Tietäisikö teidän lapset mitä "remmin saaminen" edes tarkoittaa?
Yksi pöhkö vanha sukulainen muka vitsaili meidän arastelevasta kymmenvuotiaasta, että oletkos saanut remmiä kun noin kiltisti olet, Tyttö tuskin tajusi mitä se tarkoitti, enkä todellakaan halunnut ruveta selittämään vaan rupesin nopeasti puhumaan ihan muusta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Eli kun joku oikeasti lyö lapseasi, ei hän tiedä sen olevan kiellettyä, eikä puhu asiasta, kun kotonakaan ei olla puhuttu.
Lapseasi. Mitä kieltä tuo on?
Tietää. Tai ehkä ei tuollaisella sanamuodoilla, mutta ollaan puhuttu aiheesta, että ennen se oli sallittua ja nykyisin ei. Puhutaan aika laajasti kaikesta 10-vuotiaan kanssa muutenkin. Minusta on parempi jutella lapsen kanssa asioista turvallisessa ympäristössä kuin antaa niiden tulla jostain ulkopuolelta. Pätee ihan kaikkeen. Lapsen suojelu tiedolta ei ole fiksua, kun sitä tulee joka tuutista kuitenkin. Kun kerrot itse, pystyt vaikuttamaan siihen miten lapsi asian ymmärtää ja jääkö hänelle turvallinen olo sen jälkeen.
Systeri kerran suutuspäissään uhkaili jekkulastaan remmillä, tilanne purkautui siihen, kun muksu huusi äidilleen matkan takaa "mikä on remmi?!"
Samaa miettivät omat silloin ala-aste ikäiset muksut.
Myös selkäsaunasta kerran kyselivät, että onko se joku selänpesu päivä erikseen?
Aika viattomia ovat noissa jutuissa.
Itse ja mies ollaan -70 luvun lapsia ja kumpaakaan ei ole pahoinpidelty lapsena, vaikka se olikin yleistä vielä silloin.
Eivät tiedä. Joku boomer-ääliösukulainen joskus vitsaili lapsille joulun alla "vai tuokos pukki risuja" eikä ne ymmärtäneet. Tietenkään.
Jotkut on todellakin tipahtaneet kelkasta.
Miten lapsi edes ymmärtää lukemiaan kirjoja jos vanhemmat pitävät suomen kielen sanoja ja niiden tarkoitukset salassa? Sen muuten huomaa täällä vauvapalstallakin, osalle on sanonnat monista asioista täysin outoja tai yksittäiset sanat.
Eihän se , jos tietää mitä piiskaaminen, koivuniemen herra, risu joulupukilta tms tarkoita että lasta väkivallalla kohdellaan vaan annetaan yleissivistystä ja tietoa vanhoista huonoista tavoista.
Jorain fantasiaa sitten tuputetaan täysillä. Eilen luin ettei eräs äiti anna vauvaa rokottaa kun vauva itki ensimnäisestä. Eli opetetaan pelkäämään myös ihan terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietää. Tai ehkä ei tuollaisella sanamuodoilla, mutta ollaan puhuttu aiheesta, että ennen se oli sallittua ja nykyisin ei. Puhutaan aika laajasti kaikesta 10-vuotiaan kanssa muutenkin. Minusta on parempi jutella lapsen kanssa asioista turvallisessa ympäristössä kuin antaa niiden tulla jostain ulkopuolelta. Pätee ihan kaikkeen. Lapsen suojelu tiedolta ei ole fiksua, kun sitä tulee joka tuutista kuitenkin. Kun kerrot itse, pystyt vaikuttamaan siihen miten lapsi asian ymmärtää ja jääkö hänelle turvallinen olo sen jälkeen.
Miten lapselle voi tulla turvallinen olo jos kerrotaan että ihmisen jonka pitäisi rakastaa lasta kaikkein eniten on ollut tuottaa lapselle pahaa oloa?
Eivätkö lapsukaiset näe älypuhelimestaan yhtä ja toista. Miten selitätte sitten sen kun melkein lapset hakkaavat toisiaan koulun pihoilla ja koulumatkoilla. Pidemmällekin on menty. Mistä se on opittu jos piiskasta ja selkäsaunasta ei saa muka puhua?
Ollaan keskusteltu siitä, että kasvatustavat muuttuvat. 80-luvulla annettiin selkäsaunoja, 90-luvulla tukistettiin, 00-luvulla jäähytettiin, 10-luvulla otettiin puhelinta pois ja nyt 20-luvulla sanoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen selittänyt, että ennen vanhaan vanhemmat eivät tykänneet lapsistaan ja siksi hakkasivat näitä. Siihen aikaan ei myöskään ollut lasuja joten puuttuminen asiaan oli hankalaa.
Vanhan ajan juttu oli että kurissa pitäminen on lapsen rakastamista. Joka kuritta kasvaa kunniatta kuolee.
Olen liki 80, minua ei ole piiskattu, piiskaa olen hakenut mutta matkalla nöyrtynyt pyytämään anteeksi. Tokko olisi piiskattu mutta se risun hakeminen oli kai rauhoittumisaika niin äidille kuin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapselle voi tulla turvallinen olo jos kerrotaan että ihmisen jonka pitäisi rakastaa lasta kaikkein eniten on ollut tuottaa lapselle pahaa oloa?
Ei fyysistä pahoinpitelyä, mutta voihan myös sanoittaa lapsille millaista oli lasten elämä ennen ja sanavarastoa lisätä lapselle.
Että tuo sanoittaminen on raskasta kuunnella. Lapset ei enää ymmärrä yksinkertaista sanaa EI, jos ei tunti jauheta silmiin katsoen.
Oon katellut että jopa käyttävät asiaa hyväkseen, eivät ole ymmärtävinään jos jostain kielletään lyhyesti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Lapsen käsityskyky on ihan eri kuin aikuisen. Lapsi ymmärtää hyvin mustavalkoisesti ja aika varoen pitää tuollaiset asiat selittää. Ettei vaan jää käsitys, että "aikuiset nyt vaan mätki lapsia ennen vanhaan". Saattaa jäädä käsitys esim että isovanhempia pitää pelätä. Tai mitä ikinä.
Ikätason ja ymmärryksen mukaan. Ja vain jos lapsi kysyy tai selvästi ihmettelee jotain. Ei ole mitään tarvetta selittää käsitteitä, joista lapsi ei vielä ole kuullukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö lapsukaiset näe älypuhelimestaan yhtä ja toista. Miten selitätte sitten sen kun melkein lapset hakkaavat toisiaan koulun pihoilla ja koulumatkoilla. Pidemmällekin on menty. Mistä se on opittu jos piiskasta ja selkäsaunasta ei saa muka puhua?
Saa ja pitääkin puhua, sitten jos ja kun lapsi kysyy. Mutta ei ole mitään tarvetta tuoda näitä asioita lapsen eteen, jos hän ei ole näihin missään vielä edes törmännyt, eikä ole kysynyt, eikä tällaisista murehdi.
On sellaiset termit kuin "aikuisten maailma" ja "lasten maailma". Aikuisen tehtävä on suojata lasta, ettei hänen maailmaansa tule liian varhain näitä "aikuisten maailman" asioita. Vaikkapa sitten just väkivalta. Sodat.
Kyllä lasta kuuluukin suojella. Lapsen käsityskyky kun on hyvin eri kuin aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisään tuohon. Siinä kohtaa on jo menty pieleen, jos liian pieni lapsi saa nähdä älypuhelimesta "yhtä sun toista." Millainen vanhempi antaa nähdä yhtä sun toista?
On olemassa Family linkit, aikarajasovellukset ja vaikka mitkä. Aikuisen tehtävä on blokata ahdistava tieto niin kauan kun lapsi ei sitä pysty ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keskusteltu siitä, että kasvatustavat muuttuvat. 80-luvulla annettiin selkäsaunoja, 90-luvulla tukistettiin, 00-luvulla jäähytettiin, 10-luvulla otettiin puhelinta pois ja nyt 20-luvulla sanoitetaan.
Mitä sen jälkeen tehdään kun sanoituskin on kielletty liian julmana?
Ihan sairasta että joskus vielä 30-vuotta sitten jotkut idiootti vanhemmat käyttäneet väkivaltaa kasvatuskeinona.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi edes ymmärtää lukemiaan kirjoja jos vanhemmat pitävät suomen kielen sanoja ja niiden tarkoitukset salassa? Sen muuten huomaa täällä vauvapalstallakin, osalle on sanonnat monista asioista täysin outoja tai yksittäiset sanat.
Eihän se , jos tietää mitä piiskaaminen, koivuniemen herra, risu joulupukilta tms tarkoita että lasta väkivallalla kohdellaan vaan annetaan yleissivistystä ja tietoa vanhoista huonoista tavoista.
Jorain fantasiaa sitten tuputetaan täysillä. Eilen luin ettei eräs äiti anna vauvaa rokottaa kun vauva itki ensimnäisestä. Eli opetetaan pelkäämään myös ihan terveydenhoitoa.
Tuommoinen piiskaaminen ja remmittely nyt kertoo lasten pahoinpitelystä. Se on rankka aihe.
Se ei ole koko kieli, eikä koko historia. Ehkä kulttuurisidonnaista, mutta ei miellyttävää sellaista. Paljon muutakin on unholaan jäänyt jo meidän vanhempien mukana.
Osalle ei ehkä tule mieleenkään, että tuommoisesta pitää puhua. Ja osa vaan ei halua puhua traumojensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta että joskus vielä 30-vuotta sitten jotkut idiootti vanhemmat käyttäneet väkivaltaa kasvatuskeinona.
Esim. USA:ssa se on käytössä kouluissakin. Selitys siihen on, että siellä sitä ei pidetä väkivaltana.
Entäs 'Koivuniemen herra', onko tuttu? Back in the days pahimmassa tapauksessa lapsi kävi itse hakemassa herran pusikosta. Sitten seurasi tuo toimenpide, joka oli takeena ja todisteena vanhempien rakkaudesta lapseen. Sanotaanhan Sanassakin: ''Joka Koivuniemen Herraa säästää, se lastaan vihaa''.
Vierailija kirjoitti:
Systeri kerran suutuspäissään uhkaili jekkulastaan remmillä, tilanne purkautui siihen, kun muksu huusi äidilleen matkan takaa "mikä on remmi?!"
Samaa miettivät omat silloin ala-aste ikäiset muksut.
Myös selkäsaunasta kerran kyselivät, että onko se joku selänpesu päivä erikseen?
Aika viattomia ovat noissa jutuissa.
Itse ja mies ollaan -70 luvun lapsia ja kumpaakaan ei ole pahoinpidelty lapsena, vaikka se olikin yleistä vielä silloin.
Aika vajaaälyisiä mukuloita sulla.
Olen selittänyt, että ennen vanhaan vanhemmat eivät tykänneet lapsistaan ja siksi hakkasivat näitä. Siihen aikaan ei myöskään ollut lasuja joten puuttuminen asiaan oli hankalaa.