Miksi aina tuputetaan lenkkeilyä avuksi joka vaivaan?
Aivan, kuin lenkkeily olisi jokin autuaaksi tekevä lääke kaikkeen. Ärsyttää lenkkeilyn tuputtaminen joka vaivaan ja tilanteeseen. Joo ja kyllä lenkkeilen itsekin ihan kohtuullisesti, mutta ei se edes tuo koskaan mitään sen kummempaa hyvää oloa jos edes virkistää mitenkään. Ainoa, että paino pysyy paremmin jossain ruodussa, kun liikkuu päivittäin. Mutta en mitenkään nauti siitä, eikä se oleellisesti paranna elämääni, eikä sen ongelmia.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ilmainen apu moneen vaivaan ja ongelmaan kun raittiissa ulkoilmassa käppäilee 👍
Kaikilla ei ole sitä raitista ulkoilmaa vaan iso ja meluisa autotie vieressä.
Suomessa ei sellaista betoniviidakkoa ole, missä luontoon ei pääsisi kävellen. Voi vaikka katsoa karttaa Helsingistä ja huomata viheraluieta olevan tiheästi.
Kävelen töissä paljon ja olen lähes kokoajan jalkojen päällä. Istumista töissä todella vähän. Lenkkeily on kutakuinkin mahdotonta, koska mulla on vaivaisenluu ja muutenkin kävelystä tulee vaivoja, kuten lonkkakipua, issiasta, polvi turpoaa ja onpa koettu pitkäaikainen plantaarifaskiitti joka onneksi lähti puolen vuoden jälkeen itsekseen pois. Lenkkeily on siis todella kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen töissä paljon ja olen lähes kokoajan jalkojen päällä. Istumista töissä todella vähän. Lenkkeily on kutakuinkin mahdotonta, koska mulla on vaivaisenluu ja muutenkin kävelystä tulee vaivoja, kuten lonkkakipua, issiasta, polvi turpoaa ja onpa koettu pitkäaikainen plantaarifaskiitti joka onneksi lähti puolen vuoden jälkeen itsekseen pois. Lenkkeily on siis todella kivuliasta.
Tähän lenkkeilyhullu vastaisi että kun vain liikut 8h työpäiväsi jälkeen, voit ihan eri mielellä mennä nukkumaan. Totuttelua se vaatii mutta onnistuu, sillä ne kivut lähtee millä on tulleetkin jne.
Nämä tokaisut ovat helppoja. Saa egolle buustia kun saa heittää toiselle jonkun neuvon, jota moni komppaa.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeily on hyvä juttu. Ei vaadi kunnollisia lenkkikenkiä kummempia varusteita. Lenkkeillä voi melkein missä vaan ja koska vaan. Lenkkeilijä voi säätää itse vauhtiaan sopivaksi ja lenkin pituuden myös. Lenkkeily on tehokasta liikuntaa, jolla saa kunnon kohoamaan ja painon pysymään kurissa. Lenkkeileminen ei myöskään ole sikäli erityisen vaikeaa, että jokainen kyllä oppii juoksemaan, jos haluaa.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Lenkkeily EI sovi kaikille, ja se aiheuttaa helposti myös rasitusvammoja, joista voi saada vuosien riesan. Osa joutuu lopettamaan lenkkeilyn kokonaan niiden takia. Itse toivon vielä pääseväni juoksemaan joskus, mutta muihinkin lajeihin kannattaa tutustua eikä vannoa pelkän juoksun nimeen.. Lenkkeily ei ole mikään autuaaksi tekevä asia kaikille.
Lenkkeilyä suositellaan siksi, että se on ulkoilumuoto, jota jokainen voi harrastaa heti kotioveltaan. Jos ehdotettaisiin vaikkapa kuntosalia, joku heti makuisi, ettei ole rahaa. Lenkkeily ei tarkoita pelkästään juoksemista tai hölkkäämistä vaan ihan kävelylenkkikin on hyvä asia. Liike on lääke ja yhä useammin kivunhoitoonkin suositellaan ensisijaisesti liikkumista ja vasta sitten lääkkeitä ja muita hoitomuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilyä suositellaan siksi, että se on ulkoilumuoto, jota jokainen voi harrastaa heti kotioveltaan. Jos ehdotettaisiin vaikkapa kuntosalia, joku heti makuisi, ettei ole rahaa. Lenkkeily ei tarkoita pelkästään juoksemista tai hölkkäämistä vaan ihan kävelylenkkikin on hyvä asia. Liike on lääke ja yhä useammin kivunhoitoonkin suositellaan ensisijaisesti liikkumista ja vasta sitten lääkkeitä ja muita hoitomuotoja.
Ei voi jokainen harrastaa. Ei edes kävelyä, juoksusta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeily omaan tahtiin on helposti toteutettavaa liikuntaa, lisäksi ulkoilma tekee hyvää. Varmaan siksi sitä tuputetaan ihmisille jotka eivät ole tottuneet liikkumaan juurikaan ja/tai joilla on vaikeuksia aloittaa.
Ulkona liikkuminen on hyvää vastapainoa sille kaikella istumiselle ja makaamiselle, jossa tilassa ihmiskeho on suurimman osan ajasta sisätiloissa. Hyötyliikunta ja kuntourheilu tukevat luontevasti toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta reipas kävely on parempi liikuntamuoto kuin ajaa autolla kuntosalille nostelemaan vähän puntteja. Kävely on helppo yhdistää hyötyliikuntaan kuten kauppareissuun ja muuhun tekemiseen.
Koska moni vaiva on paikallaan istumisen tulosta. Ihmistä ei ole luotu pelkästään istumaan.
Itselleni lenkkeily ei ole mitään hikirääkkiä. Kutsun kaikkea ulkona häröilyä lenkkeilyksi.
Mulle joka-aamuinen reilut 12 km juoksua on ihan samanlainen arkinen juttu kuin muutkin aamutoimet, mutta on siinä se ero, että juoksu jos jää pois (esim. suursiivouksen / maalaamisen tm. takia), tuntuu jotenkin pöhköltä koko päivä. Kai se jotain siis tekee mielelle ja kropalle. Joinakin vuosina kilometrimäärät ovat olleet suurempiakin. Neljännesvuosisata mennyt juosten lähes päivittäin. Vaatii varmaan tiettyä askeettisuutta mut sellainen mä muutenkin olen.
Minun elämäni helpotti kummasti, kun lopetin miettimästä, tuleeko elämästäni parempi, jos teen sitä, tätä ja tuota. Miettimisen sijaan teen mitä voin ja useimmiten lopputulos on plus miinus nolla, mutta tuli ainakin tehtyä, mitä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeily on hyvä juttu. Ei vaadi kunnollisia lenkkikenkiä kummempia varusteita. Lenkkeillä voi melkein missä vaan ja koska vaan. Lenkkeilijä voi säätää itse vauhtiaan sopivaksi ja lenkin pituuden myös. Lenkkeily on tehokasta liikuntaa, jolla saa kunnon kohoamaan ja painon pysymään kurissa. Lenkkeileminen ei myöskään ole sikäli erityisen vaikeaa, että jokainen kyllä oppii juoksemaan, jos haluaa.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Lenkkeily EI sovi kaikille, ja se aiheuttaa helposti myös rasitusvammoja, joista voi saada vuosien riesan. Osa joutuu lopettamaan lenkkeilyn kokonaan niiden takia. Itse toivon vielä pääseväni juoksemaan joskus, mutta muihinkin lajeihin kannattaa tutustua eikä vannoa pelkän juoksun nimeen.. Lenkkeily ei ole mikään autuaaksi tekevä asia kaikille.
Minun pitää lenkkeillä säännöllisesti, mutta se lenkkeily ei ole mitään juoksemista vaan kävelylenkkeilyä. Enkä ole koskaan ajatellut, että lenkkeilyä suositteleva tarkottaisi juoksemista.
Vasta on ollut isot otsikot kuinka kävely vaikuttaa estävästi muistisairauksien syntymiseen. Paljon on myös ollut tutkimuksia, missä on todettu kuinka liikkeelle lähtö auttaa, jos on jumissa jossain ajatuksessa. Kuinka moni on kuullut kuinka joku on menettänyt hermonsa jonkun asian kanssa, mikä ei ota onnistuakseen, käynyt tupakalla ja sen jälkeen homma sujunut leikiten. Tupakka on vain keino tehdä ne asiat, mitkä auttavat ajatusta oikeille urille: poistuu paikalta eli liikkuu, pysähtyy hengittämään syvään (vaikkakin tupakan savu haittaa tässä kohtaa) ja sitten palaa takaisin ongelman pariin. Hermosauhujen tilalla pitäisi olla yleisesti hyväksyttyä käydä hermohengittämässä. Tupakkapaikkojen lisäksi olisi kehitettävä hengähdyspaikkoja ulos, tietysti tarpeeksi kauas niistä tupakkapaikoista.
Ahdistusoireisiin on katsottu auttavan se, kun katsoo vuorotellen sivulta toiselle. Liike aktivoi aivotoimintaa. Myös sitä on kritisoitu, kuinka isoja tärkeitä päätöksiä, jotka vaikuttavat monien elämään, tehdään pöytien ääressä istuen, eikä kävellessä. Roope Ankkakin käveli ainakin vanhoissa tarinoissa asioita pohtiessaan lattiaan pyöreän uran, kunnes sai ajatuksen liikkumaan. Kansanviisautta, joka on jäämässä auton renkaiden alle, mukavuudenhalun uhrina.
Ainoat joille lenkkeily ei sovi ovat jalkavaivaiset, ellei ko. vaivan hoitoon kuulu kävely (jalkavaivoista en paljoa tiedä, itsellä on ongelmat selässä ja korvien välissä, joten näihin olen tutustunut enemmänkin).
Sivusta, luultavasti liian pitkästi kirjoitteleva ja monen mielestä turhaa tai typeryyksiä jaaritteleva
Mä kävelylenkkeilen 20-40 minuuttia päivässä. 20 asvaltilla, enempää ei pysty, 30 min asvaltti-metsämaastossa, ja 40 menee jos on pelkkää metsää. Tuon jälkeen en liiku koko päivänä koska jalat tulevat tuosta niin kipeäksi että en pysty. Jos käyn töissä, niin en lenkkeile ollenkaan, koska en pysty kun kaikki se aika minkä pystyn jalkojeni päällä olemaan menee siihen työhön.
Normiaskareet tietenkin tulee tuon lenkin lisäksi.
Juu ja muistakaa vetää käteen myös. Miehiä ei tarvitse varmaan muistuttaa, mutta naiset varsinkin. Kyllä nyt jokaisella muutama dildo pitäisi olla. Jos ei muuten niin sukulaiset tai naapurit ostaa lahjaksi varmasti. Seksuaaliterveys kunniaan. Johan ongelmat ratkeaa ja laskutkin hoituu kun itsestään. Energiatasot suorastaan räjähtää. Ja kumppanikaan ei ikinä huuda aggressiivisesti mistään.
Ai niin nyt oli kyse hölkkäilystä. No voihan se auttaa laihtumaan, jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jokainen harrastaa. Ei edes kävelyä, juoksusta puhumattakaan.
No sitten kannattaa keskustella lääkärin kanssa, mikä on sopiva liikuntamuoto. Jos on neliraajahalvaantunut, silloin varmaan käy fysioterapeutti jumppaamassa. Ei kukaan lääkäri ehdota pyörätuolissa istuvalle kävelyä, mutta ehdottaa sitten jotain muuta esim uintia, jos se onnistuu. Tai ohjaa fyssarille.
Joillekin tulee höpöfiilis kun oikein on lenkkeillyt itsensä piippuun. Eihän sitä silloin tajua, että miksi kaikki muut eivät pössyttele... ei kun siis lenkkeile.
Kaikilla ei ole sitä raitista ulkoilmaa vaan iso ja meluisa autotie vieressä.