Minkä energiansäästötoimen olet tehnyt viimeksi?
Minä ostin kahteen loisteputkivalaisimeen led-putket. Sähkönkulutus putoaa puoleen. Ja noista valaisimista jompi kumpi on päällä suuren osan päivästä. Asunto on aika hämärä ilman. Uudet putket oli lisäksi tarjouksessa.
Kommentit (46)
Lämmittänyt koko syksyn vain puilla. Aikaisemmin otin takat käyttöön vasta sähköpattereiden jälkeen. Aloitin heti viileämmillä ilmoilla sähköpattereiden käytön ennen. Syyskuussa säästyi 500kWh tämän ansiosta, nyt lokakuussa tulee säästymään varmaan jotain 700kWh.
Talon katon välipohjaan puhallettiin tuhti kerros puhallusvillaa noin kuukausi sitten.
Tänään otin kolmannen villakerroksen käyttöön sisätiloissa. Alimmaisena ohut villapusero, sitten poolokauluksinen itse neulottu paksu ja päällimmäisenä pitkä villatakki.
Suihkuja lyhyemmiksi. Hyvin pärjää.
Siirtelin tv:n takaisia piuhoja niin, että tv ja digiboksi voidaan sammuttaa yhdestä katkaisijasta painamalla. Sammutan siis sähköt yöksi eivätkä laitteet ole valmiustilassa. Tässä ei varmaan paljon säästetä, mutta kaipa se on silti jotain.
(Reitittimestä en sammuta sähköä, kun DNA kertoo että päivittävät sitä öisin ja tietoturvasyistä reitittimen päivitysten on hyvä olla ajan tasalla)
Muistin laittaa paljun päälle lämpöpeitteen.
Jätin menemättä saunaan tänään vaan kävin sen sijaan vain suihkussa, tuo on oikeasti todella suuri luopuminen. Olen viimeksi saunonut elokuussa :(
Olen tehnyt koko talosta energiatehokkaan ja vaihdettiin lämmitysjärjestelmä ilmavesilämpöpumppuun. Huolestuttaa vaan sen toimiminen talvella kun sit alkaa sähkövastukset huutaa jossain välissä. Talossa onneksi myös puulämmitys ja sitä käytämme nytkin jo ihan pitääksemme muurit lämpiminä.
Ei pidetä hetivalmista kiuasta enää jatkuvasti standby-tilassa. Lisäksi olen ajastanut kahvinkeittimen olemaan päällä vain 1,5h aamulla. (Sen lämpiäminen kestää, joten siksi se on ajastuksella, ettei heräämisen jälkeen tarvitse odotella kahvinkeittimen lämpenemistä.)
Lopetin uunin käytön ja hellankin lämmitän korkeintaan kerran viikossa. Mikrossa saa tehtyä ihan hyvin syötävää yhdelle.
Tiskaan nykyään kylmällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Nussittiin pimeässä
Nussimisessa kuitenkin liikutellaan aika suuria massoja saadakseen stimulaatiota varsin pienelle alueelle. Olisi energiatehokkaampaa siirtyä masturbointiin.
Tein kaksi ruokaa yhdellä uuninlämmityksellä joista toisen jätin vielä jälkilämmölle muhimaan yön yli
Asennetun 2 ilmalämpöpumppua talooni. Laskin huonelämpötilaa kahdella asteella.
Laittelin tyhjillään olevien huoneiden lämmitystä pienemmälle, sekä tietenkin ovet niistä kiinni.
Parit energiansäästölamput ruuvasin pois, ja ledit tilalle.
Jouluvaloja en laita tänä vuonna yhtä lukuunottamatta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tein kaksi ruokaa yhdellä uuninlämmityksellä joista toisen jätin vielä jälkilämmölle muhimaan yön yli
Olet ilmeisesti varmistanut, ettei lämpimässä säilytys aiheuta bakteerivaaraa?
Kävin aamulla kakalla enkä ole vieläkään vetäissyt pönttöä...
M30
En yhtään mitään. Meillä on maalämpö.
Terveisiä saunasta vilussa värjötteleville
Olen käyttänyt jo vuosia joko miniuunia tai airfryeria sellaisiin ruoanvalmistuksiin, jotka muutoin vaatisivat lieden uunin lämmityksen. Kun useimmiten kyseessä on pakastepitsan tai ranskisten tai jonkin laatikon kypsennys, olen varmaan säästänyt aika paljon sähköä. Miniuunin sähkönkulutus on jotain puolet lieden uunin vastaavasta.
Alkanut lämmittää saunaa puilla sähkökiukaan sijaan. Onneksi puista ei ole pulaa...