Ihan pönttöä. Muovia ei saa laittaa muovinkeräykseen. Vain tietty muovi käy.
Sivan typerää. Voin laittaa jauhelipaketin ja tomaattirasia. Tyhjää rasvapurkkia en voi kuitenkaan laittaa. Saa laittaa pakkauksen, mutta ei kuitenkaan saa. On kierrätys tehty hankalaksi
Kommentit (113)
Menetin juuri uskoni ihmiskuntaan.
Lyhyt mielenkiintoinen dokumentti muovin kierrätyksestä. Joku laittanut pulkan keräykseen? Eikö eroteta pulkkaa pakkauksesta?
https://areena.yle.fi/1-4673161
Ihmiset ovat uskomattoman tyhmiä ja tietämättömiä. Olen lukuisat kerrat siirtänyt muovinkeräyksestä mm vateja, ämpäreitä jopa lastenpulkan pois muovijätteestä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aivan väärin että maksattaisit sellaisen tuoteen kierrätyksen pakkausteollisuudella joka ei ole mukana tässä kierrätys järjestelmässä.
...
Siis jos ostat pakastepusseja rullassa, ei kierrätettäviä, mutta kaupan hedelmäpussi on.
Täh? Taidan olla sitten vähän yksinkertainen, kun ei mene jakeluun. Sellainen kahiseva pakastepussi on ihan samaa tavaraa kuin kaupan hedelmäpussi. Miksi se pitäisi laittaa sekajätteeseen vai siksi, että olen ostanut nimenomaan sen pussin enkä sen sisälle pakattua hedelmää? Minä tomppeli olen kuvitellut, että kierrättämisen tarkoitus on se, että otetaan talteen mahdollisimman paljon käyttökelpoista raaka-ainetta. Mutta ilmeisesti tässä onkin kyse siitä, että kierrätys on lähinnä viherpesua ja hedelmäpusseja valmistava firma ei halua maksaa sen kuluja pakastepussifirman puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi aivan väärin että maksattaisit sellaisen tuoteen kierrätyksen pakkausteollisuudella joka ei ole mukana tässä kierrätys järjestelmässä.
...
Siis jos ostat pakastepusseja rullassa, ei kierrätettäviä, mutta kaupan hedelmäpussi on.
Täh? Taidan olla sitten vähän yksinkertainen, kun ei mene jakeluun. Sellainen kahiseva pakastepussi on ihan samaa tavaraa kuin kaupan hedelmäpussi. Miksi se pitäisi laittaa sekajätteeseen vai siksi, että olen ostanut nimenomaan sen pussin enkä sen sisälle pakattua hedelmää? Minä tomppeli olen kuvitellut, että kierrättämisen tarkoitus on se, että otetaan talteen mahdollisimman paljon käyttökelpoista raaka-ainetta. Mutta ilmeisesti tässä onkin kyse siitä, että kierrätys on lähinnä viherpesua ja hedelmäpusseja valmistava firma ei halua maksaa sen kuluja pakastepussifirman puolesta?
Kun ostat kaupasta kirkkaita pakasterasioita siksi, että pakastat siihen omia marjojasi, on ne käytön jälkeen sekajätettä. Jos ostat kaupasta samoja pakasterasioita, joihin marjatilallinen on pakannut marjoja sinun ostettavaksi, on se rasia muovijätettä. Näin tämä nykyinen kierrätyslaki menee, eli joku on halunnut tehdä asiasta mahdollisiman monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, todellakin saa kaikki puhtaat muovipakkaukset laittaa muovikeräykseen, kunhan ei ole PVC:tä.
Nyt olikin kyse tyhjästä rasvapurkista, jossa on vielä rasvat reunoilla. Muovinkeräyksessä on ohjeet, että PUHDASTA ja KUIVAA muovia. Sisälukutaito kunniaan
Oikeasti tuo tarkoittaa sitä, että purkin pitää olla tyhjä, kun se pistetään keräykseen. Ei siis pistetä keräykseen jääkaappiin unohtunutta majoneesipurkkia tyhjentämättä sitä ensin.
Koska muovi lajitellaan kierrätyslaitoksella vielä tarkemmin muovityyppien mukaan, kierrätykseen voi aivan hyvin pistää myös vanhat pakastusrasiat ja vastaavat pienet muoviesineet. Firmat puhuvat pakkausmuovista vain siksi, että keräykseen halutaan ensijaisesti muovia, josta valmistaja on jo maksanut kierrätysmaksun. Jonkun kierrätysfirman tyyppi sanoi fiksusti, että keräykseen voi pistää kaiken puhtaan muovin (mutta ei kuitenkaan sähkölaitteita tai isoja esineitä), sillä he lajittelevat kierrätykseen kelpaamattomat osat pois. On kuulemma parempi pistää muovi muovikeräykseen kuin sekajätteeseen, jos ei ole varma, kumpaan se kuuluu.
Jollain muulla alueella voi tietysti olla toisin.
Kunnan isoon virastotaloon hankittiin 7v sitten jättimäinen muovikeräyslava. Tyhjäksi melkein jäi. Liian monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän lasin- ja metallinkeräykseenkin laittaa vqan puhdasta lasia ja metallia. Moniko tiskaa ne lasiset ja metalliset purkkinsa.
Eipä pidä tuokaan paikkaansa. Metallikeräykseen voi hyvin pistää vanhan paistinpannun, vaikka pannussa on muovikahva ja muovipinnoite. Lasinkeräykseen saa laittaa pulloja, joissa on vaikkapa korkin metallirengas kiinni tai jotain muovista, kuten vaikka öljypullon muovinen kaatonokka.
Kierrätysfirmassa lasi ja metalli murskataan ja murskeesta erotetaan väärät materiaalit.
Vierailija kirjoitti:
Muovin keräys on vain pakkausmuoveille, siihen ei saa laittaa itse tuotetta vaikka olisi samasta muovimateriaalista tehty.
Kyseessä on pakkausmateriaalien kierrätys, ei muiden muovituotteiden.
Siis se muovi joka suojaa niitä pakasterasioita on kierrätettävissä nykyisen järjestelmän mukaan, mutta pakasterasia ei.
Mutta kaupasta ostetun perunasalaatin rasia kyllä kelpaa kierrätykseen, onhan se pakkausjätettä.
Onko tätä nyt niin vaikea ymmärtää?
Ihan sama, kuka maksaa. Käyttökelpoista muovia ei pidä pistää sekajätteeseen vain siksi, että Suomessa teollisuus on sopinut vain pakkausmuovin kierrätyksestä. Jos muualla Euroopassa kierrätykseen kelpaa kaikki muovi riippumatta siitä, onko se ollut pakkaus vai itse tuote, Suomessa on syytä ottaa käyttöön sama systeemi. Muovit ovat ympäristölle haitallisia (raaka-aine on öljy), joten kaikki mahdollinen muovi on kierrätettävä. Muovilla ei pidä täyttää kaatopaikkoja, eikä sitä pidä polttaa, jos sen voi kierrättää.
Muovia voi käyttää aina uudelleen ja uudelleen, joten sitä ei pitäisi polttaa pois vaan käyttää uusien tuotteiden raaka-aineena. Parempi tietysti laittaa polttokelpoiseen jätteeseen kuin kaatopaikalle mutta mieluummin suoraan kierrätykseen. Onko kaatopaikkoja edes olemassa enää Suomessa? Meidän alueella kaikki jätteet lajitellaan.
Nyt kun on pakkausmuovit ja lasipakkaukset käsitelty, niin muistattehan myös, että paperikassit eivät kuulu keräyspaperiin vaan kartonkikeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on pakkausmuovit ja lasipakkaukset käsitelty, niin muistattehan myös, että paperikassit eivät kuulu keräyspaperiin vaan kartonkikeräykseen.
Kaikki paperipakkaukset kuuluu kartonkikeräykseen? Ja lehdet ja posti sitten paperinkeräykseen?
Vierailija kirjoitti:
Ruskeat. Valkeat paperikassit ovat paperijätettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin lasin keräys mihin ei saa laittaa lasiastioita tai ikkunalasia :D
Koska se on tarkoitettu lasiPAKKAUKSILLE. Miu kuin pakkauslasi kuuluu poltettavaan jätteeseen, koska ne ovat kierrätykseen kelpaamatonta. Ominaisuus on ihan eri ikkunalasilla ja juomalasilla kuin sillä Felixin kurkkupurkilla.
Kovaa ja läpinäkyvää on kumpikin, joten se saa riittää. Ottakoon sitten joku muu pois, jos häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, todellakin saa kaikki puhtaat muovipakkaukset laittaa muovikeräykseen, kunhan ei ole PVC:tä.
Minä en ainakaan edes näe niitä muovipakkauksien pohjaan merkattuja kohokirjaimia, joilla se laatu kerrotaan, enkä myöskään tuhlaa vettä joka purkin pesuun.
Aivan järjetöntä hommaa.
Kyseessä on nimenomaan pakkausmuovin keräys. Pakkaus etuliite on vain tipahtanut yleiskielessä pois.
Sekajätteeseen kelpaa kaikki ja sekajätteeseen laitan niin muovit kuin ruuantähteet. Maksaa kuukaudessa vähemmän kuin 4 erillistä astiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta muovin puhdistamisestakin on erilaisia ohjeistuksia. Jossain sanottiin, että jos ei lähde putipihtaaksi kylmällä vedellä huuhtaisemalla, pitää laittaa sekäjätteeseen ja viime viikolla jossain lehtijutussa sanottiin, että nopea kylmällä vedellä huuhtelu riittää, ei tarvi olla putipuhdasta.
Juu, peseminen on "yleinen harhaluulo". Miksi siihen sitten on ohjeistettu?
Vierailija kirjoitti:
Muovin keräys on vain pakkausmuoveille, siihen ei saa laittaa itse tuotetta vaikka olisi samasta muovimateriaalista tehty.
Kyseessä on pakkausmateriaalien kierrätys, ei muiden muovituotteiden.
Siis se muovi joka suojaa niitä pakasterasioita on kierrätettävissä nykyisen järjestelmän mukaan, mutta pakasterasia ei.
Mutta kaupasta ostetun perunasalaatin rasia kyllä kelpaa kierrätykseen, onhan se pakkausjätettä.
Onko tätä nyt niin vaikea ymmärtää?
Miten se loppukäsittelijä tietää, onko ne pussit rullassa olleita pakastepusseja vai niitä kaupan hedelmäpusseja?
Mulla on nimittäin kotona myös niitä kaupan pussien kaltaisia pusseja iso rulla. Joskus jossain markkinoilla myyty halvalla.
Aika usein näkyy keräyspisteellä ämpäreitä, no onhan niihinkin tietty sitä vettä pakattu...
Joo todella ihmetyttää mikä on vaikeeta tässä. Ihan kertalukemalla selviää ohjeistuksesta jollei järki riitä ymmärtämään mikä on "pakkaus".