Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vanhempi tarkastaa itse lapsensa hampaat ?

Ap
24.10.2022 |

Kun lapseni Liisa (nimi muutettu) kävi viime vuonna kaksi vuotiaana, ensimmäisellä hammaslääkärikäynnillään, hän pelkäsi kauheasti. Itki ja parkui koko käynnin ajan ja jälkeenkin. Niin pelottava ja epämukava tilanne se Liisan mielestä oli. Kysynkin, että voisinko minä itse Liisan äitinä tarkistaa, ettei Liisan suussa ole reikä yms. koska hammaslääkärikäynti ei varmastikaan pelottaisi, niin paljon, jos hammaslääkärinä olisi joku tuttu ja turvallinen aikuinen. Itselläni ei ole mitään hammaslääkärin koulutusta, mutta voisiko se silti onnistua, jos joku kertoisi, mistä esim. reiät hampaissa tunnistaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se lasta auttaisi, että tietäisit olevan reikiä? Et sinä kuitenkaan pystyisi niitä paikkaamaan. Oikeasti reikä on jo paha silloin, kun sen pystyy näkemään kuka tahansa. Ja haistamaan. Ap vielä kysyy, miten reiät tunnistaa ... aika helposti, myös hajusta.

Millä reiät hampaissa paikataan?

Ap

Vierailija
22/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulet voiko ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että suojelet lastasi ikuisesti hammaslääkäriltä? Onhan hänen pakko oppia siellä käymään. Paljon enemmän auttaisi se, että keskustelet hammaslääkärin kanssa siitä, miten saadaan käynnistä vähemmän pelottava.

Mutta ei, et todellakaan voi tarkistaa itse lapsesi hampaita. Lääkäri käyttää kirkasta lamppua ja tietää, miltä alkavat reiät näyttävät. Lääkäri myös taputtelee hampaita välineillä, jotta näkee sattuuko niihin.

Ja älä osta nyt kirkasvalolamppua ja jotain millä koputella hampaita, vaan vie se lapsesi hammaslääkäriin ja sillä hyvä. 

Vierailija
24/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, mikäli haluat pilata "Liisan" hampaat.

Vierailija
25/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hammaslääkäri parempi paitsi rikollis sellaiset. Suorastaan surkuhupaisaa tuo lääkäreiden rikolliskopla Suomessa

Vierailija
26/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttis osata tarkistaa myös se purenta.

Vierailija
27/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani ei puudutettu, vaan lääkäri porasi hampaita surutta ilman mitään lievitystä. Ja valitti vihaisena, että lopeta tuo kirkuminen, en saa työtä tehtyä jos huudat koko ajan. 

Nykyään on ihan toisin, lääkärit ovat ystävällisempiä ja niistä peloista voi puhua ja käsitellä asiaa. Kävin hammashygienistillä pari kuukautta sitten, ja hän ei edes alkanut saarnata kun sanoin että pesen hampaat vain kerran päivässä. Näin ajat muuttuvat.

Uskon että sinunkin lapsellesi saataisiin käynnistä miellyttävämpi, lääkärille voi kertoa että Liisaa pelottaa ja yritetään tehdä tästä semmoinen kokemus, että se pelko loppuisi tai vähenisi. Lykkäämällä asiaa aiheutat Liisalle vain lisää pelkoa ja jännitystä. Hän saattaa ajatella, että äitiäkin pelottaa eikä uskalla viedä häntä hammaslääkäriin. 

Vierailija
28/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt kasan euroja paikkaamalla omat ja sukulaisten hampaat. Seuraavaksi kokeilen päiväkirurgiaa.

Vierailija
29/29 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen säästänyt kasan euroja paikkaamalla omat ja sukulaisten hampaat. Seuraavaksi kokeilen päiväkirurgiaa.

Aivan! Mitäs sitä.turhaan ammattilaisia vaivaamaan. Terävä veitsi vaan ja Emla- laastari puuduttamaan.