Tarvitsetko ihan oikeasti autoa vai riittäisikö vuokraaminen todelliseen tarpeeseen?
Auton ylläpito on niin kallista että en tajua miten kenelläkään on varaa. Päälle vielä hyvässä lykyssä lainakulut sekä bensat tottakai. Olen kyllä niin pihi etten raski vaikka varaa olisikin. Kivempi säästää ne rahat ja käyttää johonkin mieleisempään.
Kommentit (59)
Verovähennyksissä saa jo monta prosenttia pois, jos työmatka suuntaansa on 30km omalla autolla.
Tarvitsen ja minulla on rahaa maksaa auton aiheuttamat menot. Olen yrittäjä ja käytän autoa joka päivä.
Tarvitsen.
Täällä bussit kulkee arkisin 7-17 välisenä aikana ja omat työajat ei käy bussiaikatauluihin. Koulujen loma-aikoina vuoroja vieläkin vähemmän.
Tällä hetkellä on yksityisleasing mutta saattaisi pärjätä vertaisvuokra autollakin.
Jos ei mökkireissuja olisi niin varmaankin vertaisvuokra autolla pärjäisi.
Huvikseen ihmiset pitää niitä autoja, katsos kun kaikki asuu keskustassa, jossa bussi lähtee oven edestä ja menee aina juuri sinne ja juuri silloin kun itse täytyy mennä.
Investoinnit ja inflaatio sekä kierrätysasteen nosto HSY:n vesi- ja jätehuollon maksukorotusten taustalla
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY nostaa jätehuollon maksuja keskimäärin 4,5 prosenttia ja vesihuollon maksuja keskimäärin 10 prosenttia.
Pääkaupunkiseudun vesihuoltoinfrastruktuuri tarvitsee nyt ja tulevina vuosina runsaasti ja enenevässä määrin saneeraustöitä. Saneerausinvestoinneilla huolehditaan vesihuoltoverkoston toimintavarmuudesta ja minimoidaan huonokuntoisesta verkostosta aiheutuvat ympäristöhaitat. Nykyiset vesimaksut eivät riitä kattamaan välttämättömiä investointeja.
https://www.hsy.fi/ymparistotieto/tiedotteet/investoinnit-ja-inflaatio-…
Virvoitusjuomavero
Alimman veroluokan veroa kannettaisiin niistä tuotteista, jotka eivät sisällä lisättyä sokeria. Lisättyä sokeria sisältämättömien juomien vero olisi 13 senttiä litralta ja vastaisi nykyistä sokerittomien juomien verotasoa. Lisättyä sokeria sisältävien juomien vero olisi jatkossa porrastettu viiteen veroluokkaan tuotteen kokonaissokeripitoisuuden perusteella. Lisättyä sokeria sisältävien juomien veron määrä olisi 19, 25, 32, 39 tai 46 senttiä litralta.
Makeuttamattomien ja maustamattomien vesien ja kivennäisvesien verotusta muutettaisiin siten, että virvoitusjuomaveroa kannettaisiin myös yli viiden litran vähittäismyyntipakkaukseen pakatuista juomista. Veron piiristä poistettaisiin kiinteät juoma-ainekset.
Sosiaalivakuutusmaksujen kokonaistason ennustetaan nousevan jonkin verran 2023 vakuutettujen osalta, mikä kiristää palkkaverotusta.
Parafiininen diesel ja lämmitysbiokaasu
Parafiinisen dieselin verotuki (2 snt/l v. 2022) poistuu lopullisesti ja energiaintensiivisten yritysten veronpalautuksen pienentäminen jatkuu vuonna 2023, kuten aikaisemmin on päätetty.
Lämmitysbiokaasun verotukea pienennetään maltillisesti asettamalla sille EU:n vähimmäisveroa vastaava energiasisältövero toimintaympäristön ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden parantamiseksi.
Tupakkavero
Tupakkaveroa korotetaan puolivuosittain myös vuonna 2023. Korotukset (tammi- ja heinäkuussa) tulevat vaikuttamaan tupakka-askin hintaan yhteensä noin 50 senttiä korotuksen mennessä hintoihin täysimääräisesti. Sätkätupakkapakkauksen (30 g) hinta nousisi vastaavasti 1,5 euroa.
Lisää inflaatiota pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Huvikseen ihmiset pitää niitä autoja, katsos kun kaikki asuu keskustassa, jossa bussi lähtee oven edestä ja menee aina juuri sinne ja juuri silloin kun itse täytyy mennä.
Kuule, aika moni pitää myös huvikseen tai pelkkää huviajoa varten. Saahan niin toki tehdä, mutta eiköhän tämä ollut syy, että ap kysyi.
Liikkuminenhan on ensisijaisesti aikatekninen juttu. Kun minun tarvitsee päästä liikkumaan, niin matka vie aikaa erilailla riippuen millä liikun. Oma auto on minulle nopein vaihtoehto. Tästä nopeudesta sitten joudun vuosittain maksamaan.
Esimerkiksi harrastukseeni voin mennä omalla autolla ja matka vie reilun kymmenen minuuttia. Julkisilla aikaa menisi vajaa puoli tuntia ja kävellen vajaan tunnin. Kun samassa autossa yleensä kaksi lastania menossa samaan harrastukseen, niin oma auto nousee arvostuksessa entisestään.
En oikeastaan tarvitse. Asun Helsingissä, teen puolet ajasta etätöitä, lähin alepa on 300 m päässä, perheessä ei ole pieniä lapsia joita pitäisi roudata, ja kaiken lisäksi: perheessä on jo yksi auto, jota mies tarvitsee.
Mukavuudenhaluahan tämä on. Se on sitä arjen luksusta.
Tarvitsen. Käytän melko vähän autoa (noin 2 kertaa viikossa), mutta ne kerrat on kyllä sellaisia ettei muulla kulkuvälineellä onnistu. Joillain taloyhtiöillä on kuulemma asukkaille laina-autoja, sellainen voisi ehkä täyttää oman tarpeeni, jos homma vain toimisi lainaajan näkökulmasta hyvin.
Autot tuottaa runsaasti hiilidioksidia, it's what plants crave
Eikä munkaan työmatkoista tulisi yhtään mitään julkisilla. Köyhäkään en ole joten hanaa vaan
Pärjäisin ilman, auto on mukavuustekijä.
Esim työmatkani autolla on 25 min suuntaansa, julkisilla 50 min. Tai lasten harrastuskuskaukset sujuvat mukavammin autolla. Mökillekin itse asiassa pääsisi julkisilla, vuokra-auto tietenkin olisi vaihtoehto myös.
Tarvitsen koska haluan liikkua vapaasti. Maksaa mitä maksaa.
Paljon kalliimmaksi se vuokraaminen varmaan tulisi. Pärjäisin ehkä ilman, jos kulkisin joka päivä kävellen työmatkat n. 35min suuntaansa, ja kävisin lähikaupassa kävellen tai kauempana bussilla, mutta miksi tekisin niin kun kerta varaa on autoa pitää.
Kuopiossa ei tarvitse autoa. Kaikkialle pääsee kävellen niin vanhemmat kuin lapsetkin. Venesatamaan on 200 metriä, sieltä mökkisaareen.
En tarvitse, niinpä päätin myydä auton. Pääsen julkisilla töihin, tilaan ruokaostokset kotiinkuljetuksena ja muuten vuokraan auton tai käytän taksia.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen.[/quote
Jotkut tarvitsevat mutta moni on luonut sen tarpeen itse, ei riitä syyksi se, että on niin helvetin laiska.
Vierailija kirjoitti:
Ai että vuokra-autolla ajelee joka aamu töihin?
Aina voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa, tai vaihtaa työpaikkaa tai kulkea sinne töihin julkisilla tai pyörällä tai mitä vain, maailman typerin tekosyy tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että vuokra-autolla ajelee joka aamu töihin?
Tulee meilläkin scootilla vai mikä se sähköpotkulauta nyt onkaan, siis joka aamu töihin, varmasti toimisi sama systeemi autoissakin ja olisihan auto kätevämpi heikoissa keleissä ja talvisin.
Ei riittäisi. Kannattaako maksaa siitä, että auto seisoo kesämökin pihassa? Eli yhteen aikaan tarvitsin autoa lähinnä mökille Espooseen pääsemiseen.