Omakotitaloon 1500/kk nettotuloilla?
Olisikohan mitenkään mahdollista pärjätä taloudellisesti 1500/kk nettotuloilla, jos asuisi itsekseen noin 120m2 vanhassa puutalossa syrjäseudulla?
Olettaen lisäksi, että ei olisi työmatkakuluja, talo ja talous olisi velaton, taloa lämmitettäisiin osittain oman tontin puilla siis sähköä kuluisi 6000-8000kwh/v. Henkilöauto pitäisi tietenkin olla sijainnin takia.
Kellään kokemuksia omakotitalo asumisesta viime vuosilta velattomana, mutta pienituloisena?
Kommentit (15)
Miksi ei pärjäisi?
Kunhan talo ei kaipaa suuria remontteja tai sitten niitä osaa tehdä omatoimisesti ja muutenkin elelee vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Joudut remppaamaan salaojat ja vesikaton, sekä kaiken mikä noiden väliin jää. Karkea remppabudjetti on n. 100 000e. Jos tuo ei ole este, niin siitä vaan.
Entä jos siis olisi varaa ostaa talo, johon nuo suurimmat ja kalleimmat remontit olisi jo teetetty?
Laskin, että aloittajalla menisi sähköön noin 300euroa/kuukausi (hinta 30-40cnt/kwh) ja muut asumiskulut päälle, ei tuo mielestäni mahdottomalta kuulosta, jos löydät hyvin hoidetun talon. Maksaahan moni kaupungissa asuva vastaavilla tuloilla vuokraa 800euroa/kuukaudessa.
Mulla on kolme ok-taloa ja yhteen tein itse täyden remontin, meni jotain 15-20000€, toisen rakensin kokonaan itse ja sille tuli hintaa 30000€ eli ei se aina tarvi olla kallista.
En ymmärrä, mikä viehätys on vetää talous tiukoille. Omakotitaloa pitää kuitenkin ylläpitää ja siihenkin varata rahaa kuukausibudjetissa, vaikka kulut tulisikin vain kerran vuodessa tai viidessä.
Voi niitä omakotitalojakin vuokrata, silloin uskoisin että tuo on hyvinkin mahdollista. Moni vuokraa esimerkiksi perintötalojaan kohtuullista korvausta vastaan ihan vaan siitä ilosta että joku asuu lämmittämässä taloa ja muutenkin katsomassa sen perään.
120 m2 yhdelle hengelle on minusta liikaa. Ehkä vielä pärjäisit nyt, mutta kun inflaation on n. 10 %, niin entä ensi vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme ok-taloa ja yhteen tein itse täyden remontin, meni jotain 15-20000€, toisen rakensin kokonaan itse ja sille tuli hintaa 30000€ eli ei se aina tarvi olla kallista.
Miten ihmeessä sait rakennuttua kokonaisen talon (maatyöt, perustukset, talon runko, ikkunat, katto, räystäät, ilmanvaihto, sisusta ja kiintokalusteet) tuohon hintaan?
Pieni talo, oma kaivuri, täytöt ilmaiseksi jostain, joopa. Ikkunat käytettynä? Ovet jostain tori.fi? Mutta silti ei tuohon hintaan rakenna taloa.
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että aloittajalla menisi sähköön noin 300euroa/kuukausi (hinta 30-40cnt/kwh) ja muut asumiskulut päälle, ei tuo mielestäni mahdottomalta kuulosta, jos löydät hyvin hoidetun talon. Maksaahan moni kaupungissa asuva vastaavilla tuloilla vuokraa 800euroa/kuukaudessa.
Mistä revit tuollaisen sähkönhinnan? Asun 150 neliöisessä wanhassa talossa puulämmityksellä ja juuri tänään tuli sähkölasku joka on KAHDELTA kuukaudelta 77 e. Kulutus 46 e ja loput siirto- ym. maksuja.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä viehätys on vetää talous tiukoille. Omakotitaloa pitää kuitenkin ylläpitää ja siihenkin varata rahaa kuukausibudjetissa, vaikka kulut tulisikin vain kerran vuodessa tai viidessä.
Asun velattomassa ok-talossa ja olen eläkeläinen. Minulla on erillinen tili, jonne maksan ikäänkuin vuokraa pari kolme sataa kk. Sieltä otan jos tulee joku remppa. Muuttaessani taloon tein remppaa mm. sähköjohdot ja putket uusiksi ja parissa huoneessa uudet lattiat. Ei sekään maltaita maksanut. Talous ei ole ollut yhtään tiukoilla ja remppatilillä on rahhoo vaikka uusia katto jos tulee ajankohtaiseksi.
Vanhassa ok talossa pienituloisena asuessa pitää osata olla kaukonäköinen ja säästeliäs.
Turhia neliöitä ei yksin asuvalle kannata ostaa ja vanhempien talojen energiankulutuksessa voi olla huomattavia eroja, eli sähkön vuosikulutus voi olla mitä vain 7000-30 000 kwh välillä.
Niin kuin täällä jo onkin viisaasti suositeltu, niin kannattaa laittaa joka kuukausi sukanvarteen tai säästötilille 200-300 euroa ympäri vuoden ja varata nämä rahat vain yllättäviä isompia remontteja varten. Vuodessa kerryttää näin remonttirahastoa 2500-3500 euroa ja 5 vuodessa jo 12 500 - 17 500 euroa, jos siis ei ehdi suurempia remonttitarpeita ilmetä. Sanoisin, että sellainen 30-40 tuhatta olisi hyvä saada säästettyä remonttirahastoa pidemmän päälle, jos haluaa mielenrauhaa.
Hyvässä lykyssä tietysti menee vuosia, jopa vuosikymmen, ettei mitään isompaa korjausta edes tarvitse tehdä. Huonossa tapauksessa rahoille tulee käyttöä jo ensimmäisen vuoden aikana.
Kovin pienituloisen kannattaakin etsiä vain taloa, johon suurimmat remontit olisi jo suoritettu (ulkovuori, lämmitysjärjestelmä, sähköt, putket, katto) ja sellaisesta hintaluokasta, että ainakin 10 000 jäisi ostohinnan jälkeen vielä sukanvarteenkin remontteja varten. Jos taas ostaa ns pommikuntoisen tai alkuperäisessä asussa olevan vanhemman talon, voi projekti osoittautua aivan liian kalliiksi vieden helposti 50 000 - 200 000, etenkin jos ei satu olemaan kaiken itse tekevä rakennusalan ammattilainen.
On kokemusta ja hyvin pärjää. Kaikkiin kustannuksiin voi itse vaikuttaa, eikä muiden ihmisten omaisuudesta tarvitse huolehtia, niin kuin asunto-osakeyhtiöissä. Ketutti aikanaan maksella toisen asukkaan putkiremonttia. Nyt makselen vain omia,jos tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä revit tuollaisen sähkönhinnan? Asun 150 neliöisessä wanhassa talossa puulämmityksellä ja juuri tänään tuli sähkölasku joka on KAHDELTA kuukaudelta 77 e. Kulutus 46 e ja loput siirto- ym. maksuja.
Meillä myös vanha talo jossa puulämmitys. Silti laskut on 100-400e/kk ja siirto päälle.
Ens talven laskut vielä isompia koska joulukuusta alkaen sähkö 50senttiä.
Olen yksin omakotitalossa asuva eläkeläinen ja nettoeläkkeeni on 1560 euroa kuukaudessa. Syrjäisen sijainni vuoksi minulla on myös auto. Joka kuukausi eläkkeestä jää säästöön 200-400 euroa, uyskurin saldo on tällä hetkellä jo useita kymppitonneja.
Viimeksi meni rahaa enemmän, kun tilasin katon välipohjaan lisäeristykseksi puhallusvillaa.
Joudut remppaamaan salaojat ja vesikaton, sekä kaiken mikä noiden väliin jää. Karkea remppabudjetti on n. 100 000e. Jos tuo ei ole este, niin siitä vaan.