Ferritiini-arvo 17. Mitä mieltä?
Viitearvo 15-125. Eikös tää ole aika alakanttiin????
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini on uusi kilpirauhanen tai krooninen borrelioosi. Onneksi olkoon vuoden trendidiagnoosista!
Olen niin iloinen tästä ferritiinitrendistä. Ilman sitä en olisi koskaan kuullutkaan asiasta. Ja koska lääkäreitäkään ei ole koskaan kiinnostanut, niin elin kolmisen vuotta selittämättömän hengenahdistuksen ja hiustenlähdön kanssa. Ensimmäinen oli kuulemma masennusta/ahdistuneisuutta ja jälkimmäinen joko stressiä tai perinnöllistä.
Kun ferritini nousi 13-->70, niin alkoi hiukset kasvaa takas ja hengenahdistuskohtaukset loppuivat. Kiitos trendidiagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo huono. Minulla oli 14 ja lääkäri määräsi heti rautakuurille. Hemoglobiini on minulla aina ollut hyvä, 130-140 välillä, joten terveydenhuollossa ei koskaan epäilty ferritiiniä, ennen kuin itse vaatimalla vaadin päästä mittauttamaan myös sen.
Joo mielestäni olen itsekin pyytänyt joskus ferritiinin mittaamista, mutta vasta tänään se tosiaan tehtiin. Lääkärit aina sanoneet, että mun hemogloniinilla ei voi olla kyse vähästä ferritiinistä. Ja nyt kun lueskelen varastoraudan puutteesta, tuntuu että kaikki oireet löytyy multa! Oireiksi mainitaan mm. korkealle nouseva syke rasituksessa (joo!), hengästyminen helposti (joo, vaikka olen hyväkuntoinen!), katkonainen ja kevyt uni (joo!) ja levottomat jalat (joo!).
Enkä olekaan "kärsinyt" kuin kymmenisen vuotta....
ap
Mulla on hg 152, ferritiini 14,6 ja lääkäri ei nähnyt syytä lisäraudan ottamiseen. Olen nyt muutaman kuukauden ottanut silti.
Mulla Hb 151 ja ferritiini 50.
EhdotiN rautaa mm. levottomien jalkojen hoidoksi. Lääkäri sanoi EI, voiT saada veritulpan! Kirjoitti kantaan vielä "lisaraudalle ei tarvetta".
Levottomiin jalkoihin on muitakin lääkityksiä kuin rauhta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo huono. Minulla oli 14 ja lääkäri määräsi heti rautakuurille. Hemoglobiini on minulla aina ollut hyvä, 130-140 välillä, joten terveydenhuollossa ei koskaan epäilty ferritiiniä, ennen kuin itse vaatimalla vaadin päästä mittauttamaan myös sen.
Joo mielestäni olen itsekin pyytänyt joskus ferritiinin mittaamista, mutta vasta tänään se tosiaan tehtiin. Lääkärit aina sanoneet, että mun hemogloniinilla ei voi olla kyse vähästä ferritiinistä. Ja nyt kun lueskelen varastoraudan puutteesta, tuntuu että kaikki oireet löytyy multa! Oireiksi mainitaan mm. korkealle nouseva syke rasituksessa (joo!), hengästyminen helposti (joo, vaikka olen hyväkuntoinen!), katkonainen ja kevyt uni (joo!) ja levottomat jalat (joo!).
Enkä olekaan "kärsinyt" kuin kymmenisen vuotta....
ap
Mulla on hg 152, ferritiini 14,6 ja lääkäri ei nähnyt syytä lisäraudan ottamiseen. Olen nyt muutaman kuukauden ottanut silti.
Mulla Hb 151 ja ferritiini 50.
EhdotiN rautaa mm. levottomien jalkojen hoidoksi. Lääkäri sanoi EI, voiT saada veritulpan! Kirjoitti kantaan vielä "lisaraudalle ei tarvetta".
Ps. Oli muuten yleiskääketieteen erikoislääkäri kyseessä.
Ei mikään TK-lääkäri
Useimmat terveyskeskuslääkärit ovat yleislääketieteen erikoislääkäreitä tai nuoremmat erikoistumassa sellaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini on uusi kilpirauhanen tai krooninen borrelioosi. Onneksi olkoon vuoden trendidiagnoosista!
80-luvulla muotitauti oli hiivasyndrooma ja potilaat halusivat, että ulosteesta tutkitaan hiiva. 90-luvulla taas oli muotia, että potilaat halusivat, että verikokeella tutkitaan homealtistumisia. Aikansa kutakin. Kukaan ei enää pyydä ulosteen hiivanäytteitä tai veren homenäytteitä, ei myöskään enää kukaan vaadi Thyroxinia normaaleilla kilpirauhasarvoilla.
Itselläni oli 30 ja kuulema huippuluku sanoi lääkäri..
Ap, se tarkoittaa että rautavarastosi on tyhjät. Alle 30 on tyhjät. Nuo viitearvot on muutenkin ihan käsittämättömät Suomessa kun esim. naisilla ferritiinin pitäisi olla 100 tai mielellään ylikin, jotta ei olisi oireita! Ja kuukautisethan on yksi syy miksi lähes joka 3. Nainen kärsii raudanpuutteesta elämänsä aikana.
Vinkki, etsi asiaan perehtynyt lääkäri ja selvitä raudanpuutteen syy. Monella lääkärillä ei ole pätkääkään kiinnostusta tutkia saati antaa varsinkaan rautainfuusiota kun sehän maksaa...kaikkien vatsat kun ei rautakuureja kestä.
Tsemppiä selvittelyyn.
30 tarkoittaa että rautavarasto on täysin tyhjä. Rasittavampaa urheilua/liikkumista ei saisi harrastaa alle 70 arvolla. Ferritiini on hyvä olla vähintään sata, joillakin oireet pysyy pois vasta 150 arvoilla.
Te jotka kuvittelette että se on nyt jotain muotia, niin mikä ihmeen muoti se on, että on oikeasti puute? Se olisi muoti, jos väittäisi että on puute, mutta kokeesta selviäisi että ei ole.
Mutta kun suurin osa naisista jotka vuotaa verta, tekee lapsia, saa keskenmenoja, synnyttää, ja on endometrioosia (joka 10. nainen) ei syö rautaa tarpeeksi, ei saa sistä ruuasta, eikä pillereistä, ja kun rauta on erittäin huonoa imeytymään.
Ja rauta vaikuttaa käytännössä ihmisessä niin laajasti, että raudanpuutteen oireet voi olla mitä vaan. Nykyajan naiset ei syö veriruokia, sisäelimiä eikä kovin paljon punaista lihaakaan, mistä sitä rautaa tulisi sitten siihen tarpeeseen että 15 kertaa vuodessa vuotaa verta vähintään puoli kahvikupillista, siitä tulee vuodessa kunnon täys pannullinen.
Jos miehillä olisi verenvuotoa joka neljäs viikko vähintään puoli kahvikupillista, niin johan oltaisiin huolissaan että miten miehen elimistö voi toimia kun rauta vähenee vuosi vuodelta. Mutta naisten kohdalla niitä oireita pidetään täysin asiaankuuluvaksi naisen elämäksi, naisen kuuluu olla väsynyt ja heikko, ja äiti-ihmisten kuuluu olla väsyneitä koska lapset... paitsi että ne äidit on väsyneitä vielä senkin jälkeen kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa...
Ennenvanhaan tiedettiin että naiset tarvitsevat verta, ja jotain mistä keho tekee uutta verta menetetyn tilalle, siitäkin huolimatta, että entisaikaan naiset vuotivat kuukautisverta vähemmän kuin nykynaiset. Mutta kun naiset synnyttivät, heidän raudansaannistaan pidettiin huolta. Ja niin tehdään edelleen monissa maissa. Suomessa on unohdettu, että ihmisen elimistö ei toimi oikein ja kunnolla kun vitamiineja jne. tärkeitä aineita ei ole elimistön käytettävissä kuin pieni osa siitä mitä se tarvitsisi.
Jos on kovin matalat ferritiiniarvot, niin välttämättä rauta-lisä tablettimuodossa ei enää korjaa tilannetta, vaan joudutaan tiputtamaan rautaa.
Raudanpuutos saattaa aiheuttaa epätyypillisiä oireita mm. Kielen kipua, nielemisvaikeutta ja kynsien haurastumista.
Ensin pitää tietenkin tutkia mistä anemia, tai ferritiinitasojen lasku johtuu.
Naisilla kuukautiset on aika yleinen syy, mutta muutkin tekijät täytyy tutkia.
Taistelun ja vaatimisen jälkeen sain ferritiinikokeen työterveydestä.
Valitin jatkuvaa väsymystä siis nukuin helposti 10h yöunet, viikonloppuna jopa enemmän ja silti parin tunnin työnteon jälkeen älytön väsymys. Hiuksia irtoaa, jatkuva palelu, kynnet napsahtaa poikki eli todella hauraat, iho kuiva, kävellessä hengästyn ja pahin on muistiongelmat joiden vuoksi olen tehnyt töissä virheitä.
Ferritiini on 15 (hb 122). Pitkän mietinnän jälkeen lääkäri sanoi että halutessani voin ostaa rautakuurin, mutta ei ole pakko, koska Suomessa ferritiinin ala-arvo on tuo 15 ja hätää ei ole ja alkoi kyselemään onko elämässä muuten asiat hyvin, masentaako, mitä v...tua?!.
Onneksi etsin netistä tietoa ferritiinistä ja totesin ettei täällä tiedetä tuosta yhtään mitään.
Nyt kuukausi rautakuuria takana. Vielä ei vaikutusta tunnu, mutta parin kuukauden päästä kontrollikoe.
Olen jopa varautunut siihen, että maksan omasta rahapussista yksityisellä rautainfuusion, jos ei muu auta.
Mutta kyllä se ketuttaa, jos lääkäri ei ota fyysisiäoireita tosissaan, eikä näe ongelmaa edes kokeiden jälkeen.
Mulla oli ferritiini vain 11, vaikka hemoglobiini on aina ollut yli 120. Itseasiassa nyt se oli 134. En ymmärrä. Aloin syödä vahvempaa rautalisää. Jospa se auttaisi. Lääkäri ei ottanut asiaan kantaa eikä mitään kontrolliaikaa -testejä ole luvassa. Pitänee mennä yksityiselle, vaikka tiukkaa tekee näin työttömänä. Tuo ferritiini mitattiin julkisella vain kun vaatimalla vaadin ennen leikkausta. Mutta ei se silti lääkäriä sitten kiinnostanut.
Mulla on juuri mitattu ja oli 150. Lääkärin mielestä hyvällä tasolla. N 56
Ferritiini 21. Nuori naislääkäri sanoi mulle, että naisten on aika turhaa syödä rautaa ja yrittää nostaa veriarvoja kun kuitenkin kuukautiset vie sitä verta joka kuu. Sellainen asenne. En ole syönyt rautaa, rytmihäiriöitä löytyy. Ei maha kestä niitä tabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 18 ja sain ohjeeksi syödä rautaa tabletin joka toinen päivä. 100mg. imeytyy kuulemma paremmin kun syö joka toinen päivä.
Riippuu ihan sun elimistöstä toimiiko tämä. Moni lääkäri hokee samaa kun on kuullut sen koulutuksessa ja pistää vaan eteenpäin sen kummemmin miettimättä.
Mulla ja monella muulla arvot nousevat paremmin kun syö joka päivä. Annoksilla 300-400mg/vrk. Osa lääkäreistä ohjeistaakin näin, mutta osa tykkää antaa toisenlaisia ohjeita. Ei kannata suoraan uskoa kaikkea mitä itseä hoitava lääkäri sanoo vaan katsoa, mikä oikeasti toimii oman elimistön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 18 ja sain ohjeeksi syödä rautaa tabletin joka toinen päivä. 100mg. imeytyy kuulemma paremmin kun syö joka toinen päivä.
Riippuu ihan sun elimistöstä toimiiko tämä. Moni lääkäri hokee samaa kun on kuullut sen koulutuksessa ja pistää vaan eteenpäin sen kummemmin miettimättä.
Mulla ja monella muulla arvot nousevat paremmin kun syö joka päivä. Annoksilla 300-400mg/vrk. Osa lääkäreistä ohjeistaakin näin, mutta osa tykkää antaa toisenlaisia ohjeita. Ei kannata suoraan uskoa kaikkea mitä itseä hoitava lääkäri sanoo vaan katsoa, mikä oikeasti toimii oman elimistön kanssa.
Lääketieteellisissä tutkimuksissa on todettu, että rauta imeytyy paremmin joka toinen päivä annostelutn. Sinä ja kaverit syötte jostain syystä moninkertaisia annoksia normaaliin verrattuna. Vaikeassakin raudanpuutteessa suositus on ma 300 mg / vrk.
Onkos kukaan kokeillut sitä apteekin ferri kotitestiä?
No onhan se matala, mutta täällä Suomessa et tule mitään apua noilla arvoilla saamaan. Vaikka voisit ferritiinin takia vaikka kuinka huonosti niin mitään ongelmaa ei virallisesti ole, sillä olethan viitearvojen sisällä.
-Terveisin ferritiini 11, jatkuva väsymys, sydämen tykyttelyä, syke levossakin kuin rotalla, mieletön huimaus, ainainen päänsärky. Ihan vaan tällaisia oireita jotka eivät ilmeisesti sitten muka haittaa elämää yhtään. Ainoa apu jota lääkkeeksi tähän tarjotaan on rautalisä. No sitä rautaa onkin tullut vedettyä jo puolet elämästä, mutta ei auta mitään (tai no ehkä asiat olisi vielä huonommin ilman sitä).
Viimeksi tänään lähti näkökenttä sumenemaan niin etten nähnyt portaita kunnolla, ihme kun en ole niskojani vielä taittanut.
Alan ottamaan rautaa aina heti kun alkaa tuntua siltä, että hengästyy helposti, jalat menee herkästi hapoille jne. Mittautin ferritiinin muutamia vuosia sitten ja oli 32. Tulehdusarvoja ei otettu samalla vaikka olisi pitänyt. Tulehdus kehossa vääristää ferritiinilukemaa reippaasti ylöspäin. Aloin syömään rautaa ja sain arvon nostettua 140. Siitä lähtien olen syönyt rautakuureja säännöllisesti. Ja kylläpähän jaksaa huomattavasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 15 ja yleislääkäri ei pitänyt huolestuttavana.....kun hemoglobiini oli normaali!!!! Ei kuulema ole anemian täyttävää!!! Jooopa joooo, sokea uskoo...mä en...
Jatkuva väsymys, kalpeus, heikotus ym...aloin syödä rautaa itsenäisesti ja jo on helpottanu oireet....
Kaikkea ei kannata uskoa mitä valkotakki sanoo
Ei olekaan anemiaa, vaan raudanpuute ilman anemiaa. Sekin pitää hoitaa kuitenkin ja voi aiheuttaa oireita ja varmaan yleensä aiheuttaakin
Astman selvittelyt onnistuu perusterveydenhuollossa tai työterveyshuollossa, ei mitään lähetettä tarvita.