Kävin tänään Tikkurilassa, ahdistaa vieläkin vaikka on viikonloppu edessä.
Rumia kerrostaloja joka puolella, mitään kaunista en nähnyt. Onkos tämä uusin trendi, rakennetaan kaikki asuinalueet suuriksi lähiöiksi.
Kommentit (77)
Olen asunut Tikkurilassa lapsesta asti ja minulle se edusta turvaa.
Asun muutaman kilsan päässä Tikkurilasta okt alueella. Mielestäni Tikkurilasta rakennetaan vastenmielinen kun se ahdetaan niin täyteen. Asioin siellä silti mieluummin kuin Hgissä asti.
Hauska väite tuo että Vantaalla asuu vain jos ei ole varaa Espooseen tai Hkiin. Mä asun Vantaalla kun olen synytynyt tänne ja monet ystävät täällä. Espoo ei edusta mulle mitään miellyttävää tai tavoiteltavaa. Hki kelpasivat vain jos asuisin jossain Torpparinmäen tyyppisessä paikassa mikäli siellä ei kuulu liikenteen melu.
Nuoruudessa Tikkurila oli kivempi, mutta ei se nytkään elämääni häiritse kun en mitenkään kauheasti elämässäni tarvitse Tikkurilan kauneutta. Riittää että tää oma kylä on vähän väljempi ja ulkoilumaastot vieressä.
Masentaa oikeasti tämä Tikkurilan rumuus. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Olen asunut Tikkurilassa ja muissa tiheästi rakennetuissa asuinpaikoissa, nytt asun etelä Lappissa. Se mikä on suurin ero ja mikä saa ihmiset voimaan paremmin väljemmin rakennetuissa paikoissa on ilmanlaatu. Tikkurila ym lähiöt ovat täynnä pienhiukkasia, katsokaa teidän asunnon ilmaventtiliä. Eikö se ole aika musta, ja sitä ilmaa kuin hengittää niin tulee ajan myötä kaikenlaisia ongelmia.
Olen syntynyt ja kasvanut Tiksissä ja Hieksissä kymmeniä vuosia. Maalaisidylli, jossa sain lapsuuteni viettää ei ole enää olemassa. Tiksissä kävelin kouluun Peltolantietä pitkin, jonka varrella oli isoja omakotitalotontteja, luovutetusta Karjalasta siirretty pitsihuvila yms. En voi väittää, että ihan kaikki olisi ollut kaunista, mutta varmaa on että jokaikinen silloinen rakennus on raivattu pois tylsien kerrostalojen alta.
Vantaa on iso logistiikkakeskus ja se kaupunkina elää nimenomaan sillä keinoin. Asuminen , viihtyminen ei ole VAntaan päättäjien ensimmäinen kriteeri verotuloja kerätessä. Niitä keskusteluja olen käynyt läpi eri asuakastilaisuuksissa, jossa joku kaupunginvaltuutettu voi ihan rauhassa lohkaista että miksi te sitten asutte täällä ja ihmetellessämme jääkö peltihallien väliin yhtään mitään alueella pitkään asuneille ihmisille.
Vantaan kaupunginjohtajan lempilintu on nostokurki, jonka hän avoimesti on vantaalaisille kertonut. Hän ei ole vantaalainen niin kuin moni edeltäjänsä on ollut ja se näkyy hänen tehokkuusajattelussaan.T
MInäkin ahdistun Tiksissä. Kävelin sinne eilen asioille, törmäsin lapsuudenaikaisiin tuttuihin ja ihan spontaanisti kaikkien puheet kääntyivät rumaan Tiksiin. Ap on hyvin oikeassa. Neuvon kuitenkin, että älä ajttele Tiksiä minään nähtävyytenä. Katso Tiksiä rekkakuskin silmin, miten pääset helposti viemään kontin lkontin Vuosaareen tai hakemaan kuormaa lentokentältä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa hyvä puoli Vantaassa on, että kun ydinasetta käytetään Suomea vastaan, niin isku todennäköisesti tuhoaa Helsingin keskustan ja Vantaalla voi jäädä taloja pystyynkin ja ihmisiä henkiin. Tosin ehkä siinä kohtaa kivuttomampi lähtö olisi kivempi.
Et sitten tiedä yhtään mitään ydinenergiasta ja ydinlaskeumasta?
Jos/kun Suomi on Naton etulinja, jos/kun ydinsota syttyy, koko Suomesta ei jää mitään jäljelle, pääkaupunkiseudusta puhumattakaan. Ydinlaskeuma tekee tehtävänsä, joten on ihan sama, asuisiko Vantaalla vai Rovaniemellä.
Ydinsotaa ei kuitenkaan tule, vaan kansalaisten pelottelulla on omat tavoitteensa poliittisten päättäjien mielissä.
Vierailija kirjoitti:
Koko Vantaa samanlaista lähiötä.
Ei ole koko Vantaa! 🙂 Esimerkiksi Tammistossa Haltialan kotieläinpihan lähellä on joen varressa matalia pikkutaloja, kivat jokimaisemat, lehmiä laitumella, ulkoilualueita, rauhaa ja tilaa.
Myös täällä vauvan keskustelussa niin kovin pahamaineisen ja rumaksi betonilähiöksi niin ikään haukutun Helsingin puolella on paljon kauniita alueita.
No pistä ämpäri päähän niin, ei näy mitään eikä ketään EI kuule Ahosta.
Oliko pakko käydä.
Tikkurilassa oli Paljon Inhmillisiä ihmisiä Kohteliaampia ihmisiä kuin siellä " isolla Kirkolla"
Kun vierailin iäkkään Sukulaiseni luona siellä, Tikkurilassa ja yövyin siellä hotelissa kyllä siellä oli eri meininki kun Isolla Kirkolla.
( Helsingissä)
Mutta kun hän kuoli pois 5- vuotta sitten ei ole Tikkurilaan tullu lähdettyä, ja sieltä oäiväseltään Helsinkiä kattoon.
Kyllä ne siellä Isolla Kirkolla, oli ihmiset niin Epäkohteliaita jatkuvasti olivat etuilemassa , Jopa Hississä naama punaisena huudettiin" EI MINÄ MINÄ.."
Kun olin kerennyt painaa yhtä kerrosta alemmas Iso Kirkollinen rouva paino kolmosta kun se pysähty kolmoseen harmaa pitkätakinen nuori herra painokin vielä minä .minä mun pitää päästä!
Neloseen.
Siis Sokoksen hississä kesti päästä 30- minuuttia toiseen kerrokseen
Kun Iso Kirkolliset
EIVÄT AJATTELE
KUN vain itseään , kun vain aina vaan se " Minä , minä"
Siis kyllä se Helsinki on ihmistenkin kannalta huonompi kuin Tikkurila.
Kovin ovat törkeitä siellä ihmisetkin.
!
Siellä hän on Venäläistyylisiä rakennuksiin Helsingissä.
Itse muutin tänä vuonna Tikkurilan seudulle ja vointini oli todella huono. Ympäristö ei kertakaikkisesti tuota iloa ja mielen hyvinvointia. Etäisyydet ovat ihan reippaita (vantaalaiset joutuvat autoilemaan enemmän kuin helsinkiläiset tai espoolaiset), mutta pysäköinti ei onnistu sujuvasti oikein missään - asunnoissakaan ei usein sisälly minkäänlaista pysäköintimahdollisuutta.
Yksikin lauantainen ravintolaillallinen meni tunnelmaltaan ihan apeaksi kun jatkuvasti ikkunasta näki kadulla vaeltavan pahoinvoivan näköisiä ihmisiä. Nyt asun viiden kilometrin päässä enemmän metsässä ja viihdyn todella hyvin.
Suomi on täynnä ihania asuinpaikkoja, miksi monet haluavat asua kuin sillit purkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uudet alueet ovat lähes poikkeuksetta rumia, muuallakin kuin Vantaalla. Ikävä kyllä se. Tikkurila on kyllä liian täyteen ahdettu.
Kaikki uudisalueet rakennetaan todella täyteen pks alueella. Talojen nurkat kiinni toisissaan ja ikkunasta tuijotat toisen talon seinää. Ja sit pitää olla kokoajan kaihtimet suljettuna kun naapurit näkee estoitta minkä merkkistä juustoa laitat leivälle, kun talojen välissä on max 8 m.
Mutta kivemman näköisiä uudet talot on ku jotain Korson tai Hakunilan hirveitä home mörskiä 70 luvulta.
Hieman liiottelet. Paloturvallisuuden takia taloja ei saa rakentaa kylki kylkeen.
No joo, ne uudet kerrostalot ja pytingit on tosiaan hirveitä. Mutta Tikkurila on hauskan vilkas ja tukkoinen kaupoista. Se vanha kauppakeskus siinä aseman lähellä, Tikkuriko se on, on kuin basaari. Ja asemarakennus, vaikka ei enää olekaan niin symppis kuin ennen kun siihen on tungettu ostoskeskus, on hyvä tarjonnaltaan. Yllätyin iloisesti kun kävin Tiksissä pari viikkoa sitten. Viimeksi asioin siellä 90-luvun lopulla, jolloin asuin Puistolassa.
Eihän Tikkurila ole koskaan mikään kaunotar ollut eikä tule olemaan, mutta siellä on oikeasti mukava tunnelma, maa - - han, muu, --ttajien paljous on tehnyt hyvää tarjonnalle. Mitä ei Tiksistä löydä, sitä ei tarvita.
Junalla olen mennyt muutaman kerran ohi ja täytyy sanoa että ei maisemat silmiä hivele.
Helsinki on kaunis, Tikkurilasta on nopeat yhteydet sinne. Mikään ei vedä vertoja esim Suomenlinnan maisemiin.
Oli kyse Tikkurilasta eikä Helsingistä.
Kaikki uudisalueet rakennetaan todella täyteen pks alueella. Talojen nurkat kiinni toisissaan ja ikkunasta tuijotat toisen talon seinää. Ja sit pitää olla kokoajan kaihtimet suljettuna kun naapurit näkee estoitta minkä merkkistä juustoa laitat leivälle, kun talojen välissä on max 8 m.
Mutta kivemman näköisiä uudet talot on ku jotain Korson tai Hakunilan hirveitä home mörskiä 70 luvulta.