Onko muiden mielestä työharjoittelu orjatyötä
Pitää olla vielä tosi motivoitunut työntekoon mistä ei saa rahaa. Kuinka opettaja voi vaatia että olisi motivoitunut. Sitten vielä yli pitkiä päiviä mitkä sielä on pakko viettää. Työkokeilussakin on vain 6h päivät. Mutta opiskelijoilla 7h.
Kommentit (37)
No ei. Sä olet siellä lähinnä riesa oikeille työntekijöille ja susta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sä olet työharjoittelussa opiskelemassa, et työssä. Poislukien ne joidenkin alojen palkalliset harjoittelut, joissa opiskelija on työsuhteessa ja on myös vastuuta ja velvollisuuksia. Mutta siinäkin aika paljon muut työntekijät joustuvat katsomaan perään.
Mun mielestä ei, tarkoitus on saada työkokemusta. Mun alalla vaan on niin naurettava tapa, että sinne mennään harjoittelemaan minne pääsee. Olen korualalla ja kyllä v*tuttaa mennä neulomaan ja tuhlaamaan aikaa johonkin käsityöpuotiin kun kultasepän liikkeeseen hervemmin pääsee. Mieluummin opiskelisin just sitä omaa juttua sen puoli vuotta, varsinkin kun tässä vuosien varrella paja-aika on koronan takia jäänyt muutenkin erittäin vajaaksi.
Työharjoittelu vai työssä oppiminen ? Työssä oppijat tekee samanlaista päivää kuin muutkin työpaikalla, työharjoittelu on taas ihan eri asia.
Korkeakouluopiskelussa on se ongelma, että kurssit leikisti vievät XX tuntia. Tosiasiassa näin ei ole, vaan normaaliälyinen ihminen tekee ne nopeammin ja älykäs paljon nopeammin.
Työharjoittelussa taas ei välttämättä opi alkuvaiheen jälkeen mitään, mutta tunnit on pakko täyttää vaikka tuoliin pieremällä. Kunnianhimoisille ja fiksuille ihmisille tämä voi olla todella raskasta, koska tässä katsotaan taas oppimisen ja työn sijaan ajan tappamista. Ökyalojen opiskelijat tai ainakin lääkäriopiskelijat saavat harjoittelustaan palkkaa ja muut eivät mitään.
Mielummin mä siellä työharjoittelussa olen kun koulun penkillä. Paljon motivoivampaa päästä oikeasti tekemään hommia ja oppimaan muilta ammattilaisilta! Lisäksi mua jo pyydettiin töihin yhteen harjoittelupaikoistani, eli ihan jees. En kyllä keksi kitään negatiivista työharjoitteluista.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Sä olet siellä lähinnä riesa oikeille työntekijöille ja susta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sä olet työharjoittelussa opiskelemassa, et työssä. Poislukien ne joidenkin alojen palkalliset harjoittelut, joissa opiskelija on työsuhteessa ja on myös vastuuta ja velvollisuuksia. Mutta siinäkin aika paljon muut työntekijät joustuvat katsomaan perään.
Sitä isommalla syyllä ne voisi lopettaa. Ei siinä mitään opi, kun on pelkästään toisten jaloissa ja välillä keittää kahvia ja vastaavaa.
On se orjatyötä, tein hikisenä niska limassa hommia päiväkodissa 6 tuntia päivässä. Olisi pitänyt havainnoida lapsia, mutta kun aikuisia oli niin vähän niin juoksin ryhmien välillä paikkaamassa milloin ketäkin. Ihan hullun hommaa.
Ei ole, paitsi jos pidetään ihan tavallisena rivityöntekijänä ja _vaaditaan_ samoja asioita, kuin niiltä, jotka saa palkkaa, eikä oteta huomioon, että kyse on harjoittelusta.
Joissain koulutuslinjoissa harjoittelu on palkallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä isommalla syyllä ne voisi lopettaa. Ei siinä mitään opi, kun on pelkästään toisten jaloissa ja välillä keittää kahvia ja vastaavaa.
Miten ajattelit että sitä työtä sitten opitaan?
Joissain tapauksissa voi olla mutta niin ei pitäisi olla. Vastuuopettajan tulisi puuttua; jos asiat ei toimi oikealla tavalla.
Työelämässä tapahtuva oppiminen toisella asteella (amiksessa) on pakollinen osa opiskelua. Ammattiosaamisen näytöt tehdään pääsääntöisesti työpaikoilla. Työelämäjaksojen määrää on lisätty viimeisen kymmenen vuoden aikana todella paljon, vastuuta ammattiin opettamisesta siirretty työpaikoille. Kaikille nimetään työpaikkaohjaaja tai useampi ohjaaja.
Aluksi työssäoppijasta on todellakin enemmän haittaa kuin hyötyä. Ohjaajalta vaaditaan oikeaa asennetta ja kärsivällisyyttä. Meidän alalla ensimmäinen työelämäjakso ollaan koulutussopimuksella ja silloin opiskelija ei saa palkkaa. Usein käy niin jos opiskelija oppii työtehtävät ja asenne on kunnossa, on motivaatiota ja halua tehdä kyseisen alan töitä tarjotaan mahdollisuutta oppisopimuskoulutukseen ja tällöin saa palkkaa. Parhaat opiskelijat saavat aina työpaikan jo opiskeluaikanaan.
Paljon siis riippuu opiskelijasta itsestään tuleeko työllistymään. Opiskelijoiden tasoerot ovat arviointiasteikon mukaisia 1-5. Heikoimpien on vaikeaa työllistyä ja he kiertävät koulutuksesta toiseen.
Olen ammatillinen opettaja ja kannatan lähiopetuksen lisäämistä oppilaitoksella siitä syystä, että työpaikat ovat kovin erilaisia ja kaikkea mitä tutkinnon perusteet edellyttää ei voida oppia työelämässä.
Mä aloitin juuri lähihoitajana ekan harjoittelun, ekana päivänä ohjaajani sanoi että mun ei tarvitse tehdä mitään vähään aikaan, ainoastaan seurata. Tässä paikassa ei onneksi ole sellaista, että harjoittelija olisi oikean työntekijän ilmainen korvaaja. Mua ei haittaa olla harkassa ilman palkkaa, vaikka toki ottaisin mielelläni palkan jos saisin :D
Kyllä on, ihmisarvoa alentavaa ja psyykettä tuhoavaa.
Kiristämällä kannustetaan raatamaan ilmaiseksi.
Moniko mahanmuuttaja on joutunut tällaiseen alistumaan.
En ole nähnyt ensimmäistäkään Turussa, jossa työttömät puettu huomioliiveihin keräämään roskia, mutta sankassa joukossa on vain kantasuomalaisia, nöyryytettyjä.
Työharjoittelun kautta on huomattavasti parempi mahdollisuus päästä palkallisiin töihin kuin kortistosta. Toki siinä joutuu näkemään vaivaa enemmän kuin työtön, työtön lappua tekstaillessa, mutta jos oikeasti haluaa töihin niin ei se orjatyönä kyllä minulle näyttäydy.
Työharjoittelu kuuluu opiskeluun. Harjoittelupaikkoja on, alasta riippuen, joskus vaikea löytää. Opiskelija, joka harjoittelee pientä osaa tulevasta työstään, vie vakityövoiman työaikaa oman harjoittelunsa ohjaamiseen. Joten palkka pitäisi unohtaa ja tulla edelleen toimeen opinotuillaan.
Olet siellä opettelemassa työntekoa ja ammattia, jotta saisit tutkinnon tehtyä. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelun kautta on huomattavasti parempi mahdollisuus päästä palkallisiin töihin kuin kortistosta. Toki siinä joutuu näkemään vaivaa enemmän kuin työtön, työtön lappua tekstaillessa, mutta jos oikeasti haluaa töihin niin ei se orjatyönä kyllä minulle näyttäydy.
Ei taida kohta päästä työharjoitteluunkaan jos valtio sekoilee kaikki konkkaan ja vihreät kieltää kohta kaikki firmat.
Simputusta.
-Ei auta myöskään sukupuuton torjunnassa.
Niille yrityksille, jotka eivät maksa suositusten mukaisesti vaan sen alle, niin pelkkää paskaa, että sietävätkin mennä konkurssiin.
Ei ole, koska kestään niin vähän aikaa. Tarkoitus on saada kokemus työelämästä.