Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkupohja ei onnistu ikinä

Vierailija
24.10.2022 |

Mikä siinä mättää kun en koskaan saa kakkupohjasta sellaista pehmeää ja ilmavaa niinkuin muilla. Vatkaan hyvin. Onko sillä merkitystä paistaako tavan lämmöllä vai kiertoilmalla?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee kakkupohjia vaikka kolme. Niistä alkaa tulla kokoa. Leivinjauhetta laitan itse hieman ..enemmän kuin ohjeessa. Vatkaan myös lämpimän kulhon päällä taikinan ns. vesihaude.

Vierailija
2/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä tehdä kova ya kiinteä kakkupohja niin siitä tuleekin kuohkea ja pehmeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkupohjia saa valmiina parilla eurolla.

Vierailija
4/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ohjeella, itse vähennän sokerin määrää.

Vierailija
5/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitat jauhot liian rajusti tai kopautat taikinaa esim uuniin laittaessa?

Vierailija
6/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinjauhe. Mitä vähemmän sitä on, sen tiiviimpi könttä.

Vierailija
7/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ohjeella, itse vähennän sokerin määrää.

Miksi? Suomalainen kakku maistuu aina niin ankealta, onko syynä se että sokeria ei tykätä laittaa kunnolla?

Vierailija
8/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasi huoneenlämpöisiä munia, lasi sokeria, lasi vehnäjauhoja, tl leivinjauhetta. Kunnon vatkaus. Uunissa, kunnes alkaa irrota reunoilta. Onnistuu joka kerta.

Vierailija
9/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannu mäkään ja nykyään ostan aina valmiina. Kaikille on aina kelvannut.

Vierailija
10/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin asteikko voi heittää jopa 50 astetta. Laita sinne kinkkumittari vaikka sekin heittää. Suomalaisilla jauhoilla et onnistu ikinä sillä ei niillä pitsojakaan tehdä sitko ym aineet ovat erilaiset. Käväse afrokaupassa.

Vierailija
11/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleensä sellainen fiilis leipuri. Viimeksi leipoessa otin kakkupohjaa varten munat huoneenlämpöön ja siivilöin jauhot eli noudatin tarkasti ohjetta (mitä en yleensä tee). Se kakkupohja meni ihan pilalle. Tein sitten kiireessä uuden pohjan siten, että otin munat suoraan jääkaapista ja heitin jauhot yleiskoneeseen. Se kakkupohja onnistui tosi hyvin.

Vierailija
12/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ns sienikakku pohjana johon tulee mukaan keitettyä vettä muutama rkl.

Tulee kuohkea, ei ole koskaan mennyt pieleen.

Vierailija
13/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä ollenkaan ja silti tulee kuohkeaa. Vaatii todella hyvän vatkauksen ja varovaisen kohtelun sekä oikean paistolämpötilan.

Vierailija
14/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä ollenkaan ja silti tulee kuohkeaa. Vaatii todella hyvän vatkauksen ja varovaisen kohtelun sekä oikean paistolämpötilan.

Ei mun äitikään käytä, ja aina on ollut kuohkea pohja. Itse teen samalla äitini ohjeella, ja kakkupohja maistuu joko kananmunalta tai vehnäjauhoilta, hyvää  se ei ole.

Vierailija
15/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun äitikään käytä, ja aina on ollut kuohkea pohja. Itse teen samalla äitini ohjeella, ja kakkupohja maistuu joko kananmunalta tai vehnäjauhoilta, hyvää  se ei ole.

Miksi teet sitä jos ei ole hyvää?

Itse laitan niin paljon täytteitä etten kyllä huomaa yhtään maistuuko pohja munilta tai jauhoilta. Tärkeintä on koostumus ja se että pohja kostuu tasaisesti.

Vierailija
16/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ns sienikakku pohjana johon tulee mukaan keitettyä vettä muutama rkl.

Tulee kuohkea, ei ole koskaan mennyt pieleen.

Ainoa kakku, mikä minulla aina epäonnistuu. pidän itseäni keskimääräistä parempana leipurina. Äiti teki aina sienikakkupohjan, hänellä se onnistui.

Vierailija
17/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokki, mutta muutama ajatus...

Oisko hyvä käyttää reseptiä, jossa pieni määrä jauhoista on korvattu tärkkelyksellä. (vrt. kääretorttu).

Pyydä niiltä muilta resepti.

Käytä karkeita vehnäjaujoja, esim. Sunnuntai Karkea, se sininen kilon pussi.

Tarkista että mittaat jauhot oikein: punnitse, älä käytä tilavuusmittoja.

Lisää jauhot munavaahtoon vain kääntelemällä.

Paistathan oikeanlaisessa vuoa'ssa.

Vierailija
18/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla avuilla keskittyisin vain niihin perjantaipohjiin...

Vierailija
19/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 22 vuotta tehnyt samalla ohjeella kakkupohjia, ja aina onnistuu: rikoon lasiin tarvittavan määrän munia, samanlaiseen lasiin saman verran jauhoja ja kolmanteen samanlaiseen lasiin sama määrä sokeria. Munien määrän ratkaisee se, kuinka ison kakun haluan tehdä, yleensä 6 munaa - sitä suurempaa kakkuvuokaa minulla ei ole.

Ensin uuni lämpiämään, minun uunissani 175 astetta. Sitten voitelen kakkuvuuan ja leivitän sen korppujauhoilla. Laitan odottamaan.

Sokeri+munat vatkaan kovaksi vaahdoksi, siinä menee aikaa. Sitten sekoitan pallovatkaimella (käsin siis) jauhot sekaan nopeasti käännellen, ei niinkään vatkaten. Kaadan kakkuvuokaan ja nuolijalla suurinpiirtein loput taikinat kulhosta myös.

Kakku uuniin vähän keskikohtaa alemmas. Paistoaikaa en osaa sanoa, kun omassa uunissani joudun kääntämään kakun jossain vaiheessa, koska muuten se takaosa palaa. Uunini lämpiää siis todella epätasaisesti. Kakun kypsyyden testaan kuivalla (keittämättömällä) spagetilla, kun sen pistää kakun keskiosaan eikä siihen enää tartu taikinaa, niin kakku on valmis. Usein se on siinä vaiheessa jo irronnut vuuan reunoistakin.

Tuolla ohjeella tekemällä en ole koskaan saanut epäonnistunutta kakkupohjaa. Olen tylsä ihminen, meillä syödään vain ihan tavallisia täytekakkuja, joissa on vähintään ulkoreunassa kermakuorrutus.

Vierailija
20/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vinkeistä. Oliko väliä käyttääkö kiertoilmaa vai tavallista uunia?

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän