Paha unettomuus
Olen reilu nelikymppinen mies. Syyskuun alussa sairastin koronan. Korona meni ohi kolmessa päivässä melko lievenä, mutta välittömästi koronan jälkeen alkoi elämäni pahin unettomuuskierre toistaiseksi.
Valvon kokonaisia öitä, siis en nuku sekuntiakaan yön aikana. Näinä valvottuina öinä unen tulo ei myöskään ole lähelläkään.
Vastapainoksi on ollut myös hyvin nukuttuja öitä unettomien öiden välissä. Laskin että olen syyskuun alusta tähän päivään valvonut keskimäärin noin joka viidennen yön kokonaan. Tähän väliin mahtui viikon Lapin matka, jossa nukuin kaikki yöt hyvin. Myös kotioloissa mukaan ovat mahtuneet yhdeksän ja kuuden yön hyvin nukutut putket.
Mutta nyt on taas menossa heikki vaihe. Olen valvonut tällä viikolla maanantain, keskiviikon ja tämän perjantain vastaiset yöt kokonaan. Siis viidestä yöstä olen valvonut kokonaan kolme.
Unettomuuteen minulle on määrätty Mirtazapin nimistä lääkettä, joka on toiminut vaihtelevasti. Joskus nukun sillä, joskus taas en. Sain tällä viikolla myös Ketipinor nimisen lääkkeen käyttöön. Otin sitä viime yönä 25mg, mutta en nukkunut silmällistäkään.
Ennen koronaa nukuin monta vuotta ihan hyvin, sillä edellinen unettomuusjakso oli neljä vuotta sitten syystalvella.
Aiemmin psyyke on kestänyt valvomista jotenkuten, mutta nyt tuntuu että raja tulee vastaan. Tämä päivä on ollut pahin toistaiseksi mielen ja psyyken kannalta. Tunnen itseni ja mieleni heikoksi ja hauraaksi. Mieli vilisee ajatuksia suuntaan ja toiseen. Negatiivisia, uhkaavia katastrofiajatuksia. Menetänkö työkyvyn tämän takia? Kuolenko tähän lopulta? Oliko korona vai joku muu syynä tähän?
Kommentit (54)
Mulla on myös. Kestänyt jo vuosia. Ketipinoria en enää ota, ei sovi mulle. Pakko oli hakea yks lääkäriltä apua. N 47
Katso käyvästä hoidosta ketin maksimiannos uneen ja kokeile uudelleen jos muuten sitä kestät. Muistaakseni 100mg on ihan tavallista vielä. En välittäisi lääkärin mielipiteestä ennen kuin olisin nukkunut paremmin. Olen joskus itsekin kokeillut reseptin ohjeiden vastaisesti jotakin jos tilanne on ollut se että sumuinen olo on liikaa.
Koeta takoa päähäsi ettet voi ymmärtää nyt paljoa selkeästi. Ajatuksistasi et voi varmaksi tietää onko tämä jonkin kauhean vaiheen alku vai ei. Ei niitä kukaan etukäteen voi tietää vaikka joskus jokin aavistus olisikin oikea. Valvomisesi pahentaa tunnetilaasi ja kunhan saat nukuttua hyvälaatuista unta riittävästi, voit miettiä mitä vastaisuudessa.
Tai kokeile muuten mitä tahansa mistä joskus on apua, jos ne ovat mahdollisia nyt. Olotilasi ehkä osittain voisi olla hyödyksikin hetkessä elämisessä. Mitä nyt unettomuutta kokenut, niin eihän siinä muuta tajua lopulta kuin yhden hetken kerrallaan.
En ole itse ratkaissut ongelmaa pysyvästi muuten kuin pyytämällä eri lääkkeitä. Jos joskus nukkuisin hyvin ilman säännöllisiä lääkkeitä se vaatisi ihan kaiken muuttumista. Mistä toki haaveilen mutta aika näyttää toteutuuko mikään.
Itselläni se on ainakin tämä vuodenaika. Yleensä marraskuu on vaikein kuukausi vuodessa unen suhteen ja nyt ollaan jo siinä kohta. Jotain valon määrän vähentymisessä sotkee elimistöä. Ja on testattu melatoniinit ja kirkasvalolamput. Ei auta yhtään. Sama juttu ollut jo vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
liiku.
Pahimmillaan liikunta vetää unettoman vielä pahempaan ylivireystilaan. Sitten on vielä vaikeampi nukkua ja alkaa tulla rytmihäiriöitä. Been there.
Mulla on välillä etten nuku. Nousen kokonaan pois sängystä, käyn ottamas vettä, sitte takasin. Alan sitten "kirjoittamaan kirjaa, luomaan hahmoja siihen" tai "muistelen espanjan lukusanoja/verbejä" (heh osaan espanjaksi hola ja una servesa) Sitten jotain "Ongelmaa kuussa" jotain siis ihan typerää...ai niin joo ja vaihdan tyynyn toiseen sängyn päähän. Kerran vein petarin olkkariin ja sinne! Oisin menny takapihalle mutten uskaltanut. Jos ois parveke niin sinne oisin....olen muute aikoinaan vienyt pikku vaatekomeroonkin patjan ja siellä sitte käväisin nukkumassa, siellä se oli, alahyllyllä, superlonpatja.
Vierailija kirjoitti:
Katso käyvästä hoidosta ketin maksimiannos uneen ja kokeile uudelleen jos muuten sitä kestät. Muistaakseni 100mg on ihan tavallista vielä. En välittäisi lääkärin mielipiteestä ennen kuin olisin nukkunut paremmin. Olen joskus itsekin kokeillut reseptin ohjeiden vastaisesti jotakin jos tilanne on ollut se että sumuinen olo on liikaa.
Koeta takoa päähäsi ettet voi ymmärtää nyt paljoa selkeästi. Ajatuksistasi et voi varmaksi tietää onko tämä jonkin kauhean vaiheen alku vai ei. Ei niitä kukaan etukäteen voi tietää vaikka joskus jokin aavistus olisikin oikea. Valvomisesi pahentaa tunnetilaasi ja kunhan saat nukuttua hyvälaatuista unta riittävästi, voit miettiä mitä vastaisuudessa.
Tai kokeile muuten mitä tahansa mistä joskus on apua, jos ne ovat mahdollisia nyt. Olotilasi ehkä osittain voisi olla hyödyksikin hetkessä elämisessä. Mitä nyt unettomuutta kokenut, niin eihän siinä muuta tajua lopulta kuin yhden hetken kerrallaan.
En ole itse ratkaissut ongelmaa pysyvästi muuten kuin pyytämällä eri lääkkeitä. Jos joskus nukkuisin hyvin ilman säännöllisiä lääkkeitä se vaatisi ihan kaiken muuttumista. Mistä toki haaveilen mutta aika näyttää toteutuuko mikään.
Ehkä kokeilen ketiä vielä isommalla annoksella jos on tarpeen, vaikka viime yön kokemus lääkkeestä oli negatiivinen.
Itse toivon löytäväni vielä lääkkeettömän ratkaisun tähän unettomuuteen. En siis syönyt mitään unilääkettä ennen syyskuun koronaa. Joskohan tämä unettomuus voisi olla jotenkin tuon viruksen aikaansaamaa?
ap
Ensinnäkin, voi saakeli noita lääkkeitä. Eihän sulla ole mikään krooninen unettomuus, vaikka se onkin paha (en vähättele). Ihan hyvin vois kokeilla ensin nukahtamislääkkeitä. Ei nekään kivoja ole, eivätkä välttämättä ratkaise ongelmaa. Mutta voisi olla, että muutama kuukausi nukahtamislääkkeitä voisi vaikka lopettaa sun ongelman. Mun oma kokemus nukahtamisongelmista on se, että ne ovat todella itseään ruokkiva kierre.
En tiedä, mitä sanot tähän mun kysymykseen, mutta saisitko ostettua joltain tutulta pilveä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni se on ainakin tämä vuodenaika. Yleensä marraskuu on vaikein kuukausi vuodessa unen suhteen ja nyt ollaan jo siinä kohta. Jotain valon määrän vähentymisessä sotkee elimistöä. Ja on testattu melatoniinit ja kirkasvalolamput. Ei auta yhtään. Sama juttu ollut jo vuosikausia.
Myös minun pahimmat unettomuusjaksot ovat sijoittuneet syksyyn tai alkutalveen. Marras-joulukuu 2018 ja nyt tämä syys-lokakuu 2022.
Kevättalvi, kevät ja alkukesä on ollut unettomuuden suhteen kai yleensä se paras vuodenaika.
ap
Jos huomaat ettei jostain lääkkeestä ole apua, ei sitä kannata käyttää lainkaan. Voi vaikka pahentaa tilannetta. Kannattaa myös kiinnittä ruokavalioon huomiota, jos huomaat että nukut huonosti syötyäsi jotain, niin tiedät mitä ei kannata syödä. Melatoniini voi auttaa.
Sanoit että edellinen unettomuusjakso oli nelisen vuotta sitten. Mikä sen tuolloin laukaisi, mikä auttoi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä etten nuku. Nousen kokonaan pois sängystä, käyn ottamas vettä, sitte takasin. Alan sitten "kirjoittamaan kirjaa, luomaan hahmoja siihen" tai "muistelen espanjan lukusanoja/verbejä" (heh osaan espanjaksi hola ja una servesa) Sitten jotain "Ongelmaa kuussa" jotain siis ihan typerää...ai niin joo ja vaihdan tyynyn toiseen sängyn päähän. Kerran vein petarin olkkariin ja sinne! Oisin menny takapihalle mutten uskaltanut. Jos ois parveke niin sinne oisin....olen muute aikoinaan vienyt pikku vaatekomeroonkin patjan ja siellä sitte käväisin nukkumassa, siellä se oli, alahyllyllä, superlonpatja.
Tarkoitatko ettet nuku ollenkaan (valvot koko yön) vai että et nukahda heti?
Joo, minulla on myös unettomina öinä aivan valtava vedenjuomisen tarve. Sitä voi mennä litrakin yön aikana. Ja vessassa tulee laukattua 5-10 kertaa pahimmillaan.
Ahdistus kuivattaa suuta mikä saa aikaan jatkuvan janon tunteen.
Jos tuosta unettomuusahdistuksesta pääsi jollakin ihmeellä eroon niin se olisi jo iso askel eteenpäin.
Yksi olennainen asia unettomuudessa on myös sen hyväksyminen. Juu, vaikeaahan se on hyväksyä sitä ettei nuku. Mutta jotenkin se pitäisi vaan oppia alitajunnankin tasolla hyväksymään osaksi elämää tai elämänvaihetta. Tämä saattaisi parhaimmillaan estää ahdistuksen nousun siitä, ettei ole saanut unta ensimmäisen 30 tai 60 minuutin aikana.
ap
Vierailija kirjoitti:
liiku.
Varmaan ihan hyvä neuvo. Pahaksi onneksi loukkasin nilkkani muutama vuosi sitten eikä se ole kunnolla toipunut juoksukuntoon. Tykkäsin juosta ennen tapaturmaa säännöllisesti viikoittain.
Uinti voisi olla ihan hyvä vaihtoehto myös. Vesihän on rentouttava elementti eikä uinti kipeytä tai jäykistä lihaksia, vaan ennemmin rentouttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liiku.
Varmaan ihan hyvä neuvo. Pahaksi onneksi loukkasin nilkkani muutama vuosi sitten eikä se ole kunnolla toipunut juoksukuntoon. Tykkäsin juosta ennen tapaturmaa säännöllisesti viikoittain.
Uinti voisi olla ihan hyvä vaihtoehto myös. Vesihän on rentouttava elementti eikä uinti kipeytä tai jäykistä lihaksia, vaan ennemmin rentouttaa niitä.
Tämä siis ap:lta
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, voi saakeli noita lääkkeitä. Eihän sulla ole mikään krooninen unettomuus, vaikka se onkin paha (en vähättele). Ihan hyvin vois kokeilla ensin nukahtamislääkkeitä. Ei nekään kivoja ole, eivätkä välttämättä ratkaise ongelmaa. Mutta voisi olla, että muutama kuukausi nukahtamislääkkeitä voisi vaikka lopettaa sun ongelman. Mun oma kokemus nukahtamisongelmista on se, että ne ovat todella itseään ruokkiva kierre.
En tiedä, mitä sanot tähän mun kysymykseen, mutta saisitko ostettua joltain tutulta pilveä?
Ei minulla ole ollut kroonista unettomuutta, mutta minulla on ollut kaksi pahaa/pahahkoa unettomuusputkea ennen tätä nykyistä. Toinen syystalvella 2018 ja toinen kesällä 2016. Mutta yleisesti ottaen olen nukkunut ja pärjännyt ilman mitään lääkkeitä.
Nukahtamistalääkkeitä (Stilnoct) kokeilin 2016 unettomuusputkessa, mutta totesin etteivät sovi minulle.
Pilven ostaminen ei kiinnosta.
Minullakin on pitkittynyt stressi ja siitä johtuva ahdistus ja uupumus johtanut unettomuuteen. Voin kieriä sängyssä 8 tuntiakin ilman että saan unta. Vaikka olisin väsynyt niin on vaikeuksia nukahtaa. Kun sitten nukun niin voin nukkua pitkiäkin aikoja. Mitään säännöllisyyttä ei ole ja tietenkin vaikuttaa työkykyyn. Minulle on pariin kertaan tarjottu sairaslomaa. Itse ainakin koen että korona-ajan lockdownarki jossa kaikki on todella monotoonista ja jatkuvaa etätyötä niin pahensi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole ollut kroonista unettomuutta, mutta minulla on ollut kaksi pahaa/pahahkoa unettomuusputkea ennen tätä nykyistä. Toinen syystalvella 2018 ja toinen kesällä 2016. Mutta yleisesti ottaen olen nukkunut ja pärjännyt ilman mitään lääkkeitä.
Nukahtamistalääkkeitä (Stilnoct) kokeilin 2016 unettomuusputkessa, mutta totesin etteivät sovi minulle.
Pilven ostaminen ei kiinnosta.
Mulla Stillnoct auttoi jonkin aikaa, mutta ajan mittaan se alkoi vain tehdä olon levottomammaksi.
Sen takia vain mietin noita sun lääkkeitä, että esim. Ketipinoria määrätään nykyään tosi herkästi vähän kaikille, mikä on tosi outoa. Millä annoksella otat Mirtazapinia? Kai sulle on sanottu, että pienempi annos (esim. puoliska) nukuttaa enemmän? Ilmeisesti kaikki lääkärit eivät kerro tätä. Inhoan itse Mirtazapinia, mutta toisaalta kyllä se auttoi mun unettomuuteen. Olin kyllä rankasti masentunutkin silloin.
Viimeinen reseptilääke, jota olen syönyt unettomuuteen, on Triptyl. Sen kanssa mulla oli pitkä- ja lyhytvaikutteinen melatoniini. Tämä oli hyvä kombo. Triptylkin väsyttää aamulla, mutta ei niin paljon kuin Mirtazapin.
Elämäntavat varmasti kannattaa tsekata joo ja miettiä, mikä sen unettomuuden aiheuttaa, mutta kun on sen unettomuusjakson keskellä, niin harvalla sitä on voimaa kauheasti rukata elämää uuteen uskoon.
Kannattaa lukea myös kommenttiosiota, hyvää vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minun pahimmat unettomuusjaksot ovat sijoittuneet syksyyn tai alkutalveen. Marras-joulukuu 2018 ja nyt tämä syys-lokakuu 2022.
Kevättalvi, kevät ja alkukesä on ollut unettomuuden suhteen kai yleensä se paras vuodenaika.
ap
Voithan kokeilla melatoniinia ja kirkasvalolamppua, vaikka ne ei itselläni ole auttaneet. Voi olla, että toimii jollain muulla.
Edelleen väitän, että se on nimenomaan tämä vuodenaika. Minusta täällä palstallakin on ollut päivien pimennyttyä enemmän aloituksia unettomuudesta.
Kertokaa omista kokemuksistanne? Erityisesti kiinnostaa tietää onko joku onnistunut parantumaan pahasta unettomuudesta ja millä konstein?