vauva ei enää juttele!
mikä on, kun tähän asti kovin puhelias vauva (3,5kk:tta) ei enää höpöttele juuri ollenkaan? onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa?
samanlailla touhutaan ja jutellaan ja leikitään kuin tähänkin asti, ja tyttö on myös muuten yhtä aktiivinen kuin ennenkin, mutta ehkä noin viikko, pari sitten lopetti jutuskelun. kuuntelee kyllä ja tohottaa mukana kun seurustellaan, mutta mitään ei sano.
kovasti huolissani olen...
Kommentit (5)
Eikös sellainen sanonta ole, että " puhe jää jalkojen alle" tai jotain? Että kun tulee vilkas motorisen kehityksen piikki niin puhe jää vähemmälle. Ainakin meidän pojalla (pian 9kk) on ihan selkeästi ollut näitä puheliaita ja vähemmän puheliaita jaksoja. Ihan pienenä 3-4kk oli oikein kova juttelemaan. Kun tuli konttamaan ja seisomaan opiskelu tuossa 6-7kk iässä niin ei paljoa itkua kummempaa suusta tullut. Nyt on taas puheliaampi vaihe ja tavuja lentelee pärinän säestämänä runsaastikin.
En olisi lainkaan huolestunut asiasta.
kiva ettei tartte huolehtia. ehdin jo ahdistua! =) kiitos vastauksista.
Milloin lapsi aloittaa sen silmiin katselun ja äänen suuntaan pän kääntämisen? Meidän 1,5kk ei mielestäni oikein tee kumpaakaan. Eilen oli neuvola, mutta täti sivuutti huomautukseni olankohautuksella. Ei hänkään saanut poikaa oikein katsomaan silmiin, mutta oli sitä mieltä, että valo hänen takanaan oli ehkä mielenkiintoisempi... Minua vähän huolettaa... Turhaa huolta vai?
vauva alkaa vasta siinä puolen vuoden korvilla erottamaan mistä päin se ääni tulee...
Tuo meijän nelikuinen alkaa pikku hiljaa kääntää päätä oikeeseen suuntaan mutta hakee kovasti eka.
S
luin jostain, että on aivan normaalia, koska tuossa iässä vauva oppii nimenomaan kunntelemisen taidon ja keskittyy siis kuuntelemiseen. Kyllä varmasti alkaa taas juttelemaan. Itse olin myös siklloin tosi huolissani, mutta ihan turhaan. Nyt poika vähän yli vuoden ja kauhea höpöttäjä :)