Auttaako melatoniini oikeasti unettomuuteen ?
Kommentit (26)
Ei auttanut mulla yhtään. Oli aika paha unettomuus.
Ei, painajaisia voi tuottaa. :-)
Myyjää auttaa rikastumaan.
Kyllä se minua on auttanut. Sen kanssa pitää olla tarkka, ottaa oikeaan aikaan ja jos kehotetaan olemaan syömättä niin olla syömättä. Muuten teho ei ole toivotunlainen. Pitkäaikaisesta käytöstä tai suuremmista annoksista muuhun kuin jetlagiin kannattaa jutella lääkärin kanssa, itse ainakin sain ohjeen pitää muutaman kuukauden välein taukoa melatoniinista.
Auttaa vähän mutta eipä muuta saa. Paitsi mielialamömmöjä. Ketipinor on heti toinen mitä kirjoittavat mirtsan jälkeen. Sitä ei vaan saisi käyttää unettomuuteen. Niin haitallinen mömmö että mielummin valvon kuin otan sitä. Mirtsa ei nukuta illalla mutta aamulla sitäkin enemmän.
Auttaa nukahtamaan, ehkä joskus kuukauden käytön jälkeen, ei siis heti ekasta pilleristä.
Kyllä ja ei. Tai oikeastaan ei, melatoniini ei auta unettomuuteen, näin yleisesti ottaen.
Melatoniini OIKEIN OTETTUNA edistää nukahtamista. Eli jos unettomuutesi on nukahtamisonelmia, se saattaa auttaa.
Oikein otettuna tarkoittaa sitä, että lasket ensin tavoittelemasi yöunen keskikohdan: Esimerkiksi jos nukut klo 23-07, uniesi keskikohta on klo 03:00.
Sen jälkeen lasket siitä kuusi tuntia taaksepäin, joka on esimerkissä 21:00.
Ei auta yhtään unettomuuteen, mutta nukahtamiseen auttaa loistavasti.
Otat vaikka tuntia ennen kuin menet nukkumaan, niin uni tulee huomattavasti helpommin.
Ja melatoniini on luonnollista, ihmiskeho tuottaa sitä muutenkin, joten mitään haittaa sen pitkäkestoisesta käytöstä ei ole.
Olen käyttänyt kauan ja mulla auttaa puolikas 1.9 mg pitkävaikutteista.
Jos jätän jossain vaiheessa ottamatta, saatan nukahtaa, mutta herään kahdelta enkä nuku enää.
Auttanut myös siihen, että olen lähipiirissä ainoa, joka ei ole sairastunut koronaan.
Googlaa. Melatoniini ja korona.
Jos uskoo melatoniinin vaikutuksiin, niin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole uskon asia, melatoniini auttaa nukahtamaan, vaikka kuinka et uskoisi siihen. :D
Auttaa nukahtamaan oikein hyvin.
Itsellä se ei hyviin yöuniin kylläkään riittänyt. Kun alkoholi jäi pois ja liikuntaa tuli tilalle niin sitten sain oikein hyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Otat vaikka tuntia ennen kuin menet nukkumaan, niin uni tulee huomattavasti helpommin.
Ja melatoniini on luonnollista, ihmiskeho tuottaa sitä muutenkin, joten mitään haittaa sen pitkäkestoisesta käytöstä ei ole.
Eikö vaikuta pidempään käytettynä kehon omaan melatoniinin tuotantoon alentavasti?
Ei auttanut mua eikä isäntääkään.
Ei vaikuta mitenkään pahaan unettomuuteen. Mulla jo krooninen vaiva eikä auta oikein mitkään pillerit. Todella vaikeaa elämää tämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vaikuta pidempään käytettynä kehon omaan melatoniinin tuotantoon alentavasti?
En osaa sanoa tuohon, mutta reseptillä 100 kpl paketti ei montaa euroa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit eivät ole uskonasia. Psyykelääkkeet ovat erikseen.
Luulet varmaan, että muidenkin hormonien vaikutus riippuu uskosta niihin.
T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä mitään merkitystä? Ei anakaan minulle yli 70-v mummolle ole merkitystä sillä, onko omaa vai vierasta melatoniinia🤓
Kunnon panot ennen nukkumaan menemistä ja sen jälkeen annat isännälle melarest-tabun niin saa isännän melakin kunnon levon.
Saattaa vähän auttaa, jos uskoo siihen. Oikeasti unettomalle ei mitään vaikutusta.