Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkupohja ei onnistu ikinä

Vierailija
24.10.2022 |

Mikä siinä mättää kun en koskaan saa kakkupohjasta sellaista pehmeää ja ilmavaa niinkuin muilla. Vatkaan hyvin. Onko sillä merkitystä paistaako tavan lämmöllä vai kiertoilmalla?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te leivitätte sen kakkupohjan korppujauhoilla? En oikein ymmärrä tätä. Vehnäjauhot käy oikein hyvin, ja aivan ohut kerros, ylimääräiset voi kopsauttaa pois.

Vierailija
22/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä vinkeistä. Oliko väliä käyttääkö kiertoilmaa vai tavallista uunia?

-ap

Minulla on tavallinen, halpa ja epätasaisesti paistava uuni. En ole koskaan leiponut kiertoilmauunilla, en tiedä miten se toimisi. Kuulemma kohokas ei ainakaan tykkää. Eikä niistä kiertoilmauuneista saa sen kierto-toiminnon pois päältäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te leivitätte sen kakkupohjan korppujauhoilla? En oikein ymmärrä tätä. Vehnäjauhot käy oikein hyvin, ja aivan ohut kerros, ylimääräiset voi kopsauttaa pois.

No, koska olen testannut vehnäjauhoilla, mannaryyneillä, kookoshiutaleilla jne ja minusta paras lopputulos vaan tulee korppujauhoilla.

Vierailija
24/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla uunissakin vikaa. En ole tässä asunnossa saanut juuri kertaakaan kiertoilmauunissa kakkupohjaa onnistumaan. Aina lässähtää keskeltä. Silikonivuoka tuntuisi toimivan parhaiten. Irtopohjavuoassa lässähtää aina poikkeuksetta

Olen aina tehnyt pohjan 3 lasin tekniikalla.

Vierailija
25/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ns sienikakku pohjana johon tulee mukaan keitettyä vettä muutama rkl.

Tulee kuohkea, ei ole koskaan mennyt pieleen.

Kyllä. Itse laitan kuuden munan pohjaan puolitoista desiä kiehuvaa vettä ja onnistuu aina. Taikina on melko löysää vuokaan kaadettaessa, mutta onnistuu silti. Monessa ohjeessa on 2 tl leivinjauhetta, itse laitan 3.

Vierailija
26/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kääretorttu pohja täytekakkuun. Voit tehdä vaikka 2 annosta/pellillistä jos tarvitset isomman kakun. Ei epäonnistu ikinä ja paistoaika on nopea. Ihan paras kakkupohja, ilmava ja kuohkea.

Vierailija
27/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vastaa uuniasiaan.

- Jos pystyt valitsemaan, käytä tavallista uunia. Äläkä auo uunia kakun laittamisen jälkeen turhaan, ettei lässähdä. Paiston loppupuolella voit kurkistaa joko alkaa irrota vuoan reunoilta ja kokeilla sillä "tikulla". Itelläni isot kakkupohjat eivät onnistu, joten teen tarpeen mukaan joko kahden tai neljän munan kakut. Meillä taitaa olla sananlaiset jauhopeukalot.

Vierailija
28/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korppujauhotetulla kakku pysyy parhaiten muodossaan. Vehnäjauhoilla tulee paremman makuinen, mutta se laskee todella helposti keskeltä, vaikka olisikin ihan kypsä kakku. Minäkin olen kokeillut monenlaista jauhotusta aina kookoshiutaleista, mannaryyneistä yms vehnäjauhoihin. Perheen leipuri-kondiittori käyttää joko pelkkää vuokasprayta tai vuoraa vuoan pohjan ja kyljet rasvatulla leivinpaperilla, pyörylä pohjalle ja suikele seinämille, hän myös käyttää aina vaakaa aineiden mittaamiseen jotain leivinjauhetta ja mausteita lukuunottamatta.

Kakkupohjan voi myös paistaa pellillä kuten kääretortun ja koota kakun palasista.

Vierailija
29/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakku kannattaa tosiaan paistaa tasalämmöllä. Uunia ei kannata aukaista ennenkuin kakku alkaa tuoksua kypsältä. Monesti otan kakun uunista ulos ihan tuoksun perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän