Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaalle ei kelpaisi ulkoiluun muu kuin verkkarit ja lenkkarit. Muilla jo tällaista?

Vierailija
30.10.2022 |

Ei haluaisi laittaa ulkohousuja, ei kumppareita, ei mitään järkevää ulkovaatetta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan sun olevan kyseisen 8 vuotiaan vanhempi. Se on kuule sun tehtävä opettaa sille lapselle, että:

A. Ulos pukeudutaan säänmukaisesti

B. Vanhempia totellaan

C. Elämässä ei aina saa mitä haluaa

Jos olet 8 vuotiaan kanssa jo tuossa tilanteessa, niin mitä luulet olevan sen viiden vuoden kuluttua?

Vierailija
2/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan sun olevan kyseisen 8 vuotiaan vanhempi. Se on kuule sun tehtävä opettaa sille lapselle, että:

B. Vanhempia totellaan

Jos olet 8 vuotiaan kanssa jo tuossa tilanteessa, niin mitä luulet olevan sen viiden vuoden kuluttua?

Hauskaahan tässä on se, että ne kasvattajat, jotka kovimmalla äänellä huutavat, miten vanhempia totellaan, ovat isoimmissa ongelmissa sitten viiden vuoden kuluttua.

Vanhempien tilalle tulevat kaverit, ja sitten sitä tehdään just niin kuin joku yllyttää. Ja sinä et ole siellä paikalla.

8-vuotias on tosi hyvän ikäinen koettamaan ulkoilulla, mitä huonoja puolia niissä verkkareissa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B. Vanhempia totellaan

Eihän ap sanonut, mikä lopputulos on, vaan että ei haluaisi pukea. Ehkä ne ulkovaatteet puetaan vastustelusta huolimatta. Mutta eihän se ole kivaa, jos aina pitää riidellä vaatteista.

Vierailija
4/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B. Vanhempia totellaan

No mä luulisin, että se ei vieläkään halua laittaa kurahousuja jalkaan.

Vierailija
5/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B. Vanhempia totellaan

No mä luulisin, että se ei vieläkään halua laittaa kurahousuja jalkaan.

Häh? Ulkohousu on eri asia kuin kurahousu!

Vierailija
6/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta voihan tässä kokeilla semmoista behavior menetelmään että itse laittaa sadevaatteet päälle ja sitten lapselle ne verkkarit ja tennarit ja sitten lähdetään ulos sateella ja annetaan sen havainnon ja oivalluksen syntyä itsestään että miksi sitä pukeudutaan sään mukaan.

Vierailija
7/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka kouluvuosi on selvästi vaikuttanut vaatevalintoihin. Onneksi ainakin vielä ulkovaatteet on kelvanneet päälle, kun muillakin sellaiset on. Muissa asioissa onkin helppo antaa lapsen päättää itse, vaikka vaatekaapissa nyt sitten onkin useita aiemmin kelvanneita, jotka eivät enää tule valituksi päälle.

Muuta neuvoa ei ole, kuin älä anna lapsen mennä ulos väärin pukeutuneena. Sitten vaikka tapellaan päivittäin niistä ulkovaatteista, jos lapsi sattuu olevan kovapäinen eikä usko kun sanotaan, miten asia on. Ei se helppoa ole, mutta minkäs teet.

Vierailija
8/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi meillä vielä tuollaista. 8v:llä vk-housut/ulkohousut normaalia syyskauden vaatetta eikä tarvitse niistä tapella ja kouluunkin kelpaa. Omaan pihaan kurakelille on kurahousutkin ja nekin kelpaa kun muistuttaa. Onkohan tässä eroa sukupuolten välillä? Meilä tyttö ja sillain aika fiksusti suhtautuu vaatteisiin ja itsekin miettiin, mitä pitäisi laittaa. Ehkä pojilla tulee helpommin niin, että joku isompi poika opettaa, että tuo tai tuo vaate on tyhmä?

Vierailija
9/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perustellut, että ulkovaatteet suojaavat muita vaatteita lialta, rikkoutumisesta ja kastumiselta. Rahaa ei ole heitettävissä taivaan tuuliin ja ylimääräinen pyykinpesu maksaa samoin kuin likaantuneet vaatteet. Eli ulkovaatteet laitetaan päälle. Teinillä oli 3 vuoden tauko ulkohousujennkäytössä, mutta nyt 15-vuotiaana tajusi jo ihan itse, että on hyvä juttu - pysyy lämpimänä ja kuivana.

Vierailija
10/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi meillä vielä tuollaista. 8v:llä vk-housut/ulkohousut normaalia syyskauden vaatetta eikä tarvitse niistä tapella ja kouluunkin kelpaa. Omaan pihaan kurakelille on kurahousutkin ja nekin kelpaa kun muistuttaa. Onkohan tässä eroa sukupuolten välillä? Meilä tyttö ja sillain aika fiksusti suhtautuu vaatteisiin ja itsekin miettiin, mitä pitäisi laittaa. Ehkä pojilla tulee helpommin niin, että joku isompi poika opettaa, että tuo tai tuo vaate on tyhmä?

Tuossa iässä joo varmaan tytöt järkevämpiä pukemisessa. Mutta odotapa teini-ikää! :O

Vierailija
11/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen perustellut, että ulkovaatteet suojaavat muita vaatteita lialta, rikkoutumisesta ja kastumiselta. Rahaa ei ole heitettävissä taivaan tuuliin ja ylimääräinen pyykinpesu maksaa samoin kuin likaantuneet vaatteet. Eli ulkovaatteet laitetaan päälle. Teinillä oli 3 vuoden tauko ulkohousujennkäytössä, mutta nyt 15-vuotiaana tajusi jo ihan itse, että on hyvä juttu - pysyy lämpimänä ja kuivana.

Millainen käytännössä on teinin ulkohousut? Ja laittaako se esim. koulumatkalle ne farkkujen tms. päälle ja riisuu sitten koululla?

Vierailija
12/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen käytännössä on teinin ulkohousut? Ja laittaako se esim. koulumatkalle ne farkkujen tms. päälle ja riisuu sitten koululla?

Et ole tosissasi? Samanlaisten kuin aikuisten ulkoiluun tarkoitetut ulkoiluhousut. Laittaa ne farkkujen tai collareiden päälle ja riisuu ne ilman nolostelua koululla.

Vierailija
13/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estävätkö ne liikkumista tai puristaa? Aikuisille myös ainoa puristamaton kenkä on lenkkari tai talvikenkä, kävelykengät aika huonoja. Eräkengistä ei tietoa. Verkkarin alle saa villaa tai jotan mikä ei kutita?

Vierailija
14/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 8 vuotias poika. Hän ei välitä OLLENKAAN, mitä päällensä laittaa. Huoleton, sellanen taivaanrannanmaalari, joka toki on myös hyvin reipas. Hän tietää, että ulos ei lähdetä tällä hetkellä ilman pipoa, hanskoja, ulkohuosuja ja takkia. Sateella ei lähdetä ilman kumisaappaita. En ole koskaan joutunut "vääntämään" hänen kanssaan mistään vaatteista. Hän pukee sisävaatteeksi ne, jotka illalla laitan valmiiksi. Ihan normaaleita vaatteita... 

Mielestäni on vanhemmat tehtävä huolehtia ja varmistaa, että lapsella on säänmukainen vaatetus. Tämä ei nähtävästi ole kovin selvää, koska välillä koulusta tulee opettajalta yhteisviestejä, jossa mm. muistutellaan ulkotakin käytöstä. Ei juuri nyt, mutta syksymmällä kun ilmat viileni, niin tälläisiä viestejä tuli paljon. 

Vierailija
15/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanikäisen tytön kanssa toiminut hyvin se, että hän saa tavallaan itse päättää. Talon takapiha on se kurainen ja enemmän luonnontilainen puoli ja etupuolella on lähinnä laattoja ja hiekkaa ja keinut. Jos haluaa takapihalle leikkimään, silloin pukee saappaat, kurahousut, kurahanskat. Jos menee vain etupihalle, silloin voi mennä kevyemmillä ulkovaatteilla.

Vierailija
16/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää opettaa nopeasti, että ulos mennään vain mittatilauspuku päällä. Muuten on luokaton köyhä pohjasakka.

Vierailija
17/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Niin kyllä katson, että pukee sään mukaan, mutta se on koko ajan enemmän epämieluisaa lapselle ja pitää vahtia, että pukee. Kuriksia ei enää ole ja tuskin saisin niitä pukemaan.

Vierailija
18/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Niin kyllä katson, että pukee sään mukaan, mutta se on koko ajan enemmän epämieluisaa lapselle ja pitää vahtia, että pukee. Kuriksia ei enää ole ja tuskin saisin niitä pukemaan.

Tuossahan taisit jo paljastaa ongelman syyn. Olet jättänyt kurikset pois, koska lapsi ei halunnut käyttää niitä. Siitäpä lapsi oppi hyvin, että kun hän sanoo nyt, että ei halua ulkohousuja tai kumisaappaita käyttää, äiti tottelee ja jättää nekin pois!

Vierailija
19/19 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoita sille, että miksi ne pitää pukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi