Mitä sosiaaliluokkaa olen?
Ammattikorkeakoulutus/alempi korkeakoulututkinto, sisätyö julkisella sektorilla (tasoa kirjastovirkailija/koulusihteeri jne.). Asun vuokralla pk-seudulla (aika "tylsä" asuinalue kaukana keskustasta, ei yleensä tule voimakkaasti liitetyksi hyvätuloisuuteen tai huono-osaisuuteen). Tilillä on noin 1000e kaikkein yllättävimpiä menoja varten, muuten palkka menee elämiseen ja laskuihin. Nyt hintojen noustessa säästövarakin tulee todennäköisesti käytettyä hiljalleen.
Käyn jonkin verran kulttuuritapahtumissa ja elokuvissa, myös keramiikkaharrastukseen menee hieman rahaa. Kierrätän ja vaatteeni ovat kirpputorilta, toisinaan batiikkivärjään asusteita tai teen koruja itse. Todennäköisesti näytän hieman nukkavierulta. Olen lopettanut jatkuvan tupakoinnin, mutta sallin itselleni savukkeen silloin tällöin. Jatkuvaan matkusteluun ei ole varaa, mutta toisinaan käyn päiväretkellä esimerkiksi Porvoossa tai Tallinnassa. Perhettä ei ole enkä sellaista kaipaa.
Kommentit (35)
Ellei veresi ole puhdasta, et kuulu yläluokkaan. Ihan yleisesti.
Minun vereni ON puhdasta. Joten kuulun yläluokkaan.
Älytöntä antaa jonkun koulutuslaitoksen määrittää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kaikenlainen luokittelu suunnattomasti. Nykyään näyttäisi vaan pahentuvan ihmisten lokerointi eri laatikoihin. Ollaan päästy tasa-arvossa pitkälle, miksi nyt yritetään ottaa takapakkia?
Sama. Ainoa syy, minkä keksin on se, että halutaan löytää jostain sitä paremmuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työväenluokkaa. Et ole edes maisteri.
Minulla on 40 alaista ja miljoonaomaisuus. Terveisiä maistereille! 🤑
Yläluokan edustaja tuli huutelee ja kuuntelee köyhien ininää.
Ystävälläni on kuusinkertainen määrä työntekijöitä ja varallisuuttakin löytyy ja silti on keskiluokkainen. Ei pelkkä varallisuus tee yläluokan jäsentä.
Sekö tekee, että istutaan teattereissa ja oopperoissa ja puhutaan ruotsia?
Tämä koko palsta edustaa alempaa keskiluokkaa ja alaluokkaa.
Av.llä on uusi hullu, sosiaaliluokkahullu.
Vierailija kirjoitti:
Ellei veresi ole puhdasta, et kuulu yläluokkaan. Ihan yleisesti.
Minun vereni ON puhdasta. Joten kuulun yläluokkaan.
Insestiäkö perheessäsi harjoitetaan?
Miksi haluat kuulua johonkin tiettyyn kastiin? Muistathan sitten, että paremman tavoittelu on noloa onnenonkimista ja vaan vanhalla rahalla ostetut hyödykkeet oikeasti lasketaan statussymboleiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on kuusinkertainen määrä työntekijöitä ja varallisuuttakin löytyy ja silti on keskiluokkainen. Ei pelkkä varallisuus tee yläluokan jäsentä.
Kaikkia noitakin hän tekee, mutta siltikään muutama sukupolvi yrittäjiä ei riitä yläluokan jäsenyyteen. Mutta ei hän kyllä siitä perustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia noitakin hän tekee, mutta siltikään muutama sukupolvi yrittäjiä ei riitä yläluokan jäsenyyteen. Mutta ei hän kyllä siitä perustakaan.
Suomessa ei ole koko yläluokkaa olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet uusrikas:
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/uusrikas
T. Maisteri
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla mökkinaapurini.
Köyhä. Ei lainkaan varallisuutta.
Köyhä kuten kaikki muutkin pk-seudulla asuvat ylivelkaantuneet/ilman säästöä sinnittelevät ihmiset.
Mua ärsyttää kaikenlainen luokittelu suunnattomasti. Nykyään näyttäisi vaan pahentuvan ihmisten lokerointi eri laatikoihin. Ollaan päästy tasa-arvossa pitkälle, miksi nyt yritetään ottaa takapakkia?