Hammaslääkäri - mikä ihmeen palveluseteli?!
Yritin päästä hampaiden normaaliin tarkastukseen ja puhelimessa nainen nauroi että sulle on varmaan ennenkin tullut palveluseteli, ja olet varmaan kirjautunut suomipistefi -palveluun. No ku en ole. Puhelimen päässä nuori nainen oikein makeasti nauroi että kyllä tässä 10 vuoden aikana on tullut tutuksi suomi.fi! Olen sanaton.
Kyllä, muistan että neljänä edellisenä vuonna olen yrittänyt tilata vuosittaista hammastarkastusta. Silloinkaan aikaa en ole saanut, sanoivat vaan että lähettävät jonkun setelin.
Ihan kuin olisin mennyt jonkun aikajatkumon läpi ja tullut eri universumiin.
Enää ei siis pääse tarkistuttamaan hampaita?
Kommentit (40)
En tajunnut tästä mitään, mutta itse menen aina yksityiselle, koska se on niin helppoa ja vaivatonta. Kaupan päälle saan sähköisen hammaskartan, josta voin tutkailla hampaideni tilannetta milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vältellyt hammaslääkärillä käymistä pelon takia, kiva tietää että nyt sinne meno on vielä muutenkin vaikeutunut.
Mitenköhän saisi löydettyä motivaatiota ja rohkeutta käydä. Olen 100% että reikiä löytyy, mutta vältelly jo pitkään :(
Voihyväjumala... kun se on päinvastoin helpottunut. Jos teidän kunnassanne on palveluseteli, niin sen palvelusetelin ansiosta sinä voit etsiä sellaisen yksityisen hammaslääkärin, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Suosittelen. Itse en muilla enää käykään.
Voihyväjumala mikä on helpottunut? Ennen soitto kunnalliseen tarkastuksesta, aika, mahd. toinen aika jos korjattavaa. 40 euron "palveluseteli"lasku postissa, uu-aa-Cantona ja homma hoidettu.
Nyt pitää itse valita listasta yksityisiä monelleko antaisit ja kenelle heti. Seteli korvaa osan, mutta kunhan käytät YKSITYISIÄ. Ei ole kunnalla varaa, veropolitiikka vie toisalle. Maksa sata sinne, toinen tonne. Luulitko että verorahat menevät terveydenhuoltoon?? LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Turusta?? Koska just sama kävi minulle. Sanottiin että Maaliskuulla 2023 on seuraava aika kunnalliselle (normaalille päivystykselle) joten he lähettää jonkun rahan (setelin?) joka korvaa yksityisen puolen hammastarkastuksen. Tosin siitä jää itselle korvattavaa myös. Ja se kuulemma lähetellään jonnekin nettisivustolle johon pitää kirjautua. Paitsi jos ei kirjaudu niin kuukaudessa he lähéttää postissa sen setelin joka korvaa osan hoitokuluista yksityisellä.
Iiiiiihan sairasta.
Siinä jää itselle maksettavaksi se ihan sama summa kuin mitä joutuisi maksamaan siitä käynnistä kunnallisella puolella. Olen pariin kertaan käynyt ihan paikattavanakin yksityisellä palvelusetelillä.
No eihän jää! :D Itse ihan paikkaamisen ilosta käytin 2 vuotta sitten ja aika muikeat laskut makselin luukulla. Onneksi näin pystyy tekemään.
Tätähän tähän maahan on jo kaaaaauan kaivattu. Selvää erottelua köyhien ja keskiluokan välillä. Seuraavaksi asumistuet pois veemäisiltä sossupummeilta, 500 euron kk työttomyyskorvaus pois ikäviltä tupakin ostajilta. Ihanaa, katumme ovat vihdoinkin kuin Bulgariassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä käytöstä asiakaspalveluammatissa. Itse olen pienestä kunnasta joka ostaa terveystalolta erikoislääkärin palvelut. Eli kun menen lääkäriin ja tk:ssa tajuaa, että tähän vaivaan tarvitaan erikoislääkäriä niin tekevät lähetteen terveystalon erikoislääkärille ja saan maksusitoumuksen kunnalta eli hoito maksaa minulle sen kunnallisen erikoislääkärin visiitin verran. Niin eikö ne joka kerta katso siellä terveystalolla kuin olisin joku sossun ilmais asiakas. Sellainen nenänvartta pitkin palvelu.
Kunta ostaa sen erikoislääkärin palvelun Terveystalolta.
Sinä maksat sen vain sen hinnan, kuin maksaisit kunnallisellakin puolella.Kunta taas maksaa koko sopimuksesta suuremman määrän Terveystalolle.
