Minkähänlaisia kännykät olivat vaikka joskus 50 vuotta sitten.
Vai ei niin vanhat tyypit taida pahemmin nettiä käyttää jotka sen asian muistavat, niin ei heitä täällä taida sitä olla kertomassa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
ARP (Autoradiopuhelin) oli NMT:n edeltäjä jo 1960-luvulla ja niitä oli paljon autoissa, jos sellaisen tarvitsi, soitettiin autoradiopuhelinkeskuneidille ja pyydettiin yhdistämään nureroon se ja se.
Ja systeemi oli ns yksikanavainen. Piti odottaa, että toinen saa kerrottua asiansa loppuun, jotta voi itse esittää oman asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei kännyköitä ollutkaan vielä 50 vuotta sitten, niin jotain langattomia puhelimia ainakin autoissa oli kai jo 1960-luvulla. Muistan jostain ikivanhasta Bond-elokuvasta kohtauksen, jossa James Bond puhuu autossa olevaan puhelimeen, niin että se luuri on siinä kojelaudassa kiinni. Olisiko ollut 007 Istanbulissa tai Kultasormi. Oliko tuollaisia oikeasti silloin olemassa, vai oliko tuo vain mielikuvituksen tuotetta?
Autopuhelimet tuli ennen kännyköitä. 80-luvun jupeilla oli sellaiset. Varmasti niitä oli rikkailla jo 70-luvulla ja ehkä James Bondilla jo 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
ARP (Autoradiopuhelin) oli NMT:n edeltäjä jo 1960-luvulla ja niitä oli paljon autoissa, jos sellaisen tarvitsi, soitettiin autoradiopuhelinkeskuneidille ja pyydettiin yhdistämään nureroon se ja se.
Isällä oli työautossaan ARP-puhelin jo 80-luvun alussa. Sillä pelastettiin mökkinaapurin henki hänen saatuaan sydänkohtauksen saaressa meidän mantereella sijaitsevaa mökkiä vastapäätä. Vaimo tuli laiturille huutamaan apua.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/DonAdams.jpg
Kännykät olivat tuollaisia vielä vuonna 1972.
Kännykät tuli joskus 2014 tienoilla. Olin itse silloin 11v ja joillakin oli kännykkä. Monella iPhone, joillakin Samsung Galaxy muistaakseni.
Kyllä minä olin ainakin kännissä jo 70-luvulla
-Arska
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei kännyköitä ollutkaan vielä 50 vuotta sitten, niin jotain langattomia puhelimia ainakin autoissa oli kai jo 1960-luvulla. Muistan jostain ikivanhasta Bond-elokuvasta kohtauksen, jossa James Bond puhuu autossa olevaan puhelimeen, niin että se luuri on siinä kojelaudassa kiinni. Olisiko ollut 007 Istanbulissa tai Kultasormi. Oliko tuollaisia oikeasti silloin olemassa, vai oliko tuo vain mielikuvituksen tuotetta?
Muistan! Silloin vitsailtiin yleisesti, että kun me ollaan isoja (aikuisia siis) niin meillä on kaikilla kengässä oma puhelin😂🤣
Yle-areenassa löytyy Vodkaa Komisario Palmu- elokuva, jossa Palmu soittaa autosta Kokille :D. Hauska leffa, nostalginen<3
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ruskea wc-paprurulla ja siinä pitkä villalanka kiinni.
50 vuotta sitten en ollut vielä olemassa, mutta myöhemmin 70~luvulla kavereiden kanssa omistettiin kannettavia puhelimia eli jogurttipurkkeja, joiden väliin oli viritetty lanka.
Tänä vuonna Afrikassa marakatit kerran
Telefonilaitoksesta kuulivat sen verran
Että jospa jostain vainen pitkän langanpätkän saa
Niin tuo lanka äänen kauas, sangen kauas kuljettaa
Tuumivat ja aprikoivat: Oispa hauska juttu
Soittelis ja juttelisi ystävä ja tuttu
Mutta mistä kummimmasta ihmelangan saisi
Joka kaikki kauniit sanat kauas kuljettaisi
Elefantti, vanha setä kommervenkit keksii
Tietää viisas varsin hyvin mikä keino tepsii
Häntä pannaan toiseen korvaan, toinen kärsää käyttää
Ja tuo uusi telefoni kaikki toiveet täyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopuhelimet tuli ennen kännyköitä. 80-luvun jupeilla oli sellaiset. Varmasti niitä oli rikkailla jo 70-luvulla ja ehkä James Bondilla jo 60-luvulla.
Olen istunut 1960-luvun alussa autossa, jossa oli autopuhelin. Tämä oli Tukholmassa. Tunsin siellä toisenkin ihmisen, jolla oli autopuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ruskea wc-paprurulla ja siinä pitkä villalanka kiinni.
Kiitos, nauran vedet silmissä täällä
Olispa mullakin ollut.
N 52v
Ensimmäinen matkapuhelinverkko Suomessa oli arp eli autoradiopuhelinverkko. Se oli käsivälitteinen eli puhelu piti tilata soittamalla ensin keskusneidille. Verkko oli käytössä 1980 -luvulle saakka jolloin nmt-verkko syrjäytti sen. Arp-puhelimet olivat sellaisia työkalupakin kokoisia laitteita ja ainakin tavallisesti ne olivat kiinteästi autoon asennettuja. Tietoturva oli huono sillä "puskaradiosta" puheluita saattoi kuunnella kuka tahansa. Myös ensimmäiset nmt 450 -puhelimet olivat kolhoja laitteita. 1990 -luvun vaihteessa tulivat ensimmäiset varsinaiset käsipuhelimet ensin nmt 900 -verkkoon ja vuonna 1992 avattiin gsm-verkko.
Siihen aikaan kännykät eivät mahtuneet taskuun vaan ihminen mahtui kännykkään. Siihen aikaan kännyköitä sanottiin puhelinkopeiksi. Tardis on varmaan kuuluisin vanhan ajan mallinen kännykkä eli puhelikoppi, tosin siinä olikin hieman parempaa tekniikkaa sisällä kuin nykyisissä älypuhelimissa, lisäksi Tardis toimii myös nukkumapaikkana matkustaessa.
The Motorola DynaTAC 8000X was the first handheld cellular phone that allowed people to make longer distance calls than just a landline phone. It did not require any lines or cords to be attached to make a call. The first ever cellular phone call was made in 1973, using this phone, by Dr. Martin Cooper.
Vierailija kirjoitti:
Kännykät tuli joskus 2014 tienoilla. Olin itse silloin 11v ja joillakin oli kännykkä. Monella iPhone, joillakin Samsung Galaxy muistaakseni.
Ohoh miten tarkka muisti. Mitenkäs selität sen, että ostin ekan GSM-puhelimen 1995 ja perheessä oli NMT900 vuonna 1992?
Eikös jo sota-aikana ollut jotain radiopuhelimia tms. Muistan nähneeni leffoissa jotain matkalaukun kokoisia laitteita.
Ensimmäisen " kännykän" , kannettavan isohkon puhelimen olen nähnyt 1976 naapurissa miehellä, joka oli ammatiltaan yksityisetsivä.
Juteltiin juuri vanhoista matkapuhelimistani isäni kanssa. Meillä oli eka autopuhelin työpaikkansa sponsoroimana 80-luvun alussa ( olivat todella kalliita ) . Oli ollut sellainen "kuusipaikkainen" , että jos saman maston alueella oli yli sen puheluja käynnissä , ei voinut soittaa
Lisäksi noista oli kuulunut " yli" , oli kerran kuunnellut lähellä ajelevan puhelua siitä, kuinka nainen neuvoi ohjeita kesämökilleen ja "pena" oli tulossa reissusta kotiin vasta seuraavana iltana
Itse muistan sen, että pyysin aina äitiä soittamaan keskukseen ja vasta puhelun yhdistyttyä juttelin isälleni
Okei, viesti 18 vastasi jo kysymykseeni.