistumatta keskusteluun tai kirjoittamaan juuri sinulle sekä Erkillesi mitoitettua tekstiä.

Huomaa kyllä, että toiset on oppineet lukemaan jopa kirjoja. Kun taas toiset ei suoriudu mistään 10 sanaa pidemmästä, eikä varsinkaan hermostumatta jopa noihin mittasuhteisiin saakka.

Toivottavasti helpotti kun sait tunteesi pihalle.

Tsemppiä!

Itse ap:lle, hyvä että valaisit asiaa ex-miehesi kannan suhteen. Eli hänellä on sitten vieläkin kurjempi suhtautuminen.

Silti en pidä nykyistäkään mallia järkevänä, mutta loppupeleisdä se on teidän perheen asia ja jos et halua eriäviä mielipiteitä niin eihän tuota kannata kysyäkään muilta.

Ja osa kun kommentoi että 15€ on ihan hyvä, onkohan moni erehtynyt että 15€/vk eikä ilmoitettu 15€/kk?

Vierailija
33/33 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäyttöä jos haluaa alkaa oppimaan, koko lapsilisä lapselle. Sillä saa koko kuukauden joko säästää, ostaa karkkia, omia vaatteita ostaa ja säästää.. Sit se on voi voi jos ne on käytetty, jos jotain haluaa. Sitä se tulee olemaan koko aikuisikä, rahanhallinan järkevää käyttöä. Eikä se ole itseltä pois, sehän on ihan ylimääräistä tuloa se lapsilisä.

Matikkaa ne koulussakin opiskelee, opiskelkoot omia rahoja, paljon kannattaa käytää, paljon säästää, kauan pitää säästää jos jotain haluaa jne.