Missä menee omana itsenään kelpaamisen ja terveen kritiikin välinen raja parisuhteessa
Kysymys otsikossa. Esimerkkejä haen omasta sekä ystävieni parisuhteista, kummasta teistä on kyse: siitä, ettei toinen kelpaa omana itsenään (halu muuttaa toista) vai terveestä kritiikistä. i) pahanhajuinen hengitys, ii) viehättävä tyyli, mutta rikkinäiset ja rispaantuneet vaatteet (puoliso ei suostu hankkimaan ehjiä/siistejä tilalle), iii) puhelinriippuvuus ja iv) liika pelaaminen. Mielestäni 3 ensimmäisestä kohdasta saa sanoa, sillä ne eivät liity ihmiseen itseensä tai hänen luonteeseensa. Pelaaminen puolestaan liittyy kiinnostuksen kohteisiin ja jos pelaava puoliso häiritsee sietämättömän paljon, silloin pitää vaihtaa puolisoon kuka ei pelaa.
Kommentit (25)
En ole koskaan antanut puolisolleni palautetta vaatteista tai pahanhajuisesta hengityksestä eikä hän minulle. Puhelimella pelaamisesta joskus sanon kun olisi kiva, että hän on läsnä. Kai pahanhajuisesta hengityksestä voi mainita, mutta vaatteista en itse jaksa sanoa mitään. Aikuinen ihminen tekee itse valintansa vaatteidensa suhteen enkä minä kanna siitä vastuuta.
Päälle puhumista ei voi täysin välttää, jos puolisot ovat temperamentiltaan toistensa vastakohtia, eri rytmisiä. Tämä liittyy myös kulttuuriin.
Esim. kumman valitset jaarittelijan, verkkaisen, loukkaantuvan, tasaisen, toisten tarkoitusperiä kyseenalaistavan, helposti loukkaantuvan vs perustyytyväisen ja onnellisen, räväkän, hetkessä eläjän, herkästi innostuvan sekä toisiin ja itseensä luottavan? Molemmat luotettavia, mutta toinen ei valtaa koko ilmatilaa yhtä pitkäksi aikaa, jotta toinen saisi sanottua aikomansa aina loppuun, vielä sen "Ööö, tuota noin..." jatkoksikin.
Mä en pohdi tuollaisia kun tiedän itse hyvin koska kritiikki on paikoillaan ja koska ei. Jos on sellaisen henkilön kanssa joka antaa herkästi kritiikkiä kaikesta potenssiin 10 siihen täytyy vain tottua tai antaa aina itse palautetta kun ja jos löytyy jotain. Kaikki ei anna aina vaikka löytyisi jotain, koska se ei kuulu luonteenpiirteeseen.
Ei kai se nyt haittaa jos kerran kuussa haiskahtaa vaikka hielle ja siitä mainitsee, jos vaikka ei itse ole huomannut. Tai jos jollain olisi tuollainen ongelma aina sitä suuremmalla syyllä hyvä sanoa.
Voi nyyhky luuleeko jotkut, että joku on ihan kyynelsilmin jonkun ikävistä kommenteista, olkoon aiheellisia tai aiheettomia. Eiköhän jonkun suhde olisi loppunut jo aikoihin sitten jos tuollainen on kompastuskivi. Mä kuulin kerran erään tuttavien suhteesta huhun, jossa väitettiin, että suhde voi huonosti koska mies oli lytännyt tuon naisen ikävillä kommenteilla. Valitettavasti nämä eivät todellakaan tienneet kaikkea tuosta suhteesta ja että tuo ei todellakaan ollut mikään suhteen the kompastuskivi. Itseasiassa oli tyyppejä, jotka tietyistä syistä halusivat tehdä tuosta naisesta säälittävän uhrin dissauksessa, jonka ongelmat olisivat vain jotkut ilkeät kommentit ja huono itsetunto vaikka ne oikeat isoimmat onhelmat olivat:
Miehen ajoittainen aggressiivinen käytös ihan kohtuuttomista syistä, jousta syytti naista, vaikka ei edes liittynyt asiaan otetaan nyt esimetkkinä selkaiset, että oli valinnut väärät koulutukset tai jotain muita omia valintoja.
Ja yksi iso kompastuskivi oli alkoholin liikakäyttö, sikamaiselka käytöksellä sekä rahaongelmat, jotka oikeastaan kummankin syytä.
Tosiasia oli että tuolle naiselle oltiin suututtu, koska sanoi ääneen totuuksia ja oli itse kriittinen ihminen (ei ilkeä kuitenkaan) joitain häiritsi myös hänen mielipiteet ehk6etikoisetkin joustain asioista. Mikäs sen patempa kun yrittää tehdä joku muka syrjitty haukuttu raukka. No, monet tiesivät kyllä totuuden tuostakin jutusta.
Ties mitä valheita oli. Ha haa se joka ei oikein ole sujut mt ihmisten tai erilaisuuden kanssa, yes kostona haukutaan, että se on sellainen tai valehdellaan kaikkea millä voisi dissata.
Itseäni ärsyttää avovaimoni painonnousu josta hän jaksaa itse kitistä ja hakea sääliä yms. Kuitenkin 100% varmuudella istuu tänään töiden jälkeen sohvalla pulla kädessä jne.. mitenhän tämän painonnousu asian voisi ottaa puheeksi..asiallisesti vai voiko sitä?
Pitää seuraavassa elämässä valita liikunnallisempi puoliso, aikaisemmissa parisuhteissa ollut aina sama ongelma. Alussa ollaan timminä ja vähän ajan päästä lihottu se perus 10kg tai enemmän.