Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko kesä- vai talviaikaan siirtymistä?

Vierailija
30.10.2022 |

?

Kannatatko kesä- vai talviaikaan siirtymistä?

Vaihtoehdot

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika, ihmiset herää myöhemmin ja aurinko nousee tunnin aikasemmin.

Vierailija
62/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan päivät yöksi koska yösähkö on edullisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen unirytmissä ihan sekasin näiden takia. Kannatan alkuperästä talviaika

Vierailija
64/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäaikapetturit kirjoitti:

Normaaliaika eli talviaika on maantieteellisesti oikein. Auringonlaskut ja -nousut huomioon ottaen.

Ihminen voi siirrellä kelloja miten vaan mutta ei se luontoa muuta.

Kesäajan kannattajat haluaisivat varmaan siirrella valtion rajojakin mielensä mukaan. joko itään tai länteen.

Sama kuin puhuisit että talvella ei pidä käyttää talvi vaateita koska se on vastoin luontoa. Tutkijoiden mukaan ihmiselle on paras kesäaika.

Vierailija
65/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika huomattavasti parempi, nyt häviää taas kaikki valo illoista eikä voi harrastaa tai tehdä läheskään yhtä paljon ulkona. Kansanterveyden kannalta todella huono kun talivaika vie valon illoilta.

pysyvä kesäaika toisi keskipäivän hetken lähemmäksi yhteiskunnan vuorokausirytmin keskikohtaa eli kello kolmea iltapäivällä. Se maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille.

https://yle.fi/uutiset/3-10832538

– Siitä löytyy tutkimusta, mitä aikavyöhykkeen sisällä tapahtuu. Jos valoa on enemmän iltapainotteisesti, niin ihmisen sisäisen kellon toiminta alkaa jätättää yhä enemmän, Partonen kertoo.

Hänen mukaansa se tarkoittaa sitä, että ihmisten päivärytmi myöhentyy. Se taas vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin muun muassa nukkumisen ja nälän kautta.

Partonen perustelee kesäajan huonoutta myös siitä saaduilla kokemuksilla. 

https://yle.fi/uutiset/3-10419519

Oletko valmis luopumaan 200 tunnista päivänvaloa?

https://yle.fi/uutiset/3-10073055

TÄSSÄKIN asiassa meidän suomalaisten täytyy ampua omaan jalkaan miettimättä tekojemme seurauksia. Onko ajattelemattomuus osa meidän kulttuuria?

Näitä linkkejä löytyy vaikka kuinka paljon missä perustellaan tieteellisesti kesäajan hyötyä. Onko meillä nyt trendi uskonnon vastustuksen jälkeen vastustaa tiedettä kun ei "tunnu kivalta"?

Vierailija
66/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa pimennysverhot jos kärsitte valoisista illoista kesällä. 

Enemmän niitä pimennysverhoja tarvitaan kesällä aamuisin, kun aurinko nousee joskus kahden kolmen aikoihin. Jos elettäisiin aina normaaliaikaa, niin aurinko nousisi tuntia aiemmin ja kesäisin useimpien vielä nukkuessa tuntikausia. Normaaliajassa aurinko laskisi aina tuntia aiemmin kuin kesäajassa. Ehkä oppisimme kaikki heräämään viiden tienoila viimeistään niin kuin kunnon maatyöläiset. 

Vierailija
67/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa pimennysverhot jos kärsitte valoisista illoista kesällä. 

Hanki kirkasvalolamppu jos sinua ketuttaa pimeät illat talvella

Todella luonnollista.

Yhtä luonnollista kuin yrittää saada ympäristöönsä pimeys verhoilla. Aurinko helottaa täydeltä taivaalta kun tulee illalla töistä ja sitten pitäisi pimennysverhojen suojissa teeskennellä, että aurinko on jo laskenut. Ei saa enää käydä ulkona tai katsoa ikkunasta.

