Työkaveri haisee joka päivä, miten ottaa asia puheeksi?
Oikeasti tämä hien löyhkä on jo huomattu useamman kollegan toimesta ja haju lemahtaa paikalle aina kun hän on lähellä ja läsnä. HR pesee tästä kätensä mutta henk. koht. hygienian ylläpitäminen on kunnioitusta koko työyhteisöä kohtaan
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toimistolla yksi nainen joka alkaa iltapäivästä haista todella pistävälle hielle. Varmaan deodorantti pettää tietyn ajan jälkeen.
On muuten siisti ja luonnonkaunis, mutta se hiki on kyllä järkky, varsinkin kun oli raskaana.
En kokenut minun asiakseni huomauttaa kun en vieressä istunut ja muutenkin olin uusi työntekijä.
No eipä sille kaikki mitään voi, hajut tai hikoilu voi johtua terveydentilastakin.
Itse käytin ennen aina antiperspiranttia, oikein läträsin sitä. En haissut hielle tai ylipäätään hikoillut, ihan hyvin ois voinut pari päivää mennä ilman suihkua. Oli ylipainoa enkä harrastanut liikuntaa.
No sitten laihdutin, tulin allergiseksi alumiinille, hajusteita ei hirveästi voi käyttää. Alumiinittomat deodorantit ei pidä ollenkaan hikeä ja vain osa edes hajua. Jatkuvasti häpeän, kun mulla on jokapäivä semmoset kainalonkokoiset märät läiskät kainalossa. Nämä siitä huolimatta että olisin just käynyt suihkussa kotoa lähtiessä (30min aiemmin). Ärsyttää todella, olen alkanut pitää neuleita ym enemmän jotta eivät näy.
Varmaan luulevat etten käy suihkussa mutta oikeasti käyn ja kuuraan kunnolla. Aivan sama mitä muut ajattelee, en itse mahda tälle mitään. Mielummin olen hikinen ja karkotan pinnalliset ikävät ihmiset kauemmaksi. Ehkä se on oikeastaan siunaus. 🤷
Kiepauta puseroosi pikkuhousunsuojat, ne setävät kastumista ja hajua. Siihen kainalon alle.
Vierailija kirjoitti:
Arvostaako naiset, jos mies tuoksuu vahvasti pallihieltä? Minulla nimittäin pallihiki alkaa haista jo muutaman tunnin päästä pesusta.
Laita silkkipussi jossa nyörit ja kiinni . Sellainen sievä paketti , ei haise jos laitat hieman hajustetta pussiin .
Vaatteitten huolloksi pesu mutta myös niiden korjaus ja suojasu aroilta paikoiltaan auttaa. Vaatehuollossa nypitään karvat ja paha lika ennen pesua ja pesun jälkeen langanpätkät. Tehkää vaikka joka ilta yksi vaate, You tubelle jotain kivaa ja eikun tekemään, on mukavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Haisevalla voi olla neuropsykiatrista ongelmaa. Nepsy ei ehkä näe, miten rempallaan ulkomuoto voi olla, hiukset, vaatteet, asusteet yms. Hän ei pysty seuraamaan niin montaa juttua silleen kun ihmiset yleensä huomioivat ulkonäkönsä. Huonoa mallia on lisäksi voinut saada lähipiiristä. Vielä jos on kiirettä ja stressiä ja rahat tiukassa, niin vaatehuolto ei toimi eikä koskaan ole aikaa ja voimia selvittää, esim. apteekissa, että mitä hienhajulle voisi tehdä. Asiat kuten kainaloiden ajeleminen, pesu, desinfiointi, deodorantin käyttö, tekokuituvaatteiden välttäminen, uusien laadukkaiden vaatteiden osto, vanhojen rytkyjen pesu riittävän kuumassa ja kuivatus ilmavasti etc on vaan joillekin liian vaativaa, kun he kiinnittävät huomionsa johonkin omasta mielestään tärkeämpään asiaan. Kaikilla ei vain paukut riitä täyteen aikuisuuteen ja jotkut asiat jäävät pois.
No nyt puhutaan kyllä täyttä paskaa nepsyistä.
T: Nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Mulla oli samaa ja helpotti kun ketoili muutaman kuukauden. Eli luulen, että johtuu vatsan mikrobiomista(?). Enää en ketoile ja haku palannut mutta ei niin pahana
Mulla myös ihan sama! Kauhea vaiva tämäkin, inhottavaa haista vaikka huolehtii hygieniasta. Ilmeisesti ainakin itselläni johtuu elimistön liiallisesta hiivasta. Helpottaa tosi paljon kun ketoilee ja hiiva vähenee, mutta ongelma palaa taas jos syö kuten tavalliset ihmiset. Vhh:lla pysyy jotenkin aisoissa, täysketoilu ei ole itselleni vaihtoehto, koska silloin maha on koko ajan kipeä. Itselläni mahasairaus jonka vuoksi sitä hiivaa ja muita huonoja bakteereja muodostuu eri tavalla kuin tervemahaisilla. Proppuja on nielu täynnä jos vetää paljon hiilareita, myös kielen pinnalla valkoinen kerros. Niistä sitä hajua ainakin tulee ja mikään muu kuin ruokavalio ei tähän vaivaan auta itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä kermaperseitä tässä ketjussa :D Olette vissiin jotain fiinejä toimistossa istujia? Kyllä aidot duunarit hikoilee ja myöskin kestää hienhajua: Eipä olis kenelläkään mukava olla ilman duunareita.
Ja muutenkin, ihmisten ei kuulu oikeasti olla hajuttomia/haista hajusteille, ihminen haisee ihmiselle, siinä missä koira haisee koiralle, hiiri hiirelle, hevonen hevoselle ja nauta naudalle. Ihminen on vieläpä eläin joka hikoilee, mikä lisää entisestään bakteereiden määrää iholla: Sama homma on hevosillakin (vaikka niiden hikoilu onkin vähän eri asia kuin ihmisten hikoilu).
On totta, että nykyään on totuttu siihen, ettei ihmiset haise, mutta ei se tarkoita, että haiseva ihminen olisi mitenkään epähygieeninen tai muutakaan: Ihon bakteeristo on erilaista, samasta syystä esim. osa ihmisistä houkuttelee hyttysiä puoleensä kun taas toiset eivät, eikä tälle ominaisuudelle voi mitään, ei ruokavaliolla eikä hygienialla.
On aivan hirvittävän epäkohteliasta mennä huomauttelemaan ketään ominaishajusta: Tässä maailmassa on niin paljon hajuja, että pahojakin sellaisia on vain opittava sietämään esim. et voi tietää onko haisevalla vaikka ongelmia pidätyskyvyn tai muun kanssa ja sellaisesta huomauttelu voi murskata toisen itsetunnon täysin, kun ei kuitenkaan voi sille asialle mitään.
Suurin osa ihmisistä käy joskus esim. lääkärissä, lääkärin on ok huomauttaa tällaisista havainnoista, mikäli sellaisia tekee, ihan kuten hänelle on ok huomauttaa ylipainostakin tai muusta vastaavasta, mistä huomauttaminen on muiden ihmisten taholta todella moukkamaista ja ilkeää käytöstä.
Onhan se noinkin ja toisaalta ei ole. Ensinnäkään täällä ei kukaan valittanut kai duunarihiestä joka siedettävissä rajoissa ja olisi sairauden aiheuttama tai inkonstinenssin. ? Jokainen ymmärtää vammaisen tuoksahduksia.
Nyt puhutaan siitä kun joku KÄRSII vierellä töissään jonkun piittaamattomuuden takia, vai ? Kyllä tunnetaan myös käsiten anaalisadisti , eli ihmistyyppi joka rankaisee ympäristöään haisemalla tahallaan. Heille pitäisi mennä lähinnä perille jotain? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Mulla oli samaa ja helpotti kun ketoili muutaman kuukauden. Eli luulen, että johtuu vatsan mikrobiomista(?). Enää en ketoile ja haku palannut mutta ei niin pahana
Mulla myös ihan sama! Kauhea vaiva tämäkin, inhottavaa haista vaikka huolehtii hygieniasta. Ilmeisesti ainakin itselläni johtuu elimistön liiallisesta hiivasta. Helpottaa tosi paljon kun ketoilee ja hiiva vähenee, mutta ongelma palaa taas jos syö kuten tavalliset ihmiset. Vhh:lla pysyy jotenkin aisoissa, täysketoilu ei ole itselleni vaihtoehto, koska silloin maha on koko ajan kipeä. Itselläni mahasairaus jonka vuoksi sitä hiivaa ja muita huonoja bakteereja muodostuu eri tavalla kuin tervemahaisilla. Proppuja on nielu täynnä jos vetää paljon hiilareita, myös kielen pinnalla valkoinen kerros. Niistä sitä hajua ainakin tulee ja mikään muu kuin ruokavalio ei tähän vaivaan auta itselläni.
Kurlaaminen poistaa proput kurkku suorana pää ylöspäin. Myös painely jäätelötilukka lappeellaan sieltä poistaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostaako naiset, jos mies tuoksuu vahvasti pallihieltä? Minulla nimittäin pallihiki alkaa haista jo muutaman tunnin päästä pesusta.
Laita silkkipussi jossa nyörit ja kiinni . Sellainen sievä paketti , ei haise jos laitat hieman hajustetta pussiin .
Nyymit voi laittaa sipulipussit sinne tai tekaista sukkahousuista kivat pussit jalkoteristä. Terät voi suihkuttaa ensin jollain miellyttävällä aineella ensin.
Meidän opiskelijaryhmässä oli ulkomaalainen tyyppi, joka haisi aivan hirveästi hieltä. Hänellä kyse oli siitä, että ei yksinkertaisesti ollut varaa ostaa deodoranttia tai suihkusaippuaa. Ratkaisimme ongelman antamalla hänelle synttärilahjaksi kosmetiikkapaketin, jossa oli dödö, suihkusaippua, shampoo ym ja voilà, ongelma hänen kohdallaan ratkaistu.
Hai sie siellä! Kaaleet (kaalit)haisee
Mulla alkaa kainalot haista tosi helposti. Joka päivä on käytävä suihkussa kaulasta alaspäin, jos tukka ei vielä kaipaa pesua. Ei ole sellaista dödöä mikä hajut täysin pitäisi. Nuo apteekin superdödöt auttavat sen aikaa, että juuri selviää työpäivästä toimistolla, kunhan laittaa vielä jotain toista dödöä päälle, eli tuplavarmistus. Silloin loppupäivästä kainaloissa on kevyt tunkkainen lemahdus, mutta ei sentään täysi hien haju. Ihan järkkyä, aina ollut tämä ongelma. Arvokkaampia neuleita ja vastaavia joita ei voi jatkuvasti olla pesemässä on pakko käyttää hihallisten aluspaitojen kanssa. Harmittaa, kun hihattomissa topeissa olisi paljon enemmän kivoja vaihtoehtoja kuin edes lyhythihaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin masentunut, eikä kiinnostanut hygienia, pukukaappini oveen jätettiin nimetön lappu "Vaihda puhtaat vaatteet" sillon tuntui hieman pahalta, mutta nykyään ymmärrän hyvin. En onneksi ollut kyseisessä työpaikassa enää muutenkaan kauaa.
Minulle jätettiin kerran lappu, jossa luki minun on syytä käydä kampaajalla. Olin eronnut, eikä kampaajaan ollut varaa.
Laitoin lapun meidän ilmoitustaululle, kirjoitin siihen rahatilanteeni ei ole hyvä. Nopeasti hävisi
Jestas! Tuo oli asiatonta sinua kohtaan eikä rahatilanteesi olisi kuulunut kenellekään, ei myöskään kampaajalla käyntisi/käymättömyytesi.
Hiukseni olivat edestä ihan ok, mutta takaa ei.
Sain jonkun koodin ilmaishiustenleikkaukseen ehkä pari 3 kk tämän jälkeen.
Ero oli huomattava.
Aiheesta sanottiin. Elin silloin joka kk miinuksella, kampaajalle ei ollut varaa
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vaan hiki haisee, olen yksi heistä, jossakin vaiheessa dödö pettää ja varsinkin jalat haisee aivan järkyttävälle, ei ole varaa ostaa esim. uusia kenkiä ja työkenkiä puolenvuoden välein pelkästään tämän ongelman vuoksi.
Joten ei voi mitään, pahoittelut vain kaikille jos haisen.
SE HIKI EI HAISE vaan se mihin se sekoittuu eli likaiseen kroppaan, kainaloon. Siksi pitää se kainalo pitää puhtaana. Vesikin riittää. Itse käytän käsidesiä jos liikaa bakteereja, laimeana pyyhkeessä. Ja vasta sitten dödöä. Aika harvoin käsidesiä tarvii laittaa ja huom eritt laimeaa jos käyttää saadakseen bakteereja pois. Paras on jos kainalon oma ihokasvusto saa olla ja käyttää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vaan hiki haisee, olen yksi heistä, jossakin vaiheessa dödö pettää ja varsinkin jalat haisee aivan järkyttävälle, ei ole varaa ostaa esim. uusia kenkiä ja työkenkiä puolenvuoden välein pelkästään tämän ongelman vuoksi.
Joten ei voi mitään, pahoittelut vain kaikille jos haisen.
SE HIKI EI HAISE vaan se mihin se sekoittuu eli likaiseen kroppaan, kainaloon. Siksi pitää se kainalo pitää puhtaana. Vesikin riittää. Itse käytän käsidesiä jos liikaa bakteereja, laimeana pyyhkeessä. Ja vasta sitten dödöä. Aika harvoin käsidesiä tarvii laittaa ja huom eritt laimeaa jos käyttää saadakseen bakteereja pois. Paras on jos kainalon oma ihokasvusto saa olla ja käyttää vettä.
Samoin ei jalkojenkaan hiki haise mutta likaisissa kuorimattomissa ihokerroksissa se haisee ja lujaa. Milloin viimeksi liotit jalat ja kuorit niistä kerrokset? Ja rasvasit? Niinpä.
Kaksi vinkkiä, jos haisee pistävälle
1. Tarkista ettei syyllinen ole pyykinpesukone. Se kannattaa puhdistaa. Huuhteluaine kannattaa vaihtamaan pyykkietikkaan niin pyykkikonekkaan ei niin kerää hajuja. Vaatteista voi alkaa jäämään haju ihollekin.
2. On ihmisiä, jotka eivät voi käyttää ollenkaan hajusteita iholla olevan tiettyjen mikrobien takia, tai ainoastaan hyvin harvoja tuoksuja, sillä ne alkavat haista iholla pahalta. Eli kannattaa testata auttaisiko tuoksuttomat tuotteet ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kemikaaleja välttelevää opastaa kiinnostumaan luomudödöilyyn: sitruuna, sooda jne mitä niitä on? Vaatteita ei varmaan pestä ensi talvenä sitäkään vertaa koska sähkö. Nyt tulee paljon haisevia ihmisiä kauppoihin, vanhukset ja muutkin joutuvat säästämään.
Olen huomannut, että näiden kemikaaleja välttelevien hajusteherkkien herkkyys on hyvin valikoivaa, pystytään käyttämään vahvalta haisevia hiusvärejä ja kynsipidennyksiä, tekoripsiä yms, mutta deodorantin tai edes tuoksuvan suihkusaippuan käyttö on nou nou. Luomuaineet ovat ihan yhtä pahoja heidän mielestään, esimerkiksi pelkällä sitruunalla hiusten huuhtelu haittaa heitä, mutta ruuanlaitossa käyttävät sitruunaa. Usein tuntuu, että hajusteherkkien vaatimukset ovat passiivista aggressiota muita kohtaan.
Näin tuoksuyliherkkänä/atoopikkona voin sanoa että se todellakin riippuu tuotteesta, mitä voi käyttää ja mitä ei. Oikeastaan kyse ei ole (ainakaan mun kohdalla) edes aina siitä että se haju saattaa aiheuttaa esim. hengenahdistuskohtauksen, vaan sen hajun sijaan ongelma voi olla se jokin kemikaali mitä siinä on käytetty. Monet hiusvärit ovat hajustaan huolimatta hajusteettomia ja sopivat joillekin (itse en ole värjännyt muutamaan vuoteen), samoin jokin hajusteeton tuote voi aiheuttaa kosketusallergiaa, vaikka jonkun luotaistuotteen hajustettu versio ei. Pahimpia on olleet usein juurikin nuo suihkusaippuat (esim. Familyfresh, palmolive, jne).
Itse jouduin aika tiukan valinnan eteen kun hajusteettomuuden lisäksi deo ei saa enää sisältää alumiinia. Siis antiperpirantit eivät tule kyseeseen ja alumiinittomat vaihtoehdot pitävät sekä hajua ja hikeä huonosti (ja maksavat jopa 10 kertaa enemmän kuin tavallinen markettidödö).
Suihkussa kuuraan hyvin, laitan deodorantin samantien puhtaalle iholle, vältän hikoilua ennen ihmisten ilmoille menemistä jos mahdollista jne.
Ei kannattais puhua jos ei tiedä. Hajusteyliherkkyys on usein kemikaaliallergia/kosketusallergia eikä johdu siitä ettei kestä hajua.. mutta pahimmillaan jokin yksittäinen hajuste voi aiheuttaa hengenahdistuksen, vaikkei olisi astmaakaan.
Lisään vielä tähän, että ihminen voi todellakin pystyä myös syömään ruoka-ainetta, jota ei siedä iholla tai päinvastoin. Esim. Itse en voi käsitellä tomaattia tai sitrushedelmiä paljain käsin (peseminen auta), mutta voin syödä pieniä määriä kirsikkatomaatteja.
Nämä samat allergiat on olleet myös isovanhemmallani enkä ole edes tiennyt.
T. 239
Pesuvatiin vettä ja hiukan saippuaa ja jalat siihen vaikka koneella ollen ja 15 min ja kuorinta karkealla, kuivaus ja rasvaus. Silloin tällöin. On myös olemassa jalkojenhoitolaitteita kirppareillakin. Mutta ensin klooripuhdistus jos ei ole uusi. On meinaan kätevä laite, hieroo jalkapohjatkin. Sähkösyöppö kai kyllä?
Haisevalla voi olla neuropsykiatrista ongelmaa. Nepsy ei ehkä näe, miten rempallaan ulkomuoto voi olla, hiukset, vaatteet, asusteet yms. Hän ei pysty seuraamaan niin montaa juttua silleen kun ihmiset yleensä huomioivat ulkonäkönsä. Huonoa mallia on lisäksi voinut saada lähipiiristä. Vielä jos on kiirettä ja stressiä ja rahat tiukassa, niin vaatehuolto ei toimi eikä koskaan ole aikaa ja voimia selvittää, esim. apteekissa, että mitä hienhajulle voisi tehdä. Asiat kuten kainaloiden ajeleminen, pesu, desinfiointi, deodorantin käyttö, tekokuituvaatteiden välttäminen, uusien laadukkaiden vaatteiden osto, vanhojen rytkyjen pesu riittävän kuumassa ja kuivatus ilmavasti etc on vaan joillekin liian vaativaa, kun he kiinnittävät huomionsa johonkin omasta mielestään tärkeämpään asiaan. Kaikilla ei vain paukut riitä täyteen aikuisuuteen ja jotkut asiat jäävät pois.