Kannatatko kesä- vai talviaikaan siirtymistä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa pimennysverhot jos kärsitte valoisista illoista kesällä.
On jo. Toivon silti normaaliajassa pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki kirkasvalolamppu jos sinua ketuttaa pimeät illat talvella
En minä ole sanallakaan maininnut että kärsin pimeistä illoista. Sinä vain oletat asioita. Kellojen siirtäminen ei varmasti vaikuta suurimman osan elämään millään lailla vaan ainoastaan muutamat mielenterveyspotilaat pitävät kohtuuttomasti ääntä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Gallupiin on mahdotonta vastata järkevästi kysymyksenasettelun ja vastausvaihtoehtojen vuoksi.
Tälläiseen galluppiin voi vastata vain että "En ole puolesta enkä vastaan, vaan pikemmin päinvastoin"!
Kannatan olemassa olevaa systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole sanallakaan maininnut että kärsin pimeistä illoista. Sinä vain oletat asioita. Kellojen siirtäminen ei varmasti vaikuta suurimman osan elämään millään lailla vaan ainoastaan muutamat mielenterveyspotilaat pitävät kohtuuttomasti ääntä itsestään.
No helvettiäkö sitten päätäsi auot?
eri
Kesäaika. Enemmän valoisia tunteja työnjälkeiseen vapaa-aikaan eli minulle. Työnantajalleni en niitä halua uhrata.
Te talviaikavouhottajat tuskin olette edes eläneet silloin, kun oli pelkkä talviaika. Luulenpa, jotta kun se talviaika olisi totta, alkaisi syys-lokakuussa valtava märinä siitä, että heti kohta töistätulon jälkeen kotona saa olla keinovalossa kun päivänvalo ei riitä, eikä aamun valossa kotona oltu aika ollut kovin kummoinen. Minä olen elänyt talviaikaa ihan kohtuullisen kauan ja olen todella sitä mieltä, että kesäaika on nykyihmisen kannalta paljon parempi vaihtoehto. Aamun pimeyden sietää, kun tietää sen päivän valostuvan lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika huomattavasti parempi, nyt häviää taas kaikki valo illoista eikä voi harrastaa tai tehdä läheskään yhtä paljon ulkona. Kansanterveyden kannalta todella huono kun talivaika vie valon illoilta.
pysyvä kesäaika toisi keskipäivän hetken lähemmäksi yhteiskunnan vuorokausirytmin keskikohtaa eli kello kolmea iltapäivällä. Se maksimoisi päivänvalon määrän kaikille suomalaisille.
https://yle.fi/uutiset/3-10832538
– Siitä löytyy tutkimusta, mitä aikavyöhykkeen sisällä tapahtuu. Jos valoa on enemmän iltapainotteisesti, niin ihmisen sisäisen kellon toiminta alkaa jätättää yhä enemmän, Partonen kertoo.
Hänen mukaansa se tarkoittaa sitä, että ihmisten päivärytmi myöhentyy. Se taas vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin muun muassa nukkumisen ja nälän kautta.
Partonen perustelee kesäajan huonoutta myös siitä saaduilla kokemuksilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10419519
Oletko valmis luopumaan 200 tunnista päivänvaloa?
https://yle.fi/uutiset/3-10073055
TÄSSÄKIN asiassa meidän suomalaisten täytyy ampua omaan jalkaan miettimättä tekojemme seurauksia. Onko ajattelemattomuus osa meidän kulttuuria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella luonnollista.
Kannatan siirtymistä Keski-Euroopan aikaan.
Se aika, jossa ilta on valoisampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysytään normaaliajassa.
"normaaliaika" on ihan yhtä ihmisen keksimä käsite kuin talviaika ja kesäaika. Nykymaailmaan sopii paljon paremmin että aurinko korkeimmillaan klo 13.
Tätähän nämä vouhakkeet eivät ymmärrä. Suurin osa heistä on kaiken lisäksi syntyneet myöhemmin kuin v 1981, eli heillä ei ole mitään käryä siitä, millainen on syys- ja lokakuun alkuilta talviajassa.
