Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosyövän seulonta

haluaisin osallistua
22.10.2022 |

Sain kirjeen, jossa oli välineet ulostenäytteen ottamiseksi, koska kuulun ko. kohderyhmään.
Miten te käytännössä tuon näytteen otatte, jotka olette samassa tilanteessa? Eikö se ole melkoista tuhraamista kakkansa kanssa jonkun sanomalehden avulla, miten ohjeessa on neuvottu.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaappi homo kirjoitti:

Homoillahan tää on helpoo kun voi esinahan alta kaivaa kaverin näyte

Vuoroin vieraassa ahterissa

Vierailija
42/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin seulontaan, sillä pappani kuoli juuri peräsuolisyöpään ja äidilläni oli rintasyöpä, mutta olen vasta 35vuotias :( Epäreilua.

Tätä mä olen kans tässä ihmetellyt, sillä viime aikoina on paljon kirjoitettu, että myös meillä nuororemmilla on havaittu erityisen paljon syöpäjuttuja havaittu mut silti tuo ikä pidetään sielä 69+ seulonnassa.

Meillä on myös paljon syöpää suvussa ja etenkin peräsuolisyöpää suvun molemmin puolin.

Tahtoisin myös saada tämän testin.

Nyt en edes kehtaa kuormittaa terveydenhuoltoa. Asun lähellä Savonlinnaa ja täällä on palvelut vähissä ja hoitajat ja lääkärit pulassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017 kirjoitti:

Hoitakaa se näyte nyt laboratorioon! Ei kai se yhden näytteen ottaminen voi olla aikuiselle niin vaikeaa! Voin kertoa, että suolistosyöpä on v@@@@mainen tauti.

Sattumalöydös, sitten iso suolistoleikkaus, sytostaatit, koloniskopiat kaksi kertaa, TT-kuvaus 6 kertaa, labra 3 kertaa viikossa sytostaattien vuoksi, sitten kerran vuodessa labrat ja kontrollit onkon puolilla.

Joka kerta, kun meni onkon polille, oli kauhusta jäykkänä. Ja itketti.

Muistijälki ja trauma jäi. Nyt kun joku kolottaa, miettii, onko se taas sitä. Oli aika ennen ja jälkeen taudin.

Ja kyllä, paperiin on kakittu ja tulos oli puhdas.

Jos yhteiskunta/terveydenhuolto tarjoaa ilmaisen tutkimuksen, oli se sitten papa, mammo tai suolistosyöpä, TEHKÄÄ NE!

Sukulaiseni sai juuri tietää sairastavansa suolistosyöpää. Ennätti laihtua paljon, tutkittaessa vierähti muutama kuukausi ennen kuin sai diagnoosin. Hoidoista ei vielä tietoa mitä edessä.

Vierailija
44/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin seulontaan, sillä pappani kuoli juuri peräsuolisyöpään ja äidilläni oli rintasyöpä, mutta olen vasta 35vuotias :( Epäreilua.

Tätä mä olen kans tässä ihmetellyt, sillä viime aikoina on paljon kirjoitettu, että myös meillä nuororemmilla on havaittu erityisen paljon syöpäjuttuja havaittu mut silti tuo ikä pidetään sielä 69+ seulonnassa.

Meillä on myös paljon syöpää suvussa ja etenkin peräsuolisyöpää suvun molemmin puolin.

Nyt en edes kehtaa kuormittaa terveydenhuoltoa. Asun lähellä Savonlinnaa ja täällä on palvelut vähissä ja hoitajat ja lääkärit pulassa.

Tuntuu jotenkin hölmöltä, että panostetaan sen ikäisiin jotka on muutenkin jo elämänsä loppusuoralla.

Vierailija
45/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin hölmöltä, että panostetaan sen ikäisiin jotka on muutenkin jo elämänsä loppusuoralla.

69-vuotias nyt ei kovin vanha vielä ole ja noita testejä aletaan tekemään nuoremmille, kenties mielestäsi 55v on jo elämän loppusuoralla?

Vierailija
46/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi yksinkertaista ja helppoa. Eikä edes ärsyttävää kun voi ite tehdä omas veskis.

Aaa...ihan tosi, siis mahtavaa! Haittako jos tekee kaverin veskis, mut kuiteski omal kakal?

Vierailija
47/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkasin wc:n lattialle ja siinä tikkua pyöritin sen jälkeen paperilla pyyhin lattian. Helppo tapa hoitaa näytteenotto.

Vierailija
48/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017 kirjoitti:

Hoitakaa se näyte nyt laboratorioon! Ei kai se yhden näytteen ottaminen voi olla aikuiselle niin vaikeaa! Voin kertoa, että suolistosyöpä on v@@@@mainen tauti.

Sattumalöydös, sitten iso suolistoleikkaus, sytostaatit, koloniskopiat kaksi kertaa, TT-kuvaus 6 kertaa, labra 3 kertaa viikossa sytostaattien vuoksi, sitten kerran vuodessa labrat ja kontrollit onkon puolilla.

Joka kerta, kun meni onkon polille, oli kauhusta jäykkänä. Ja itketti.

Muistijälki ja trauma jäi. Nyt kun joku kolottaa, miettii, onko se taas sitä. Oli aika ennen ja jälkeen taudin.

Ja kyllä, paperiin on kakittu ja tulos oli puhdas.

Jos yhteiskunta/terveydenhuolto tarjoaa ilmaisen tutkimuksen, oli se sitten papa, mammo tai suolistosyöpä, TEHKÄÄ NE!

Olitko kuinka kipiä? Tuliko verta ulostaessa?

Vierailija
49/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon paskatikun saajia tälläkin nuorten foorumilla.

Miten niin nuorten foorumilla ?? Eiköhän täällä olevat ole melkoisen laajalla ikähaitarilla. Itse olen 70v.

Vierailija
50/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiukan ripulilla ja pasautin vessan seinään. Siitä oli ihan helppo kaapia riittävä määrä tikkuun.

Vierailija
51/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkasin wc:n lattialle ja siinä tikkua pyöritin sen jälkeen paperilla pyyhin lattian. Helppo tapa hoitaa näytteenotto.

Vähänks oot fiksu, ja viel ilman ohjeita. Kai mäki sit pystyn viel joku päivä samaan.

Vierailija
52/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain myös tuon paketin. En oo vielä tehnyt just ton takia että oon miettiny miten sen hoitas. Ja kun alkaa p*skattaan niin eihän se testi oo mukanakaan vessassa. 

Kyllä se pökele odottaa sen aikaa, että haet sen paketin

Vierailija
53/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäköön typerät tumpuloijat näytteen ottamatta ja he tekevät ja lähettävät sen, jotka jo ovat aikuisia. Kohderyhmästä päätellen, ei typeriä kysymyksiä kuuluisi edes esittää. Miten otetaan, suttaako. HÄH? Ei sinne nenää tai sormea työnnetä, mukana tulee näytetikku.

Vierailija
54/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vesiripulista laitetaan tikkuun näyte? Laula luikertaa se.

Vierailija
55/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa pökäleen paperilla kiinni, ellei ole ripulilla.

Vierailija
56/62 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

69-vuotias nyt ei kovin vanha vielä ole ja noita testejä aletaan tekemään nuoremmille, kenties mielestäsi 55v on jo elämän loppusuoralla?

70-vuotias ei kovin vanha? Kyllä ne aika monet jo tuossa iässä alkaa veiviään heittämään eikä kaikki elä sinne 100-vuotiaiksi vaikka ihmisen eliniän pidentymistä ollaankin hehkutettu.

Vierailija
57/62 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? 69+? Eikä ole. Olen itse 62-vuotias ja kuulun seulontaryhmään, myös ainakin kuusikymmenvuotiaat kuuluvat. 

Vierailija
58/62 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on näköjään niitä, jotka eivät osaa tehdä googlella hakua tai eivät osaa lukea, kun nytkin luullaan, että vain yli 69-vuotiaita seulotaan.

Seulonnan kohdeikäryhmä 56–74-vuotiaat ja seulontaväli kaksi vuotta perustuvat tutkimusnäyttöön. Tämän ikäisillä seulonnasta on eniten hyötyä.

Terveydenhuollon resurssien riittämiseksi seulontaa ei voida kuitenkaan aloittaa kerralla koko kohderyhmälle. Vuonna 2022 suolistosyöpäseulonta aloitetaan koko maassa 60–68-vuotiaille miehille ja naisille, ja vuosina 2023-2024 seulontaan kutsutaan 60-70-vuotiaat. Seulonta laajenee ikäluokka kerrallaan koko kohdeväestöön vuoteen 2031 mennessä. Tällöin seulontaan kutsutaan kaikki 56-74-vuotiaat.

Vierailija
59/62 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanko se näyte muka postissa takaisin? Eikö siinä ehdi jo näyte vanhentua kun ei ole nopeinta toimintaa.

Niinkin voi käydä. Mä otin keväällä näytteen ja postitin sen ohjeiden mukaan, mutta se oli jossain hävinnyt tms. ja ensin tuli tieto, ettei se olisi mennyt perille ollenkaan. Kun sain uuden näytepakkauksen, luki lähetteessä, että aikaisempi näyte oli vanhentunut. Jouduin siis ottamaan uuden näytteen. Ärsytti älyttömästi, kun ei se mitään mukavaa puuhaa ole.

Vierailija
60/62 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tutkitaan ajoissa. Lähettäis vaan mullekin sen tutkimuksen. No kohta saan, kun ikää 54.

Tämähän se. Josko jaksavat toisten jätöksiä katsella niin siitä voisi sanoa kiitos. Mutta oleellisempi asia olisi se korona, paljon suurempi vaara ja sitä eivät tahdo poistaa vaikka se olisi hyvinkin helpposta. Ffp3 päälle sisätiloissa. Eikä se ole yksilön valinta koska seurakunta uskoo sitä mitä jumala sanoo ja nyt sanovat aivopesutapaan että se olisi ohi, vaikka samaan aikaan kuolemia enempi kuin ennen.

Rokotuksetkin olisi hyödyksi.

91% reduction of Covid deaths for age 50+ with 2 boosters, August 2022, vs unvaccinated BA.5 wave

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä