Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijää epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?

Vierailija
22.10.2022 |

Pyöräilijä ajoi auton kylkeen niin nyt sitä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Mitenhän se yli 1000 kg painavan auton sisällä oleva tyyppi on muka vaarantunut tuossa? On taas asiat "mallillaan" Suomessa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0075ba9b-1844-4cc9-ada9-f21832658bb2

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa uutisessa oli virhe, taas kerran. Ei ole enää mitään pyörätien jatkeita, joissa autoilijan pitäisi väistää. On tavallinen suojatie, jolla saa kyllä ajaa pyörällä mutta pyöräilijällä on silti väistämisvelvollisuus, jos auto ajaa suoraan tai autolla ei ole kolmiota tai stoppia. Ja koskee siis sekä oikealta ettå vasemmalta tulevia autoja. Erillinen pyöräsuojatie on mutta ne on aina korotettuja ja niissä on erilliset liikennemerkit autoilijaa ohjaamassa. Näitä ei vielä ole juuri edes käytössä. Ja jos pyörä aja ajoradalla, pätee ihan normi tieliikennesäännöt ja liikennemerkit. Esim. oikealta tulevaa pitää väistää, ellei liikennemerkit/valot muuten ohjaa. ELI SUOJATIELLÄ PYÖRÄILEVÄ EI OLE JALANKULKIJA: HÄNTÄ EI KOSKE JALANKULKIJASÄÄNNÖT JA USEIN HÄN ON ITSE VÄISTÄMISVELVOLLINEN.

Itse näin pyöräilijän alle jääneenä ihmettelen, että mitä ajoneuvo (pyöräilijä pyörän selässä eikä taluttaen) tekee suojatiellä, joka on tarkoitettu suojaamaan kaikkein heikoimpia eli jalankulkijoita?

Meilläpäin tossa kulkee paljon hyvin pieniä koululaisia ja heikkoja vanhuksia. Itse en kuulu kumpaankaan kategoriaan, mutta silti tilanne ois voinut päättyä paljon huonommin. Moni pyöräilijä ei tunnu ymmärtävän, miten vaarallista on kun kävelijä jää heidän alleen tai miten paljon vauhtia siinä pyörässä on.

Ihmettelen myös sitä, että kun me jalankulkijatkaan ei ylitetä suojatietä yleensä punaisilla vaan jäädääm kiltisti odottamaan vaikka olisi kiire meilläkin, niin miksi pyöräilijät kokee oikeudekseen ajaa tosiaan niillä punaisilla yli (varsinkin kun autoille palavat vihreät)?

Mulla ei ole mitään pyöräilijöitä vastaan, mutta tota asennetta en vaan ymmärrä, ett miksi niin monella pyöräilijällä on joku jumala-kompleksi, ettei heidän tarvitse noudattaa sääntöjä tai että he voi jotenkin joustaa siitä, koska heillä on jotenkin muka niin huonot oikeudet/enempi kiire liikenteessä kuin muilla?

Ja eniten just ihmettelen tuota etteivät tajua olevansa vaarassa kun ylittävät teitä miten sattuu tai tekevät just näitä ylläreitä ja poikkeuksia, joita muut eivät pysty ennakoimaan.

Kyllähän kävelijäkin katsoo molempiin suuntiin tietä ylittäessä vaikka autoilijalla on velvollisuus väistää. Silti meilläpäin tosiaan olen nähnyt kun ajetaan pyörällä katse älypuhelimessa eikä nosteta sitä, niitä punaisia päin meneviä pyöräilijöitä menee monta kertaa päivässä, joskus useampi kerralla, jne.

Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa? Viimeksi tuli pimeässä mustissa vaatteissa ilman valoja ja heijastimia pyöräilijä takaa, jolla oli selkäänsä kiinnitettynä vinottaisia lautoja/lankkuja 3kpl. Lankut kulki kasvojen korkeudella. Niillä ois voinut osua kävelijöitä päähän. Edes autoilija ei voi kuljettaa mitä sattuu.

T. 9

Vierailija
42/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jostain syystä pyöräilijöiden näyttää olevan vaikea muistaa liikennesääntöjä, Lehto toteaa."

Niinpä.

Itse rikon eniten sääntöjä juuri pyörän selässä. johtuu siitä että pyöräily on tehty niin vaikeaksi. Tällä tarkoitan sitä että kaikilla muilla kulkuvälineillä pysähtyminen, ja siitä taas uudestaan lähteminen on helpompaa kuin pyörällä. Juuri kun on hyvässä vauhdissa, pitäisi pysähtyä, hypätä pois satulasta ja taluttaa pyörää pari metriä, ja sitten taas polkea johonkin ylämäkeen nollasta. Raivostuttavaa. Pyörille tehdään myös typeriä reittejä joissa pitää pysähdellä, ja kääntyä vastakkaiseen suuntaan päästäkseen esim. tien yli, vaikka siitä voisi vain oikaista vauhdin hidastumatta. Sen estämiseksi tietenkin on kasattu hiekkamäki, ja kaivettu turha oja siihen, ihan vain estämään sitä että pyöräilijä pääsisi pysähtymättä turhaan tien yli. Sitten vielä alikulut. Tottakai autoilija ajaa suoraan ilman mäkiä, ja pyöräilijälle suunnitellaan alikulku joka ei tietenkään mene suoraan vaan alhaalla on 90 asteen käännös, joten juuri kun pääsee alamäkeen hyvään vauhtiin, täytyykin pysähtyä, ja yrittää sitte najaa nollasta taas siihen ylämäkeen.

En ihmettele YHTÄÄN että pyöräilijät rikkovat näitä sääntöjä. En yhtään.

Mä taas ihmettelen, koska riski loukkaantua on suuri jos ajelee risteyksien yli katsomatta/pysähtymättä, tietoisesti punaisia päin (vaikka autoilijoille palaa vihreä ja meilläpäin tossa vielä kulkee paljon hälytysajoneuvoja tosta risteyksestä) tai pahimmillaan älypuhelimeen tuijottaen katsettaan nostamatta.

Olen itsekin joutunut auttamaan pyörällä keskelle risteystä kaatunutta, joka ei päässyt itse ylös koska jalkansa oli jäänyt pyörän alle jumiin (ei ollut kovin kauaa ennen tota kun se pyöräilijä törmäsi muhun).

Niin ja joutuu ne autoilijat, kävelijät ja muutkin tiellä liikkuvat pysähtymään yhtä lailla kuin pyöräilijätkin. Tohon sun tarinaan vois ihan hyvin vaihtaa auton tohon tilalle. Just kun pääsee liikkeelle, täytyy pysähtyä. Tehty autoilijoille vaikeaksi, jne. Eikä meillä kävelijöilläkään ole aina reittejä, mistä ylittää.

T. 9

Joo no onneksi en koskaan törppöile (tahallani) kun liikenteessä on muita paikalla siinä. Autolla ajaessa nyt vähän nilkka kääntyy jarrua ja kaasua painaessa, ei todellakaan ole sama asia kuin ylämäkeen polkeminen pyörällä xD Eikä kävellen ole pysäthymisestä haittaa. Kokeileppa vaikka itse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämä hirveä pyöräilijöiden viha täälla Suomessa, hehän eivät saastuta luontoa ja eivät aiheuta ilmaston lämpenemistä, toisin kuin autoilijat, niin silti pyöräilijöitä vihataan aivan hirveästi Suomessa??

Pyöräilijöille tulisi valtion maksaa jotain bonus-rahaa koska he säästävät luontoa!

Vierailija
44/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa uutisessa oli virhe, taas kerran. Ei ole enää mitään pyörätien jatkeita, joissa autoilijan pitäisi väistää. On tavallinen suojatie, jolla saa kyllä ajaa pyörällä mutta pyöräilijällä on silti väistämisvelvollisuus, jos auto ajaa suoraan tai autolla ei ole kolmiota tai stoppia. Ja koskee siis sekä oikealta ettå vasemmalta tulevia autoja. Erillinen pyöräsuojatie on mutta ne on aina korotettuja ja niissä on erilliset liikennemerkit autoilijaa ohjaamassa. Näitä ei vielä ole juuri edes käytössä. Ja jos pyörä aja ajoradalla, pätee ihan normi tieliikennesäännöt ja liikennemerkit. Esim. oikealta tulevaa pitää väistää, ellei liikennemerkit/valot muuten ohjaa. ELI SUOJATIELLÄ PYÖRÄILEVÄ EI OLE JALANKULKIJA: HÄNTÄ EI KOSKE JALANKULKIJASÄÄNNÖT JA USEIN HÄN ON ITSE VÄISTÄMISVELVOLLINEN.

Itse näin pyöräilijän alle jääneenä ihmettelen, että mitä ajoneuvo (pyöräilijä pyörän selässä eikä taluttaen) tekee suojatiellä, joka on tarkoitettu suojaamaan kaikkein heikoimpia eli jalankulkijoita?

Meilläpäin tossa kulkee paljon hyvin pieniä koululaisia ja heikkoja vanhuksia. Itse en kuulu kumpaankaan kategoriaan, mutta silti tilanne ois voinut päättyä paljon huonommin. Moni pyöräilijä ei tunnu ymmärtävän, miten vaarallista on kun kävelijä jää heidän alleen tai miten paljon vauhtia siinä pyörässä on.

Ihmettelen myös sitä, että kun me jalankulkijatkaan ei ylitetä suojatietä yleensä punaisilla vaan jäädääm kiltisti odottamaan vaikka olisi kiire meilläkin, niin miksi pyöräilijät kokee oikeudekseen ajaa tosiaan niillä punaisilla yli (varsinkin kun autoille palavat vihreät)?

Mulla ei ole mitään pyöräilijöitä vastaan, mutta tota asennetta en vaan ymmärrä, ett miksi niin monella pyöräilijällä on joku jumala-kompleksi, ettei heidän tarvitse noudattaa sääntöjä tai että he voi jotenkin joustaa siitä, koska heillä on jotenkin muka niin huonot oikeudet/enempi kiire liikenteessä kuin muilla?

Ja eniten just ihmettelen tuota etteivät tajua olevansa vaarassa kun ylittävät teitä miten sattuu tai tekevät just näitä ylläreitä ja poikkeuksia, joita muut eivät pysty ennakoimaan.

Kyllähän kävelijäkin katsoo molempiin suuntiin tietä ylittäessä vaikka autoilijalla on velvollisuus väistää. Silti meilläpäin tosiaan olen nähnyt kun ajetaan pyörällä katse älypuhelimessa eikä nosteta sitä, niitä punaisia päin meneviä pyöräilijöitä menee monta kertaa päivässä, joskus useampi kerralla, jne.

Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa? Viimeksi tuli pimeässä mustissa vaatteissa ilman valoja ja heijastimia pyöräilijä takaa, jolla oli selkäänsä kiinnitettynä vinottaisia lautoja/lankkuja 3kpl. Lankut kulki kasvojen korkeudella. Niillä ois voinut osua kävelijöitä päähän. Edes autoilija ei voi kuljettaa mitä sattuu.

T. 9

Varmaan siks ne ajaa päin punaisia kun eivät viitsi pysähtyä hyvästä vauhdista sekunniksi odottamaan valon vaihtumista.

Vierailija
45/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntyvä auto väistää aina suojatiellä liikkuvaa, vaikka tämä ylittäisi suojatietä pyöräillen.

-Niin, mutta jos ajan risteyksestä autolla suoraan, ei tarvitse väistää pyöräilijää?

Aina tarvitsee väistää. Milloinkaan ei saa törttöillä liikenteessä sillä asenteella etten väistä kun minulla on oikeus. Ihan riippumatta siitä liikutko autolla vai pyörällä.

Väärin. Kaikkia varotaan, niitä väistetään, jotka ovat etuajo-oikeutettuja. Liikenne menee ihan sekopäiseksi, jos aletaan väistää vasemmalta tai kolmion tai stopin takaa tulevia jne. Päälleajo-oikeutta ei ole kenelläkään, eli toki silloin, kun havaitaan, että joku ei noudata sääntöjä, pyritään olemaan ajamatta päälle. Mutta aina ei todellakaan tarvitse väistää kenenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan