Meidän sähkösopimus vaihtui 35c. Vaihdettiin samantien pörssisähköön. Tulos:
Kannatti, ainakin toistaiseksi. Vaikka hintavaihtelut on suuria, viikon keskihinta on nyt ollut 14,9s. Pesu- ja tiskikone sekä sauna on päällä vain silloin kun sähkö on halpaa. Toistaiseksi on sujunut hyvin näin. Sähkölämmitteinen omakotitalo siis, joten sähkönkulutus suurta.
Kommentit (34)
Vielä ei ole ollut pakkasta osassa maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on omakotitalossa pelkkä suorasähkölämmitys. Eli ei varaavaa takkaa. Niin tammi,helmi,maaliskuu tulevat olemaan karmeita pörssisähkössä oleville. Kun näillä leveysasteilla sitä taloa on vaan pakko lämmittää..
Mistä sinä sen tiedät mitä pörssisähkö maksaa talvella. Minä olen ainoastaan kuullut miten moni on tuskaillut kun teki määräaikaisen sopparin kiinteällä hinnalla joka on nyt pahimmillaan moninkertainen pörssisähköön nähden. Yhtäkaikki kuluttajat joutuivat jälleen kerran kusetetuksi.
Hyvin sai vielä kesällä 2v sopimuksen hintaan 12snt. Ei paha.
Paljon tulee irtisanomisia, kun ihmiset vähentävät ostamista ja palvelujen kulutusta.
Keväällä nousevat myös asuntolainojen korot, ovat 3%.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tulee irtisanomisia, kun ihmiset vähentävät ostamista ja palvelujen kulutusta.
Sain määräaikaisen työn, mutta vaatekauppaan en mene. Ostin kirpparilta paidan 3 eurolla ja villatakin 4 eurolla. Puoliso leikkaa hiukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on omakotitalossa pelkkä suorasähkölämmitys. Eli ei varaavaa takkaa. Niin tammi,helmi,maaliskuu tulevat olemaan karmeita pörssisähkössä oleville. Kun näillä leveysasteilla sitä taloa on vaan pakko lämmittää..
Mistä sinä sen tiedät mitä pörssisähkö maksaa talvella. Minä olen ainoastaan kuullut miten moni on tuskaillut kun teki määräaikaisen sopparin kiinteällä hinnalla joka on nyt pahimmillaan moninkertainen pörssisähköön nähden. Yhtäkaikki kuluttajat joutuivat jälleen kerran kusetetuksi.
Talvella sähköä kuluu huomattavasti enemmän. Silloin ei yleensä tuule paljoakaan eli tuulivoima on poissa pelistä. Mistä sinä kuvittelet pörssiin tulevan lisää sähköä myytäväksi nykyisen kulutuksen lisäksi?
Hyvin todennäköisesti sähkö maksaa talvella huomattavasti enemmän, kuten on tapahtunut aikasempinakin talvina.
Haluatko vaihtaa väitettä?
http://www.tuomasvanhanen.fi/wp-content/uploads/2015/09/Tuulivoima-teho…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sai vielä kesällä 2v sopimuksen hintaan 12snt. Ei paha.
Ei kyllä enää kesällä saanut tuollaisia. Keväällä sai vielä 13 sentin tarjouksia määräaikaiseen, mutta harva huoli 🤣
Jep. Mulla olisi noussut kiinteä hinta 46 senttiin lokakuussa. Vaihdoin pörssisähköön ja omaksi keskihinnaksi tuli 7,4 senttiä per kWh. Jos yhtään pystyy ajastamaan lämmityksiä niin pääsee kyllä hyvin hyödyntämään halpoja tunteja. Selvähän se on että talvella ei pääse näille senteille mutta silti pääsee pörssisähkön keskihintaa pienempiin hintoihin kun pystyy talvellakin ne halvimmat tunnit hyödyntämään. Olen täysin vakuuttunut että vaikka talvella sähkö maksaisi mitä, keskihintani lokakuu-huhtikuu tulee olemaan alle 46 senttiä, eli voitan tällä diilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärssisähkö on tullut reilusti alaspäin ja kohta ollaan pysyvästi alle 10 snt/kwh tason. Kalliin määräaikaisen sopimuksen tehneet veikkasivat väärää hevosta, minä muiden mukana.
Eikös siitä uudesta sopparista pääse eroon maksamalla sakon ja voi siten vaihtaa edullisempaan?
Sakkovapautusta tarjoaa vain pari yhtiötä. Muissa se kestää määräajan.
Meidän kiinteähintaiseen ja toistaiseksi voimassa olevaan ei olla vielä kajottu, edelleen 32€/kk. Oudon epätasaisia liikkeitä sähköyhtiöiltä.
Vierailija kirjoitti:
😂 Naurattaa nämä alle 10% korot, joista vuokralla asuvat panikoituu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sopimus 2 v +1 v sitoo myyjää. 11,43 e + 1,98e kk aaaahhh
Nyt vaan toivot ettei myyjä mene konkurssiin.
Onkos niitä nyt jo 5 yhtiötä, jotka ovat menneet nurin ja varmaan pari kolme menee vielä ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi aivan varma edes tuosta kun muistetaan että jatkuvasti voimassa olevien sähkösopimusten seuraavan kuukauden hinta on ollut jo syyskuusta lähtien jossain 40 sentin paikkeilla mikä on totaalisesti irrallaan pörssisähkön hinnoista jo nyt ennen kuin pakkaset ovat edes alkaneet.
Jos sama linja jatkuu niin jatkuvasti voimassa oleva sopimus jonka hinnat määrätään 1-2 kuukaudeksi eteenpäin tulee todennäköisesti olemaan se kaikkein kallein vaihtoehto koska tuolla ei pysty hyötymään edes halvoista yön tunneista tai tuulisista päivistä.
Vaikka talossa olisi pelkät suorat sähköpatterit eikä minkäänlaista varaajaa niin voit aina napsauttaa termostaatit täysille yön kuuden halvan tunnin ajaksi ja vääntää patterit kokonaan pois päältä päiväksi. jos kämpässä on aamulla lämmintä niin ei se ihan toivottomasti jäähdy päivän aikana.
Kaikissa sähköllä kuumaa käyttövettä tuottavissa talouksissa on jonkinlainen varaaja joka vie lapsiperheissä huomattavan osan talouden sähköstä ja sitä voi kyllä lämmitellä halvemmalla yösähköllä niin paljon kuin mahdollista.
Jos ulkona on 10 astetta pakkasta, niin jo kahden tunnin pattereiden päältä poissaolo jäähdyttää meillä sisälämpötilaa niin, että sen huomaa selvästi. Tiedän tämän kokemuksesta, koska patterit menevät automaattisesti pois päältä aina silloin, kun saunaa lämmitetään. Ei voi kuvitellakaan uskaltaa jättää pattereita pois päältä, kun lähtee aamulla töihin. Tilanne olisi täysin toinen, jos olisi varaava takka, joka lämmittäisi koko talon, mutta kun ei ole.
(Olen eri kuin se, jonka kirjoitusta kommentoitiin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella sähköä kuluu huomattavasti enemmän. Silloin ei yleensä tuule paljoakaan eli tuulivoima on poissa pelistä. Mistä sinä kuvittelet pörssiin tulevan lisää sähköä myytäväksi nykyisen kulutuksen lisäksi?
Hyvin todennäköisesti sähkö maksaa talvella huomattavasti enemmän, kuten on tapahtunut aikasempinakin talvina.
Talvella nimenomaan tuulee selvästi enemmän kuin kesällä.
Kaikilla ei ole sitä sähkölaskujen kauhuskenaarioiden suurta sähkölämmitteistä omakotitaloa, joten ihan hyvin tässä pörsköttäisi korkeammillakin pörssisähkön hinnoilla.