Paha unettomuus
Olen reilu nelikymppinen mies. Syyskuun alussa sairastin koronan. Korona meni ohi kolmessa päivässä melko lievenä, mutta välittömästi koronan jälkeen alkoi elämäni pahin unettomuuskierre toistaiseksi.
Valvon kokonaisia öitä, siis en nuku sekuntiakaan yön aikana. Näinä valvottuina öinä unen tulo ei myöskään ole lähelläkään.
Vastapainoksi on ollut myös hyvin nukuttuja öitä unettomien öiden välissä. Laskin että olen syyskuun alusta tähän päivään valvonut keskimäärin noin joka viidennen yön kokonaan. Tähän väliin mahtui viikon Lapin matka, jossa nukuin kaikki yöt hyvin. Myös kotioloissa mukaan ovat mahtuneet yhdeksän ja kuuden yön hyvin nukutut putket.
Mutta nyt on taas menossa heikki vaihe. Olen valvonut tällä viikolla maanantain, keskiviikon ja tämän perjantain vastaiset yöt kokonaan. Siis viidestä yöstä olen valvonut kokonaan kolme.
Unettomuuteen minulle on määrätty Mirtazapin nimistä lääkettä, joka on toiminut vaihtelevasti. Joskus nukun sillä, joskus taas en. Sain tällä viikolla myös Ketipinor nimisen lääkkeen käyttöön. Otin sitä viime yönä 25mg, mutta en nukkunut silmällistäkään.
Ennen koronaa nukuin monta vuotta ihan hyvin, sillä edellinen unettomuusjakso oli neljä vuotta sitten syystalvella.
Aiemmin psyyke on kestänyt valvomista jotenkuten, mutta nyt tuntuu että raja tulee vastaan. Tämä päivä on ollut pahin toistaiseksi mielen ja psyyken kannalta. Tunnen itseni ja mieleni heikoksi ja hauraaksi. Mieli vilisee ajatuksia suuntaan ja toiseen. Negatiivisia, uhkaavia katastrofiajatuksia. Menetänkö työkyvyn tämän takia? Kuolenko tähän lopulta? Oliko korona vai joku muu syynä tähän?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, voi saakeli noita lääkkeitä. Eihän sulla ole mikään krooninen unettomuus, vaikka se onkin paha (en vähättele). Ihan hyvin vois kokeilla ensin nukahtamislääkkeitä. Ei nekään kivoja ole, eivätkä välttämättä ratkaise ongelmaa. Mutta voisi olla, että muutama kuukausi nukahtamislääkkeitä voisi vaikka lopettaa sun ongelman. Mun oma kokemus nukahtamisongelmista on se, että ne ovat todella itseään ruokkiva kierre.
En tiedä, mitä sanot tähän mun kysymykseen, mutta saisitko ostettua joltain tutulta pilveä?
Meinaat, että pössyttelis ittesä tainnoksiin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa omista kokemuksistanne? Erityisesti kiinnostaa tietää onko joku onnistunut parantumaan pahasta unettomuudesta ja millä konstein?
Olisko kyseessä pitkittynyt stressihäiriö? Onko sun syke korkea? Itsellä beetasalpaajat hillitsemään stressin aiheuttamaa sykkeen nousua. Sekä toi mirta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni lääkkeet voivat olla apuna tässä, kun löytyy lääke, joka auttaa. Ensin se, että saa lääkkeen avulla nukuttua, saa elimistön rentoutumaan, vaikka lääkkeen vaikutuksen alaisena nukuttu uni ei olisikaan välttämättä sitä palauttavinta (esim. ei tarpeeksi REM-unta). Ja sitten se, että kun lääkkeen jättää pois, on se tieto, että lääkkeestä saa tarvittaessa apua. Mun eno sanoo, että hänelle riittää unilääkeresepti. Kun se on olemassa, ei tarvitse stressata, saako nukuttua vai ei.
Olen nukkunut tämän unettomuusjakson aikana mainiosti pitkiäkin yöunia ilman mitään lääkkeitä mutta toisaalta viime yön valvoin vaikka söin ketipinoria. Ja olen myös valvonut mirtazapinin ottamisenkin jälkeen kokonaisia öitä.
Lääkkeet (ainakaan minulle määrätyt) eivät näyttäisi olevan se juttu.
En haluaisi uskoa, eikä se siltä edes näytä, että lääkkeet ovat ratkaisu tähän. Pitäisi selvittää miksi joinakin öinä nukun hyvin ilman lääkkeitä ja toisina öinä valvon lääkkeenkin oton jälkeen. Tai kyllähän minä tämän tiedän. Joinakin öinä ahdistun kun uni ei tule ja toisinaan onnistun sen välttämään. Joskus uni tulee myös melkein heti kun pää on kiinni tyynyssä.
Yksi ratkaisu olisi selvittää miksi pitkä hyvä putki (kuten toissa/viime viikon yhdeksän peräkkäistä hyvää nukuttua yötä) yhtäkkiä taas katkeaa uuteen unettomaan yöhön. Tätä minulla ei ollut ennen koronaa, eli pitkiä unettomuusjaksoja ei ollut silloin. Tekikö virus tepposet aivoilleni?
Unettomuuskin voi olla long covidin oire.
Ahdistuminen varmasti vaikuttaa nukahtamiseen. Tuosta vedenjuonnista tulee mieleen että voisiko olla joku fyysinenkin sairaus/vaiva taustalla.
Satunnaiseen unettomuuteen varsinaiset unilääkkeet ovat yleensä parempia kuin nuo psyykenlääkkeet. Bentsot toimivat samalla ahdistukseen. Yksityiseltä lääkäriltä varmaan paremmat mahdollisuudet saada.
Jos lapin matkalla nukuit hyvin niin liikunta varmaankin on hyödyksi sinun tapauksessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on pitkittynyt stressi ja siitä johtuva ahdistus ja uupumus johtanut unettomuuteen. Voin kieriä sängyssä 8 tuntiakin ilman että saan unta. Vaikka olisin väsynyt niin on vaikeuksia nukahtaa.
Tämä on itselleni pahinta unettomuudessa, ehdottomasti. Tuo sängyssä kieriskely läpi yön. Sitä ahdistusta ei oikein voi sanoin kuvata mikä siitä ainakin minulle seuraa. Usein joudun unettomina öinä nousemaan kokonaan pois sängystä moneen otteeseen ahdistuksen takia. En vain pysty jäämään makaamaan sänkyyni, tuohon ahdistukseni aiheuttajaan. Ainakin alitajuntani on vahvasti tätä mieltä.
Tästä pois oppiminen on itselleni suurin haaste. Miten oppia suhtautumaan tyynesti siihen, että uni ei tule heti tai kenties koko yönä?
Tuo ahdistus voi johtua kyllä ihan muusta. Itsellä pitkittynyt masennus ja helmikuussa alkoi myös hirvittävä ahdistus. Sekä unettomuus. Pelotti mennä nukkumaan illalla.
Kävin lääkärissä ja huhtikuussa sain 2 kk sairaslomaa.
Nyt nukun melko hyvin. Pääsin terapiaan ja olen karsinut elämästäni paljon turhia asioita pois.
Vierailija kirjoitti:
Juotteko paljon hanavettä? hanavedessä on klooria joka huonontaa ruuan sulatusta.
hanavesikin olisi hyvä "keittää" niinkuin pontikka.
Semmoinen aine kuin Kefir parantaa suoliston hyvien bakteerien toimintaa jotta seratoniinia muodostuu joka muodostaa melatoniinia.
"hanavedessä on klooria".
Jos hanavedessä olisi klooria niin siihen kuolisi.
Onkohan sinulla masennustaustaa tutkittu? Jos sitä ei hoideta niin pelkät nukahtamislääkkeet ei riitä. Yksi unettomuuden syy voi olla masennus vaikkei itse sitä itsessään tunnistaisikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaiseen unettomuuteen varsinaiset unilääkkeet ovat yleensä parempia kuin nuo psyykenlääkkeet. Bentsot toimivat samalla ahdistukseen. Yksityiseltä lääkäriltä varmaan paremmat mahdollisuudet saada.
Vai että bentsoja unettomuuteen :D :D :D Kylä ny naurattaa. Mulla on yksi niistä sairauksista joihin näitä bentso-nimisiä myrkkyjä määrätään ihan syystä, tuskallisten kramppien katkaisuun. Voin sanoa että kyllähän ne toimii aivan loistavasti unen saantiin, nimittäin jos niitä ottaa vain parina yönä kerran kuukaudessa. Valitettavasti bentsojen unettavaan vaikutukseen syntyy useimmilla toleranssi jo 2-3 vuorokaudessa. Muunlainen riippuvuus niihin sen sijaan saattaa syntyä helpostikin. Jos vaikutus jatkuu sen jälkeen, se on useimmilla puhdasta plaseboa (joka sinänsä on tehokas lääke sekin, jos sattuu omalla kohdalla toimimaan, mutta siihen on parempiakin vaihtoehtoja kuin bentsot).
Krooniseen unettomuuteen ei bentsoja kirjoita kuin joku todella vastuuton puoskari.
Monet varsinaiset unilääkkeet ovat bentsojen kaltaisia ja niissä on ihan sama ongelma. Huomasin tämän itse aikoinaan kun niitä johonkin unettomuusjaksoon niitä mulle kirjoitettiin. Ne toimi 1-2 päivää ja sen jälkeen ei mitään vaikutusta. Toki ihmiset on erilaisia, jollakulla toleranssin kehittyminen voi kestää pidempään kuin minulla. Mutta tämän takia varsinaisia unilääkkeitä on järkevää ottaa ainoastaan lyhyinä kuureina.
Owenin ems laite on auttanut kyllä minua. En osaa sanoa onko lumevaikutus vai mikä mutta toiminut on. https://owen.finqukauppa.fi tuolta saa tilattua
KK-21 kirjoitti:
Owenin ems laite on auttanut kyllä minua. En osaa sanoa onko lumevaikutus vai mikä mutta toiminut on. https://owen.finqukauppa.fi tuolta saa tilattua
Siis mikä tuo on?
Vierailija kirjoitti:
KK-21 kirjoitti:
Siis mikä tuo on?
Laite joka värähtelee.
Mua ei tollaiset auttaneet mutta plasebona voi joillakin mennä.
Masentaa tämä unettomuus. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa omista kokemuksistanne? Erityisesti kiinnostaa tietää onko joku onnistunut parantumaan pahasta unettomuudesta ja millä konstein?
Minä laitan siinä ennen klo 22 pienen hämärän valon päälle ja sammutan valaisevan lampun. Lueskelen vielä jonkin aikaa jotain hömppää, ei mitään kiinnostavaa etten piristy liikaa. Jonkun ajan jälkeen huomaan että alkaa väsyttää ja menen unten maille. Olen todennut tämän hyväksi keinoksi unen saantiin.
Aika kamalaa tuo, ettei nuku ollenkaan :( Minun unihäiriöni on helpompaa laatua siinä mielessä, että alan vasta 3-4 tunnin kuluttua joko heräilemään jatkuvasti tai jäämään hereille tuntikausiksi. Saa joka yö edes vähän unta, välillä melkein aamuun saakka. Minulla tuohon ei myöskään liity ahdistusta, mikä on sitten tosiaan hyvin tehokkaasti unettomuutta ylläpitävä tekijä, jos sänky on ahdistava paikka ja sängyssä valveilla olo ahdistaa. Siksi en noudata sitä perusohjetta, että 20 min valvottua tulisi poistua sängystä ja palata vasta "kun" (eli jos) alkaa uudestaan nukuttaa. Jos jään valveille pidemmäksi aikaa, jään lukemaan sänkyyn, ja joku lääkäri jossain lehtijutussa tämän joskus siunasikin, sillä ylösnousu myös virkistää. Joskus sitten saatankin lukea koko kirjan loppuun klo 2-6, kun ei vaan ala väsyttää.
Jos minulla olisi tuota ahdistusta, ja myös kokemus että useimmiten en nukahda uudestaan, varmaan lähtisinkin suosiolla pois sängystä, olkkarin sohvalle lukemaan tai katsomaan jotain leffaa. Näitä kannattaa olla valmiiksi mietittynä, ettei keskellä yötä valvoessa ala ahdistua entistä enemmän valinnan edessä.
Toinen mitä pitää olla valmiiksi katsottuna on, jos haluaa ylösnousun sijasta kokeilla noiden äänikirjojen, meditaatioharjoitusten, white noisen, hissimusiikin tai muiden rauhoittavien audioiden kuuntelua. Jos en ole täysin virkeä herätessä, lukemisen sijasta voin laittaa puhelimesta päälle delta waves -videota youtubesta, mindfulness-kurssin open rentoutusharjoituksia tai ihan äänikirjan uniajastimella.
Ilmonet.fi tai paikallisesta työväenopistosta voisit tsekkailla erilaisia jooga-, meditaatio- ja rentoutumisverkkokursseja, joita järjestetään paljon iltaisin. Ei ole ihmelääke unettomuuteen, mutta auttavat hermostoa ja kehoa rentoutumaan ja verkkokurssille on helppo osallistua kotoa. Voisit myös kysyä terveydenhuollosta lähetettä HUS unettomuuden nettiterapiaan, joka on mobiilisovelluksen avulla toteutettavaa unettomuuden kognitiivis-behavioristista terapiaa. Sekin on paljon matalamman kynnyksen hoitoa kuin käydä vaikka paikan päällä terveydenhuollon uniryhmässä vastaavia ohjeita saamassa. Noissa annettava ohjeistus on (lääkkeiden sijasta) sitä ensisijaisesti suositeltavaa unettomuuden hoitoa. Minulla eism mitkään lääkkeet eivät edes ole sopineetkaan.
Voimia sinulle ja muillekin ketjun unihäiriöisille.