HOITAJAT! Saako eristyspotilaan suihkuttaa?
Noh, kysymys aika lailla otsikossa. Ymmärrän, että jos laitoksessa on 1 tai 2 yhteistä suihkua että sitä pyritään välttämään. Mutta mites sitten kun potilaalla on oma/muiden samaa tautia sairastavien kanssa jaettu suihku? Mun mielestä potilaalla on oikeus puhtauteen myös eristyksessä, toiminko väärin jos suihkutan esim. korona- tai influenssapotilaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinne yleiseen suihkuun voi viedä eristyspotilasta ilmatilaan.
Kosketus- ja pisaratartuntaeristykset voi viedä, ilmaeristyksiä ei.
Kuka sen suihkun desinfioi/pesee? Onko paikalla aina avustava/siistijä (en tiedä nimitystä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tosiaan hoitoalan opiskelija. Juteltiin harkoista kaverin kanssa, hän oli tk vuodeosastolla, jossa jokaisessa huoneessa 1-2 henkeä ja oma vessa/suihkutila. Oli saanut ohjeen, että eristyksiä ei suihkuteta ja niillä oli ollu sit joku potilas 2 viikkoa lappupesuilla vaikka potilas itse oli toivonut suihkua. Musta vaan tuntuu karulta ettei suihkuteta niin aattelin kysästä että miten tää yleensä menee.
Outoa? Jos on yhteinen suihku/ wc niin eikös ne muutenkin käytä samaa? Mikä tuossa voi olla peruste?
Jos ymmärsin oikein niin suojataan mm. henkilökuntaa kun se suihku pöllyttää tautipartikkeleita.
Mun mielestä niihin suojavarusteisiin pukeudutaan just siks että suojataan henkilökunta eikä kiikuteta mikrobeja vaatteissa toisiin huoneisiin. Oon kovasti koittanut miettiä että mikä juttu mut näyttää siltä että ei oo tyypillistä toimintaa alalla.
On toki suotavaa suojata itsensä mutta suojavarusteita tai muita hygienia ohjeita ei noudateta vain sen vuoksi että se suojaisi hoitajia. Ensisijaisesti tarkoitus on välttä sitä että tarttuvat taudit ei leviä terveisiin. Siinä suhteessa on tärkeintä suojata potilaita joiden vastuskyky on usein huomattavasti heikompi kuin sen hoitajan. Kyllä ne mikrobit edelleen valitettavasti leviää myös esim. pölyn mukana niistä eristyshuoneista myös muihin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Itselläni atopia, ja todellakin pitää vähintään joka toinen päivä päästä pesulle! Raapisin varmaan päänahkani verille jo kolmessa päivässä, jos en pääsisi pesemään sitä...
Vanhuksena pääset kerran viikossa sitten suihkuun.
Ja jos olet sen verran dementoitunut ja käytösongelmainen, että vastustat kovaäänisesti pesulle menoa, saattaa suihkussa käynti venähtää pariin kuukauteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korona kuolleestakaan tartu, kun ei se enää hengitä. Miksi se tarttuisi korona / influenssapotilaasta, joka ei enää ko. suihkutilassa ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korona kuolleestakaan tartu, kun ei se enää hengitä. Miksi se tarttuisi korona / influenssapotilaasta, joka ei enää ko. suihkutilassa ole?
Ilmassa leijuu.
Toivottavasti et ole hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Itselläni atopia, ja todellakin pitää vähintään joka toinen päivä päästä pesulle! Raapisin varmaan päänahkani verille jo kolmessa päivässä, jos en pääsisi pesemään sitä...
Mun mummoni kädet sidottiin loppuaikoina vuodepotilaana, jotta hän ei taapisi itseään.
Tämä tapahtui 1990-luvulla. Toivottavasti noin ei tehdä enää.
Olin silloin nuori enkä ymmärtänyt sanoa vastaan siellä vanhainkodin vuodeosastolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen suihkun desinfioi/pesee? Onko paikalla aina avustava/siistijä (en tiedä nimitystä)?
mitäs luulisit? hoitaja tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Sairaala/laitoshuoltaja. Vuodeosastoilla yleensä kahdessa vuorossa, hoitaa osastokeittiön ja siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummoni kädet sidottiin loppuaikoina vuodepotilaana, jotta hän ei taapisi itseään.
Olin silloin nuori enkä ymmärtänyt sanoa vastaan siellä vanhainkodin vuodeosastolla.
istupa tunniksi raapimaan reittä ja mieti olisiko mukavampi, jos kädet on sidottu kuin tehdä aivojen ohjaamaa pakkoliikettä. olen nähnyt puisen käsinojan kuluvan kynsimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihoa rasvataan ja annetaan kutinaa rauhoittavaa lääkettä tai käsiin laitetaan puuvillahansikkaat. Kädet voidaan sitoa tai muita vastaavia hoidonrajauspäätöksiä tehdä ainoastaan lääkärin luvalla. Lähinnä se on lupia potilaan oman turvallisuuden vuoksi käyttää vyötä tuolissa istuessa (ettei putoaisi), magneettivyöta vuoteessa (ettei kömpisi laitojen yli ja loukkaisi itseään - magneettivöistäkin jotkut onnistuvat pääsemään irti), laitoja vuoteessa (ettei yksin lähtisi liikkeelle ja kaatuisi, jos on altis kaatumaan) ja hygieniahaalaria (ettei kaivelisi kakkavaippojaan tai ottaisi pois vaippojaan, tai ettei riisuuntuisi alasti ja lähtisi ilkosillaan käyytävälle käppäilemään). Käsien sitomista ei kyllä nykyään käytetä tai ole käytetty niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt, ja töitä alalla olen tehnyt 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä taudit tarttuvat hengitysteiden välityksellä, eivät suihkuhuoneen lattialta.
Eristystä vaativia tauteja on monentyyppisiä, ei pelkästään ilmateitse tarttuvia.
Pestäänhän jotkut leikkauspotilastkin pesulapuilla.
Suuren leikkauksen ja isohkon leikkaushaavan kanssa, ei heti lähipäivinä pääse suihkuun.
Ja miksi ihmeessä pitäis edes päästä sairaalassa suihkuun, joka ikinen päivä?
Kyllä, kunhan ei lähetä ns. saksalaiseen suihkuun.
runkkaanvdenentoitunriden mummojen suuhun