Muita vuokralla asuvia 65-vuotiaita linjoilla?
Kommentit (25)
Täällä 63-vuotias vuokralainen senioritalosta. Olen joskus omistanut omakotitalon, rivitalonpätkän ja kerrostalo-osakkeen mutta asunut yli 30 vuotta vuokralla Helsingin keskustassa. Sopii paremmin elämäntyyliini.
Vierailija kirjoitti:
En ole 65 -vuotias, mutta vuokralla olen asunut koko ikäni ja tulen asumaan loppuikäni.
Sama täällä. Koko aikuisikä on asuttu vuokralla. Ja asun vuokralla loppuikäni.
50+
Vaihtoehtoja: a) Oma asunto - omaa rahaa 40 000, as.lainaa 150 000. Päälle tulee yhtiövastike. Kerrytät pääomaa lainaa lyhentämällä mutta samalla maksat korkoa ja vastiketta.
Vaihtoehto b) Vuokra-asunto. 40 000 sijoitettuna 7 % keskimääräisellä vuosituotolla. Sijoitat joka kk lisää esim. 150 euroa.
Jos korkotaso on 3%, niin vuokra-asunto on nopeasti parempi vaihtoehto varallisuuden kasvun kannalta. Lukuja voi pyöritellä oman tilanteen mukaan, mutta oma asunto/talo ei yleensä ole se paras sijoitus vaihtoehto, jos korot ovat normaalitasolla 2-5 %.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn, miksi olet valinnut asua vuokralla oman asunnon ostamisen sijaan?
Mielestäni turhan henkilökohtainen kysymys. Opettele hienptunteisuutta,
Minä asun velattomassa rivarikolmiossani, ei lumitöitä, edullinen vastike., sis. kaiken, pihatyötkin. Jos tässä asuisin vuokralla maksaisin nykyisen 238 € sijaan ainakin 700 € vuokraa. Pienempään en ainakaan vielä halua, ahdistuisin ahtaassa.