Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilaskullisesta lennosta kysymys

Vierailija
10.10.2023 |

Oon lentänyt ennen vaan suorilla lennoilla.

Kysymys kuuluu siis:

Jos mulla on välilaskullinen lentolippu helsinki-varsova, ja varsova-lissabon, niin ekalta lennolta poistuessa voinko vaan mennä seuraavan lennon jonoon, vai pitääkö mennä uudestaan check iniin ja turvatarkastukseen yms?  

+Jos on ruumassa olevat matkatavarat, niin siirtyykö ne automaattisesti vai pitääkö käydä hakemassa ja dropata uudelleen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelet suoraan vaan odottelemaan seuraavan lentokoneen pääsyä. Et itse asiassa edes mene sinne puolelle, missä check-iniä ei ole vielä tehty. Matkatavarat tulevat itsekseen perässä (jos hyvin käy).

Vierailija
2/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suoraan portilta-portille ja matkatavarat siirtyvät suoraan oikeaan koneeseen. Pari tietämääni poikkeusta:

1. Euroopan lennon (1-osuus) jälkeen siirryttäessä USAn lennolle esim Amsterdamissa piti mennä uuteen USA-lentojen turvatarkastukseen - matkatavarat siirtyivät silloin kuitenkin automaattisesti oikeaan koneeseen

2. joillain halpalentoyhtiöillä ei ole oikeasti "välilaskupalvelua" eli niillä on joskus pitänyt itse hakea matkatavarat ja mennä uudestaan check-in:iin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suoraan portilta-portille ja matkatavarat siirtyvät suoraan oikeaan koneeseen. Pari tietämääni poikkeusta:

1. Euroopan lennon (1-osuus) jälkeen siirryttäessä USAn lennolle esim Amsterdamissa piti mennä uuteen USA-lentojen turvatarkastukseen - matkatavarat siirtyivät silloin kuitenkin automaattisesti oikeaan koneeseen

2. joillain halpalentoyhtiöillä ei ole oikeasti "välilaskupalvelua" eli niillä on joskus pitänyt itse hakea matkatavarat ja mennä uudestaan check-in:iin 

Vierailija
4/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottais että matkatavarat siirtyy automaattisesti toiseen koneeseen- Finnair kaks kertaa hukannut matkatavarani. Sitten korvauksia saa odottaa ikuisuuden. Minulla oli  ihan uusi 1000 euron puku matkassa ja finnair ei halunnut korvata. lopulta kun haastoin oikeuteen niin korvasivat. Sitten minulla oli 250 euron matkalaukku jossa oli 500 euron kamera jonka hukkasivat. Kannattaa ottaa valokuvat matkatavaroista ja kuitit talteen.

Vierailija
5/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiitos!

Eli jos lippua varatessa ei ole mitään erillistä mainintaa, että pitää checkata laukut uudestaan, voi hyvin mielin mennä portilta portille, ja tärkeimmät tavarat käsimatkatavaroissa.

Vierailija
6/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustat Schengen-alueen sisällä ja olet ostanut lipun määränpäähän, niin silloin ei tarvitse mennä uudestaan turvatarkastukseen ja tavarat tulevat automaattisesti perille saakka.

Vierailija
7/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lennot ovat samalla lipulla (et siis ole ostanut erikseen), matkatavaroiden pitäisi siirtyä automaattisesti. Tästä saat vielä varmistuksen kun teet check-inin Helsingissä, eli siellä kyllä kertovat onko matkatavarat selvitetty määränpäähän saakka (pitäisi olla).

Vierailija
8/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan vaan käsimatkatavaroita niin on yksi huoli vähemmän. Kaikkein painavimmat ja eniten tilaa vievät vaatteet kannattaa laittaa päälle ja kyllähän ulkotakinkin taskuun mahtuu esim. puhtaat sukat ja alushousut.

Vierailija
9/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lennät samalla lipulla, niin menet suoraan vaan portille välilaskupaikassa ja matkatavarat tulevat määränpäähän. 

Vierailija
10/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet lähtöselvityksen, niin siinä voit kysyä, että meneehän matkalaukku varmasti lopulliseen kohteeseen. Ne laittaa siinä sen tarran matkatavaran määränpäästä. Yhdellä ja samalla lipulla menee suoraan määränpäähän. Jos sulla on erilliset liput, niin sitten asia on eri 

Vierailija
11/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos lennät samalla lipulla, niin menet suoraan vaan portille välilaskupaikassa ja matkatavarat tulevat määränpäähän. 

Schengen-alueen sisällä kyllä (kuten ap lentää). Mutta jos joku miettii lentoa Britteihin, Usaan tai muihin Schengenin ulkopuolisiin maihin, niin sitten tavarat tulevat kyllä perässä mutta joutuu menemään uudestaan passintarkastuksen läpi.

Vierailija
12/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lähtöselvityksessä mihin asti laukku menee. 

Vierailija
13/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos matkustat Schengen-alueen sisällä ja olet ostanut lipun määränpäähän, niin silloin ei tarvitse mennä uudestaan turvatarkastukseen ja tavarat tulevat automaattisesti perille saakka.

Olen lentänyt Afrikkaan, Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan ja aina laukut on tullut perille asti vaikka itse olen tehnyt tullitarkastuksen konetta vaihtaessa. 

Vierailija
14/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatavarat tulevat itsestaan kunhan ovat vaihtolentoineen samalla matkalipulla.

Yleensa ei joudu turvatarkastukseen valissa Schengen-alueella, mutta tarkistathan, etta jatkolento lahtee samasta terminaalista kuin mihin ensimmainen lento laskeutuu.  Terminaalia vaihtaessa joutuu menemaan turvatarkastuksen lapi.  Warsaw Chopin- kentalla tosin taitaa olla vain 2 terminaalia.

Vierailija
15/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun teet lähtöselvityksen, niin siinä voit kysyä, että meneehän matkalaukku varmasti lopulliseen kohteeseen. Ne laittaa siinä sen tarran matkatavaran määränpäästä. Yhdellä ja samalla lipulla menee suoraan määränpäähän. Jos sulla on erilliset liput, niin sitten asia on eri 

Jos Helsingistä lentää, niin ei siellä kukaan sulle vastaile eikä tarroja tulosta. Ihan itse teet sen automaatilla.

Vierailija
16/16 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Matkatavarat tulevat itsestaan kunhan ovat vaihtolentoineen samalla matkalipulla.

Yleensa ei joudu turvatarkastukseen valissa Schengen-alueella, mutta tarkistathan, etta jatkolento lahtee samasta terminaalista kuin mihin ensimmainen lento laskeutuu.  Terminaalia vaihtaessa joutuu menemaan turvatarkastuksen lapi.  Warsaw Chopin- kentalla tosin taitaa olla vain 2 terminaalia.

Tuo oli, muuten, tärkeä huomio. Itse en ole Varsovassa vaihtanut, mutta Lontoossa kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän