Miten harrastus voi maksaa näin paljon? Vai ymmärsinkö jotain väärin!?
https://www.is.fi/urheilu/art-2000009157481.html
Siis 800 euroa kuukaudessa! Vai tarkoittiko kuitenkin, että 800 kaudessa?!
Mulla vielä pienet lapset, eikä harrastaminen ole sillä tavalla ajankohtaista, niin olen aika ulkona näistä asioista. Maksaako muutkin harrastukset tuollaisia summia? Kenellä näihin on varaa?!
Kommentit (24)
Kuten jutussakin lukee, niin tuossa valmentajille maksetaan ihan oikeaa palkkaa ja yksinluistelussa myös ryhmät ovat pienehköjä, joten sitä palkkaa ja jäämaksuja ei ole jakamassa iso porukka.
Jokainen harrastakoon sitä mitä haluaa JA mihin on varaa. Ei sitä purjehdusta/ratsastusta tms. läheskään kaikilla ole mahdollisuutta harrastaa. Paljon edullisempiakin ohjattuja harrastuksia löytyy ohjaamattomista puhumattakaan.
Luistelu ja jääkiekko taitavat olla tosiaan ne kalleimmat harrastukset. Omalla tytöllä on lentopallon kausimaksu 500 € / kausi (tosin 1-sarjajoukkueessa tämä, junnuissa maksavat pelireissuista erikseen, mutta kaikki muu sisältyy tuohon 1-sarjajoukkueen kausimaksuun).
Ymmärtääkseni myös joukkuevoimistelu tietyissä joukkueissa ja edustusryhmissä on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Luistelu ja jääkiekko taitavat olla tosiaan ne kalleimmat harrastukset. Omalla tytöllä on lentopallon kausimaksu 500 € / kausi (tosin 1-sarjajoukkueessa tämä, junnuissa maksavat pelireissuista erikseen, mutta kaikki muu sisältyy tuohon 1-sarjajoukkueen kausimaksuun).
Tähän siis sisältyy peliasut, verkkarit, treenipaidat, pelireissut 1-sarjassa, valmennus jne. käytännössä kengät, polvisuojat ja treenivaatteet (siis muut kuin seuralta saatu) pitää maksaa itse ja lisenssistä vakuutuksen osuus. Niin ja ne A-tyttöjen pelireissut.
Kaikki harrastukset maksaa ja sitten pikkuhiljaa menee lisäksi välineurheiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki harrastukset maksaa ja sitten pikkuhiljaa menee lisäksi välineurheiluksi.
Joo mutta ei tolkuttomasti. Lapseni kävi aikoinaan junnubudossa ja se oli tosi halpaa. Eikä ollut pakko ostaa pukua, sai olla verkkareissa, koska lapsethan kasvaa silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joissain lajeissa pelikengät on se kallein välineinvestointi.
Eli monissa lajeissa huipulle eivät pääsekään parhaat, vaan ne, kenen vanhemmilla on varaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Eli monissa lajeissa huipulle eivät pääsekään parhaat, vaan ne, kenen vanhemmilla on varaa maksaa?
Monet yritykset tekevät sitä, että sponssaavat lahjakkaita lapsia/ nuoria, jotta heidän harrastuksen jatkaminen mahdollistuu.
Kaveriperheen lapsi harrastaa taitoluistelua ja kyllä kuukaudessa maksaa useita satoja. Tämä lapsi on kyllä tosi motivoitunut ja selvästi tykkää kovasti harrastuksestaan. Itsekin toivoisin, että lapseni löytäisivät vastaavan innostuksen ja palon johonkin harrastukseen, kun vähän kasvavat. Nyt vielä alle kouluikäisiä. Ei kylläkään haittaisi yhtään, jos olisi sitten vähän huokeampi hintainen harrastus.
Eikös tuossa puhuta kausimaksusta? Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut näin.
Meillä lapset harrastavat purjehduta ja lentämistä.
Jouduin ostamaan sekä Kraken 50 -veneen, että Cessna Citation X -koneen.
Tiedättekö mitä ne maksaa tänä päivänä??
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset harrastavat purjehduta ja lentämistä.
Jouduin ostamaan sekä Kraken 50 -veneen, että Cessna Citation X -koneen.
Tiedättekö mitä ne maksaa tänä päivänä??
Mua kiinnostaa enempi paljonko niiden kulutus on ?
Kallista on, mutta ei mitään hevosenpitoon verrattuna. Pk-seudulla et saa 800 eurolla kuussa edes karsinapaikkaa, eli sitä missä säilytät hevostasi, joka sekin saattaa maksaa kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on kuukausimaksu tuossa lajissa.
Vierailija kirjoitti:
Kallista on, mutta ei mitään hevosenpitoon verrattuna. Pk-seudulla et saa 800 eurolla kuussa edes karsinapaikkaa, eli sitä missä säilytät hevostasi, joka sekin saattaa maksaa kymmeniä tuhansia.
Joo, meinasin tästä kirjoittaa, mutta en ollut enää varma mitä nykyään maksaa. Ystävän hevonen kuoli muutama vuosi sitten ja hänellä oli edullinen tallipaikka, koska myös itse auttoi siellä töissä. Kallista se oli silti, ja todella aikaa vievää. Ei olisi kunnolla onnistunut jos olisi ollut kokopäivätyössä
Vierailija kirjoitti:
Lue itte:
Suurimmasta korotuksesta saattaa vastata Helsingin Taitoluisteluklubi, jonka yksinluistelijoiden edustusryhmän kausierän suuruus on nyt 800 euroa kuukaudessa.
Huh, mitä hintoja! Mun suosikkilaji penkkiurheilijana ehdottomasti
taitoluistelu, joten kiva, että joillakin on sitä varaa harrastaa.
Hevosurheilusta pidän myös! Siis penkkiurheilijana siitäkin. Hevonen on niin kaunis, vaikka itse en uskaltaisi edes lähestyä sellaista.
Kiitos hyvätuloiset ihmiset siis teille, kun tarjoatte kaunista katseltavaa!
Ymmärtääkseni taitoluistelijoiden luistimet ja terät ovat myös tosi kalliit? Meneeköhän niitä useat kaudessa? Vai pystyykö samoilla luistimilla luistelemaan kuinka pitkään?
Kyllä se luistelu maksaa. Ja myös jääkiekko. Omassa tuttavapiirissä on molempien lajien harrastajia (niin aikuisia kuin lapsiakin) ja aina kyllä itsellä tuskanhiki virtaa, kun noita juttuja kuuntelee. Ihan normaaleja keskituloisia ihmisiä, kuten minäkin, eikä mulla mene mitenkään jakeluun, miten jollakin on tuohon varaa. Varsinkaan, jos lapsia on enemmän kuin yksi ja pitäisi jotenkin olla tasapuolinen. Eikä ne ole ne pelkät kuukausimaksut. Myös välineet, esiintymisasut, kisamatkat yms. kustantaa.