Onko harvinaista, että 40+ v eikä hampaissa yhtään reikää tai paikkaa?
Kommentit (17)
Minulla sama ja olen 54 v. Pikkulapsena maitohampaissani oli paikkoja, mutta ne tietenkin tippuivat pois samalla kun ne hampaatkin.
Olen 49 eikä ole reikiä eikä paikkoja. Mutta hampaat eivät muuten ole enää ihan nuoruuden vedossa.
Mä olen 42 ja sama homma, ei paikkoja eikä reikiä. Veikkaan, että mun syljessä on sitä jotain ainetta, joka vähentää reikiintymistä. Ei tämä kyllä kovin tyypillistä nimittäin ole, että tässä iässä ilman reikiä. Pesen kyllä hampaat aamuin illoin fluorihammastahnalla, mutta mulla on paha tapa monesti iltaharjauksen jälkeen syödä vielä jotain pientä ennen nukkumaanmenoa.
Minäkin poistatin kaikki, eikä nyt ole yhtään reikää tai paikkaa.
Siitä saa hammaslääkärillä tarran, kysäisepä seuraavalla kerralla miksi et ole jo saanut tarraa.
Tekarit, ei paikkoja.
Ei ole mitenkään harvinaista että omat hampaat karieksettomat. Syljen ominaisuuksilla, bakteeristolla, vaikutusta. Mutta toisaalta samaan aikaan ientulehduksen suhteen päinvastaista vaikutusta voi olla. Hampaiden säännöllinen harjaus oleellista joka tapauksessa.
52 v, ei paikkoja ollut koskaan.
Hammaskiveä tosin sitäkin enemmän.
Olen 48 vuotias ja hampaissani ei ole reikiä tai paikkoja. Tai oli yhdessä, josta halkesi palanen, mutta se hammas jouduttiin poistamaan. Hammas lohkesi ilmeisesti sen takia, että olin puraissut syödessäni jotain kovaa.
Mieheni on 50 vuotias ja hä elläkään ei ole ollut hampaissa yhden yhtä reikää.
Perheessä on myös kolme lasta, iältään nyt 16-21 vuotiaita ja heillä ei ole ollut yhtään reikiä hampaissaan.
Joten juu, ihan normaalia on. Olet taivastellut asiaasi täällä ennenkin, joten uskoisitko jo, että et ole mitenkään erikoinen tapaus.
45v, ei paikkoja, ei hammaskiveä eikä ientulehdusta. Käyn noin viiden vuoden välein tarkastuksessa, ei kuulemma tarvitse käydä useammin. Hammaskiille on tosin alkanut vaurioitumaan etuhampaista hedelmien syönnin ja tuoremehujen juonnin seurauksena ja se onkin pahempi juttu kun sitä ei voi korjata. Eli jossain vaiheessa varmaankin pitää vaihtaa etuhampaat tekareihin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa hammaslääkärillä tarran, kysäisepä seuraavalla kerralla miksi et ole jo saanut tarraa.
Saan tarran joka kerta kysymättäkin. On ilmeisen keskiverrosta poikkeava tilanne, koska joka kerta joka hamnaslääkäriltä tulee kehut ja ihmetys.
Tosin en pidä tätä omana ansionani vaan kiitän geenejä, jotka edes tässä asiassa ovat järjestäytyneet oikein.
Joskus oli maitohampaassa joku alkava reikä. Sen jälkeen ei koskaan mitään.
Olin niin kateellinen luokkatovereille, kun saivat aina tarroja kun paikattiin ja porattiin.
Terveisin 48 vuotta.
Aika vaikeaa arvioida, koska sen arvion tekeminen vaatisi melkoisesti dataa, 40+ vuotiaiden hampaiden kuntohistoriasta.
Minulla tai sisaruksillani ei ole kariesta. Olen 40-vuotias. Hammaslääkäri sanoi joskus, että jos reikiä ei tule nuorena, niitä ei todennäköisesti tule ollenkaan. Tietty sylkityyppi suojaa kariekselta. Vastaavasti sama sylkityyppi aiheuttaa hammaskiveä. Minulla tosin lakkasi hammaskivikin vaivaamasta, kun vaihdoin sähköhammasharjaan ja aloin langata hammasvälejä päivittäin. Hampaani ovat aivan valkoiset ja siistit, vaikka olen tupakoinutkin pitkään. Nykyään en enää polta. Olen hyvin tyytyväinen saamiini hammasgeeneihin.
Kas, hienosti tulivat kaikki tervehampaiset paikalle ilmoittautumaan!
Nauraa!
60v ei yhtään paikattua hammasta. Sen sijaan yksi hammas poistettu, kun tuli lohkeama. Ikä näkyy hampaissa.
Et ole ilmeisesti osannut elää suullasi? Kai sitä vettä juomallakin pärjää.