Varmaa on, ettei yksityinen Terveystalo lääkäriasema, koskaan häviä noissa sopimuksissa.
Päinvastoin.
Niin. Selitä sinä niille se sinne tiskille,minä tuon jo tiedänkin. Niistä vaivoista mihin on jo diagnoosi valmiiksi ja tiedän että tarvitaan erikoislääkäriä voin marssia ihan suoraan kovan rahan asiakkaana tiskille ja maksaa sen 200e+ tunti. Kun arvauskeskus lähettää minut ensikertaa matkaan jostain niin se on eri juttu.
Itse Hesassa kieltäydyin viime toukokuussa palvelusetelistä ja mut laitettiin kunnallisen jonoon hammastarkastukseen. Aiemmin rahatilanteeni ollessa parempi olen ottanut vastaan palvelusetelin tilanteessa, jossa tarkastus on jo tehty kunnan hammashoitolassa ja on todettu tarve hoidolle. Tää oli eka kerta kun jo tarkastukseen tarjottiin palveluseteliä, aiemmin niin on tehty vasta jos todettu hoidontarve niin hoitoa varten.
Toinen julkisen puolen yksityistämisen kautta tehtävä palvelumuoto muoto on ostopalvelu, jossa lasku on saman verran kuin kunnan palvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vältellyt hammaslääkärillä käymistä pelon takia, kiva tietää että nyt sinne meno on vielä muutenkin vaikeutunut.
Mitenköhän saisi löydettyä motivaatiota ja rohkeutta käydä. Olen 100% että reikiä löytyy, mutta vältelly jo pitkään :(
Reippaasti vain! Itse pelkäsin vuosia ja hampaat meni todella huonoon kuntoon. Sanoin jo aikaa varatessa (tai äitini oikeastaan soitti puolestani, koska mua itketti) että pelottaa.
Hammaslääkäri oli oikein mukava eikä tuominnut. Sanoi, että en ole ainoa. Nyt on hampaat taas kunnossa ja juuri varasin tarkistukseen/puhdistukseen ajan eikä jännitä enää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Turusta?? Koska just sama kävi minulle. Sanottiin että Maaliskuulla 2023 on seuraava aika kunnalliselle (normaalille päivystykselle) joten he lähettää jonkun rahan (setelin?) joka korvaa yksityisen puolen hammastarkastuksen. Tosin siitä jää itselle korvattavaa myös. Ja se kuulemma lähetellään jonnekin nettisivustolle johon pitää kirjautua. Paitsi jos ei kirjaudu niin kuukaudessa he lähéttää postissa sen setelin joka korvaa osan hoitokuluista yksityisellä.
Iiiiiihan sairasta.
Helppoa. Sain setelin ja etsin lääkärin jolle se kelpasi (Julia) ja tarkastus maksoi setelin käytön jälkeen 40 euroa. Kun antaa setelin numeron aikaa varatessa, ei tarvitse kuin maksaa kortilla tarkastuksen jälkeen.
Mitä jos olen vähävarainen ja tarvitsen sen kk maksuaikaa? Juuri tämän takia käyn kunnallisella kun voin kerätä sen varan ja maksaa pois laskut, mutta akuutisti en saisi ikinä 40 euroa johonkin hätään kasaan.
Ääää tää koski itseäkin tavallaan. Miten tämä on siis parannus?!
Eikös tää nyt ole hyvä juttu sellaisilla alueilla missä ruuhkaa julkisella puolella?
Vai pitääkö kritisoida vaan muodon vuoksi?
OK te jotka käyttelette niitä seteleitänne: Vastaako se vuosittaista hammastarkastusta joka on aina meille ollut ILMAINEN klinikkamaksua vastaan?
Onko asiallinen lääkäri, ja maksatteko heti luukulla kuten EI tehdä terveyskeskuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tää nyt ole hyvä juttu sellaisilla alueilla missä ruuhkaa julkisella puolella?
Ei tietenkään pidä kritisoida muodon vuoksi. Kuten ei myöskään pidä esiintyä asiantuntijana jos ei sellaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko omin sanoin miten tämä kuvio menee? Vai soitetaanko itkupilliä kun et tiedäkään?
Alas on vajonnut hyvinvointiyhteiskunta.
"Kunta ostaa sen erikoislääkärin palvelun Terveystalolta.
Sinä maksat sen vain sen hinnan, kuin maksaisit kunnallisellakin puolella.Kunta taas maksaa koko sopimuksesta suuremman määrän Terveystalolle.
Varmaa on, ettei yksityinen Terveystalo lääkäriasema, koskaan häviä noissa sopimuksissa.
Päinvastoin."Ei pidä paikkaansa ainakaan Espoossa!
Palvelusetelillä maksettaessa hammashoidon kustannus 20-40% suurempi kuin Kunnallisella (löytyy Ohjeista)!
Terveystalo mainostaa "jonottamatta palvelusetelillä":)
Palveluseteli (koodi) ei edes kelpaa, jos erehtyy varaamaan vastaanottoajan netissä!!!!!!!!!!!!
Pitää soittaa erilliseen MAKSULLISEEN palvelunumeroon!
Oma palveluseteli hylättiin kassalla, kun en huomannut jippoa!
Yksityiselle käy kyllä SETELIT ja kalliiksi tuli!
Mulla sama juttu. En ikinä kuullutkaan palveluseteleistä. Monesti ollut sentään hammaslääkärillä ja nyt olisivat julkiselle paikanneet hampaani VASTA KEVÄÄLLÄ. Palvelusteli korvaa 57 euroa yksityisellä käynnistä.
Tää on tää sote.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tähän maahan on jo kaaaaauan kaivattu. Selvää erottelua köyhien ja keskiluokan välillä. Seuraavaksi asumistuet pois veemäisiltä sossupummeilta, 500 euron kk työttomyyskorvaus pois ikäviltä tupakin ostajilta. Ihanaa, katumme ovat vihdoinkin kuin Bulgariassa.
Tuo on tehty ihan tahalleen tuollaiseksi, koska jotkut ei halua, että jotain.. miten se nyt on, että huomataan kuinka eriarvoista on ja kuinka ikävää, on kun on eriarvousessa asemassa ja nynnynyy. Itselläni tosin tuo ei ole ollut pääongelma, vaan enemmänkin se, että hammaslääkäri ei olisi joku rikollis paska, joka tekee tahalleen huonoa jälkeä, jotta saa korjauttaa kalliimmalla. Yksityisellä tai julkisella.
Onhan tuo nyt naurettavaa kun yksityisellä esim. palvelusetelillä et voi varata netistä vaan puhelimesta ja samoin kun julkinen et voi valita lääkäriä. Joskus voi olla jotain preferenssejä suuntaan tai toiseen minkötyyppiselle ei haluaisi. Ainakin on pari kelle en uudestaan takuulla, mene. Hyi helvetti. Samoin kaikki eivät vastaanota palvelusetelillä potilaita. Öhöm mihinköhän tuo perustuu? Tuskin häviää mitään palvelusetelipotilaasta, mutta lisäpalveluja ei heille ehkä niin kernaasti voi myydä.
Suosittelen kuitenkin kaikille sektiota synnytyspelon takia. Sen saa Suomessa lähes ilmaiseksi. Itselläni 4x.
Valitettavasti sikiöseulonnat eli lapsivesipunktio piti maksaa itse. Tosin sai niihin reilun korvauksen aikoinaan. Tuossa 2012 oli korvaus tippunut yhtäkkiä ihmeen alas. Hmh kun ihminen maksaa kuitenkin osan itse.
Mulla ollu hauskaa terveydenhuollossa. Aion pistää anonyyminä sairaskertomukset nettiin. Jotkut ehkä tunnistaa. Pientä häpeää saattaa hoitotaholla olla kun lapsiakin pomputeltu törkeästi. Toisin sanoen, tehtiin vakavia rikoksia terveydenhuollossa!
Näin meillä Suomessa valmistuu rikollisia lääkiksestä. Mä olinkin aina ollut se joka tiesi, että ei ne ole Jumalasta seuraavia ja näytin sen. Ehkä sen takia mulle vähön suututtukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiiiiihan sairasta.
Helppoa. Sain setelin ja etsin lääkärin jolle se kelpasi (Julia) ja tarkastus maksoi setelin käytön jälkeen 40 euroa. Kun antaa setelin numeron aikaa varatessa, ei tarvitse kuin maksaa kortilla tarkastuksen jälkeen.
Mitä jos olen vähävarainen ja tarvitsen sen k
Kunnallisella maksaa TT tuki työttömille!
Jokainen voi ilman kirjautumista mihinkään tarkastella palvelusetelipalveluita osoitteessa Palse.fi.
Sieltä kunta ja suun terveydenhoito. Siellä on tarkastuksen hinnatkin laitettu vertailukelpoisesti.
Seteli on numerosarja, jonka saa kunnan hammashoitolasta, jos hoitolan aikoja ei ole.
Työntekijöiden pitäisi osata neuvoa nämä.