Miten saan selville mikä lapsellani on pielessä?
Muutaman viikon ajan kaikki aika on ollut yhtä itkua, huutoa ja kiukuttelua. Päällepäin ilman mitään ilmeistä syytä, mutta täytyyhän tuohon joku syy olla.
Ruokavaliossa tai päivärytmissä ei ole tapahtunut muutoksia, eikä hoidossakaan muutoksia tai muuten meidän elämässä. Näyttää syövän ja juovan saman verran mitä yleensä. Nukkumaanmenoaika illalla sama kuin ennenkin. Ei valita mitään kipua missään. Ei osaa itse sanoa mikä on pielessä. Täytti äsken viisi.
Miten saisin selville mikä lapsellani on?
Kommentit (9)
Kysy syytä mikä harmittaa kulloinkin. Osaa puhua. Verensokeri ehtii laskea tai nousta? Ei saanut unta yöllä? Onko vaadittu liikaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilisin ihan vanhanaikaista syliä! Ota syliin, silittele ja kysy ihan yksinkertaisia kysymyksiä, ihan mistä vaan!
Voihan olla että hoidossa tms on jotain ikävyyksiä, eikä ole kulkeutunut hoitajien silmiin/korviin.
Sanot vaikka ...mennääs jätskille....jotain ja tuu sitte syliin/kainaloon/viereen niin jutellaan...
Olen tehnyt noin. Lapsi on muutamana päivänä viikossa hoidossa isovanhemmilla, ei siis päiväkodissa, ja siellä viihtyy ja luotan kyllä, että jos jotain ikävää olisi sattunut olisi minulle kerrottu. Ap
Puuhailkaa yhdessä kaikenlaista, siinä puuhailun lomassa voi jutella rennosti. Voi olla, että lapsi ei itsekään osaa sanoittaa omaa oloaan tai sen syytä. Joskushan voi olla ihan surkea olo ilman selvää syytä. Tai voi tarttua esim aikuisten ahdistus vaikkapa maailman tilanteeseen tms liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Puuhailkaa yhdessä kaikenlaista, siinä puuhailun lomassa voi jutella rennosti. Voi olla, että lapsi ei itsekään osaa sanoittaa omaa oloaan tai sen syytä. Joskushan voi olla ihan surkea olo ilman selvää syytä. Tai voi tarttua esim aikuisten ahdistus vaikkapa maailman tilanteeseen tms liittyen.
Minua tosiaan itseäni ahdistaa Ukrainan tilanne. Voisiko oikeasti tämä selittää lapsen kokoaikaisen kiukuttelun? En puhu asiasta mitään kotona vaan vain työkavereille töissä joskus, en mitään itke kotona vaan yritän olla ihan tavallinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikä?
Täytti äsken viisi.
Kun lapselta vaaditaan liikoja, eikä lapsi pysty toteuttamaan vanhempiensa odotuksia, lapsesta voi tulla täysin epävarma itsestään.
Kokeilisin ihan vanhanaikaista syliä! Ota syliin, silittele ja kysy ihan yksinkertaisia kysymyksiä, ihan mistä vaan!
Voihan olla että hoidossa tms on jotain ikävyyksiä, eikä ole kulkeutunut hoitajien silmiin/korviin.
Sanot vaikka ...mennääs jätskille....jotain ja tuu sitte syliin/kainaloon/viereen niin jutellaan...