Suolistosyövän seulonta
Sain kirjeen, jossa oli välineet ulostenäytteen ottamiseksi, koska kuulun ko. kohderyhmään.
Miten te käytännössä tuon näytteen otatte, jotka olette samassa tilanteessa? Eikö se ole melkoista tuhraamista kakkansa kanssa jonkun sanomalehden avulla, miten ohjeessa on neuvottu.
Kommentit (62)
Sain myös tuon paketin. En oo vielä tehnyt just ton takia että oon miettiny miten sen hoitas. Ja kun alkaa p*skattaan niin eihän se testi oo mukanakaan vessassa.
Mun on kerran pitänyt ottaa ulostenäyte terveyskeskuksen tiloissa ja tunsin itseni todella tyhmäksi, kun en tajunnut, miten se otetaan ja kysyin sitä sitten hoitajalta. Hän neuvoi hoitamaan homman sellaiseen pahviseen kaarimaljaan, jonka antoi mulle vessaan mukaan. Sanoi saman asian ajavan esim. kertakäyttölautasen tai vaikka ison tukon paperia. Ihan siististi sain homman hoidettua, onneksi. Jos olisi todella löysää kamaa ei varmasti onnistuisi. Tsemppiä! Ei tällaista voi mun mielestä tietää, jos ei ole koskaan kys. näytettä antanut!
Tekee hyvää ihmiselle tutustua omaan jätökseensä. Ollaan niin vieraannuttu luonnosta kun sen voi vaan äkkiä heittää pöntön kannen alle piiloon ja vetää pois.
Laitetaanko se näyte muka postissa takaisin? Eikö siinä ehdi jo näyte vanhentua kun ei ole nopeinta toimintaa.
Käy pyörittää sitä puikkoo jossain koiranpaskassa.
Hoitakaa se näyte nyt laboratorioon! Ei kai se yhden näytteen ottaminen voi olla aikuiselle niin vaikeaa! Voin kertoa, että suolistosyöpä on v@@@@mainen tauti.
Sattumalöydös, sitten iso suolistoleikkaus, sytostaatit, koloniskopiat kaksi kertaa, TT-kuvaus 6 kertaa, labra 3 kertaa viikossa sytostaattien vuoksi, sitten kerran vuodessa labrat ja kontrollit onkon puolilla.
Joka kerta, kun meni onkon polille, oli kauhusta jäykkänä. Ja itketti.
Muistijälki ja trauma jäi. Nyt kun joku kolottaa, miettii, onko se taas sitä. Oli aika ennen ja jälkeen taudin.
Ja kyllä, paperiin on kakittu ja tulos oli puhdas.
Jos yhteiskunta/terveydenhuolto tarjoaa ilmaisen tutkimuksen, oli se sitten papa, mammo tai suolistosyöpä, TEHKÄÄ NE!
Vierailija kirjoitti:
Missä ja minkä ikäisiä seulotaan?
Tuo on ihan helppo homma. Ota käteen vessapaperia ja ulosta sen päälle. Pyöräytä tikkua näytteessä ja homma on hoidettu. Ei ole yhtään sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
Sain myös tuon paketin. En oo vielä tehnyt just ton takia että oon miettiny miten sen hoitas. Ja kun alkaa p*skattaan niin eihän se testi oo mukanakaan vessassa.
Nii-i. Ei sitä näytettä voi ottaa, jos pakettikaan ei oo vessassa. Melkoisen pulman eteen ne on sut ajaneet, perkeleet.
Hyvä että tutkitaan ajoissa. Lähettäis vaan mullekin sen tutkimuksen. No kohta saan, kun ikää 54.
Vierailija kirjoitti:
Mun on kerran pitänyt ottaa ulostenäyte terveyskeskuksen tiloissa ja tunsin itseni todella tyhmäksi, kun en tajunnut, miten se otetaan ja kysyin sitä sitten hoitajalta. Hän neuvoi hoitamaan homman sellaiseen pahviseen kaarimaljaan, jonka antoi mulle vessaan mukaan. Sanoi saman asian ajavan esim. kertakäyttölautasen tai vaikka ison tukon paperia. Ihan siististi sain homman hoidettua, onneksi. Jos olisi todella löysää kamaa ei varmasti onnistuisi. Tsemppiä! Ei tällaista voi mun mielestä tietää, jos ei ole koskaan kys. näytettä antanut!
Eikä voi omilla aivoillaan yhtään ajatella, eihän? Eikä voi googlettaa, eihän? Eikä hakea netistä näytteenotto-ohjeita, eihän? Et vissiin ole ihan penaalin terävin kynä muutenkaan, ethän?
Vierailija kirjoitti:
Tekee hyvää ihmiselle tutustua omaan jätökseensä. Ollaan niin vieraannuttu luonnosta kun sen voi vaan äkkiä heittää pöntön kannen alle piiloon ja vetää pois.
Samaa mieltä. Jokaiselta pitäisi löytyä kotoa kirjahyllystä oma, kuivattu kakkapökäle päivämäärällä ja nimikirjoituksella varustettuna. Jos ei muuten, niin jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ja minkä ikäisiä seulotaan?
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan helppo homma. Ota käteen vessapaperia ja ulosta sen päälle. Pyöräytä tikkua näytteessä ja homma on hoidettu. Ei ole yhtään sotkuista.
Niin tai ulosta kahvikuppiin. Siinä sitä on tukevaa tikkua pyöräytellä, eikä löysempikään tavara tursu lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi omilla aivoillaan yhtään ajatella, eihän? Eikä voi googlettaa, eihän? Eikä hakea netistä näytteenotto-ohjeita, eihän? Et vissiin ole ihan penaalin terävin kynä muutenkaan, ethän?
Mietin samaa.
Paskanna kattilaan. Pyöritä puikkoa jätöksissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanko se näyte muka postissa takaisin? Eikö siinä ehdi jo näyte vanhentua kun ei ole nopeinta toimintaa.
Mahtaa olla lajittelukeskuksissa odöörit.
2017 kirjoitti:
Hoitakaa se näyte nyt laboratorioon! Ei kai se yhden näytteen ottaminen voi olla aikuiselle niin vaikeaa! Voin kertoa, että suolistosyöpä on v@@@@mainen tauti.
Sattumalöydös, sitten iso suolistoleikkaus, sytostaatit, koloniskopiat kaksi kertaa, TT-kuvaus 6 kertaa, labra 3 kertaa viikossa sytostaattien vuoksi, sitten kerran vuodessa labrat ja kontrollit onkon puolilla.
Joka kerta, kun meni onkon polille, oli kauhusta jäykkänä. Ja itketti.
Muistijälki ja trauma jäi. Nyt kun joku kolottaa, miettii, onko se taas sitä. Oli aika ennen ja jälkeen taudin.
Ja kyllä, paperiin on kakittu ja tulos oli puhdas.
Jos yhteiskunta/terveydenhuolto tarjoaa ilmaisen tutkimuksen, oli se sitten papa, mammo tai suolistosyöpä, TEHKÄÄ NE!
Tähän voisi lisätä myös taloudelliset vaikutukset. Joudut olemaan pois töistä kuulausia, (kauanko työnantaja maksaa palkkaa?), tiput sairauspäivärahalle, joka on n. 70 % palkasta.
Sairaanhoitokulut on isot, omavastuu julkisessa terveydenhuollossa on n. 700 euroa, lääkkeissä n. 600.
Miksi edellinen keskustelu poistui? Laitoin vähän enemmän vessapaperia pyttyyn ja otin näytteen. Luulin itsekin että on tuhraamista , mutta hyvin onnistui.