Mulle riitti 4 vuotta Saksassa. Kamala konservatiivinen omaan napaan tuijottava kansakunta.
Erityisesti naiskuva lähinnä museosta revitty. Ne oksettavat Kinder- ja pesuainemainokset äitineen ja lapsineen on ihan totta ja tyttöjen rooli on leikkiä prinsessaa ja hoivata nalleja kun pojat ajaa pyörillä ja pelaa fudista.
Mua arvosteltiin esim lapsen vaatteista kindergartenissa, kun tytöllä oli tummia, voimakkaita värejä!
Kommentit (399)
Ei ole yhtä Saksaa. Saksa koostuu 16 osavaltiosta (17 jos Mallorca lasketaan..) ja Berliini ja Schwaab ovat toiisistaan kauempana kuin Turku ja Savo. Älkää siis yleistäkö.
Missä päin Saksaa olit? On aivan eri asia Suomessakin asua jossain Rautavaaralla ja Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvakin ollut surkea vuoden 2005 jälkeen. Työtöm joutuu myymään autonsa ja talonsa. Sosialistinen maa.
Tuota meniköhän sinulla nyt systeemit sekaisin? Sosialismissahan nimenomaan työttömyysturva on hyvä ja omaisuutta ei tarvitse myydä työttömyyden sattuessa. Kova markkinatalous taas tarkoittaa juuri sitä että ihminen vastaa itse omasta elämästään ja valtio ei juuri tule apuun.
Saksa on edelleen luokkayhteiskunta, konservatiivinen ja sovinistinenkin. Hyvät tavat ovat tärkeitä, muodollisia ollaan ja omissa oloissaan, se on samaa kuin Suomessakin. Yhteiskuntaluokkien erot tarkoittavat myös sitä, että köyhät ovat todellakin köyhiä ja varakkaat varakkaita ihan eri tyyliin kuin Suomessa, tosin keskiluokkakin on iso, mutta sekin on varsin konservatiivinen toisin kuin Suomessa.
Silti rakastan erityisesti Berliiniä ja Saksaa muutenkin. Siellä todella voi elää mukavasti eikä tuttuja tule joka kadun kulmassa vastaan. Pienellä paikkakunnalla Saksa alkaisi nopeasti ahdistaa.
Ai niin, ja Saksassa on maailman komeimmat miehet, ylivoimaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on edelleen luokkayhteiskunta, konservatiivinen ja sovinistinenkin. Hyvät tavat ovat tärkeitä, muodollisia ollaan ja omissa oloissaan, se on samaa kuin Suomessakin. Yhteiskuntaluokkien erot tarkoittavat myös sitä, että köyhät ovat todellakin köyhiä ja varakkaat varakkaita ihan eri tyyliin kuin Suomessa, tosin keskiluokkakin on iso, mutta sekin on varsin konservatiivinen toisin kuin Suomessa.
Silti rakastan erityisesti Berliiniä ja Saksaa muutenkin. Siellä todella voi elää mukavasti eikä tuttuja tule joka kadun kulmassa vastaan. Pienellä paikkakunnalla Saksa alkaisi nopeasti ahdistaa.
Käytöstavat kunniaan. Hyvä saksa.
Suomessa käytös töykeä tai välinpitämätön. Tarkoitan junttimaisuutta.
Saksassa koulutettu tienaa, suomessa ei.
Sekin ero Suomen ja Saksan välillä on, ettei kukaan ihmettele, kun en käy töissä eli olen kotirouva. On ihan normaalia tehdä valinta jäädä kotiin, vaikka olisi hyvä koulutus. Ei kyllä Suomessakaan ole moni ainakaan ääneen ihmetellyt, mutta kukaan ystävistäni ei ole kotirouva, yksi tuttava vain, jonka mies on vastaavanlainen kuin omanikin työnsä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa hyvät tavat eivät koske miehiä vaan he käyttäytyvät törkeästi tyttöjä ja naisia kohtaan. Mikä maa on maa jossa suojaikäraja on 12v? Se niistä konservatiivisistä perhearvoista. Ja Saksassa on kaiken maailman naisia sortavia bordelleja eli taas ne jännät konservatiiviset perhearvot.
Konservatiivisuushan on suora synonyymi naisten ja tytröjen sortamiselle. Miehet tekevät aina mitä lystäävät ja varsinkin tekopyhäkonservatiivisissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on aika konservatiivinen maa vielä. Itse olen lähettänyt tänä vuonna vielä faksin sinne.
Jonnet nyt ei edes muista faksia.
Ohis. Helsingin kaupungin hommissa olen faksaillut joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useissa maissa. Myos saksassa ja kylla kaikki tuijottaa omaa napaa. Useimmat maat on konservatiivisia. Euroopassa.
Mutta minne menna, kun on suomessa hylkio
Mikä siinä konservatiivisuudessa pelottaa?
Ei siinä ketään tapeta, ihan normaalia elämää vietetään. Nykyään ei ole muodissa olla konservatiivi, niin kaikkinen osoittavat edistyksellisyyttään dissaamalla konservatiiveja.
Ei sentään niin konservatiivinen kuin Suomi. Saksa laillistaa kannabiksen, siellä saa ostaa alkoholia mistä tahansa milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenhan se on, ja työpaikoilla herroitellaan ja teititellään ja pokkuroidaan.
Tämä herroittelu on kyllä viihdyttävää seurattavaa. Toisaalta, he joutuvat myös ottamaan todellista vastuuta. Oikeudenkäyntejä harrastetaan paljon, ja ne ovat totista totta.
Kaikkea kommentoidaan. Se on alkuun rasittavaa, mutta siihen tottuu. Kun tulee Suomeen lomalle, huomaa että harva ottaa kantaa mihinkään asiaan. Tuntuu laimealta ja saamattomalta.
Miten työpaikkakiusaaminen sujuu? Onko sivistyneen etäistä tai jotain?
Samaa kai kuin Suomessa. Olen seurannut hoitoalaa. Äänekästä ja suoraa. Konfliktihakuista ja selän takana puhumista. Jos näyttää menevän siihen suuntaan, täytyy puolustautua itsevarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa hyvät tavat eivät koske miehiä vaan he käyttäytyvät törkeästi tyttöjä ja naisia kohtaan. Mikä maa on maa jossa suojaikäraja on 12v? Se niistä konservatiivisistä perhearvoista. Ja Saksassa on kaiken maailman naisia sortavia bordelleja eli taas ne jännät konservatiiviset perhearvot.
Konservatiivisuushan on suora synonyymi naisten ja tytröjen sortamiselle. Miehet tekevät aina mitä lystäävät ja varsinkin tekopyhäkonservatiivisissa maissa.
Minua kohtaan ei ole kukaan käyttäytynyt törkeästi Saksassakaan. Mutta sinänsä olet oikeassa. Sieltä löytyy bordelleja, joiden ikkunoissa on kalterit, pienillä itäisillä paikkakunnilla panin merkille. Sorto ja sovinismi kohdistuu heikommassa asemassa oleviin naisiin erityisesti.
Mutta sinänsä tuo ei poikkea, jos asiaa katsoo globaalista näkökulmasta. Olen asunut mm. Italiassa, siellä prostituutio on vielä räikeämpää kehittyvistä maista ja kehitysmaista puhumattakaan. Pohjolassa vääristyy herkästi näkökulma siihen, mikä on todellisuutta suurimmassa osassa maailmaa - eikä tämä ole mikään puolustuspuhe Saksalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useissa maissa. Myos saksassa ja kylla kaikki tuijottaa omaa napaa. Useimmat maat on konservatiivisia. Euroopassa.
Mutta minne menna, kun on suomessa hylkio
Mikä siinä konservatiivisuudessa pelottaa?
Ei siinä ketään tapeta, ihan normaalia elämää vietetään. Nykyään ei ole muodissa olla konservatiivi, niin kaikkinen osoittavat edistyksellisyyttään dissaamalla konservatiiveja.
Tuskinpa se pelottaa, ellei itse ole heikommassa asemassa oleva. Mutta kun sinäkään et voi tietää milloin joudut siihen asemaan, että olet heikompiosainen. Vain harvalla on riittävän iso omaisuus, että sen voi välttää Saksassa tai Suomessakaan.
Vaikka olen konservatiivi itsekin, niin tunnistan konservatiivisuuden haitat. Se on useimmiten juuri otsikossa mainittua omaan napaan tuijottamista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei mene tähän valehteluusi ja keksimääsi juttuun mustamaalta Saksa vain siksi että tekivät jotain loukataksesi sinun tunteitasi nykyisen tilanteen osalta.
Saksa on hieno maa.
