Multa lohkesi iso osa juurihoidettua hammasta
Ei satu, mutta valuu jotain mätää tms. Hammas nyt tynkä. Yritin soittaa kiireellisen ajan kunnalle, turhaan. Soitin työterveyteen hammashoitoon, no sieltä ohjattiin takaisin kunnalliseen jossa on otettu ap röntgenkuvat ja tehty hoito. Jätin soittopyynnön kiireettömälle ajalle, no ei sieltäkään olla soitettu takaisin :D ollaan sitten ilman hammasta (onneksi ei näkyvä kun sivussa ja muut hampaat paremmassa kunnossa) :D
Kommentit (43)
Näitä tilanteita varten ihmisillä on varattuna se parin kuukauden palkka säästöön.
Siis soitit ns särkypäivystykseen etkä saanut aikaa?
Hammasasioissa pitää liioitella potenssiin 10 ja nimenomaan soittaa särkypäivystykseen jotta saa jonkin ajan johonkin hammashoitolaan ilman 3-5kk jonottamista.
Ja täällä pk-seudulla toimii Haartmannin sairaalan hammaspäivystys.
Toki on myös yksityiset tahot, sinäkin ap voit sellaisesta varata ajan ja kys hammas kiskaistaan pois.
Ei lohkennut hammas kuulu päivystykseen eikä kiireelliseen hoitoon. Varaat maanantaina ajan omalle hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten ihmisillä on varattuna se parin kuukauden palkka säästöön.
Ehkä jollain jolla liksa normaalitasoa, ja asumiskulut.
T. Varhaiskasvattaja pk-seudulta
Vierailija kirjoitti:
Miten se palkka auttaa tässä kun ainoa taho johon sain yhteyden oli työterveyden hammashoito josta kehotettiin hakeutumaan kunnalliselle?
AP
Juurihoidettu hammas on aina kuollut hammas, joten se haurastuu ajan mittaan ja jossain kohtaa sitten lohkeaa, katkeaa tai jopa murenee. Elävä hammasluu on kimmoisaa, juurihoidettu ei enää ole. Jos ei ole särkyä niin ei ole kiire hammaslääkäriin, mutta tuo mädän tuleminen vähän ihmetyttää, jos ei tosiaan kipua ole.
Vierailija kirjoitti:
Siis soitit ns särkypäivystykseen etkä saanut aikaa?
Hammasasioissa pitää liioitella potenssiin 10 ja nimenomaan soittaa särkypäivystykseen jotta saa jonkin ajan johonkin hammashoitolaan ilman 3-5kk jonottamista.
Ja täällä pk-seudulla toimii Haartmannin sairaalan hammaspäivystys.
Toki on myös yksityiset tahot, sinäkin ap voit sellaisesta varata ajan ja kys hammas kiskaistaan pois.
Miksi ihmeessä pitäisi kuormittaa hammaslääkäripäivystystä ja liiotella, kun kysymyksessä on hampaan lohkeaminen?
Ei ihme, jos se on tukossa, eikä todelliset sairaat saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lohkennut hammas kuulu päivystykseen eikä kiireelliseen hoitoon. Varaat maanantaina ajan omalle hammaslääkärille.
Mulla ei ole mitään omaa erillistä hammaslääkäriä. Nimenomaan tuolla kunnallisella johon jätin soittopyynnön pitäisi olla se tieto kuka on tämä juurihoidon tehnyt hammaslääkäri, mutta kun eivät vastanneet niin kiireelliseen kuin kiireettömään ajanvaraukseen.
AP
Mulla on käynyt samalla tavalla. Se hammas oli hajonnut ikenen sisällä myös. Piti mennä heti hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Juurihoidettu hammas on aina kuollut hammas, joten se haurastuu ajan mittaan ja jossain kohtaa sitten lohkeaa, katkeaa tai jopa murenee. Elävä hammasluu on kimmoisaa, juurihoidettu ei enää ole. Jos ei ole särkyä niin ei ole kiire hammaslääkäriin, mutta tuo mädän tuleminen vähän ihmetyttää, jos ei tosiaan kipua ole.
En tiedä onko ennemmin kudosnestettä. Eipä mun kuuluisi yksin tällaisia edes pohtia.
AP
Verenmyrkytksen vaara, jos tulee mätää kuten kuvailit.
Juurihoidettu ei tietenkään satu, mutta näköjään on epäonnistunut jos mätää valuu ulos. Juurihoidetut hampaat kannattaa aina suojata myös kruunulla, muuten ne lohkeaa ajan myötä.
Onnea ajan etsimiseen. Juurihoidettujen hampaiden vetäminen voi olla joskus paskamaista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käynyt samalla tavalla. Se hammas oli hajonnut ikenen sisällä myös. Piti mennä heti hammaslääkäriin.
Mulla tossa on sivussa ja takaosassa edelleen vahva reuna joten täysin ei ole hajonnut. Mulle on vain täysi mysteeri miten tuonne hammashoitoon pitäisi päästä jos siellä vastataan miten sattuu. Mä olen ison osan ajasta töissäkin joten en tiedä milloin voin selvittää asiaa. Ei pitäisi olla näin vaikeaa...
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se palkka auttaa tässä kun ainoa taho johon sain yhteyden oli työterveyden hammashoito josta kehotettiin hakeutumaan kunnalliselle?
AP
Yksityiselle pääset heti. Hintaa toki tulee tonnin verran. Rahalla saa hoitoa.
Itse jätn välin risteilyt,lomamatkat,kampaajat ja shopailut.On varaa mennä yksityiselle puolelle hammaslääkärin jo 22vuotta samalle. Ajan saa aina. Toki maksaa.Mutta kyse omista valinoista mihin rahansa laitaa? Lisäksi en tupakoi, en käytä alkohoolia. Minulla ei miestä tuomassa rahaa talouteeni, ihan oma valintani sekin.Vaihvistunnut tehnyt oikea päätös. Kun tällä lukee mies sitä tätä ei ole ne ongelmat. Kauhu anopit ja vaarit lisänä.
Minulla on käynyt sama juttu juurihoidetun poskihampaan kanssa. Samoin tuli mätää. Sain yksityiseltä samalle päivälle pika-ajan jossa laitettiin väliaikainen paikka. Myöhemmin uusi aika ja kruunu hampaaseen. Kannattaa varata joltain pika-aika, jos löytyy, ettei lohkea enempää. Juurihoidetut ovat tosiaan heikompia ja jos on kyseessä poskihammas ja yhtään . varaa niin kannattaa laittaa keraamiset kruunut (kalliita pieni tai keskituloiselle, mutta kestävät).
Minä kieltäydyin juurihoidosta, se on aina kuollut hammas eikä välttis kauaa kestä korjattunakaan.
Juurihoidon tarve kertoo isosta ja edenneestä reiästä hampaassa, sellaiset kannattaa ennemmin ottaa pois.
Ja juurihoito on operaationa yksi helvetillisimmistä eikä jää edes yhteen tai kahteen niiden operaatioiden määrä silloin.
Lisäys aiempaan, että ehkä voisit saada sen väliaikaisen paikan yksityisellä ja työterveydessä sitten laittaisivat pysyvän kruunun/korjauksen. Näin tulisi halvemmaksi.
Että se on hyvä kun jossain hammashoidon sivuilla on maininta, että pitäisi nopeasti hakeutua lääkäriin näissä ongelmissa. Mitenkä hakeutuu enää kun pitää soittaa joku ikuinen puhelu pe aamuna kunnalliseen josta ei sittenkään edes vastata. Pakko hoitaa hulluna noita loppuja leegoja kun ollaan näemmä jo kehitysmaassa :D
AP