Onko työterveystarkastuksessa pakko käydä vaa'alla?
Sellainen on tulossa piakkoin ja olen jo nyt ahdistunut. Olen ihan normaalivartaloinen nykyään, mutta on syömishäiriötaustaa. En halua tietää painoani. Onko siihen vaa'alle pakko mennä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään terveystarkastus paljastaa apn itsepetoksen ja ylipaino-ongelman.
Ai kun vaatekoko on xs/xxs? Mietippä uudestaan. Mutta et tainnut miettiä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työterveyshoitaja. Yleensä tarkastuksessa kysyn oletko käynyt lähiaikoina vaaalla, tiedätkö paljon painat? Ja jos ei tietoa niin kysyn käytkö nyt vaaassa. Eikä ole ongelma, jos ei mene. Jos selkeä ylipaino, saatan kirjata ettei halua painoa mitattavan. Muutoin en sitä erikseen merkkaile.
Kerropa miksi nykyään nää hoitajat ei edes käske puntarille eikä puhu asiasta ja kun meet myöhemmin lukemaan tekstiä omakannasta sinne kirjattu ylipainoinen. Vaikka ei ole kyse mistään lihavista ihmisistä. Jos muutama lisäkilo on nii miks ei mahdollisesti lievä ylipaino. Ei, pitää kytätä lihavaksi. Inhottavaa.
Lääkärit ja hoitajat kirjoittavat sen minkä näkevät vaikka eivät kysyisikään. Minulle oli kirjattu lievä keskivartalolihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Minun neuvoni: sano hoitajalle, että sinulla on syömishäiriötausta ja osana sen hoitoa on, ettet käy vaa'alla. Toki voit käydä ja pyytää, ettei hoitaja kerro lukuja sinulle.
Minun neuvoni on, että et kerro syömishäiriötaustastasi. Hoitaja nimittäin kirjaa sen tietoihisi, ja siellä se sitten pysyy hamaan tappiin asti.
Meillä ainakin työhöntulotarkastus oli pelkkä kyselykaavake, jonka lopputuloksen perusteella pääteltiin, että kaikki ok, eikä minun pidä rasittaa työterveyshuoltoa tämän enempää. Olen 53-vuotias ja toimistotyössä.