Eiliseen asti elettiin kesäaikaa. Olivatko illat mielestäsi viime aikoina liian valoisia? Kesällähän ne ovat joka tapauksessa, mutta entäpä tässä syys-lokakuussa?

Vierailija
68/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te talviaikavouhottajat tuskin olette edes eläneet silloin, kun oli pelkkä talviaika. Luulenpa, jotta kun se talviaika olisi totta, alkaisi syys-lokakuussa valtava märinä siitä, että heti kohta töistätulon jälkeen kotona saa olla keinovalossa kun päivänvalo ei riitä, eikä aamun valossa kotona oltu aika ollut kovin kummoinen. Minä olen elänyt talviaikaa ihan kohtuullisen kauan ja olen todella sitä mieltä, että kesäaika on nykyihmisen kannalta paljon parempi vaihtoehto. Aamun pimeyden sietää, kun tietää sen päivän valostuvan lähiaikoina.

Mä olen elänyt. Olen normaaliajan kannalla. Olin jo nuorena ja vanhemmiten vielä enemmän kun luontainen joustavuus on alkanut vähentyä. En saa enää rytmiäni siirrettyä. Se ei vaan siirry vaikka teksin mitä. Niinpä olen väsynyt koko sen 7kk mitä kesäaika kestää eikä siitä ole mulle mitään iloa.

Vierailija
69/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gallupiin on mahdotonta vastata järkevästi kysymyksenasettelun ja vastausvaihtoehtojen vuoksi.

Kuten useimpiin gallupeihin Suomessa. Jos vastausvaihtoehdot ovat loogisesti järkeviä, niin kysymys itsessään on tällöin arvoladattu tai puuttuu se sinun ajatteluasi kuvastava vastausvaihtoehto kuitenkin.

Vierailija
70/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te talviaikavouhottajat tuskin olette edes eläneet silloin, kun oli pelkkä talviaika. Luulenpa, jotta kun se talviaika olisi totta, alkaisi syys-lokakuussa valtava märinä siitä, että heti kohta töistätulon jälkeen kotona saa olla keinovalossa kun päivänvalo ei riitä, eikä aamun valossa kotona oltu aika ollut kovin kummoinen. Minä olen elänyt talviaikaa ihan kohtuullisen kauan ja olen todella sitä mieltä, että kesäaika on nykyihmisen kannalta paljon parempi vaihtoehto. Aamun pimeyden sietää, kun tietää sen päivän valostuvan lähiaikoina.

Mä olen elänyt. Olen normaaliajan kannalla. Olin jo nuorena ja vanhemmiten vielä enemmän kun luontainen joustavuus on alkanut vähentyä. En saa enää rytmiäni siirrettyä. Se ei vaan siirry vaikka teksin mitä. Niinpä olen väsynyt koko sen 7kk mitä kesäaika kestää eikä siitä ole mulle mitään iloa.

Voi ressukkaa. Et varmastikaan matkustele koskaan ulkomailla!

Vierailija
71/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika huomattavasti parempi, nyt häviää taas kaikki valo illoista eikä voi harrastaa tai tehdä läheskään yhtä paljon ulkona. Kansanterveyden kannalta todella huono kun talivaika vie valon illoilta.

IHAN samaa mieltä.

Vierailija
72/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ressukkaa. Et varmastikaan matkustele koskaan ulkomailla!

Lentäminen turhan päiten saatuttaa luontoa.

Vierailija
73/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaa ja haitallista kirjoitti:

Ei ole mitään talviaikaa olemassakaan.

On kesäaika ja normiaika.

"talviaika" on vain kesäajan kannattajien propagandaa.

Jollain tavalla ymmärrän, että et voi tietää kaikkea. Hoidan työkseni vähälahjaisia ihmisiä. Tähän kommenttiini ei pidä takertua, kun noinhan se lopulta on.

Vierailija
74/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika todellakin. Nämä mustaakin mustemmat illat tuntuvat joka vuosi yhtä musertavilta. Eikä se aamuun siirtynyt valoisa tunti auta mitään, kun töihin pitää lähteä seiskan aikoihin.

Lisäksi koko "normaaliaika" on silkka käännösvirhe. Muissa kielissä se on normiaika, esim englanniksi standard time. Standardi eli sopimus eli normi. Ei mikään arvolatautunut normaali.

Vierailija
75/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ylivoimaisesti yleisin unihäiriö on aamuyön heräily ja ettei saa uudelleen unta. Nukahtamisvaikeudet illalla ovat paljon harvinaisempia.

Siksi on parempi että aamuyö on mahdollisimman pimeä. Eli kesäaika.

Tuo iltojen perustelu myös hieman ontuu. Ihminen tarvitsee noin puoli tuntia hämärää optimaaliseen väsymystasoon, koska melatoniinin tuotanto käynnistyy hämärässä ja on korkeimmillaan noin puoli tuntia käynnistymisen jälkeen. Siinä on optimaalinen kohta mennä nukkumaan. Sen jälkeen tuotanto aaltoilee noin kahden tunnin sykleissä. Kukaan ei siis tarvitse mitään kahta tai viittä tuntia pimeää nukahtaakseen. Puolisen tuntia riittää mainiosti. Ja tämä kyllä Suomessa toteutuu paitsi aivan kesällä ihan kummassa tahansa ajassa.

Vierailija
76/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika todellakin. Nämä mustaakin mustemmat illat tuntuvat joka vuosi yhtä musertavilta. Eikä se aamuun siirtynyt valoisa tunti auta mitään, kun töihin pitää lähteä seiskan aikoihin.

Lisäksi koko "normaaliaika" on silkka käännösvirhe. Muissa kielissä se on normiaika, esim englanniksi standard time. Standardi eli sopimus eli normi. Ei mikään arvolatautunut normaali.

Tämmöstä se on, kun ihminen kuvittelee tietävänsä jotain. Jos tästä kellonaikojen siirtelystä joskus päästään niin onneksi sitä ei urpoilta kysellä, että mihin aikaan lopulta jämähdetään.

Vierailija
77/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kelloja siirretään edelleen! On niin kuin kompromissi.

Vierailija
78/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaika eli normaaliaika pysyväksi, kiitos.

Vierailija
79/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika = Moskovan aika

Vierailija
80/82 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään väliä kunhan lopuuisi kellojen kanssa värkkäys.

Samaa mieltä! Mieluummin pysyvä normaali- eli talviaika, mutta hyväksyisin pysyvän kesäajankin, kyllä siihen tottuisi.

Kesäajasta luopumisen yhteydessä olisi välttämätöntä sopia Euroopan maiden kesken järkevistä aikavyöhykkeistä eikä vain Suomen omasta ajasta. Nykyisin Keski-Euroopan aikavyöhyke (CET) ulottuu Pohjois-Norjasta Etelä-Espanjaan. Ranskan ja Espanjan pitäisi kuulua oikeammin Länsi-Euroopan aikavyöhykkeeseen (WET) yhdessä Portugalin, Britannian, Irlannin ja Islannin kanssa. Suomi kuuluu samaan Itä-Euroopan aikavyöhykkeeseen (EET) mm. Viron, Latvian, Liettuan, Romania, Bulgarian ja Kreikan kanssa. Olisihan omituista jos Helsinki ja Tallinna olivat eri aikavyöhykkeessä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Malline:Euroopan_aikavy%C3%B6hykkeet#/med…

Ainoa todellinen hyöty tuosta viisarien siirtelystä taitaa olla se että tulee tarkistua kotona vähintäänkin 6 kuukauden välein että kaikki mahdolliset kellot ja ajastimet ovat sekunnilleen tarkassa ajassa. Perinteisten kellojen ohella niitä ajastimia mm. digitaalisissa lämpömittareissa, digikameroissa, radioissa ja sykemittareissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi