Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paha unettomuus

Vierailija
28.10.2022 |

Olen reilu nelikymppinen mies. Syyskuun alussa sairastin koronan. Korona meni ohi kolmessa päivässä melko lievenä, mutta välittömästi koronan jälkeen alkoi elämäni pahin unettomuuskierre toistaiseksi.

Valvon kokonaisia öitä, siis en nuku sekuntiakaan yön aikana. Näinä valvottuina öinä unen tulo ei myöskään ole lähelläkään.

Vastapainoksi on ollut myös hyvin nukuttuja öitä unettomien öiden välissä. Laskin että olen syyskuun alusta tähän päivään valvonut keskimäärin noin joka viidennen yön kokonaan. Tähän väliin mahtui viikon Lapin matka, jossa nukuin kaikki yöt hyvin. Myös kotioloissa mukaan ovat mahtuneet yhdeksän ja kuuden yön hyvin nukutut putket.

Mutta nyt on taas menossa heikki vaihe. Olen valvonut tällä viikolla maanantain, keskiviikon ja tämän perjantain vastaiset yöt kokonaan. Siis viidestä yöstä olen valvonut kokonaan kolme.

Unettomuuteen minulle on määrätty Mirtazapin nimistä lääkettä, joka on toiminut vaihtelevasti. Joskus nukun sillä, joskus taas en. Sain tällä viikolla myös Ketipinor nimisen lääkkeen käyttöön. Otin sitä viime yönä 25mg, mutta en nukkunut silmällistäkään.

Ennen koronaa nukuin monta vuotta ihan hyvin, sillä edellinen unettomuusjakso oli neljä vuotta sitten syystalvella.

Aiemmin psyyke on kestänyt valvomista jotenkuten, mutta nyt tuntuu että raja tulee vastaan. Tämä päivä on ollut pahin toistaiseksi mielen ja psyyken kannalta. Tunnen itseni ja mieleni heikoksi ja hauraaksi. Mieli vilisee ajatuksia suuntaan ja toiseen. Negatiivisia, uhkaavia katastrofiajatuksia. Menetänkö työkyvyn tämän takia? Kuolenko tähän lopulta? Oliko korona vai joku muu syynä tähän?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaat ettei jostain lääkkeestä ole apua, ei sitä kannata käyttää lainkaan. Voi vaikka pahentaa tilannetta. Kannattaa myös kiinnittä ruokavalioon huomiota, jos huomaat että nukut huonosti syötyäsi jotain, niin tiedät mitä ei kannata syödä. Melatoniini voi auttaa.

En ole huomannut selkeää syy-seuraus suhdetta jonkun tietyn ruoan ja nukkumisen välillä. Toki tiedän pääperiaatteet. Esimerkiksi suklaata ja karkkia ei kannattaisi syödä illalla. Eikä kai mitään kovin rasvaistakaan, vaan ennemmin jotain kuitu- ja hiilaripitoista. Vissiin myös d-, c- ja b-vitamiineja sisältävät ruoat olisivat hyvä unen kannalta. Samoin omega-3 öljyt ja maitohappobakteerijuomat.

ap

Vierailija
22/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla Stillnoct auttoi jonkin aikaa, mutta ajan mittaan se alkoi vain tehdä olon levottomammaksi.

Sen takia vain mietin noita sun lääkkeitä, että esim. Ketipinoria määrätään nykyään tosi herkästi vähän kaikille, mikä on tosi outoa. Millä annoksella otat Mirtazapinia? Kai sulle on sanottu, että pienempi annos (esim. puoliska) nukuttaa enemmän? Ilmeisesti kaikki lääkärit eivät kerro tätä. Inhoan itse Mirtazapinia, mutta toisaalta kyllä se auttoi mun unettomuuteen. Olin kyllä rankasti masentunutkin silloin.

Viimeinen reseptilääke, jota olen syönyt unettomuuteen, on Triptyl. Sen kanssa mulla oli pitkä- ja lyhytvaikutteinen melatoniini. Tämä oli hyvä kombo. Triptylkin väsyttää aamulla, mutta ei niin paljon kuin Mirtazapin.

Elämäntavat varmasti kannattaa tsekata joo ja miettiä, mikä sen unettomuuden aiheuttaa, mutta kun on sen unettomuusjakson keskellä, niin harvalla sitä on voimaa kauheasti rukata elämää uuteen uskoon. 

Lopetin Stilnoctin käytön juurikin tuon levottoman olon takia minkä se aiheutti. Esimerkiksi salilla on pystynyt keskittymään edes treenaamiseen levottomuuden takia. Piti lähteä kesken pois. 

Otan Mirtazapinia kolmas- tai neljäsosatabletin. Joskus olen ottanut puolikkaankin jos en ole saanut unta. Aluksi pidin Mirtazapinia hyvänä lääkkeenä minulle, mutta nyt se tuntuu menettävän tehoaan pahasti. Ja toki se aiheutti pöhnää oloa vaikka olisi saanutkin nukuttua. Mutta pöhnä on silti aina parempi kuin unettomuus.

Tuota Triptyliä ei yksikään lääkäri ole mulle ehdottanut. Pitääpä joskus tutustua siihen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että edellinen unettomuusjakso oli nelisen vuotta sitten. Mikä sen tuolloin laukaisi, mikä auttoi?

Unettomuus tuntui alkavan itsestään ilman mitään syytä. Ensin tuli huonosti nukuttuja ja sitten kokonaan unettomiakin öitä.

Jakson loppu oli yhtä mystinen. Se loppui vähän kuin seinään. Toki olin aloittanut jokailtaiset noin tunnin kävelylenkit ennen putken loppumista, niillä saattoi olla vaikutuksensa.

ap

Vierailija
24/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Stillnoct auttoi jonkin aikaa, mutta ajan mittaan se alkoi vain tehdä olon levottomammaksi.

Sen takia vain mietin noita sun lääkkeitä, että esim. Ketipinoria määrätään nykyään tosi herkästi vähän kaikille, mikä on tosi outoa. Millä annoksella otat Mirtazapinia? Kai sulle on sanottu, että pienempi annos (esim. puoliska) nukuttaa enemmän? Ilmeisesti kaikki lääkärit eivät kerro tätä. Inhoan itse Mirtazapinia, mutta toisaalta kyllä se auttoi mun unettomuuteen. Olin kyllä rankasti masentunutkin silloin.

Viimeinen reseptilääke, jota olen syönyt unettomuuteen, on Triptyl. Sen kanssa mulla oli pitkä- ja lyhytvaikutteinen melatoniini. Tämä oli hyvä kombo. Triptylkin väsyttää aamulla, mutta ei niin paljon kuin Mirtazapin.

Elämäntavat varmasti kannattaa tsekata joo ja miettiä, mikä sen unettomuuden aiheuttaa, mutta kun on sen unettomuusjakson keskellä, niin harvalla sitä on voimaa kauheasti rukata elämää uuteen uskoon. 

Lopetin Stilnoctin käytön juurikin tuon levottoman olon takia minkä se aiheutti. Esimerkiksi salilla on pystynyt keskittymään edes treenaamiseen levottomuuden takia. Piti lähteä kesken pois. 

Otan Mirtazapinia kolmas- tai neljäsosatabletin. Joskus olen ottanut puolikkaankin jos en ole saanut unta. Aluksi pidin Mirtazapinia hyvänä lääkkeenä minulle, mutta nyt se tuntuu menettävän tehoaan pahasti. Ja toki se aiheutti pöhnää oloa vaikka olisi saanutkin nukuttua. Mutta pöhnä on silti aina parempi kuin unettomuus.

Tuota Triptyliä ei yksikään lääkäri ole mulle ehdottanut. Pitääpä joskus tutustua siihen.

ap

Mun mielestä Triptylistä tulee melko vähän sivuvaikutuksia. Ekan kerran, kun söin sitä, mulla oli suun kuivumista ja virtsaamisvaikeuksia, tokalla kerralla ei mitään. Suosittelen kysymään lääkäriltä. Mulla tosiaan lääkäri määräsi sen rinnalle pitkävaikutteisen melatoniinin (jota saa vain reseptillä) sekä lyhytvaikutteisen melatoniinin (jota kaiketi saa ilman reseptiäkin).

Unettomuus on perseestä. Toivottavasti löydät apua siihen. En ole onneksi kärsinyt siitä pitkään aikaan, vaikka ajoittain nukun vähän huonosti.

