Miksi Suomessa työpaikoilla kytee kauhea kiusaamiskulttuuri???
Mikä h*lvetti siinä mättää, että aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin pahaiset kakarat? Olen ollut 5 eri alalla ja törmännyt jokaisessa paikassa tähän ilmiöön enemmän tai vähemmän. Hyi oksetus.
Kommentit (92)
Suomalaiset ovat vastenmielistä ja pahansuopaa kansaa, jossa lapset kasvatetaan nöyryyttämällä "vaatimattomiksi".
Mun työpaikassa on kiva tunnelma, samoin kaverieni työpaikoilla. Mistä löydätte näitä ankeita työpaikkoja? Voiko yhteinen nimittäjä olla muista valittava itse?
Ei se kyde - se suorastaan roihuaa. Ihmiset voi pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikassa on kiva tunnelma, samoin kaverieni työpaikoilla. Mistä löydätte näitä ankeita työpaikkoja? Voiko yhteinen nimittäjä olla muista valittava itse?
Hienoa kuulla, että sinun ja sinun kavereitasi ei olla kiusattu. Mutta yritä ymmärtää, että se mitä ei tapahdu sinulle tai sinun kavereillesi on arkipäivää monelle muulle. Suomessa yleisesti on suuret työpaikkakiusaamis tilastot.
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla kiusaaja. Tuo asenne, että kiusaaminen on kiusatun oma vika on todella oksettava.
Ihmiset käyttävät kaikenlaisia keinoja turvatakseen oman selustansa! Kiusaaminen on konsteista helpoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla kiusaaja. Tuo asenne, että kiusaaminen on kiusatun oma vika on todella oksettava.
Se voi olla. Sitä saa, mitä tilaa. -eri
Samaa olen ihmetellyt! Olen opiskellut kursseilla, ollut työharjoitteluissa ja työskennellyt kuudessa eri maassa viimeisen kahdeksan vuoden aikana, vähintään puolen vuoden jaksoja.
Von sanoa suoraan että missään ei ole tälläista armeijamallista simputuskulttuuria kuin Suomen työpaikoilla. Täällä jokainen sooloilee ja pyrkii esittämään parempaa, käyttämällä muita häikäilemättömästi hyväkseen, repimällä vaikka toisten selkänahat päästäkseen ylöspäin uralla. Muualla halutaan eteenpäin ja muille tiimissä samaa koska halutaan olla se paras tiimi, mutta Suomessa on tärkeä päästä ylöspäin.
Sekin on yleistä että tietyt tyypit haukkuu rumasti pomojaan työkavereille mutta ovat mielin kielin kielet ruskeina samalla sekunnilla kun pomo on ympärillä ja siinä paukutellaan henkseleitä ja kehutaan itseään ja on niin pätemisen tarvetta ja p---- seennuolemista että oksettaa.
Suomen työpaikoilla miehet käyttäytyy akkamaisesti, olen kuullut tästä muiltakin, eli menevät kitisemään pomoille jos joku heidän tasolla ja ehkä koulutetumpikin nainen ei suostu olemaan heidän sihteerinsä ja alistettavana. Minun kohdalle sattunut kaksi tällaista tapausta täällä Suomessa viimeisen kolmen vuoden sisään! Vain siksi koska olen pidemmälle koulutetumpi ja pätevämpi henkilö mutta olenkin panostanut osamiseeni ja tekemiseeni, sen sijaan että olisin kulkenut vaan puhumassa ja paukuttelemassa henkseleitä pomojen suosioon. Viisaat pomot huomaavat osaajat ja tekijät, ja osaavat karsia ne mielistelijät, viimeistään siinä vaiheessa kun tuloksia aletaan tarkastelemaan.
Kyse on johtamisongelmasta. Esimiesten on saatava koulutus. Sitä ei nähtävästi ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat vastenmielistä ja pahansuopaa kansaa, jossa lapset kasvatetaan nöyryyttämällä "vaatimattomiksi".
Ei pidä paikkansa, tämän päivän työelämän aikuiset ovat todella oman arvonsa tuntevia ja päällepäsmäreitä ja ovat vaatimassa johtajien paikkoja heti valmistuttuaan. Kun eivät sitä saa, niin masentuvat ja jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuten eräs meidän työpaikalla, juuri työt aloittanut nuori nainen itki kun ei saanut 6 kk jälkeen hakemaansa tiiminvetäjän paikkaa, ja jankutti että kun hänelle ei ole koskaan sanottu kotonakaan EI että isi ja äiti ei ikinä kieltäneet jos halusi jotain eikä koulussakaan kielletty, ja sitten sekosi pää eikä sitä näkynyt varmaan vuoteen, sitten lopulta katosi työntekijälistoilta. Firmahan tuossa joutui maksaa ne sairaslomat kun henkilön 6 kk koeaika oli ollut ohi. Oltaisiin voitu palkata joku tehokkaampi ja työtä vähemmän vieroksuva henkilö niilläkin rahoilla.
Ei pelkästään työpaikoilla.
Kyllä kiusaamisen ja todella ilkeän kommentoinnin näkee tällä palstallakin selkeesti. Se, joka kommentoi ilkeästi anonyyminä netissä, tekee sitä taatusti myös IRL.
Fiksu ihminen käyttäytyy fiksusti myös anonyyminä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiusaamisen ja todella ilkeän kommentoinnin näkee tällä palstallakin selkeesti. Se, joka kommentoi ilkeästi anonyyminä netissä, tekee sitä taatusti myös IRL.
Tai sitten ne fiksut ei enää jaksa olla toisten kynnysmattoina työpaikoilla tai mahdollisesti myös kotona lasten ja puolisojen toimesta, ja tulevat tänne huutelemaan.
Perheissäkin tapahtuu sukujen välillä kai se sodan nöyryyttävä tappio jätti jälkensä
Katsokaa Bb sama homma
Olin sellaisessa työssä jonkin aikaa että vuoronperään 1 kk Ruotsissa ja aina sen jälkeen 1 kk Suomessa.
Ruotsin toimistolla oli aina hyvä ja rento fiilis, sinne oli mukava mennä, kaikki kerääntyivät yhteen mennäkseen lounaalle, keskustelu oli aina avointa, saatiin mielestäni paljon aikaan ja päädyttiin hyviin ratkaisuihin kun kaikki saivat esittää tasapuolisesti mielipiteensä ja ideansa.
Suomen toimistolle ahdisti mennä, monet kyttäsivät toisiaan ja että mitä tekevät ja missä menevät, porukat jättivät piruuttain ihmisiä yksin lounaalle mennessään ja jälkeenpäin kiusasivat että "voih me ei muistettu sua, hehe, no ens kerralla sitten" ja sitten silmän muljautteluja ja veemäisiä virnuiluja toisilleen. Istuttiin näön vuoksi palaveeraamassa vaikka joku teki itsenäisesti päätöksiä ja muut käskettiin mukaan, ja jos ne meni veeduiksi niin sitten siitä syytettiin kaikkia muita, ja se huonon päätöksen tekijä ylennettiin parempaan hommaan ja pois siitä sen hetkisestä jos useampi valitti. Eli huonoista päätöksistä sai vaan paremman viran, mutta hei tuohan pätee Suomen politiikassakin, ja monissa yrityksissä että mitä enemmän mokaa, sitä paremmat virat on virkaveljet ja -siskot hoitamassa!
Suomessa ollaan aina uhkailemassa YT-neuvotteluilla, se on kuin jokin pahuuden varjo joka roikkuu niskan päällä, miten sellaisessa ilmapiirissä voi olla motivoitunut, innovatiivinen? Ruotsissa kannustettiin siihen aivan eri tavalla eikä työntekijöitä uhkailtu.
Jos joku ihmettelee miksi en jäänyt Ruotsin puolelle töihin, niin mieheni ei saanut Ruotsista sopivia ja mieluisia töitä, joten jäimme Suomeen kun minun työpaikkakin oli valmiiksi täällä vaikka olisin voinut siirtyä sinnekin, ja koska perhe asuu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ne fiksut ei enää jaksa olla toisten kynnysmattoina työpaikoilla tai mahdollisesti myös kotona lasten ja puolisojen toimesta, ja tulevat tänne huutelemaan.
Sori, mutta fiksu ihminen ei tuota tee.
Sitä haukutaan, joka on osaavin.
Onhan se hirveää, kun joku hoitaa työt paremmin kuin itse tekee.
Sain kokea kiusaamista kyykyttämisen muodossa jo teini-ikäisenä tettiläisenä, jäi silloin jo pska maku suuhun työelämästä, myöhemmin aikuisena pääsin ensimmäiseen työpaikkaani enkä alunperinkään istunut pitkäaikaiseen pieneen työporukkaan mukaan. Sain kokea syrjimisen, pskan jauhamisen seläntakana, kaikki huonoimmat hommat dumbattiin minulle, minun piti aina joustaa ja, jos en niin sain kuulla siitä esimieheltäni. Väsyin tähän ja masennuin, olin työttömäni 5 vuotta kunnes aloin opiskelemaan yrittäjyyttä ja se oli elämäni parhain päätös, nyt saan olla oman elämäni pomo.