Pakkoajatukset mieli ei enää kestä
Olen pitkään kärsinyt pakkoajatuksista, nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että mieli ei enää kestä. Ensi vuonna pääsisin terapiaan mutta en enää yksinkertaisesti jaksa. Olen ajatellut, että ehkä aikani täällä on tullut loppuun.
Vuosien varrelle on mahtunut monenlaisia ajatuksia mutta tämä jatkuva pelko, että älyämättäni tai etten vaan muista tehneeni jotain on vaan nyt saanut mieleni aivan loppu.
Jos minulla ei olisi lapsia, olisin jo antanut periksi aiemmin mutta nyt, en enää vaan jaksa.
Kommentit (40)
Haluatko kertoa lisää? Itsellä todella pitkä kokemus erilaisista pakkoajatuksista ja toiminnoista joten uskoisin ymmärtäväni sinua. Tiedän mitä h el vettiä se voi olla.
En ole lääkäri. Mene vaikka makaa lattialle selällesi. Hengitä syvään ilmaa sissään ja ulos. Keskity hengittämiseen kunnes ajatus menen muualle. Tai aina kun pakko ajatukset tulle, kellosta viis kävelemään ulos. Niin kauna kun pääset ajatus irti. Musiikin kuuntelua, auttaa myös. Kirjota ylös fopioitasi kun ne alkaa. Keskity kirjoitus. Tai piirrä vaikket osaisi piirtää , ala piirtää..Kai sinulla paperia kynä?
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin unohtuu, kirjoita vihkoon? Onko lääkkeen haittavaikutus tai alkoholi lisännyt oireita? Stressi pois ja jos uupumus muista levätä? Onko ravintoaineita tarpeeksi. Kriisipuhelin voisi kuunnella. Oletko yrittänyt korvata pakkoajatuksen ja toiston toisella positiivisemmalla lauseella. Uutisten lukeminen näinä aikoina ei juuri kannata jos on pakkoajatuksia. Oletko liian vaativa itsellesi.
Ihan hyvää tarkoittava neuvo mutta pakkoajatuksiin ei todellakaan toimia se että yrittää korvata jonkun ajatuksen jollain toisella. Ihan niinku ei mihinkään ajatukseen tai mielen toimintaan ylipäätään.
Hakeudu päivystykseen. Sano tulleesi hulluksi. Korosta hulluutta. Pakonomainen pakkoajattelu on syy hakeutua äkilliseen hoitoon.
Voimia! Kaikki järjestyy. Mikään niistä peloista ei ole totta etkä ole sekoamassa. Selviät kyllä tästäkin, olet tänne asti tullut ja sinussa nähdään toivoa.
AP. Minulla on ollut terveyteen liittyviä ajatuksia niin kauan, kun muistan, olen pelännyt, että olen ajanut jonkun päältä tietämättäni, pelkään että menetän kontrollin, pelkään, että esim olen tajuamattani lähennellyt toista ihmistä ja yleensä naispuolista. En nykyään edes kaupassa uskalla katsoa ketään vaan kuljen katse maassa, etten nää ketään, ettei mene seuraavat viikot, kuukaudet vatkatessa ajatusta. Tietenkään tämä ei aina onnistu, joskus on kohdattava ihmisiä ja se on aivan hirveää. Saatan monta kuukautta miettiä olenko tehnyt jotain sopimatonta vaikken muista. Tämä on vienyt ilon elämästä kokonaan
Sun pitää rauhoittaa sun mieli. Se ei tapahdu hetkessä kuitenkaan koska aivoilla ottaa aikaa sopeutua. Pakkoajatuksiin tulee suhtautua täysin välinpitämättömästi (olivatpa ne kuinka pahoja tahansa). Niitä ei pidä analysoida tai kelata päässään. Kaikkea stressiä ja ahdistusta tulee välttää koska nuo kaksi ruokkivat ylläpitävät ja ruokkivat niitä pakkoajatuksia.
Pakkkoajatukset vain heijastelevat taustalla olevaa ahdistuneisuushäiriötä.
Kun pääsee vähitellen siitä ahdistuneisuudesta eroon niin loppuvat myös ne pakkoajatukset.
Terapeutti osaa neuvoa tarkemmin.
Youtubesta löytyy paljon ihan hyvää materiaalia englanninkielellä.
Kannattaa liikkua paljon ulkona ja ei käyttää kovin paljon aikaa netissä roikkumiseen kuitenkaan. Todennäköisesti pahentaa ongelmaa.
Seronil isolla annostuksella. Onko kokeiltu?
🇺🇦🇮🇱
Nostan ketjun jotta AP löytää sen.
Minullakin on pakkoajatuksia, käsittelen niitä juuri neuvolan kautta terapiassa.
Katso nuo mt-sivujen linkki sekä soita päivystävään puhelimeen/hakeudu julkiselle. Niistä on mahdollista päästä eroon psykoterapian avulla.
Iso hali!
Kiitos kaikille vastauksista, olen yrittänyt pitää itseäni kiireisenä, juossut ns. Ajatuksia karkuun. Hetken, kun uskaltaa pysähtyä niin show on valmis päässä.
Pelkään enemmän kuin koskaan sekoavani. On hirveän tuskallista pelätä olevansa paha ihminen. -ap.
Vierailija kirjoitti:
AP. Minulla on ollut terveyteen liittyviä ajatuksia niin kauan, kun muistan, olen pelännyt, että olen ajanut jonkun päältä tietämättäni, pelkään että menetän kontrollin, pelkään, että esim olen tajuamattani lähennellyt toista ihmistä ja yleensä naispuolista. En nykyään edes kaupassa uskalla katsoa ketään vaan kuljen katse maassa, etten nää ketään, ettei mene seuraavat viikot, kuukaudet vatkatessa ajatusta. Tietenkään tämä ei aina onnistu, joskus on kohdattava ihmisiä ja se on aivan hirveää. Saatan monta kuukautta miettiä olenko tehnyt jotain sopimatonta vaikken muista. Tämä on vienyt ilon elämästä kokonaan
😥 kuulostaa kauhealta. Voimia.
Ei ole vielä. Odotan erääseen operaatioon aikaa ja syön paljon lääkkeitä.
Ensivuoden puolella pääsen psykologin kanssa aloittamaan käynnit. Kunhan toivun operaatiosta niin, että pääsen liikkumaan.
AP.
En ole viikkoihin käynyt kaupassa, en ole yksinkertaisesti uskaltanut mennä tuohon lähikauppaan. Äsken kävin, en lähde kyllä seuraavaa kertaa, ihan järkyttäviä ajatuksia. Miksi ihmisen mieli täyttyy tuommoisessa. Miksi ei olisi vaikka täysi hiljaisuus päässä, sekin olisi parempi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista, olen yrittänyt pitää itseäni kiireisenä, juossut ns. Ajatuksia karkuun. Hetken, kun uskaltaa pysähtyä niin show on valmis päässä.
Pelkään enemmän kuin koskaan sekoavani. On hirveän tuskallista pelätä olevansa paha ihminen. -ap.
Olen pahoillani puolestasi, toivottavasti saat voimia ja jaksat eteenpäin!
Kysyisin vielä lääkityksestäsi, onko annostusta mahdollista vielä nostaa?
Jos olo menee aivan hirveäksi, niin taksilla päivystykseen! Kaikkea hyvää sulle ja kaikesta huolimatta toivon rauhaisaa Joulun odotusta!
Naura niille aatokslle, tee pilaa itsestäsi.
Tuo on se keino miten paranet.
Lisäohjeet Viktor E. Franklin kirjoista.
Mulla on käytössä triptyl , mutta koska joudun tällä hetkellä syömään monia lääkkeitä, menen parin viikon päästä isoon leikkaus operaatioon. Tämän jälkeen menen uudestaan lääkärin vastaanotolle näitten muitten ongelmieni kanssa ja aloitan psykologi käynnit. Tässä on nyt niin paljon kaikkea, että kaikkea ei saa kerralla hoidettua.
Onneksi, kun minut leikataan en voi käydäkkään kaupassa pitkään aikaan, jos tästä on jotain hyvää löydettävä.
Anteeksi teksti on sekava, paniikki on päällä ja ajatus hyvin sekava.
Ap
Mulla on ollut näitä ajatuksia koko ikäni, kun rupean muistelemaan mutta aiemmin olen selvinnyt niitten kanssa, koska ne on ollut enemmän minun omaan terveyteen liittyviä, tarkastelua mutta nyt pelkään, että menetän kontrollin tajuamattani. Esim. Äsken viereisellä kassalla oli nuori nainen, päässäni alkoi pyöriä, että teinkö jotain tajuamattani, entäs en muista, ihan tälläisia sairaita, pelottavia
Ap
Jos jokin unohtuu, kirjoita vihkoon? Onko lääkkeen haittavaikutus tai alkoholi lisännyt oireita? Stressi pois ja jos uupumus muista levätä? Onko ravintoaineita tarpeeksi. Kriisipuhelin voisi kuunnella. Oletko yrittänyt korvata pakkoajatuksen ja toiston toisella positiivisemmalla lauseella. Uutisten lukeminen näinä aikoina ei juuri kannata jos on pakkoajatuksia. Oletko liian vaativa itsellesi.