Ehdotan hulluille omaa aikaa. Kelloaika voisi olla sellainen dynaaminen eli tarpeen tullen muuttuva. Jos esim. illalla tuntuu että ei vielä nukuta niin ruuvatkoon kelloja tunnilla parilla taaksepäin. Pimeydestä kärsivät voivat kääntää viisareita eteenpäin vaikka useamman tunnin jne.
Vierailija kirjoitti:
Pysytään normaaliajassa.
talviaika on normaaliaika
Kannatan normaaliaikaa, eli sitä jolloin aurinko on ylimillään kello kahdeltatoista. Olisi mielestäni hassua valita joku muu aika kuin aikavyöhykkeen normaaliaika. Jokainen voi sitten säätä oman vuorokausirytmin haluamakseen.
Tärkeintä on silti että kellonsiirtosulkeiset lopetetaan. Olen valmis hyväksymään maahamme vaikka Kiribatin ajan kunhan vaan pysytään samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan normaaliaikaa, eli sitä jolloin aurinko on ylimillään kello kahdeltatoista. Olisi mielestäni hassua valita joku muu aika kuin aikavyöhykkeen normaaliaika. Jokainen voi sitten säätä oman vuorokausirytmin haluamakseen.
Tärkeintä on silti että kellonsiirtosulkeiset lopetetaan. Olen valmis hyväksymään maahamme vaikka Kiribatin ajan kunhan vaan pysytään samassa ajassa.
Ongelmahan on siinä että vuorokausirytmi kellon mukaan on ristiriidassa luonnonvalon kanssa ja siksi kesäaika tukee parhaiten ihmisen psyykettä.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ennemmin vaikka kellonsiirtosulkeiset kuin pysyvä talviaika. Ihmisen keksimä juttu koko kellotaulu ja se, että auringon pitäisi olla korkeimmillaan juuri kello 12. Suomi on tässä asiassa yllättävän leveä maa.
Ei tälläistä asiaa voi oikeasti millään huutoäänestyksellä päättää. Pitäisi miettiä terveysvaikutuksia vähän syvemmällä tasolla, kuten hormonitoimintaa ja sisäisen kellon jne kannalta.
Se että Seija haluaa lenkkeillä valoisalla työpäivän päätteeksi ei paina vaakakupissa oikeasti yhtään, koska kaikki ei tee Seijan lailla säännöllistä päivätyötä. Seija voi ruveta lenkkeilemään ennen työpäivää tai lounastauolla tai totutella lenkkeilemään pimeässä.
Tolle pimennysverhoja suositelleelle tiedoksi, että ei se makuuhuoneen pimennys auta siihen, että myöhäisillan valo haittaa nukkumaanmenoa. Elimistö kuitenkin aistii sen hämärän tulon (tai sen puuttumisen) jo ennen nukkumaanmenoa. Ei kai kukaan koko kämppää pimennä jo alkuillasta ja nysvää verhojen suojissa koko iltaa. Ja jos koiraa pitää kuitenkin kus ettaa ja lapsien ulkoilua vahtia ja joku joutuu illalla töissäkin olemaan ja sieltä kotiin pyrkimään, niin mitä ne pimennysverhot siellä kotona auttaa kun itse on ulkona.
Mä kannatan normaaliaikaa. Silloin valo on mielestäni oikeaan aikaan. Kesällä nukkumaanmeno siirtyy ja rytmi siirtyy koko ajan myöhemmäksi ja myöhemmäksi ja silti aamulla työn vuoksi herätys viideltä. Väsymys alkaa tulla kun ilta alkaa hämärtymään ja pimeällä on helppo mennä nukkumaan oli kello mtä tahansa. Pimeydellä en siis tarkoita sitä, etyä om makuuhuoneessa pimennysverhot vaan sitä, että ulkona on ollut hämärää ja jopa pimeää silloin kun siellä on oleillut. Ja valo alkaa vähentyä kotona touhillessa.
Mulle on ihan sama, aika kun aika.