Vierailija
25/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on pitkittynyt stressi ja siitä johtuva ahdistus ja uupumus johtanut unettomuuteen. Voin kieriä sängyssä 8 tuntiakin ilman että saan unta. Vaikka olisin väsynyt niin on vaikeuksia nukahtaa.

Tämä on itselleni pahinta unettomuudessa, ehdottomasti. Tuo sängyssä kieriskely läpi yön. Sitä ahdistusta ei oikein voi sanoin kuvata mikä siitä ainakin minulle seuraa. Usein joudun unettomina öinä nousemaan kokonaan pois sängystä moneen otteeseen ahdistuksen takia. En vain pysty jäämään makaamaan sänkyyni, tuohon ahdistukseni aiheuttajaan. Ainakin alitajuntani on vahvasti tätä mieltä.

Tästä pois oppiminen on itselleni suurin haaste. Miten oppia suhtautumaan tyynesti siihen, että uni ei tule heti tai kenties koko yönä?

Vierailija
26/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on pitkittynyt stressi ja siitä johtuva ahdistus ja uupumus johtanut unettomuuteen. Voin kieriä sängyssä 8 tuntiakin ilman että saan unta. Vaikka olisin väsynyt niin on vaikeuksia nukahtaa.

Tämä on itselleni pahinta unettomuudessa, ehdottomasti. Tuo sängyssä kieriskely läpi yön. Sitä ahdistusta ei oikein voi sanoin kuvata mikä siitä ainakin minulle seuraa. Usein joudun unettomina öinä nousemaan kokonaan pois sängystä moneen otteeseen ahdistuksen takia. En vain pysty jäämään makaamaan sänkyyni, tuohon ahdistukseni aiheuttajaan. Ainakin alitajuntani on vahvasti tätä mieltä.

Tästä pois oppiminen on itselleni suurin haaste. Miten oppia suhtautumaan tyynesti siihen, että uni ei tule heti tai kenties koko yönä?

Mun mielestäni lääkkeet voivat olla apuna tässä, kun löytyy lääke, joka auttaa. Ensin se, että saa lääkkeen avulla nukuttua, saa elimistön rentoutumaan, vaikka lääkkeen vaikutuksen alaisena nukuttu uni ei olisikaan välttämättä sitä palauttavinta (esim. ei tarpeeksi REM-unta). Ja sitten se, että kun lääkkeen jättää pois, on se tieto, että lääkkeestä saa tarvittaessa apua. Mun eno sanoo, että hänelle riittää unilääkeresepti. Kun se on olemassa, ei tarvitse stressata, saako nukuttua vai ei.

Vierailija
27/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta jos valvot vain joka viidennen yön, sulla ei ole unettomuutta. Unettomuus on sitä, että valvot lähes joka yö.

Vierailija
28/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta jos valvot vain joka viidennen yön, sulla ei ole unettomuutta. Unettomuus on sitä, että valvot lähes joka yö.

Tällä viikolla olen valvonut ma-, ke- ja pe -vastaiset yöt. Samoin toissa viikko oli samanlainen. Siinä välissä nukuin yhdeksän yötä putkeen.

Kyllä tämä minusta unettomuudelta alkaa tuntua. Ei kai unettomuus tarkoita sitä, ettei uneton nukkuisi koskaan yhtään?

Vierailija
29/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa ap ihmeessä Youtubesta Insomnia Guyn videot jos ymmärrät englantia. Kognitiivinen terapeutti joka tekee terapian lisäksi tuota kanavaa.

Vierailija
30/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele oikeasti noita ohjattuja meditaatioita, ne todella auttaa ottamaan mielen hallintaan.

Vierailija
31/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni lääkkeet voivat olla apuna tässä, kun löytyy lääke, joka auttaa. Ensin se, että saa lääkkeen avulla nukuttua, saa elimistön rentoutumaan, vaikka lääkkeen vaikutuksen alaisena nukuttu uni ei olisikaan välttämättä sitä palauttavinta (esim. ei tarpeeksi REM-unta). Ja sitten se, että kun lääkkeen jättää pois, on se tieto, että lääkkeestä saa tarvittaessa apua. Mun eno sanoo, että hänelle riittää unilääkeresepti. Kun se on olemassa, ei tarvitse stressata, saako nukuttua vai ei.

Olen nukkunut tämän unettomuusjakson aikana mainiosti pitkiäkin yöunia ilman mitään lääkkeitä mutta toisaalta viime yön valvoin vaikka söin ketipinoria. Ja olen myös valvonut mirtazapinin ottamisenkin jälkeen kokonaisia öitä.

Lääkkeet (ainakaan minulle määrätyt) eivät näyttäisi olevan se juttu.

En haluaisi uskoa, eikä se siltä edes näytä, että lääkkeet ovat ratkaisu tähän. Pitäisi selvittää miksi joinakin öinä nukun hyvin ilman lääkkeitä ja toisina öinä valvon lääkkeenkin oton jälkeen. Tai kyllähän minä tämän tiedän. Joinakin öinä ahdistun kun uni ei tule ja toisinaan onnistun sen välttämään. Joskus uni tulee myös melkein heti kun pää on kiinni tyynyssä.

Yksi ratkaisu olisi selvittää miksi pitkä hyvä putki (kuten toissa/viime viikon yhdeksän peräkkäistä hyvää nukuttua yötä) yhtäkkiä taas katkeaa uuteen unettomaan yöhön. Tätä minulla ei ollut ennen koronaa, eli pitkiä unettomuusjaksoja ei ollut silloin. Tekikö virus tepposet aivoilleni?

Vierailija
32/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa doxepin 25 mg. Välillä kuuntelen podcasteja ja saatan nukahtaa. Saunominen tekee hyvää. Toivottavasta saat pian unet takaisin; itsekin oon ollut kierteessä ja sit saanu takas hyvät unet.

Vierailija
33/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa ap ihmeessä Youtubesta Insomnia Guyn videot jos ymmärrät englantia. Kognitiivinen terapeutti joka tekee terapian lisäksi tuota kanavaa.

Saanko linkin kanavaan?

ap

Vierailija
34/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto, se olikin Insomnia Coach muistin väärin.

Vierailija
35/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso käyvästä hoidosta ketin maksimiannos uneen ja kokeile uudelleen jos muuten sitä kestät. Muistaakseni 100mg on ihan tavallista vielä. En välittäisi lääkärin mielipiteestä ennen kuin olisin nukkunut paremmin. Olen joskus itsekin kokeillut reseptin ohjeiden vastaisesti jotakin jos tilanne on ollut se että sumuinen olo on liikaa.

Koeta takoa päähäsi ettet voi ymmärtää nyt paljoa selkeästi. Ajatuksistasi et voi varmaksi tietää onko tämä jonkin kauhean vaiheen alku vai ei. Ei niitä kukaan etukäteen voi tietää vaikka joskus jokin aavistus olisikin oikea. Valvomisesi pahentaa tunnetilaasi ja kunhan saat nukuttua hyvälaatuista unta riittävästi, voit miettiä mitä vastaisuudessa.

Tai kokeile muuten mitä tahansa mistä joskus on apua, jos ne ovat mahdollisia nyt. Olotilasi ehkä osittain voisi olla hyödyksikin hetkessä elämisessä. Mitä nyt unettomuutta kokenut, niin eihän siinä muuta tajua lopulta kuin yhden hetken kerrallaan.

En ole itse ratkaissut ongelmaa pysyvästi muuten kuin pyytämällä eri lääkkeitä. Jos joskus nukkuisin hyvin ilman säännöllisiä lääkkeitä se vaatisi ihan kaiken muuttumista. Mistä toki haaveilen mutta aika näyttää toteutuuko mikään.

Ehkä kokeilen ketiä vielä isommalla annoksella jos on tarpeen, vaikka viime yön kokemus lääkkeestä oli negatiivinen. 

Itse toivon löytäväni vielä lääkkeettömän ratkaisun tähän unettomuuteen. En siis syönyt mitään unilääkettä ennen syyskuun koronaa. Joskohan tämä unettomuus voisi olla jotenkin tuon viruksen aikaansaamaa?

ap

Minulla meni nukkuminen rikki ensimmäisen lapsen vauva-ajoista lähtien. Olen kärsinyt unettomuudesta jo yli 10 vuotta ja ihan kaikki keinot olen kokeillut. Siis ihan kaiken. Olen liikkunut läkähdyksiin saakka, ollut liikkumatta, pitänyt huolikirjaa, käynyt terapiassa, hoitanut kehoa, meditoinut, syönyt hyvin, pitänyt paastoa, unihygienia on kunnossa, kaikki lääkkeet on kokeiltu.

Mirtasta sanon, että mitä pienempi on annostus, niin sitä enemmän se väsyttää. Minua se lihotti ihan hitosti. Ei sopinut siksi ollenkaan. Lääkkeen jälkeiset päivät meni aivan tokkurassa. Oli aivan hirveää olla niin zombi. Ketipinor on vaarallinen lääke. Siihen en koske myöskään enää ikinä ja kaduttaa, että sitä edes kokeilin. En tiennyt silloin miten vaarallinen se on. Mutta se nukutti ja siinä sen ainoat hyvät puolet. Jos ei haittaa, että muuttuu eläväksi kuolleeksi, niin voihan sitäkin syödä. Joillekin nämä lääkkeet sopii, mutta ole varovainen näiden kanssa. Ketipinorista sanotaan, että sen voi aloittaa ja lopettaa vain yhden kerran. Kaikki muu tuhoaa aivoja aivan hirveästi ja lopulta sulla roikkuu kieli ulkona ja sulla on pakkoliikkeitä. Näitäkin tapauksia olen nähnyt.

Itse lopetin ketipinorin siinä vaiheessa, kun en enää voinut kirjoittaa nimeäni käsin.

Paras apu minulle on tullut siitä, että teen kaikkea kohtuudella. Liikun sopivasti, koitan pitää mielen tasapainossa. En katso illalla mitään liian pelottavaa, enkä mieltä kiihottavaa ohjelmaa. Mieluummin luen vaikka kirjaa. Uutisia en myöskään lue illalla. Olen yrittänyt päästä kehoni kanssa tasapainoon, koska unettomuus on osittain kehollinen tila ja loput johtuu mielestä. Jos keho ei voi levätä, alkaa mieli rapisemaan ja kun olo on henkisesti huono, niin ei enää nuku kunnolla ja pysyy loputtomassa alaspäin vievässä kehässä. Hermosto on liian aktiivinen, eikä pysty rentoutumaan. Tähän auttaa rentouttavat harrastukset. Meditointi, jooga ja mikä itse kullekin sopii.

Nykyään en enää syö illallisen jälkeen (klo 18) mitään, koska olen huomannut, että nukun huomattavasti paljon paremmin kun maha ei ole täynnä, vaan mieluummin jopa kurisevan tyhjä. Tämä on myös yksilöllinen juttu ja kokeilemalla löytyy oma tie. Alkoholi vie unet ja pahentaa vähienkin sellaisten laatua huomattavasti.

Lääkkeistä parhaaksi olen vuosien myötä testannut pienet muruset rauhoittavia. 3,75 mg opamoxia ja imovanea 0,94 mg. Mitä pienempi määrä, niin sitä parempi vaikutus uneen. Isot määrät päihdyttää ja pienet määrät vain rentouttaa. Noin pienellä annoksella ei ole juurikaan haitallisia vaikutuksia, eikä määrät ole minulla nousseet näinä vuosina. Pikemminkin yritän vähentää ja mieluusti lopettaa kokonaan kunhan elämäntilanne sen sallii.

Mieti myös sitä, millä tavalla elämäsi on muuttunut ja mitkä syyt voivat pahentaa unettomuutta. Oletko muuttanut jotain päivärytmissä? Käytätkö liikaa kännykkää esim? Se saattaa yöllä herättää kun aivot hakevat addiktiokokemusta.

Tsemppiä. Tiedän, että unettomuus on todella tuskallinen asia. Mutta parasta mitä itsellesi voit tehdä, on ottaa tilanne rauhallisesti. Myös se stressi, että et nuku kunnolla. Jos teet siitä ongelman niin se voi kasvaa kunnon möröksi ja sehän se ne loputkin unet vie. Siispä jos olet uneton, niin puuhastele jotain mieltä rauhoittavaa. Jos olet kokonaan pitkään uneton, niin ota töistä vapaata ja ole mahdollisimman rentona. Joillakin koronasta parantuminen voi viedä pitkäänkin, mutta en usko, että tila olisi pysyvä. Ainakin tilastojen mukaan kahden vuoden jälkeen alkaa long covid helpottaa.

Vierailija
36/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni se on ainakin tämä vuodenaika. Yleensä marraskuu on vaikein kuukausi vuodessa unen suhteen ja nyt ollaan jo siinä kohta. Jotain valon määrän vähentymisessä sotkee elimistöä. Ja on testattu melatoniinit ja kirkasvalolamput. Ei auta yhtään. Sama juttu ollut jo vuosikausia.

Myös minun pahimmat unettomuusjaksot ovat sijoittuneet syksyyn tai alkutalveen. Marras-joulukuu 2018 ja nyt tämä syys-lokakuu 2022. 

Kevättalvi, kevät ja alkukesä on ollut unettomuuden suhteen kai yleensä se paras vuodenaika.

ap

Voithan kokeilla melatoniinia ja kirkasvalolamppua, vaikka ne ei itselläni ole auttaneet. Voi olla, että toimii jollain muulla.

Edelleen väitän, että se on nimenomaan tämä vuodenaika. Minusta täällä palstallakin on ollut päivien pimennyttyä enemmän aloituksia unettomuudesta.

Kyllä melatoniini vähän auttaa. Pitää vain mennä melkeen heti petiin tai siitä "taistelee" helposti läpi. Kirkasvalolamppukin jelppaa jos olis aikaa aamulla sen edes istua.

Vierailija
37/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös uniongelmainen, jolta nyt 6 kk jatkunut kova stressi vei nekin vähät yöunet, mitä neurologisen sairauden puhkeaminen 6 v sitten jätti jäljelle.

Mirtatsapiini myös itselläni lääkkeenä. Neurologilta lisäksi migreeniin ja unta auttamaan nortriptyliini. Nortriptyliini ei väsytä ainakaan mua vielä 20 mg annostuksella, mutta se tuntuu tehostavan mirtatsapiinin vaikutusta. Mirtassa ongelmana kuitenkin juuri tuo mitä olet havainnut, eli toleranssi. Kuukauden kohdalla sama kun karkkia söisi. Itse olen havainnut hyväksi kun otan mirtaa (1/4 pilleristä) 3 vk arkiöisin, eli olen viikonloput ilman, ja pidän sen jälkeen viikon taukoa. Tuo yksi viikko on aina ihan helvettiä, mutta sen jälkeen mirta tehoaa taas muutaman viikon.

ASMR-videoita katselen/kuuntelen tällä hetkellä käytännössä joka yö. Eivät toimi kaikilla, mutta itseäni tietyn tyyppiset triggerit rentouttaa ja saan usein nukahdettua niiden ja mirtan avulla.

Pysyvästi etätöihin siirtyminen (ja ymmärtäväinen pomo) auttoi siinä mielessä, että voin tarvittaessa nukkua aamulla pidempään, mikä vähentää stressiä nukahtamisesta.

Liikunta toki auttaa, kuten myös säännöllinen ruokailu ja mukava tekeminen. Kaikkea tätä kyllä pyrin harrastamaan, valitettavasti elämä läpsii tällä hetkellä siinä määrin, että luomukeinot ei riitä.

Ja tosiaan, useamman yön unettomuuden jälkeen sitä on käytännössä psykoosissa. Silloin täytyy vain yrittää muistuttaa itselleen, että tämä EI ole normaali olotila, eivätkä omat havainnot ja johtopäätökset enää vastaa todellisuutta.

Vierailija
38/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotteko paljon hanavettä?           hanavedessä on klooria joka huonontaa ruuan sulatusta.

hanavesikin olisi hyvä "keittää" niinkuin pontikka.

Semmoinen aine kuin Kefir  parantaa suoliston hyvien bakteerien toimintaa jotta seratoniinia muodostuu joka muodostaa melatoniinia.

Vierailija
39/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääke. Googlaa jotain yksityistä klinikkaa ja jos mahdollista, niin etsi yksityinen uniklinikka, niitäkin on. Tai joku koronaan erikoistunut lääkäri, joka ymmärtää longcovidin, mutta niitäkin on tosi vähän.

Vierailija
40/54 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin nousta viimeistään puolen tunnin kohdalla, koska nukkumatta makaaminen estää unen tuloa. Tämä on ihan perusasioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi