Onko työterveystarkastuksessa pakko käydä vaa'alla?
Sellainen on tulossa piakkoin ja olen jo nyt ahdistunut. Olen ihan normaalivartaloinen nykyään, mutta on syömishäiriötaustaa. En halua tietää painoani. Onko siihen vaa'alle pakko mennä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoemännäksikö vai ammattilaispainijaksiko olet menossa, luulisin että ainakin niillä on pienoinen pakko, mutta muutoin jos ei ole mitään mainittu työhaastattelussa niin tuskinpa vaan edes kysyvät.
Ihan kahvilatyöhön ja anoreksia-tausta. Sen verran on parantumista tapahtunut mm. terapian avulla, että tajuan olevani ihan normaalipainoisen näköinen, tietyissä vaatteissa jopa hoikan. Neljä vuotta elämästäni oli helvettiä enkä halua että sairaus uusii jos näen sen lukeman.
Ap
Minä sain käydä silmät kiinni, hoitaja katsoi että lukema on suunnilleen ok eikä kirjannut sitä mihinkään. Tuskin olisi pakottanut, jos olisin kieltäytynyt kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korkeasaaresta saa sellaisen millä voi punnita elefantteja.
Ja Matkahuollossa on rahtivaaka.
Ei mammat sellaisessa pysy kun vikuroivat.
Ei ole koskaan tarvinnut. Ovat kysyneet kyllä painoa ja olen sen sanonut. Minä tiedän painoni enkä tuosta kieltäytyisi, mutta ymmärrän ettet halua punnita itseäsi. Jos siellä pyydetään käymään vaaalla niin luulen, että riittää kun kieltäydyt ja selität tilanteen.
On. Jos et vapaaehtoisesti suostu, niin sitten sut tainnutetaan ja punnitaan kalavaa'alla.
Kävin työterveydessä punnituksessa anorektikkoaikoinani. 179 cm, 46 kg. Totesi vaan, että vähän laiha olet, eipä muuta.
Eiköhän sen voi ihan suullisesti itse kertoa, paljonko painaa.
Työttömänä ei ole tarkastuksia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön menee palkkatukitöihin niin ei ole terveystarkastusta eikä sijaisuuksissa eikä työkokeiluissa.
Minä en suostunut vaa'alle enkä kertonut painoani. Totesin vain, että liikaa on ja olen tekemässä elämäntaparemppaa, jonka tavoitteena on pysyvä painonpudotus (muun muassa). Vähän siinä työterveyshoitaja nikotteli mutta totesin vain, että liikaa on eikä siitä sen enempää. Sanoi sitten laittavansa jonkun luvun mihin totesin että sopii, sama minulle mikä luku siellä on. Työni olen hoitanut osaamisellani, en painolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön menee palkkatukitöihin niin ei ole terveystarkastusta eikä sijaisuuksissa eikä työkokeiluissa.
En käy lääkärissä ollenkaan. En jaksa.
Minulla ainakin (anorektikkona) kirjataan Kantaan, jos kieltäydyn. Vaikka ei pakotetakaan vaa'alle, niin kyllä siitä seuraa aika painostava fiilis jatkossakin vastaanotolla. Sen takia en olekaan käynyt lääkärillä, vaikka terveydentila vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveydessä punnituksessa anorektikkoaikoinani. 179 cm, 46 kg. Totesi vaan, että vähän laiha olet, eipä muuta.
Olitko tuossa kunnossa työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin (anorektikkona) kirjataan Kantaan, jos kieltäydyn. Vaikka ei pakotetakaan vaa'alle, niin kyllä siitä seuraa aika painostava fiilis jatkossakin vastaanotolla. Sen takia en olekaan käynyt lääkärillä, vaikka terveydentila vaatisi.
Ai työterveystarkastuksessako?
Joka ikinen kerta on pelkästään kysytty tai sitten mahdolliselle etukäteen täytetylle lomakkeelle merkattu luku on kelvannut sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työterveyshoitaja. Yleensä tarkastuksessa kysyn oletko käynyt lähiaikoina vaaalla, tiedätkö paljon painat? Ja jos ei tietoa niin kysyn käytkö nyt vaaassa. Eikä ole ongelma, jos ei mene. Jos selkeä ylipaino, saatan kirjata ettei halua painoa mitattavan. Muutoin en sitä erikseen merkkaile.
Kerropa miksi nykyään nää hoitajat ei edes käske puntarille eikä puhu asiasta ja kun meet myöhemmin lukemaan tekstiä omakannasta sinne kirjattu ylipainoinen. Vaikka ei ole kyse mistään lihavista ihmisistä. Jos muutama lisäkilo on nii miks ei mahdollisesti lievä ylipaino. Ei, pitää kytätä lihavaksi. Inhottavaa.
Ymmärrän tuon jos entisenä anorektikkona ei halua painoaan tarkkailtavan. Mutta muille asiallisesti tehty painonmittaus on hyvä asia. Ylipaino aiheuttaa paljon sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko tuossa kunnossa työkykyinen?
Olin. Oli jopa jossain määrin fyysistä työtä. Kirjoitin samaan aikaan ylioppilaaksi L:n papereilla.
Ei ole pakko mennä edes mokomiin tarkastuksiin.
Tuo on varsinaista holhoamista.
Vierailija kirjoitti:
On työttömien terveystarkastuksia. Minulle se tehtiin viimeksi puhelimitse eikä siinä pystytty mittailemaan painoa eikä muutakaan. Siinä mielessä jonninjoutava "tarkastus" tällä tavoin toteutettuna. Työttömät ovat muutenkin heikommassa asemassa.
Ajatella, jos olisit pystynyt jättämään sen herkuttelun ja namien syömisen olisit voinut säilyttää työpaikkasi!