Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijää epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?

Vierailija
22.10.2022 |

Pyöräilijä ajoi auton kylkeen niin nyt sitä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Mitenhän se yli 1000 kg painavan auton sisällä oleva tyyppi on muka vaarantunut tuossa? On taas asiat "mallillaan" Suomessa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0075ba9b-1844-4cc9-ada9-f21832658bb2

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöt koskee myös pyöräilijöitä eikä päälleajo-oikeutta ole kenelläkään.

Autolla on päälleajo-oikeus pyöräilijään nähden Suomessa, jopa lapsen päälleajo-oikeus!

Vierailija
22/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sitä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta joka ei aja/liiku liikennesääntöjen mukaan.

Ja totta kai ne autoon tulleet vauriot on korvattava sen, joka ne aikaan saikin omalla piittaamattomuudellaan. Peltiä saa rahalla uutta, mutta ei ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllärinä, että pyöräilijällä on myös velvollisuuksia eikä vain oikeuksia ja liikennesäännöt koskee myös fillaristia?

Vierailija
24/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin:D

auton kanssa kun pyöräilijä kolaroi, korvaa kotivakuutus aiheutetut vahingot autolle.

Vierailija
25/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jostain syystä pyöräilijöiden näyttää olevan vaikea muistaa liikennesääntöjä, Lehto toteaa."

Niinpä.

Itse rikon eniten sääntöjä juuri pyörän selässä. johtuu siitä että pyöräily on tehty niin vaikeaksi. Tällä tarkoitan sitä että kaikilla muilla kulkuvälineillä pysähtyminen, ja siitä taas uudestaan lähteminen on helpompaa kuin pyörällä. Juuri kun on hyvässä vauhdissa, pitäisi pysähtyä, hypätä pois satulasta ja taluttaa pyörää pari metriä, ja sitten taas polkea johonkin ylämäkeen nollasta. Raivostuttavaa. Pyörille tehdään myös typeriä reittejä joissa pitää pysähdellä, ja kääntyä vastakkaiseen suuntaan päästäkseen esim. tien yli, vaikka siitä voisi vain oikaista vauhdin hidastumatta. Sen estämiseksi tietenkin on kasattu hiekkamäki, ja kaivettu turha oja siihen, ihan vain estämään sitä että pyöräilijä pääsisi pysähtymättä turhaan tien yli. Sitten vielä alikulut. Tottakai autoilija ajaa suoraan ilman mäkiä, ja pyöräilijälle suunnitellaan alikulku joka ei tietenkään mene suoraan vaan alhaalla on 90 asteen käännös, joten juuri kun pääsee alamäkeen hyvään vauhtiin, täytyykin pysähtyä, ja yrittää sitte najaa nollasta taas siihen ylämäkeen.

En ihmettele YHTÄÄN että pyöräilijät rikkovat näitä sääntöjä. En yhtään.

Vierailija
26/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No epäilläänhän sitä rekan keulaan posauttavaakin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vaikka siinä menisi, odotusten mukaan, henki.

Ja sen vakuutuksesta sitten maksetaan rekkaan tulleet vauriot.

Vierailija
27/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntyvä auto väistää aina suojatiellä liikkuvaa, vaikka tämä ylittäisi suojatietä pyöräillen.

-Niin, mutta jos ajan risteyksestä autolla suoraan, ei tarvitse väistää pyöräilijää?

Aina tarvitsee väistää. Milloinkaan ei saa törttöillä liikenteessä sillä asenteella etten väistä kun minulla on oikeus. Ihan riippumatta siitä liikutko autolla vai pyörällä.

Pyöräilijän kuuluu taluttaa se pyörä suojatien yli, kun suojatiellä sitä vaaditaan, eikä ole pyörätien jatke. Kääntyvät autot väistävät, ei suoraan ajavat autot, jos pyöröilijä päättää polkea suojatien.

Ei kuulu. Sitäpaitsi pyöräilijä ei voi taluttaa pyörää kävellen koska hän on jalankulkija joka taluttaa pyörää.

Vierailija
28/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voisi tehdä pimeällä valoratsian sekä valottomille autoille että pyöräilijöille.

Vierailija
29/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli vaan niin oppii spandexit olemaan.

Vierailija
30/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No epäilläänhän sitä rekan keulaan posauttavaakin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vaikka siinä menisi, odotusten mukaan, henki.

Edellyttäen, että tällä posauttajalla on asiaan sopiva vakuutus.

Mikä se muuten voisi olla?

Kotivakuutus, jota kaikilla ei ole, koska se ei ole pakollinen?

Suomessa ei ole pakollisia vakuutuksia.

Vierailija
31/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellyttäen, että tällä posauttajalla on asiaan sopiva vakuutus.

Mikä se muuten voisi olla?

Kotivakuutus, jota kaikilla ei ole, koska se ei ole pakollinen?

Suomessa ei ole pakollisia vakuutuksia.

Liikennevakuutus on pakko olla. Pankki vaatii ainakin omakotitaloista palovakuutuksen tai ei tipu rahoitusta . Jääkiekkoliiton sarjoissa pelaaville pitää olla linsessi ja siihen sisältyvä vakuutus.

Vierailija
32/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin tänään, että ajan pyörällä ihan miten sattuu. Nytkin keskellä kaistoja ja kääntyilin mieleni mukaan, kun niin näppärästi pääsin. Havahduin kun vastaantuleva auto tööttäsi, kun olin tosiaan hänen kaistallaan. Kyllä hävetti. Ajan siis myös autoa ja aina manaan näitä kaikkialle kimpoilevia pyöräilijöitä ja nyt huomasin, että itse toimin just näin.

Vierailija
33/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämä hirveä pyöräilijöiden viha täälla Suomessa, hehän eivät saastuta luontoa ja eivät aiheuta ilmaston lämpenemistä, toisin kuin autoilijat, niin silti pyöräilijöitä vihataan aivan hirveästi Suomessa??

Vierailija
34/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole ratapyörässäni jarruja. Työnnän aina johonkin väliin missä tilaa on.

Vierailija
35/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki-infrahan on suunniteltu autoille, mikä tarkoittaa että kävelijöille ja pyöräilijöille on vähän tilaa ja risteykset ym. usein hankalia. Väistän pyörällä kaikkia, mutta usein on mahdoton jättää reilusti tilaa ohitettavaan, kun ei sitä tilaa ole. Ja koska haluan päästä helposti ja nopeasti paikasta toiseen, en tasan taluttele tai turhaan hidastele.

Ja määräystä suojatien yli taluttamisesta ei todellakaan ole olemassa.

Vierailija
36/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jostain syystä pyöräilijöiden näyttää olevan vaikea muistaa liikennesääntöjä, Lehto toteaa."

Niinpä.

Itse rikon eniten sääntöjä juuri pyörän selässä. johtuu siitä että pyöräily on tehty niin vaikeaksi. Tällä tarkoitan sitä että kaikilla muilla kulkuvälineillä pysähtyminen, ja siitä taas uudestaan lähteminen on helpompaa kuin pyörällä. Juuri kun on hyvässä vauhdissa, pitäisi pysähtyä, hypätä pois satulasta ja taluttaa pyörää pari metriä, ja sitten taas polkea johonkin ylämäkeen nollasta. Raivostuttavaa. Pyörille tehdään myös typeriä reittejä joissa pitää pysähdellä, ja kääntyä vastakkaiseen suuntaan päästäkseen esim. tien yli, vaikka siitä voisi vain oikaista vauhdin hidastumatta. Sen estämiseksi tietenkin on kasattu hiekkamäki, ja kaivettu turha oja siihen, ihan vain estämään sitä että pyöräilijä pääsisi pysähtymättä turhaan tien yli. Sitten vielä alikulut. Tottakai autoilija ajaa suoraan ilman mäkiä, ja pyöräilijälle suunnitellaan alikulku joka ei tietenkään mene suoraan vaan alhaalla on 90 asteen käännös, joten juuri kun pääsee alamäkeen hyvään vauhtiin, täytyykin pysähtyä, ja yrittää sitte najaa nollasta taas siihen ylämäkeen.

Kyllä se muakin ärsyttää pysäyttää auto suojatien takia ja taas vaihdetta silmään, että pääsee mäen ylös. Risteyksissäkin on 90 asteen käännös autolla, voi kun ärsyttää. Hyvä 30-40 vauhti oli just päällä..

Vierailija
37/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Mä taas ihmettelen, koska riski loukkaantua on suuri jos ajelee risteyksien yli katsomatta/pysähtymättä, tietoisesti punaisia päin (vaikka autoilijoille palaa vihreä ja meilläpäin tossa vielä kulkee paljon hälytysajoneuvoja tosta risteyksestä) tai pahimmillaan älypuhelimeen tuijottaen katsettaan nostamatta.

Olen itsekin joutunut auttamaan pyörällä keskelle risteystä kaatunutta, joka ei päässyt itse ylös koska jalkansa oli jäänyt pyörän alle jumiin (ei ollut kovin kauaa ennen tota kun se pyöräilijä törmäsi muhun).

Niin ja joutuu ne autoilijat, kävelijät ja muutkin tiellä liikkuvat pysähtymään yhtä lailla kuin pyöräilijätkin. Tohon sun tarinaan vois ihan hyvin vaihtaa auton tohon tilalle. Just kun pääsee liikkeelle, täytyy pysähtyä. Tehty autoilijoille vaikeaksi, jne. Eikä meillä kävelijöilläkään ole aina reittejä, mistä ylittää.

T. 9

Vierailija
38/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomasin tänään, että ajan pyörällä ihan miten sattuu. Nytkin keskellä kaistoja ja kääntyilin mieleni mukaan, kun niin näppärästi pääsin. Havahduin kun vastaantuleva auto tööttäsi, kun olin tosiaan hänen kaistallaan. Kyllä hävetti. Ajan siis myös autoa ja aina manaan näitä kaikkialle kimpoilevia pyöräilijöitä ja nyt huomasin, että itse toimin just näin.

Hyvä kun huomasit. Pääasia että pidät ton mielessä, kun liikut pyörällä.

Monella pyöräilijillä "mä vaan meen tästä nopeesti"-mentaliteetti, joka on heille itselleenkin oikeasti erittäin vaarallinen.

Vierailija
39/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa uutisessa oli virhe, taas kerran. Ei ole enää mitään pyörätien jatkeita, joissa autoilijan pitäisi väistää. On tavallinen suojatie, jolla saa kyllä ajaa pyörällä mutta pyöräilijällä on silti väistämisvelvollisuus, jos auto ajaa suoraan tai autolla ei ole kolmiota tai stoppia. Ja koskee siis sekä oikealta ettå vasemmalta tulevia autoja. Erillinen pyöräsuojatie on mutta ne on aina korotettuja ja niissä on erilliset liikennemerkit autoilijaa ohjaamassa. Näitä ei vielä ole juuri edes käytössä. Ja jos pyörä aja ajoradalla, pätee ihan normi tieliikennesäännöt ja liikennemerkit. Esim. oikealta tulevaa pitää väistää, ellei liikennemerkit/valot muuten ohjaa. ELI SUOJATIELLÄ PYÖRÄILEVÄ EI OLE JALANKULKIJA: HÄNTÄ EI KOSKE JALANKULKIJASÄÄNNÖT JA USEIN HÄN ON ITSE VÄISTÄMISVELVOLLINEN.

Vierailija
40/45 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämä hirveä pyöräilijöiden viha täälla Suomessa, hehän eivät saastuta luontoa ja eivät aiheuta ilmaston lämpenemistä, toisin kuin autoilijat, niin silti pyöräilijöitä vihataan aivan hirveästi Suomessa??

Näin käy kun liikennettä ei suunnitella pyöräilijöitä silmälläpitäen. Syntyy vaaranpaikkoja eikä tilaa turvalliseen liikkumiseen juuri ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi