Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi

Vierailija
25.10.2022 |

Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.

Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.

Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.

Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.

Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.

Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap kun se verenpaine ei välitä sun lapsuuden traumoista tai syömisongelmista tai loukatuista tunteista tai häpeästä ja harmista mitä lihavuus sulle aiheuttaa. Voit maailman tappiin uhriutua ja ulista, mutta se verenpaine johtuu isolta osin sun elintavoista (fakta, ei sulle mitään geneettistä verenpainetautia ole, lähes kellään ei ole) ja sua hävettää ja/tai harmittaa kohdata tämä totuus.

Yrität täällä nokkelana heitellä jtn omasta mielestäsi nasevia vastauksia ja heiluttelet traumakortteja ja koulukiusauskortteja, mutta mikään näistä ei muuta sitä faktaa että jos verenpaineesi kiinnostaa (kannattaa kiinnostaa, korkealla verenpaineella on pitkällä tähtäimellä valtavat riskit, seuraukset johtavat usein ennenaikaiseen kuolemaan) niin sun pitäis laihduttaa. Eipä auta itku, ei se totuutta muuta. Faktat taas nyt ei muutu sen perusteella, mitä sinä olet valmis hyväksymään ja mitä et.

t. kokonaan ymmärtämätön i d i o o t  t i

Vierailija
222/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloiseen ylipainoon on kaksi hoitomuotoa. Laihduttaminen (minkä kukaan muu ei voi puolestasi tehdä) tai liikalihavuusleikkaus (joka tosin on kallis eikä ole varmuutta ettet sen jälkeen jatka samalla roskaruuan kulutuksen ja liikkumattomuuden linjalla). Tee valintasi äläkä mäkätä täällä yhtään sen enempää kuin mitä olet jo tehnyt.

Voi sua ressukkaa, joka et ole edes suolistohormoneista eli Ozempicista tai Saxendasta kuullut..!

Niillä voi laihduttaa  ja erittäin vaivattomasti! Sunkin kantsii tutustua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kaupasta kalium pillereitä. Ne laskee verenpainetta ja alat syömään liha kasvis painotteisesti.

Niitä ei saa käyttää ellei ole kaliumin vajausta. Liika kalium on vaarallista.

On kyllä mutta sama kun sanoisit että älä syö liikaa perunaa tai banaania. Erilaisia vajeita on mahdotonta tiedostaa varmaksi ilman testausta eikä lisäkalium ole vaarallista jos ei kourakaupalla syö pitkään unnustelematta omaa oloa

Perunoita ja banaaneja pitäisi syödä päivittäin kilotolkulla. Ennen kaliumin aloittamista pitää käydä verikokeessa. Vaikka kaliumia saa ostaa ilman reseptiä, se ei silti ole vapaasti hyllyssä vaan pitää pyytää farmaseutilta. Farmaseutti kysyy, onko kaliumin käyttämisestä juteltu lääkärin kanssa.

Kyllä kaluimia voi ostaa luontaistuotekaupoista 100mg vahvuisena. Sitä voi ottaa 100-300mg päivässä ihan turvallisesti lisäravinteena. Yhdessä keskikokoisessa banaanissa on kaliumia 448mg, joten se on paljon enemmän, kuin tuo lisäravinneannos.

Vierailija
224/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.

Ap

Lienet tietoinen että lihavuus ja verenpainetauti ovat kytköksissä toisiinsa ja se on yksi tavallisimmista riskitekijöistä mm. tupakoinnin ja suolan käytön ohella.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00034

Lihavuus, etenkin vyötärölle kertyvä liikapaino. Yli 15 kiloa ylipainoisten keskuudessa kohonnut verenpaine on kolme kertaa yleisempää kuin normaalipainoisten keskuudessa.

Etkö osaa lukea? Ap laittoi aloitukseen, että kyseessä on ylipainon liitännäissairaus.

Vierailija
225/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut itse myös tilanteessa, jossa oli lievästi ylipainoa ja myös verenpaine koholla - ja sain verenpainelääkityksen ihan pyytämättä. Onhan jo lievä mutta pitkään jatkunut koholla oleva verenpaine sellainen juttu, joka on oikeasti pakko hoitaa. Kaikilla se laihduttaminen ei todellakaan maagisesti verenpainetta laske. Mulla oli kohonnut verenpaine jo lukioiässä jolloin painoin alle 50 kg - todennäköisesti sukurasituksen vuoksi. Joka tapauksessa, ko. lääkäri ei missään vaiheessa käskenyt mua laihduttamaan tai saarnannut mistään ylipainoon liittyvästä vaan oli todella asiallinen ja ystävällinen. Eikä ollut mikään yksityinen lääkäri. Eikä ollut sekään lääkäri joka kohonneen verenpaineen lukioikäisenä mulla totesi. Eli AP, suosittelen vaihtamaan lääkäriä.

Rohkaisevaa kuulla tämä. Kiitos. Ehkä kokeilen vielä kerran.

Ap

Onko kyseessä verenpaine? Miksi et laita tänne, mitkä ne sun arvosi ovat? Varmasti liian korkeita arvoja hoidetaan myös lääkkeillä.

Vierailija
226/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei hyväksy sitä hoitokeinoa joka häntä auttaisi?

Hyväksyihän hän.

Vierailija
227/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

"Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?"

Tulkitset tekstiäni haluamallasi tavalla. En nimittäin sanonut noin.

"Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa."

Et tiedä minusta mitään muuta kuin sen, mitä olen kertonut ulkomuodostani ja taustastani ja se saa sinut selvästi vihaiseksi. Toki saat valita tehdä näin, mutta asenteesi olisi korjattavissa ja mielestäni olisit silloin miellyttävämpi ihminen.

Ap

Sinä käyt Suomessa lääkärissä, koska olet lihava. Tottakai kuormitat.

Ne on tosiasioita, ja tiedän kyllä, että totuudenpuhujista ei pidetä. Ei se minua kiinnosta, tavoittelen ihmisten havahtumista, en mukavaa hymistelyä.

Valehtelet. Sinä tavoittelet jo lytättyjen ihmisten lyttäämistä jotta voisit tuntea itsesi paremmaksi.

Sinunkaltaisesi ihmiset ovat syömishäiriöiden alku ja juuri ja siksi juuri sinä  kuormitat terveydenhuoltoa kun aiheutat syömishäiriötä muille. Saatat myös ajaa ihmisiä sairauslomille kiusaamisellasi ja sitten maksat veroillasi nekin.

Haha, niin juuri!

😅

Vierailija
228/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.

Ap

En usko hetkeäkään, ettet saisi verenpainelääkitystä, jos se on koholla. Verenpainetauti on tappava tauti.

Kyseessä on läskiprovoketju.

Vierailija
229/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

"Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?"

"Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa."

Et tiedä minusta mitään muuta kuin sen, mitä olen kertonut ulkomuodostani ja taustastani ja se saa sinut selvästi vihaiseksi. Toki saat valita tehdä näin, mutta asenteesi olisi korjattavissa ja mielestäni olisit silloin miellyttävämpi ihminen.

Ap

Ne on tosiasioita, ja tiedän kyllä, että totuudenpuhujista ei pidetä. Ei se minua kiinnosta, tavoittelen ihmisten havahtumista, en mukavaa hymistelyä.

Mihin sinä haluat minua havahduttaa? Jos se on se, että olen lihava ja en siksi ansaitse käydä lääkärissä tai olla olemassa, niin en voi tehdä muita johtopäätöksiä sinusta kuin ettet voi olla kovin miellyttävä ihminen. Onneksi jokainen saa aikuisena valita ne ihmiset ympärilleen, jotka ovat miellyttäviä.

Ap

Ap

No juuri nyt en ole ollut miellyttävä ihminen. Älä kuitenkaan sinäkään tuomitse muita tietämättä riittävästi ja etukäteen. Etukäteen siksi, että jo aloituksessa mainitsit vihapuheen, ja tavallaan loit odotusarvoa, että et tule hyväksymään neuvoja.

Ehkä todistat sen ennakko-odotuksen ketjussa vääräksi ja otankin ohjeet vastaan?

Haluan havahduttaa sinut siihen, että jotakin on ihan varmasti tehtävissä lihavuudelle, eikä se ihan välttämättä vaadi yhteiskunnan interventiota. Sanoit, että et halua pussikeittokuurille, ja minä sanon, että se on oikea päätös. Sellaiset ei johda hyvään.

Kauanko olet ollut uusilla elämäntavoilla? Lasketko kaloreita edes esimerkkipäivinä? Jatkuvaa kalorien kyttäämistä en näe järkevänä, mut onhan sulla yhä liikaa ruuansaantia.

Entä se vanha kunnon kävely? Teetkö sitä? Se auttaa yksistään paljon. Pelkkä sali ei riitä, vaikka sekin on ok. Pitkät lenkit, vaikka hitaastikin? Ihana äänikirja motivoimaan, tai musiikkia?

Pieniä juttuja kerrallaan mutta pysyväksi tavaksi.

Tiedän sinusta vain sanasi ja siksi en saanut sellaista kuvaa, että haluaisin olla kanssasi missään tekemisissä oikeassa elämässä. Hyvä kuitenkin, mikäli heräsit siihen, ettei kirjoituksesi kuulosta miellyttävän ihmisen kirjoittamalta.

Miksi minun pitäisi selvitä vaikeuksistani ilman "yhteiskunnan interventioita"? Jos muut ihmiset saavat apua heidän ongelmiinsa, niin miksi toisten ei pidä saada mitään apua ja vain selvitä yksin? Eikö se kerro siitä, etten mielestäsi olen huonompi ihminen, jonka ei pitäisi olla olemassa?

Ap

Miksi sinulle on tärkeää määritellä tuntematon ihminen epämiellyttäväksi henkilöksi, jonka kanssa et halua olla tekemisissä? Kuitenkin aloituksessa kerroit, ettei "vihapuhe" (kyseinen kirjoittaja oli mielestäni fiksu ja perusteli asiansa hyvin, siksi lainausmerkit) tunnu missään.

Toisaalta itse asiaa (paino, verenpaine, ehdotukset tilanteesi parantamiseksi) kommentoit aika niukalti.

Keskitytkö varmasti oikeisiin asioihin itsesi kannalta?

Muuten: Verenpainelääkkeillä voi olla tosi ikäviä sivuvaikutuksia.

Itse koen tärkeänä asettaa omia rajoja ja sanoa ääneen, mikäli joku alkaa puhua ikävästi. Ei elämästä selviä kovin hyvin, mikäli ei pysty sanomaan vastaan, kun joku haukkuu tai puhuu ikävästi.

Neuvoja en kommentoinut, koska yksikään niistä ei ollut sellainen, jota en olisi kuullut aiemmin. Myös neuvot, joista ei ole apua, eivät ole kovin mukava kommunoinnin muoto. Neuvominen ei useinkaan kerro siitä, että toinen haluaisi olla avuksi, vaan siitä, että haluaa osoittaa olevansa parempi ihminen kuin se neuvottava. Toki uskon, että tuolla kommentoijalla saattoi olla hyvä tarkoitus, mutta yhtä kaikki ne ovat moneen kertaan kuultuja ja sellaisia, jotka eivät auta.

Ap

Juuri näin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Palsta on täynnä tyhmiä, aivottomia kanoja vailla keskustelukykyä. Eivät ymmärrä aloitusta, johon vastaavat, tärkein tavoite on muka näyttää fiksulta! Vaan pieleen menee! Niin laihdutusmetodien määrän (henkilö tiesi jopa kaksi!), kuin ruuan sisältämän kaliuminkin osalta. Ja luen vasta ketjun sivua 3 tai oliko 4....

Vierailija
230/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mihin sinä haluat minua havahduttaa? Jos se on se, että olen lihava ja en siksi ansaitse käydä lääkärissä tai olla olemassa, niin en voi tehdä muita johtopäätöksiä sinusta kuin ettet voi olla kovin miellyttävä ihminen. Onneksi jokainen saa aikuisena valita ne ihmiset ympärilleen, jotka ovat miellyttäviä.

Ap

Ap

AP, mitä ihmettä täällä rähiset? Lääkärit ovat aivan oikeassa, että ylipaino nostaa verenpainetta, tykkäät tiedosta tai et. En voi tehdä muita johtopäätöksiä sinusta kuin ettet ole kovinkaan miellyttävä ihminen, sorry.

Kommentoijat ovat myöskin epäkypsyyden määrästä päätellen 25 ikävuoden alapuolella.

Vierailija
231/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikseipä kirjoitti:

Olisiko hyvä välimalli kuitenkin ravintoterapeutilla käynti, jos tällä voisi hiukan pitemmässä juoksussa oman itsetunnon lisäksi korjata myös mainitsemasi sairauden ilman lääkinnällistä tarvetta? Mieti mitkä edut tuo kaikkineen tarjoaisi.

Painosi silti selkeästi häiritsee sinua, mutta varsin selkeästi tekemäsi yritykset sen korjaamiseksi ovat olleet valitettavasti toimimattomia. Usein tämä johtuu ihan vaan, että oikeaa tiedoa siihen mitä se tarvitsee, ei ole. Sitten mennään pussikeittolinjoille ja hetimullenyt-ratkaisuihin, joista tulee sitä jojoilua, koska eihän sellaista loppuelämäänsä kestä.

Siihen aineenvaihduntaa sekoittamattomaan laihdutukseen riittää suht minimaalinen energiavaje, joka ei häiritse päivittäistä elämää ollenkaan. Se kestää tietysti pitkään, mutta sama aika siinä kuluu kuin lihavanakin ollessa.

Itse en kokenut tuota yhtä ravintoterapeutilla käyntiä hyödyllisenä, mutta ehkä se johtui siitä, että kyseessä oli vain yksi käynti, jossa ei päästy syvälle syömishäiriötaustaani tai traumataustaani.

Koen, että voisin mahdollisesti saada hyötyä terapiasta jossakin syömishäiriöihin erikoistuneessa paikassa. En tosin tiedä, miten helppoa tällaiseen paikkaan olisi päästä asiakkaaksi. Koitan ottaa siitä selvää.

Ap

Tässä kirjoitit sen, mitä minä olisin sinulle ehdottanut. Ehkä vielä se, että traumataustan käsitteleminen voisi olla hyödyllistä, ehkä psykoterapiaan hakeutuminen, jos on nyt voimia sitoutua useamman vuoden prosessiin.

Vierailija
232/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset.

'

Jokainen meistä lihavista tietää olevansa lihava.

Jokainen meistä lihavista tietää, että lihavuus on haitallista ja epäterveellistä.

Jokainen meistä lihavista haluaisi laihtua.

Jokainen meistä lihavista tietää, että pitäisi laihtua.

Jokainen meistä lihavista on yrittänyt laihduttaa.

Jokainen meistä lihavista tietää, millaisia ovat terveelliset elämäntavat.

'

Mutta. Niiden terveellisten elämäntapojen soveltaminen käytäntöön ei meiltä lihavilta onnistu.

'

"Miksi???", te kysytte.

"Hemmetin läskit, syökää vähemmän ja liikkukaa enemmän, ei ole niin vaikeaa!!!", te sanotte.

'

Mutta kyllä, kyllä se on meille vaikeaa.

'

Lihavuus johtuu ylensyönnistä. Ylensyönti on syömishäiriö. Syömishäiriö on mielenterveyshäiriö. Ja näihin mielenterveysongelmiin on todella vaikea saada apua. Näistä mielenterveysongelmista on todella vaikea päästä eroon.

'

"Yrittäkää edes, nähkää vaivaa!!!", te sanotte.

Voi, kyllä me todellakin näemme vaivaa. Joka ikinen päivä yritämme lopettaa liiallisen syömisen. Mutta se ei onnistu omin avuin. Olemme voimattomia mielenterveysongelmamme edessä. Tarvitsemme apua.

'

Lihavuuteen ei auta se, että meitä haukutaan ja syrjitään.

Lihavuuteen ei auta se, että meidän käsketään syödä vähemmän ja liikkua enemmän.

Lihavuuteen ei auta se, että meidän käsketään ottaa itseämme niskasta kiinni.

Jos nämä auttaisivat lihavuuteen, eihän meillä edes olisi lihavia.

'

Auttaako masentunutta, että häntä haukutaan ja syyllistetään? Auttaako häntä, jos häntä käsketään ottaa niskasta kiinni? Auttaako häntä, jos hänelle sanotaan, että hän on riesa, loinen ja yhteiskunnalle haitaksi?

'

Toistan: syömishäiriö on mielenterveyshäiriö.

'

-ohis, ei ap-

Tietenkään haukkuminen ei auta.

Mutta ei auta sekään, että autettava itse etukäteen päättää, että vain joku tietty juttu tulee olemaan se ratkaiseva.

Kyllä mielenterveyspuolen ongelmatkin voi helpottua ilman virallista hoitoa, jos ne ei ole mitään todella vakavia todellisuudentajuun vaikuttavia tai muita todella todella vakavia tiloja.

Toivoisin kyllä, että resurssisyistä jotain terveyskylän tyyppistä virallista self help -matskua olisi helpommin saatavilla. Jotain bottivetoista apuakin siihenvoisi liittää. Resurssit ei tule riittämään siihen, että kaikki saavat läsnäoloapua.

Sinä olet päättänyt, että ap on päättänyt noin. Kerrotko vielä miksi?

Vierailija
233/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkäpä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikseipä kirjoitti:

Olisiko hyvä välimalli kuitenkin ravintoterapeutilla käynti, jos tällä voisi hiukan pitemmässä juoksussa oman itsetunnon lisäksi korjata myös mainitsemasi sairauden ilman lääkinnällistä tarvetta? Mieti mitkä edut tuo kaikkineen tarjoaisi.

Painosi silti selkeästi häiritsee sinua, mutta varsin selkeästi tekemäsi yritykset sen korjaamiseksi ovat olleet valitettavasti toimimattomia. Usein tämä johtuu ihan vaan, että oikeaa tiedoa siihen mitä se tarvitsee, ei ole. Sitten mennään pussikeittolinjoille ja hetimullenyt-ratkaisuihin, joista tulee sitä jojoilua, koska eihän sellaista loppuelämäänsä kestä.

Siihen aineenvaihduntaa sekoittamattomaan laihdutukseen riittää suht minimaalinen energiavaje, joka ei häiritse päivittäistä elämää ollenkaan. Se kestää tietysti pitkään, mutta sama aika siinä kuluu kuin lihavanakin ollessa.

Itse en kokenut tuota yhtä ravintoterapeutilla käyntiä hyödyllisenä, mutta ehkä se johtui siitä, että kyseessä oli vain yksi käynti, jossa ei päästy syvälle syömishäiriötaustaani tai traumataustaani.

Koen, että voisin mahdollisesti saada hyötyä terapiasta jossakin syömishäiriöihin erikoistuneessa paikassa. En tosin tiedä, miten helppoa tällaiseen paikkaan olisi päästä asiakkaaksi. Koitan ottaa siitä selvää.

Ap

Tarkoitin juuri sellaista ravintoterapeuttia, joka keskittyisi ihan pelkkään ravintoasioihin. Kertoisi mitä mitäkin suunnilleen sisältää, mistä ruokavalio koostuu, miten sitä ylläpidetään ja eritoten auttaisi rakentamaan sellaisen ruokavalion, joka sopii sinun tarkoituksiin ja olisi helpoiten toteutettavissa niin, että voit sitä noudattaa. Jotain konkreettista apua, jolla voit tehdä muutoksia jo nyt, eikä vuosien päästä.

Syömihäiriötaustat ja traumat on oikean terapeutin hommia ja niissä kestää vuosia. Niiden selviäminen ei kuitenkaan ole este tai vaatimus oikein syömiselle.

Jos ei yhtään tiedä miten ravinto tai ruokavalio koostuu, on sitä hyvin vaikea noudattaa. Ja jos ei voi noudattaa, ei tapahdu muutoksia. Ja kun ei tapahdu muutoksia, niin palaa entiseen ja syntyy jojoilua.

Ja jos olet ollut ylipainoinen jo kouluajoista, uskoisin että tämä aihealue ei ole selkein ja siksi toisi helpoimmalla tavalla suurimmat voitot.

Nimenomaan varsinkin lapsista asti lihavilla se laihtuminen tukin on sellainen toimenpide, joka selviää sillä, että joku kertoo, miten paljon missäkin on eri ravintoaineita ja energiaa.

Itse tiedän kyllä, miten paljon eri ruoat suunnilleen sisältävät energiaa. Kaloritaulukot on syömishäiriöisimpinä aikoinani tulleet kovasti tutuiksi. Ei tuo tieto yksinään tuo muutosta asiaan ja voi suistaa takaisin syömishäiriön syövereihin.

Omaan logiikkaani sopisi paremmin sellainen terapia ja apu, joka ottaisi huomioon yksilölliset syyt ja seuraukset puhtaiden numeroiden ja taulukoiden sijaan.

Ap

Siinä tapauksessa jos tiedät taustat ravinnosta hyvin, _ei valitettavasti kukaan pysty sinua auttamaan_

Tiedät miten homma toimii, mutta et näe tärkeäksi tehdä sitä, vaan eri syillä sallit sen itsellesi ja odotat jotain taikasauvaa, jolla se tehdään puolestasi. Niin ikävää kuin se onkin, on se enää pelkästä halusta ja itsekurista kiinni ja jos et kerran halua, niin mitä siihen kukaan voi.

Siinä ei auta mikään muu, kun löydät jotain mikä motivoi sinua tekemään asiat toisin.

Huh huh... onpa tynnyrissä kasvaneen tekstiä taas.

Vierailija
234/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on, että kaikkein syyllistävimmät kommentit ja niissä ilmentyvä yleinen ilkeys saattavat olla ylipainoa/kin ylläpitävä voima- jopa aiheuttava.

Huhhuh, nyt lihavien mielestä heidän lihavuutensa on jo hoitohenkilökunnankin vika...

Ai, et tajunnut, että se koski kylläkin kanssaihmisiä? Eli esim. sinuakin.

Vierailija
235/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti yrittää laihduttaa. Minullakin oli jonkin verran ylipainoa ja alkoi verenpaine nousemaan ja sokerit myös. Lääkärissä sanottiin ihan suoraan, että laihdutus, jos meinaat pysyä terveenä. Tein näin. Kun kävin kontrollissa, paineet ja sokerit oli laskeneet. Lääkäri kehui ja alkoi suhtautua vakavasti. Hän tajusi, että tein töitä käskettyä ja otin asiat vakavasti. Joten hän suhtautui samalla tavalla.

Tässä on vain se, että mielestäni on lääkäriltä väärin kehua painon laskusta, jos hän ei tarkalleen tiedä, miten se on tapahtunut. Onpas esim. tervettä, että on jollakin pussikeitoilla tai kokonaan syömisen lopettamalla on saanut painon laskemaan (en sano, että sinä kirjoittaja teit näin, mutta monet tekevät). Hienoa, että potilas joutuu seuraavaksi mahdollisesti anoreksian vuoksi sairaalaan?

Itse olen mm. tehnyt tällaisia muutoksia omaan arkeeni:

- myin autoni ja pyöräilen nykyisin noin 100 kilometriä viikossa

- aloin käydä salilla aluksi 2 kertaa viikossa ja nyt 3 kertaa viikossa

- pilkon joka aamu kulhollisen vihanneksia ja hedelmiä ja syön sen päivän aikana

- olen tehnyt päivärutiinit, joissa on helppo pysyä. Rutiinien mukaan tulee syötyä säännöllisesti joka päivä 4 ateriaa. Tässä olen pysynyt hyvin. Ruokavalio ei ole fitnessbodaajan, mutta en närästyksenkään takia voi vetää esim. hampurilaisia tai suklaata joka päivä niin kuin jotkut vastanneista epäilivät.

Mielestäni nämä muutokset ovat hyviä askeleita terveellisessä elämässä, mutta kiitosta ja kehuja ei keneltäkään tule ellei paino putoa. Tai sitä, että saisi terveysasioissaan hoitoa.

Ap

Ja miksi et laita lukemiasi tänne? Kuulostaa ihan sille, että sinun verenpaineesi ei vielä tässä vaiheessa vaadi hoitoa.

Vierailija
236/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.

Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.

En ole ap, mutta voisitko neuvoa mua? Olen 62v. ja painan 64kg, pituutta on 157cm. Verenpaine noin 140/90.

Voin, jos ongelma on verenpaine ja mainitsemasi yksittäinen luku on vähän korkea. Mutta se ei kerro koko totuutta. Missä yhteydessä mitattu, onko ollut lepoa, olitko lääkärissä, kaikella merkitystä. Jos lääkärillä, hän on varmaan sanonut, että vähän korkea, mutta se on tavallista siinä tilanteessa.

Painosi on minusta hyvä ikään nähden ja kannattaa pitää huolta, ettei nouse, koska iän myötä lihakset tuppaa pienenemään riippuen minkä verran harrastaa liikuntaa.

Onko sinulla verenpainemittari? Eli kotona saa parhaat tulokset ohjeitten mukaan, onko kotimittaria? Onko lääkitystä mihinkään tautiin?

Verenpainehan on vaihteleva, joten vasta monen päivän tai viikon lukemilla näkyy keskiarvo ja siihen vaikuttavat tekijät.

Vierailija
237/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et vastaa siihen, millä tasolla paineet ovat? Se vaikuttaa paljon siihen, mitä tilanteesta voi sanoa ja millaisia omia kokemuksia jakaa jne.

Nämä tiedot olen antanut terveydenhuollossa. Sinulle ne eivät kuulu millään tapaa

Ap

Niin, voisi ajatella ennemmin, että lihava saa terveydenhuollossa verenpainelääkkeet HELPOMMIN, kuin hoikka. Lihavalle verenpaine on pahempi riski, eikä hoikilta sitä aina hoksata edes mittailla välttämättä samoissa vaiheissa, kuin lihavilta.

ELi emme vain ymmärrä sitä, että miten muka et saa lihavuuden takia hoitoa verenpaineeseen? Taisi nyt jotain jäädä kertomatta. En usko, että vp on tässä se sairaus, jota ei ylipainon takia hoideta, vaan se on jokin muu.

Vierailija
238/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun menee lääkäriin jonkun oireen takia, lääkärit aina ensin miettivät, mikä on todennäköisin syy oireeseen. Korkean verenpainaan taustalla yleisimmin ovat ylipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö, runsas kofeiinipitoisten juomien käyttö, runsas suolan käyttö sekä tiettyjen tulehduskipulääkkeiden pitkäaikainen ja/tai runsas käyttö. Lääkärin näkökulmasta ei ole järkevää alkaa hoitaa oiretta (jos oire ei kuitenkaan ole vaarallisella tasolla) ennenkuin oireen syihin on tehty muutoksia. Pilleri poskeen ei ole enää nykyisin se, mitä lääkärit ensimmäisenä määräävät. Mulla on jo ikää sen verran, että on kokemusta lääkäreissä käynneistä monelta vuosikymmeneltä ja tosiasia on, että yhä useammin lääkärit pyrkivät olemaan määräämättä lääkkeitä ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Ylipainoinenkin voi saada verenpainelääkityksen, jos lääkäri katsoo verenpaineiden olevan huolestuttavan korkeita. Aloittajan kirjoituksista ei käynyt selville, ovatko hänen verenpaineensa huolestuttavan korkeita vai haluaisiko hän verenpainelääkityksen vain siksi, että hänen suvussaan on korkeaa verenpainetta. Jos aloittajan verepaine on ylipainosta huolimatta kutakuinkin normaali (mikä on hyvinkin mahdollista, koska aloittaja on kertomansa mukaan keskimääräistä liikunnallisempi ihminen), tietenkään lääkäri ei aloita verenpainelääkitystä. Ei diabeteslääitystä, reumalääkitystä, sepelvaltimotautilääkitystä tai muitakaan lääkityksiä aloiteta vain sillä perusteella, että näihin sairauksiin on geneettinen sukurasite. Siis ikäänkuin varmuuden vuoksi. Jos aloittajalla on nyt normaalin rajoissa oleva verenpaine, lääkitys aiheuttaisi vain verenpaineen laskemisen liian alas. 

Toivon, että et ap loukkaannu, mutta mulle tuli mieleen, että jos olet ollut aiemmin syömishäiriöinen, oletko sittenkään mitenkään järkyttävän lihava? Vai ajatteletko vain, että esim 10 kg ylipainosi olisi suurikin riskitekijä verenpaineesi suhteen? Jos verenpaineesi ovat nyt normaalin rajoissa eikä ylipainoakaan ole useita kymmeniä kiloja, lääkäri on hyvinkin voinut katsoa, että et tarvitse verenpainelääkkeitä vaan jo se riittää, että laihdutat muutaman kilon. Ja kerroit vielä, että kulutat liikkumalla 1800 kcal joka päivä, joten jos sulla olisi esim 30-40 kg ylipainoa, et välttämättä edes kykenisi liikkumaan niin paljon. Siitäkin mietin, että oletko sittenkin vain omasta mielestäsi lihava. 

Lääkäreiden kehotukset laihduttamiseen voivat johtua yksinkertaisesti siitä, että lääkärit eivät katso verenpaineesi olevan sellainen, että tarvitsisit lääkityksen. Ja jotta et tulisi tarvitsemaan verenpainelääkitystä jatkossakaan, olisi hyvä pyrkiä normaalipainoon. Verenpaineen heittely on täysin normaalia. Fyysinen tai psyykkinen rasitus, kofeiini ja moni muu voi nostaa verenpaineen varsin korkeaksikin ilman, että siitä olisi mitään vaaraa. Paljon oleellisempaa on, mikä on verenpaineen taso silloin, kun ei ole tehnyt mitään em verenpainetta kohottavista asioista. Jos se taso on normaalin rajoissa, verenpainelääkitykselle ei ole tarvetta. 

En ollut tuo, joka sanoi liikkuvansa 1800 kcal edestä joka päivä. Olen allekirjoittanut kaikki kirjoittamani viestit "Ap". En liiku noin paljon, mutta en kyllä ole täysin liikkumatonkaan.

Minusta on haitallista, että ajattelet, ettei tietyn painoinen henkilö voisi liikkua paljon. Keho on niin yksilöllinen, ettei tuollaisia johtopäätöksiä voi kukaan vetää.

Olen kyllä ihan selvästi lihava ja verenpainetasot sellaiset, että mikäli olisin hoikka, niin lääkitys olisi varmasti aloitettu jo.

Ap

O-ou, nyt et taida olla ihan realiteeteissa. Tajuat varmaan, että lihavien verenpainetta hoidetaan matalammalla kynnyksellä, kuin hoikkien?

Vierailija
239/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.

Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.

En ole ap, mutta voisitko neuvoa mua? Olen 62v. ja painan 64kg, pituutta on 157cm. Verenpaine noin 140/90.

Voin, jos ongelma on verenpaine ja mainitsemasi yksittäinen luku on vähän korkea. Mutta se ei kerro koko totuutta. Missä yhteydessä mitattu, onko ollut lepoa, olitko lääkärissä, kaikella merkitystä. Jos lääkärillä, hän on varmaan sanonut, että vähän korkea, mutta se on tavallista siinä tilanteessa.

Painosi on minusta hyvä ikään nähden ja kannattaa pitää huolta, ettei nouse, koska iän myötä lihakset tuppaa pienenemään riippuen minkä verran harrastaa liikuntaa.

Onko sinulla verenpainemittari? Eli kotona saa parhaat tulokset ohjeitten mukaan, onko kotimittaria? Onko lääkitystä mihinkään tautiin?

Verenpainehan on vaihteleva, joten vasta monen päivän tai viikon lukemilla näkyy keskiarvo ja siihen vaikuttavat tekijät.

Mä sanon vielä tuosta painosta, että ikä huomioonottaen se on minusta hyvä.

Vierailija
240/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olkaa sitten niin läskejä kuin haluatte kun seuraavaksi aletaan uhriutumaan että kuinka maattiin nälkäkuoleman partaalla ulisten että tämäkö on loppuelämää. Syökää, nielkää ja mässäilkää! Purilaista poskeen ja extrajuustot päälle! Varmasti soossia ja läskimuhennosta! Kierikää keittiöön ja nääntykää verenpaineisiinne! Kuin tykkäätte kun mikään ei sovi eikä ainakaan annoskoon tarkkailu ole sopivaa.

Ps aika harva normaalipainoinen on ortorektikko, me vaan osataan. Te ette. 

Haistapa vit tu

Joko rapisee sipsipussi vai Woltin kuski kärrää makkaraperunoita extramajoneesilla? Mieti nyt kaikkia niitä maailman herkkuja mitä et ole vielä päässyt maistamaan. Yritä nyt tänään ainakin prosentti lisää syödä <3 

Pakko sanoa ohiksena, että juttusi alkavat vaikuttaa vahvasti psykoottistasoisilta. Sairaan energian voi oikein aistia ruudun takaa, surullista.

Kirjoittaa ihminen joka ei halua laihduttaa vaikka verenpaineet ovat korkealla ja uhkailee sen jälkeen nääntyvänsä nälkään jos joutuu laihduttamaan.  Ota ota nyt vähän vielä ruokaa, mieli tekee kuitenkin. Mitä peilistä näkyy?

Kirjoitat niin kuin lääkäri olisi ap:n uhri, joka ei vain mitenkään voi aloittaa verenpainelääkitystä ap:lle, vaikka verenpaineet ovat korkealla, koska tämä ei suostu laihduttamaan. 😄