Oletko jo suorittanut kotona varautumiskävelyn pimeässä sähkökatkon varalta?
Tällöin löydät tarvittavat esineet kun sähkökatkö oikeasti tulee.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on keksitty, boomerit. Nainen25V
Paljonko auttaa puhelin kun etsit pimeässä avaimia tms.
Kyllä tässä on pointti, että kyllä pitää sokkona osata löytää yhtä ja toista, säilyttää maltti ja toimintakunto.
Jokaisessa puhelimessa on nykyään taskulamppu.
ei ihan jokaisessa ole. on olemassa sellaisia karvalakkipuhelimia, joilla ei pysty kuin soittamaan ja lähettämään tekstiviestejä.
Me tehtiin tämä töissäkin. Eri tiloista pimeässä pois. Kusess oltaisiin. Kauheasti kulmia ja tasoeroa. Ovenkahvat omituisesti ja sähkölukitukset iski ovet lukkoon eikä auki. Esim parkkihallusta ei pääsisi pois. Monta paloturvallisuus rikettä löytyi. Ihan tarpeeseen tuli, vaikka etenkin setämiehet pyöritteli silmiä.
Joo, tässä eräänä yönä yritin säkkipimeydessä löytää makkarista vessaan....
Tiputin ekaksi yöpöydältä kännykän.... ,sit iskin otsani oven pieleen ja vessassa tiputin vessapaperi rullan vessan pönttöön.
Siis kaipaan vielä treenausta..😂
Maalla voi hyödyntää kuunvaloa, etenkin kun lumi valaisee lisää. Myös tähdet ja revontulet.
Kävelen usein ulkona pimeässä täällä maalla. Yleensä taivaalta tulee sen verran valoa tai lumi valaisee että näkee missä tie menee. Joskus syksyllä kun pilvistä eikä vielä lunta niin on niin pimeää metsätiellä että ei näe yhtään mitään. Putosin ojaan kun ei nähnyt metsän keskellä kulkevaa 5m leveää tietä. Ja siis ihan huvikseen saatan kävellä tallille metsän läpi muutaman sata metriä säkkipimeässä.
Kerran kun heräsin yhtenä talviaamuna niin lukulamppu ei toiminut. Lampun rikkoutumista kiroillen lähdin sytyttelemään muita valoja mutta nekään eivät toimineet. Onnistuin lähtemään silti töihin pimeässä ja sitten sain sähkölaskunkin maksettua ja sähköt takaisin.
Meillä on muovikuusessa pattereilla toimivat johdottomat valot. Ollaan jouluttajia muutenkin joten tuon kuusen sisälle jo marraskuussa ja pidän varmaan helmikuulle sähkökatkojen varalta, niistä kynttilöistä tulee paljon valoa, paristoja vaan pitää olla. Patteriradion tilasin juuri netistä
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on keksitty, boomerit. Nainen25V[/quote
Suosi viestejä soittamisen sijaan, jotta hätäpuhelut ja muut apua tarvitsevien soitot pääsevät paremmin läpi. Jos asiasi ei ole tärkeä, vältä soittamista ja viestittelyä katkon aikana kokonaan.
Mulla on useita tasku- ja otsalamppuja, kertynyt vaan vuosien aikana iso määrä ja lahjaksikin saatuja. Otsalamppu taskulamppua kätevämpi, kun voi käyttää molempia käsiään muuhun.
Ai jaa, onhan mulla myös joulutavaroiden joukossa useita pattereilla toimivia kynttilöitä.
Mä pidän aina nukkuessani yöpöydällä kännykkää, joten siinä olevasta taskulampusta saa ensivalon tarvittaessa.
Entä kännykän lataus sähkökatkon aikana? Nimim. autoton.
Vierailija kirjoitti:
Maalla voi hyödyntää kuunvaloa, etenkin kun lumi valaisee lisää. Myös tähdet ja revontulet.
Valaisevat myös kaupungissa jos on sähkökatko. Eiväthän silloin katulamput ym. pala.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on keksitty, boomerit. Nainen25V
Tiedän, koska minulla oli ennen syntymääsi kännykkä. Tosin siinä ei ollut taskulamppua! Nainen 55v.
En koska kuljen normaalistikin pimeässä sujuvasti asunnossani.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko vesihana sähkökatkon aikana?
Toimii, koska hanassa ei ole sähköä. Mutta se vesi nousee putkistoon yleensä sähkön myötävaikutuksella. Tosin itse asumme notkossa ja avatusta hanasta liruu vettä (kunnallinen) vaikka olisi sähkökatkos. Saadaan vessaan käyttövettä kuitenkin ja huonossa suihkussakin pystyy käymään niin kauan kuin varaajassa on lämmintä vettä. Onneksi on iso varaaja, joka ei jäähdy nopeasti.
Eipä ole mun retrokapulassa valoja!
Turha kiusata ja sitäpaitsi puhelin voi mennä pimeäksi sekin.