Ja roomalaiskatolinen takahikiä, josta ei yhteen aikaan saanut edes sopivia lasten talviasusteita.
Päiväkodit hävisivät kun itä ja länsi yhdistyivät.
Piilohomot perheelliset kärsivät.
Itä-Saksa oli mikä oli, mutta sukupuolten tasa-arvo toteutui paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on monella tapaa ihastuttava maa jbetenkin Berliini on rento ja ystävällinen metropoli.
Mutta tuo naisen asema on ihan kaikkialla huonompi kuin pohjoismaissa. On harvinaista yhdistää perhe ja ura.
En itse ole ollut ulkomailla töissä vuosiin. Joskus ennen Euroaikaa juuri Saksassa olin. Silloin en tajunnut perhepolitiikkaa mutta hämmästytti verojen korkeus - olin kuvitellut että kaikki muut maat ovat veroparatiiseja. No ei ole.
Meidän suomalainen perhe Suomessa elää juuri niin, että minä (äiti) hoidan lapsen ja mies huolehtii taloudellisesta puolesta. Sopii minulle aivan todella hyvin ettei tarvitse olla töissä. Ymmärrän kyllä, ettei monellakaan ole tällaista mahdollisuutta.
Pinnalta teknisesti modernit valtiot saattavat olla äärimmäisen konservatiivisiä hengeltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään Saksasta. Melkein samanlainen kuin Suomi, mutta kaikki toimii vielä paremmin. Saksalaiset insinöörit osaavat järjestää.
Kaikki on organisoitua. Otetaan osaa keskusteluun. Ilmassa on sähköä. Politiikka on läsnä arjessa.
Muutan sinne ihan pian.Liikenne toimii. Metro on lähellä maanpintaa, helppo kulkea. Ja nopeaa.
Saksasta tukee usein uusimmat lääkekeksinnöt.
Arkkitehtuuri on lasiarkkitehtuuria. Juontaa juurensa sodan jälkeisestä avoimuuden ajatuksesta.
Varmaan lääketestauksetkin toimii siellä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvakin ollut surkea vuoden 2005 jälkeen. Työtöm joutuu myymään autonsa ja talonsa. Sosialistinen maa.
Sosialistinen? Kun työtön joutuu myymään autonsa ja talonsa pärjätäkseen niin se kuulostaa minusta ihan kapitalismilta.
Sosialistisessa Suomessa maksetaan rahaa kotisohvalle.
Ennenkuin talonsa joutuu myymään, niin kannattaa mennä töihin. Töitä riittää, minimipalkka maassa 12€/h, ja ostovoima kovempi. Asumistuki tunnetaan myös, ja työllisyyskurssit. Laiskottelijoita ja valittajia ei katsota suopeasti. Jos on työtä vieroksuvaa tyyppiä, niin suosittelen pysymistä Pohjoismaissa.
Mitä ovat sitten ne 400e/kk työt joita Juhana Vartiainenkin halusi Saksasta Suomeen?
No ne on jo monta vuotta olleet 450-Euro-Jobeja. Ensinnäkin, ne eivät ole täyspäivätöitä, vaan osa-aika! Periaatteessa tuntipalkkasi voi olla mikä vaan alkaen tietysti ihan minimi kouluttamattomalle 12€/h, riippuen ammatin normipalkkauksesta. Niitä saa tehdä noin 450€/kk rajaan asti. Ideana se, että olet sosiaalietujen piirissä (sairausvakuutus, sairasajan palkka, eläke, vakisopimus yms.), mutta et maksa veroja. (Tästä ylöspäin vielä variantti n.800€/kk, kun verotus on myös olematon.) Siis tämän 450€-työn sisällä sovit työnantajan kanssa työaikasi tapauskohtaisesti. Tunnen esim hoitajan, joka käy tekemässä kolme lauantaiyötä/kk sairaalassa. Siinä se. Kouluttamaton käy sitten siivoamassa muutaman tunnin vaikka pankkia illansuussa, useampana päivänä viikossa. Se katsotaan ja sovitaan, mitä tähän palkkaraamiin mahtuu.
Siis missään tapauksessa kyse ei ole täyspäivätöistä, jossa joku orjuutetaan kokopäivätyöhän alle viidensadan kkpalkalla. Joillakin on 2-3 450€-työtä, jos saavat ajat soviteltua.
Miten työpaikkakiusaaminen sujuu? Onko sivistyneen etäistä tai jotain?